NRK Meny
Normal

Å finne Gud

Vi kan kjenne Gud gjennom Jesus. Jorden og stjernehimmelen er usigelig vakker. Historien om Jesus er vakker, og Gud ble en Gud å tilbe, sier Nils Terje Andersen.

Nils Terje Andersen.
Foto: Privat for NRK-andakten.

Høsten er en vakker årstid. Spesielt godt liker jeg de mørke, stjerneklare kveldene. Å sitte her på denne lille planeten og glo på det der ute er både forførende og tankevekkende. Bare det at det går så uendelig tregt der ute, er rene terapien. En dag er som tusen år og mer enn det.

Her på jorden forandres ting i rekordfart, men der oppe ser det ikke ut til at noe forandres. Når grekerne fant opp de mest kjente stjernebildene for mer enn 2000 år siden, så de nøyaktig de samme stjernebildene. Jeg føler nesten at jeg glaner på evigheten. En skulle tro alt sto stille der oppe. Men der er det minst like travelt som her.

Stjernene beveger seg med en enorm hastighet; de kjappeste suser av gårde i over 300 000 km i timen. Likevel kan vi ikke se at stjernebildene forandrer seg, selv ikke etter 2000 år. Det er nemlig så uendelig stort der ute. Den nærmeste stjerna ligger over 40 millioner millioner km borte. Det er godt over 4 år siden den sendte det lyset som vi ser. Jeg må sjekke opp en gang i 2012, om jeg virkelig så den stjerna i går, eller om den bare var et minne.

Den suser rundt der, sammen med noen hundre milliarder andre stjerner som har funnet et hjem i melkeveien. For meg er de alle et bilde på Gud. Ikke bare de i vår galakse, men alle sammen. Noen sier at det finnes over 100 milliarder galakser. Ikke veit jeg hvordan de har funnet det ut. Men jeg begeistres av det. Jeg liker det.

Profeten Jesaja, som jo så den samme stjernehimmelen, sier på vegne av Gud: ” Som himmelen er høyere enn jorden, er mine veier høyere enn deres veier og mine tanker høyere enn deres tanker.” Som universet er større enn planeten jorden, er Guds tanker større enn våre.

Det kan jeg godt leve med. Det kan jeg tro på. Om man er rik og innflytelsesrik på denne jorden, kan man likevel ikke bestemme hvordan Gud bør være. Og om man er aldri så smart, avslører man likevel aldri Gud.

Om universet er skremmende stort, er Gud enda større. Og kanskje mer skremmende.

Men vi kan kjenne Gud gjennom Jesus, ganske likt som vi kjenner universet fra jorden. Jorden er usigelig vakker, og derfor blir stjernehimmelen vakker. Historien om Jesus er usigelig vakker, derfor ble Gud en Gud å tilbe. Selv om vi vet at der er ulevelige og golde områder, både i universet og i skaperen av det.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ting er som de er, her på jorden, hvis Gud virkelig er som han ryktes å være. Men jeg har hørt det Jesus sa, og sett det han gjorde, Og som en oppsummering av sitt liv og sin gjerning sa han: ”Den som har sett meg, har sett Gud”.

Og da kan jeg leve med alt jeg ikke vet, for historien om Jesus har grepet hjertet mitt. Hvis han har noen likehetstrekk med sin Far, så er det godt nok for meg.

”Søk Herren mens han er å finne”, sier profeten. Vi kan ikke reise til enden av universet. Men Guds sønn, som kom til vår jord, har vist hvem han er. Og etter ham finner man spor overalt.
Skriv e-post til Nils Terje Andersen.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Vi hører Hilde Nordbakken synge Lina Sandells sang ”Tusen klare stjerner skinner”.

Hør andakten 26. oktober 2007