NRK Super
Foto: Hans Otto Bordvik / NRK

Det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge 

Hos NRK Super er det barna som har hovedrollen. «Vi ser og heier på barn for det de er, ikke for det de kan bli».

BARN: NRK Super inviterer både barn og voksne til felles opplevelser og samseing. Innhold som er av god kvalitet og som treffer barn og voksne, gir felles referanser. NRK Supers oppdrag og størrelse i norsk sammenheng, gjør innholdet til en sentral verdiformidler i norske barns liv. Vi vil at alle skal sitte igjen med opplevelsen av at “NRK Super forstår meg”.

BlimE!

Den årlige BlimE-dansen har blitt en arena for alle skolebarn med en felles dans under slagordet «Si hei, vær en venn. BlimE!». I 2018 ønsket NRK Super å treffe enda bredere og inviterte barnehagebarna med i dansen. Fredag 21. september kl. 12.00 danset nesten 400 000 barn. Denne årlige hendelsen befester seg som en stor fellesaktivitet for to tredjedeler av alle barn i Norge. For å lage årets BlimE-låt ba NRK Super om innspill fra barn om hva sangen burde handle om.

BlimE - Freddy Kalas leder an i «BlimE»-dansen i NRKs bakgård.

Freddy Kalas leder an i BlimE-dansen i NRKs bakgård. Kalas har stått for tekst og melodi og fremfører låten som er spilt over 5,5 millioner ganger på Spotify.

Foto: Magnus Loennechen Skjelbek / NRK

I årets vennekampanje samarbeidet NRK Super med Redd Barna for å lage et undervisningsopplegg for skolene. Det besto av en ukes opplegg med videoinnhold og diskusjonsgrunnlag med ulike vinklinger av temaet vennskap og med fellesdansen for skolene som avslutning på fredagen. Undervisningsopplegget ble utformet i dialog med lærere på flere skoler. Gjennom året lever BlimE! videre gjennom «MGPjr», «Nobels fredsfest», SuperKORK-konserter og andre arrangementer. Det går nesten ikke en uke uten at BlimE-dansen danses ett eller annet sted i Norge, på et torg eller på en skoleavslutning. BlimE! skjer ikke lenger kun én dag i året, men har blitt en integrert del av hvordan det jobbes med sosiale relasjoner og antimobbing i samfunnet.

Jeg danser BlimE-dansen hver dag og har lært den til bestemor også.

Eira 7 år

«ZombieLars»

Serien «ZombieLars» slår også et slag for fellesskapet. Dette er en humoristisk dramaserie som handler om fremmedfrykt og det å tørre være seg selv. Samtidig er serien en kommentar til den polariserte samtiden vår og et forsøk på å si noe om hvordan vi bør leve sammen.

Lars er halvt zombie, eller levende ulevende, som er det politisk korrekte å si i Bekkebakken. I dette realistiske fantasi-universet finnes hekser, troll, zombier og ninjaer, men ikke som vi er vant til dem. De ser ut som og oppførere seg for det meste som oss andre, men har noen overnaturlige evner som gjør at de skiller seg ut. Folk i Bekkebakken ser stygt på alt som er annerledes, og alle fremmede må leve i skjul og frykt. Lars og vennene hans må kjempe mot både ytre og indre fiender.

ZombieLars

«ZombieLars» har klart å bli en snakkis i skolegårder og på sosiale medier – også blant voksne. Serien benytter humor og referanser som voksne kan like, og har derfor blitt en serie som barn og voksne ser sammen og snakker om.

Foto: Agnete Brun

«Hei nrk super, jeg har veldig lyst til å få flere enn tre sesonger av zombielars. Jeg elsker zombielars og det er synd at det snart er over. Jeg elsker zombielars og har et forslag det er at faren og moren til lars blir sammen og lars får en lillesøster eller lillebror og vi får se pappan til tess og anna får en lillebror eller lillesøster. og at tess får en lillesøster eller lillebror. PS det er mitt favorittprogram»

Hilsen: JASMIN 10år

Inspirasjon til lek

I «Labyrint» blir barn i alderen 7-9 år utfordret i ulike oppgaver for å komme forbi skumle roboter og sjøer av grønt slim, og å komme seg ut av labyrinten. Målet med konseptet er å møte et behov for å leke og lære hos både barn, foreldrene deres, barnehager og skoler. Etter tre sesonger er «Labyrint» videreutviklet til å bli mer interaktivt, og i enda større grad til å inspirere til lek. «Gjør det selv-videoer» er enkle bruksanvisninger for hvordan man kan kle seg ut som en robot, inspirasjon til bursdagsleker, oppskrifter på slimete kaker og selvlagde invitasjonskort. Disse korte videoene dominerer «mest sett»-listene» i NRK Super TV, og musikkvideoen til «Labyrint» er hittil vist over en million ganger.

Hva er egentlig utestenging?

Et blikk, en kommentar, mangel på likes, en snap-gruppe du ikke ble en del av, eller en bursdag du ikke var invitert i? I nettdramaet «Lik meg» viser NRK Super hvordan den usynlige mobbingen kan foregå. Gjennom innsiktsarbeid hos målgruppa jenter 12 år avdekket redaksjonen et behov for å belyse det å «ikke bli valgt». Ved å vise utestenging fra både offerets og utestengerens ståsted er målet at unge jenter skal kunne kjenne seg igjen i innholdet og tenke: Det er flere som har det som meg. Eller, hva er det jeg egentlig holder på med? Serien viser realistiske eksempler, inspirert av historier mottatt fra 12 år gamle jenter. Det har vært stor aktivitet på nettsiden gjennom sesongen, med mange tilbakemeldinger fra både jenter i målgruppen og lærere som bruker «Lik meg» i undervisningen.

Nyheter som engasjerer

«Supernytt» lanserte appen «Svar-o-meter» i mars 2017. Den ble umiddelbart populær i målgruppen 8 til 12 år. «Svar-o-meter» er en app som bruker interaksjon med barna for å få fortalt nyheter på en annerledes måte. Gjennom intervjuer med målgruppen fant redaksjonen i NRK Super ut at det er mange som ikke oppsøker nyheter, men som likevel er ganske interesserte dersom nyhetene presenteres i en kontekst som barn forstår og engasjerer seg i. Ved å få barn til å svare på ting relatert til seg selv, får de også med seg nyhetene. Appen har blitt en kjempesuksess! Det toppet seg under «MGPjr»-finalen i 2018, da 70 000 unike brukere stemte. «Svar-o-meter» kan ved første øyekast se ut som bare en enkel og morsom app, men på sikt vil den kunne bidra til at den oppvoksende generasjon ser verdien av å holde seg oppdatert om samfunnet rundt seg.

NRK Supers plast-uke engasjerte store og små

Engasjerte miljøvernere plukker plast for å redde hvalen.

Foto: Annette Riber / NRK

NRK Supers plast-uke engasjerte store og små

NRK Super var med og løfte temaet rundt plastforurensning med blant annet «Planetpatruljens plastspesial», musikkvideoen «Plast i havet», animasjonsseriene «Fakta plast i havet» og «Redd hvalen». I første episode av «Redd hvalen» ble barna oppfordret til å sende inn bilder der de plukket plast for å hjelpe hvalen som har blitt syk av å spise plast. Jo flere bilder som ble sendt inn, jo friskere ble hvalen. I de siste episodene kombineres animasjon av en stadig friskere hval med bildekarusell av barn som plukker plast. Andre bidrag fra NRK Super var «Supernytt plastspesial», innslag i «Barne-TV», «Skolefri»s plastsending og plastduell, «Newton»s «Disstrack» (musikkvideo), «Dyrevenn X - Fisking med plastsøppel» og «Plastimon Go – en ny Pokemon Go?» fra «FlippKlipp».

NRK Skole

NRK Skole tilbyr et stort og bredt utvalg av klipp og filmer på nettet, tilrettelagt for undervisningen i grunnskolen og videregående skole. Fagene er systematisert etter læreplanmål, slik at lærerne lett kan finne innhold som fungerer som et supplement til deres egen undervisning. NRK Skole er i gang med å lage innhold til de tverrfaglige temaene som blir prioritert i de nye læreplanene: 'Demokrati og medborgerskap’, ‘bærekraftig utvikling’ og ‘folkehelse og livsmestring’. I den forbindelse lanserte NRK Skole høsten 2018 et stort prosjekt rundt personlig økonomi for ungdom. Målet er å gi en innføring i sentrale temaer og utfordringer som ungdommene garantert vil møte når de snart skal ut i livet og klare seg selv.

FlippKlipp

Victor Sotberg fra NRKs «FlippKlipp» er en av mange programledere som gir ungdom en innføring i personlig økonomi.

Foto: Magnus Solhaug Hofgaard / NRK

I november var 170 000 unike brukere innom nettsidene til NRK Skole. Målet er å nå elever i alle aldre, og en landsomfattende undersøkelse foretatt av DiFi, viser at NRK Skole gjennom sine nettsider når ut til 70 prosent av elevene på grunnskolen og 53 prosent av elevene på videregående skole. I tillegg følger nesten 20 000 lærere NRK Skoles kontoer på sosiale medier, og flere og flere elever abonnerer på NRK Skoles YouTube-kanal. Kommentarene tyder på at mange er fornøyde med tilbudet – som blant annet inneholder en ‘forklarings-video’ om prosentregning.

Skjønner sykt mye mer her på 5 min enn lærer’ n min har prøvd å forklare på 3 år.

Aurora Haugnæss, kommentar på Youtube.

«Newton»

NRK lager som hovedregel ikke eksklusive innholdskonsepter til SoMe, men gjør noen unntak for å nå helt spesifikke målgrupper som vi ikke når ellers. «Newton» er et slikt unntak. Programmet har i snart to år hatt YouTube som primær publiseringskanal. Her formidles naturvitenskap til 12-åringer i YouTubes formspråk. Lydia Gieselmann er programmets kreative og humoristiske programleder. Gjennom tett kontakt med seerne har «Newton» blant annet valgt overnatting på Ikea som ramme for å fortelle om stedsans og mørkeredsel, og de har reist til Filippinene for å fortelle hvordan klimaendringene påvirker sårbare mennesker. Programmet har stor bredde i tematikk. Fra videoer om selv-lagde julegaver, hvordan ta gode bilder, refleksbruk og tvangslidelser til alt du ikke visste om farger.

Antall abonnenter på YouTube nærmer seg nå 60 000. Følgerne er aktive i kommentarfeltet og ser lenge på hver enkelt video. Videoene settes også sammen til TV-sendinger som sendes på NRK Super og NRK1 som før. «Newton» har også vært med på et prøveprosjekt med Snapshows med video i høydeformat og enda kjappere historiefortelling som har nådd svært mange.

«Newton»s frontkvinne Lydia Gieselmann og magiker Christian Wedøy.

«Newton»s frontkvinne Lydia Gieselmann og magiker Christian Wedøy.

Foto: NRK

STATISTIKK

Barn ser stadig mindre på tradisjonell TV

Barn (2-11 år) så i 2018 i gjennomsnitt 36 minutter tradisjonell TV hver dag. Tiden barn bruker på tradisjonell TV-seing, er redusert de siste årene, i takt med at stadig flere barn ser TV når de vil på mindre skjermer.

TV-seing barn 2018

Gj.snittlig daglig minutter sett

Daglig dekning i prosent

Daglig dekning i tusen

2017

52

40

235.000

2018

36

34

214.000

Kilde: Kantar Media TV-undersøkelsen (2017) og TVOV-undersøkelsen (2018).

NRK Super er den største TV-kanalen blant barn

NRK Super er den største TV-kanalen blant barn

Markedsandeler i gruppen 2–11 år i NRK Supers sendetid (kl. 06.30-19.30). Kilde: Kantar Media, TVOV-undersøkelsen.

Bruken av NRK Super TV øker

Bruken av NRK Super TV fortsetter å øke og er i 2018 den nest største strømmetjenesten i ukentlig dekning blant barna.

Bruken av NRK Super TV øker

Ukentlig dekning for de største strømmetjenestene blant barn 3-11 år. Oppgitt i prosent. Spørsmålet som er stilt, er følgende: «Hvor ofte bruker du følgende nett-tv-tjenester?». Sum av dem som har svart «I går» og «2-7 dager siden». Kilde: Kantar Media, Mediebarn 2018.

Barna ser mer av NRK Supers TV-innhold på nett enn på tradisjonell TV

Barna flytter stadig mer av konsumet av NRK Super fra den lineære kanalen over til NRK Super TV og barneinnholdet i NRK TV.

NRK Supers TV-innhold

*Innhold i NRK Super TV og barneinnhold i NRK TV sammenlagt. Andel av NRK Supers TV-innhold som konsumeres på nett og på tradisjonell TV. Barn 2–11 år.. Oppgitt i prosent. Snitt per år, i 2017 uten april og juli på grunn av målefeil. Målefeil fra januar til oktober 2017 og februar til juli 2018. Kilde: Kantar Media, TV-undersøkelsen (2017), TVOV-undersøkelsen (2018) og Scores.

NRK Supers temauke: «Psykisk helse»

I snitt ble hver episode av «Psykisk helse» sett av 105 000 barn og voksne på tradisjonell TV og på nett. Psykisk helse var også tema i flere av NRK Supers programmer som «Fantorangen», «Newton» og «FlippKlipp». Musikkvideoen som tok opp tema som vennskap og psykisk helse, har blitt sett av 286 000 barn og voksne.

NRK Supers temauke: «Psykisk helse»

Snitt per episode. Befolkningen 2-79. Rating i tusen. Kilde: Kantar Media, TVOV-undersøkelsen.