Hopp til innhold

De enkle ting

Vend om fra å tro at lykke kan kjøpes for penger, - fra å innbille deg at glede kan kjøpes med erfaringer av det komplette og det vellykkede, sier Per Arne Dahl.

Per Arne Dahl.
Foto: Forlaget Cordia.

Vi ønsker å få noe ut av livet. Derfor kjøper vi som aldri før. Og vi har stor glede av det. Vi pusser opp som aldri før. Og vi ser ut til å trives med det. Vi planlegger og organiserer og styrer og ståker. Ferieturene blir mer omfattende, hyttene blir flottere og bedre utstyrt. Vi må ha ny PC, og vi må ha noen til å fikse den når den ikke funker.

Vi trodde vi skulle få det så mye bedre, men livet blir i stedet krevende og komplisert. Det er rett og slett for mye å følge opp og å for mye holde følge med. Norge er for femte året på rad kåret til verdens beste land å leve i av FN. Men det er neimen ingen selvfølge at vi har et godt liv med oss selv og hverandre i dette landet.

 Det er lett å bli lurt, og kanskje er det lurere å søke det enkle, det nære, det rimelige og det levelige. ”Kunsten er å gjøre livets gleder enkle”, heter det i et kinesisk ordtak. Hvorfor går vi så ofte over bekken etter vann?

Hvorfor drar vi med oss ungene til slitsomme og kostbare lekeland når skauen og vannene og fisken og varmen finnes i nærområdet der vi lever og hører hjemme? Hvorfor elsker vi den neste i stedet for å elske den første? Hvorfor henger vi stadig igjen i det som var eller foregriper det som kommer isteden for å være der vi er?

Jesus bryter inn i våre hverdagsfunderinger og sier med enkelhet og klarhet: ”Nå er tiden kommet, Guds rike er nær. Vend om og tro på evangeliet!” Vend om fra å tro at lykke kan kjøpes for penger, og vend om fra å innbille deg at glede kan kjøpes med erfaringer av det komplette og det vellykkede. ”Kom til meg du som strever og bærer tunge byrder”, sier Jesus, ”og jeg skal gi deg hvile”. Tilstrekkelig hvile til at du kan tenke at det er bedre å leve godt med den slitte buksa enn å slite deg ut med å finne en ny. Jesus inviterer oss til å leve mer og lengte mindre, til å være mer der vi er enn å kave i vei mot stadig nye lykkeland.

Derfor lar jeg denne uken starte hos to menn som jeg har stor respekt for. Først kong Salomo som i sine Ordspråk avslører bedraget, og hjelper oss til det samme orienteringspunktet som Jesus: ”Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til ditt vett….”Det er Herrens velsignelse som gir rikdom, eget strev legger ingenting til” (Ordspåkene 3, 5 og 10,2 2.) Og fjellskogens dikter, Hans Børli er ikke snauere når han velsigner de enkle ting og lar varig glede knyttes til det som er nesten gratis, men svært dyrebart, og helt i tråd både med visdommen til Jesus og Salomo:

Velsignet være de enkle ting, de trofaste ting som er stillferdig hos oss i dagene og fyller dem med en duft som av hvitskurt tre.

God redskap i hendene, grovt brød når du er sulten, et ly mot uvær, noen som venter på deg og hører at det er du  som trår i ganggolvet…

Vi hører Kristina Jølstad Moi synge ”Gud er din hvile”.

Skriv e-post til Per Arne Dahl her.  

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Andakt mandag 9/10.  

 

Skog