TV RADIO 2018

Å finne, velge og elske

Folk skal fortsette å finne, velge og elske NRKs innhold. Det stiller store krav til nyutvikling, til kvalitet og til god brukeropplevelse.

TV & RADIO: De lineære TV- og radiokanalene er viktige, men mister gradvis oppslutning som følge av nye medievaner. For å oppfylle allmennkringkasteroppdraget må NRKs innhold bli funnet og valgt i konkurranse med innhold fra resten av verden. Strømmetjenestene NRK TV og NRK Radio blir stadig viktigere i denne konkurransen.

Vekst i NRK TV

Det er ingen selvfølge at publikum velger NRK-innhold i den sterke globale konkurransen. Vi må jobbe målrettet og skjerpet mot sterk historiefortelling for å lykkes med valgbart innhold. Katalogen i NRK TV vokser. Det gjør publikums bruk også. Bruken spenner fra de store internasjonale seriene til egenprodusert dokumentar og humor. I dag samler vi store deler av folket rundt humorseriene «Side om side» og «Parterapi». Det har stor samfunnsverdi at folk ler av omtrent de samme tingene og deler de samme referansene.

Europeisk innhold, drama, dokumentarer og historier fra det virkelige liv i Norge har også nådd mange i løpet av 2018. Listen over mest sette programmer inneholder blant annet dramatitler som «Broen», «Lykkeland», «Heimebane», «Le Bureau», «Greyzone», «Unge lovende», «En natt» og «Presten». «Gåten Orderud» er den mest sette dokumentarserien på NRK TV noen gang. Trygdekontoret-dokumentar, «Helene sjekker inn», «Planet plast», «Vita og Vanda», «Team Ingebrigtsen», «Uten pappa», «Jeg mot meg», «Helikopterranet», «Datoen» og «Folkeopplysningen» er andre serier fra det virkelige liv med over 100.000 seere. Underholdningsserier som «Jorda rundt på seks steg», «Nytt på nytt», «Team Bachstad» og «Mesternes mester» har også mange seere på NRK TV.

Babylon Berlin

Både tyske og franske dramaserier sees av et stort publikum i NRK TV. Den tyske serien «Babylon Berlin» er en mørk krim fra Berlins dekadente underverden i 1929. I «Le Bureau» følger seerne den franske etterretningsagenten Malotru i en realistisk spionthriller.

Foto: Beta-Film
«Le Bureau»
Foto: Canal+/Fedent

Norge ligger langt framme teknologisk. Det finnes ingen lærebok i hvordan få ut godt allmennkringkasterinnhold i et strømmemarked. Vi lærer på veien og deler erfaringer med våre nordiske og europeiske kolleger. Vi ser tydelig at publisering av sterke titler som trekker folk til strømmetjenesten, også øker bruken av andre titler. God publisering fører til at folk oppdager og utforsker innhold de ellers ikke ville sett, og flere blir eksponert for sjangerbredden i tjenesten.

I 2018 passerte 366 programmer over 100 000 seere i NRK TV mot 146 titler i 2017.

«Gåten Orderud» var blant de fem mest sette seriene i NRK TV, med drøyt 330 000 seere. «Parterapi» lå helt på topp med nærmere en halv million seere.

November ble den beste måneden for NRK TV siden «SKAM»-suksessen nådde toppen i desember 2016.

Flere brukere – ulike hensyn

Det er et kappløp om å ha de beste brukeropplevelsene, mest intuitive navigasjonsmønstrene og mest effektive programpresentasjonene.

I løpet av 2018 har NRK TV endret utseende, med fleksible “etasjer”. Det gir nye muligheter i publiseringen og deskingen av forsiden. NRK kan for eksempel virkelig synliggjøre NRK Supers «BlimE»-uke, fylle en hel etasje med krigsdokumentarer når hundreårsdagen for slutten på første verdenskrig skal markeres – eller rett og slett ønske folk god helg hver fredag. Vi har også fått bedre løsninger for å løfte fram direkte-hendelser. NRK TV klarer stadig oftere å samle folk rundt nyheter og sport. Da Magnus Carlsen forsvarte sin verdensmestertittel i sjakk, fulgte rekordmange nordmenn begivenhetene i NRK TV. I de 20 dagene VM varte var sjakk-VM det folk brukte mest tid på i NRK TV.

Parallelt med den tekniske utviklingen har det også foregått et viktig arbeid med å profesjonalisere bildebruken i NRK TV. En egen bildedesk er opprettet som sørger for at presentasjonen av programmene er hevet mange hakk. Samtidig har vi fått på plass forbedrede målinger av bruk og navigasjon. Det gjør at vi kan følge utviklingen til alle programmene i tjenesten med en helt annen presisjon enn tidligere.

"To hvite menn”

"To hvite menn” er historien om Tjostolv Moland og Joshua French. Podkastserien er en av de mest populære i 2018.

Foto: NRK

NRK Radio og podkast

NRK skal utvikle de lineære radiokanalene, men vi må også satse videre på valgbar radio som podkaster og NRK Radio. Bruken er lavere enn for lineær radio, men det er ingen tvil om at radio når du vil og hvor du vil blir en viktigere del av vårt oppdrag. I 2018 merket både NRK og andre norske aktører en stor økning i antall lyttere på sine podkaster. Ifølge en ung-undersøkelse fra 2018 hører 21 prosent av målgruppa 15 til 29 år på en podkast ukentlig, mot 13 prosent i 2017.

I januar 2018 ble NRKs podkaster for første gang tilgjengelig i appen NRK Radio på mobil og nett.  Vi har publisert 40 nye podkasttitler, og den ukentlige lyttingen på NRKs podkaster økte fra 5,3 prosent til 10,3 prosent på et halvt år. Totalt er det blitt lastet ned 71 961 298 podkastfiler fra NRK i 2018. Det er en økning på 40 prosent fra 2017, og de mest populære titlene med høyest antall nedlastninger per episode i løpet av året er «To hvite menn», «Radioresepsjonen», «Lørdagsrådet», «Familiene på Orderud», «Sånn er du», «Hele

Familene på Orderud

Podkasten komplementerte Orderudsatsingen på TV og nett.

historien», «Heia fotball», «Hos Peder» og «Death in Ice Valley». 12 av de mest populære seriene til NRK hadde mer enn én million nedlastninger.

NRK inngikk i 2018 et podkastsamarbeid med BBC World. Historien heter «Death in Ice Valley» og handler om den mystiske Isdalskvinnen. Serien fikk stor oppmerksomhet internasjonalt og er så langt lastet ned nærmere fire millioner ganger.

Av nye serier som ble publisert i 2018, troner BBC-samarbeidet desidert høyest, mens «To hvite menn», serien om Tjostolv Moland og Joshua French, ble NRKs mest populære av de nye titlene.

Death in Ice Valley

I takt med økning av lyttere på podkastene økte også tilbudet fra NRKs konkurrenter, og det kom en rekke nye norske titler som publikum kan velge mellom. Dette betyr en skjerpet konkurranse for NRK på å levere det beste innholdet.

I årene framover skal NRK tilby de beste podkastene innenfor sjangerne humor, historiefortelling og såkalt infotainment.

Laster Twitter-innhold

Toppliste 2018 for NRK podkast (antall nedlastinger)

  • «Ekko» (13 338 678)
  • «Radioresepsjonen» (13 537 374)
  • «Heia Fotball» (4 198 670)
  • «Lørdagsrådet» (3 741 394)
  • «Death in Ice Valley» (3 705 396)
  • «Dagsnytt 18» (2 965 848)
  • «P3morgen» (2 834 587)
  • «Politisk kvarter» (1 811 156)
  • «Hos Peder» (1 618 424)
  • «Verdibørsen» (1 477 902)

De mest populære episodene:

  • 1. «To hvite menn» Episode 2 – «Hvem var Tjostolv Moland?» (219 757)
  • 2. «To hvite menn» Episode 4 – «Fengselsliv» (211 706)
  • 3. «To hvite menn» Episode 1 – «Hva skjedde i jungelen?» (211 362)
  • 4. «To hvite menn» Episode 3 – «Fra Daniel til Joshua» (205 619)
  • 5. «To hvite menn» Episode 6 – «Læsningen» (203 858)
  • 6. «Radioresepsjonen» 01.03.2018 (186 017)
  • 7. «To hvite menn» Episode 5 – «Reisen til Sør-Afrika» (184 432)
  • 8. «Familiene på Orderud» Episode 3 av 6: «Lille julaften» (118 902)
  • 9. «Radioresepsjonen» 20.08.2018 «Radioresepsjonen» (117 135)
  • 10. «Hele historien Overgrepene i Alvdal» (2:2) (116 616)

(«Death in Ice Valley» ikke med på listen fordi NRK ikke har episodetall)

Smarthøyttalere

NRK må forstå hvordan ny teknologi treffer publikum. Derfor må vi være til stede tidlig, eksperimentere og finne ut hva som kreves av endringer både redaksjonelt, teknisk og produksjonsmessig. Vi må ha publikum med på laget, vite hva de responderer på, savner og ønsker.
Smarthøyttalere er et nytt område NRK eksperimenterer seg fram på. Stemmestyring og smarthøyttalere kan bli et startpunkt for et bredere spekter av mediebruk. Hvilke behov kan dette mediet potensielt dekke for brukerne i framtiden? Det er en stor utfordring å gå inn på en plattform som fortsatt er umoden, og som det knyttes store forventninger til.

Smarthøyttaleren Google Home

NRK leverer innhold til smarthøyttaleren Google Home.

Foto: Martin Gundersen / NRK

NRKs tilbud på smarthøyttalere:

  • «Dagsnytt»
  • «Hendt i natt, skjer i dag»: Skreddersydd format for smarthøyttalere
  • Morgensending fra 15 distriktskontorer i spesialutgave
  • Google Home: En egen app med NRKs kanaler, podkaster, forslag til valgbart innhold, quiz og nyheter.

Foreløpig er bruken lav, men den stiger. I november og desember 2018 hadde nyhetssendingene våre på Google Home opp mot 4 000 avspillinger per dag, mens det etter julaften ligger opp mot 12 000 daglige avspillinger. Vi er spent på hvordan utviklingen blir utover i 2019.

Mer fragmentert radiolytting

2018 var det første heldigitale radio-året for NRK. Mot slutten av året hørte mer enn 63 prosent av alle nordmenn over 12 år daglig på radio. Lyttingen er nå på samme nivå som i 2017, men sprer seg på flere kanaler. NRK Sport på radio er et eksempel på hvordan trendene i radiomarkedet endrer seg og lyttingen blir mer fragmentert. Under enkelte øvelser under OL i Pyeongchang var NRK Sport en av de største radiokanalene i Norge. På det meste var det 675 000 daglige lyttere. Et annet eksempel er julekanalene som har blitt en desember-tradisjon på radio. Både NRK Klassisk og NRK Super spilte julemusikk i desember, og begge kanalene hadde høyere lyttertall enn ellers. Inkludert de kommersielle radiokanalene tar julekanalene en stor del av radiomarkedet i desember. På julaften hadde disse kanalene en samlet markedsandel på over 25 prosent.

Forandring fungerer

NRK P1 og NRK P3 har tapt mest oppslutning i den forventede omveltningen ved digitaliseringen av radio. Høsten 2018 fikk NRK P1 et nytt sendeskjema i helgen, rettet etter målgruppas behov og NRK P1s rolle som en mest mulig direktesendt radiokanal. NRK P3 og søsterkanalen mP3 arbeider med å treffe sine målgrupper enda bedre med både musikk og innhold. Det øvrige kanal-tilbudet utvikles kontinuerlig.

NRK P1 i helgen er rustet opp med nye programmer. Målet er å gi lytterne mer direkte, aktuelt og oppdatert innhold. Disse endringene ble både omdiskutert og mye omtalt. «Kolafei» er et nytt fredagsshow med Rune Nilson. Programmet har blitt svært populært og er et godt eksempel på at det går an å nå ut til hele landet med gode historier om lokale initiativ og kulturentusiasme.

«Opptur» er et nytt direktesendt morgenprogram hver lørdag og søndag fra Bergen.

Og i programmet «Lørdagsliv» møter vi profilerte nordmenn som hyller lørdagen og alt det rare vi velger å bruke helga vår på.

«Ukeslutt» fikk utvidet sendetid, og «Mellom himmel og jord» ble et direktesendt ettermiddagsprogram på søndag. Dette programmet produseres av produksjonsselskapet Rubicon. Endringene gjorde at flere fant fram til radioen i helgene, og mange har fått et nytt favorittprogram.

Programlederne i «Lørdagsliv»

Programlederne i «Lørdagsliv»: Nosizwe Baqwa, Mona B Riise, Tarjei Strøm, Kari Slaatsveen, Selda Ekiz, Mikkel Niva og Else Kåss Furuseth veksler mellom å være programledere. Foto: NRK.

NRK P1+ har etablert seg som landets tredje største radiokanal. Det skjer endringer også i NRK P1+. Samtidig blir gode gamle formater tatt vare på, blant annet gjennom «Syng!», et program som fornyer allsangtradisjonen. Programmet produseres eksternt av Munck Studios i Trondheim. NRK P1+ er blant kanalene i Norge med de mest fornøyde lytterne.

Ungt engasjement

«P3aksjonen» klarte nok en gang å sette innsamlingsrekord. Programlederne trosset både frykt og ofret forfengelighet for å engasjere og begeistre lytterne til å gi mer enn noensinne til Kirkens Bymisjon. Programlederne fikk barbert bort håret, eller bleket det hvitt, og måtte også trekke en visdomstann på direkten. Et av aksjonens høydepunkter var besøk av artisten Matoma.

NRK mP3s julefest på Rambareid Skule viser noe av det samme. Gjennom samarbeid med kjente YouTubere og artister satte NRK mP3 Fitjar på hodet med sin julefest. Der begeistret kanalen hele dagen med direktesendinger og en stor gratisfest. Dette ble viet stor oppmerksomhet i lokalpressen.

I «P3-aksjonen fikk Ronny Brede Aase barbert Markus Neby t v

I «P3-aksjonen fikk Ronny Brede Aase barbert bort både håret og skjegget. Markus Neby fikk æren av å ta håret.

Foto: Mattis Folkestad / NRK

STATISTIKK

Markedsandeler for norske radioaktører

NRKs radiokanaler har i 2018 66 prosent markedsandel. Styrkeforholdet mellom de tre største aktørene i radiomarkedet har vært stabilt over flere år.

Oppdatert versjon 6.1a Markedsandeler radio 2018

Markedsandeler oppgitt i prosent. Kilde: Kantar Media, PPM.

Markedsandeler for norske radiokanaler

De fem tradisjonelt største radiokanalene i Norge har møtt større konkurranse de siste årene. Både NRK og de kommersielle aktørene har etalert nye kanaler, noe som har ført til et økt radiotilbud. De store allmennkanalene har de siste årene tapt markedsandeler, mens mindre kanaler øker i oppslutning. NRK P1+ var i 2018 den tredje største kanalen i Norge.

6.1b Markedsandeler radio og radioprofil

Markedsandeler oppgitt i prosent. Kilde: Kantar Media, PPM.

NRK P1+ vokser

Totalt 1,7 millioner, eller 38 prosent av befolkningen 12 år eller eldre, hører NRK på radio daglig. Lyttingen til NRKs radiokanaler samlet går ned, fra 43 prosent daglig dekning i 2017. NRK P1 er den største kanalen med omtrent 1,1 millioner daglige lyttere. NRK P1+ øker mest fra 2017 og er den nest største radiokanalen til NRK i 2018.

Lyttertall radio 2018

Daglig dekning

Daglig dekning i prosent

NRK P1

1.099.000

24,3

NRK P2

220.000

4,9

NRK P3

217.000

4,8

NRK Nyheter

83.000

1,8

NRK mP3

145.000

3,2

NRK Sport

92.000

2,0

NRK Klassisk

46.000

1,0

NRK P13

96.000

2,1

NRK P1+

303.000

6,7

NRK Radio Super*

31.000

0,7

NRK Jazz

12.000

0,3

NRK Total

1.705.000

37,7

*NRK Radio Supers daglige dekning er i befolkningen 12 år+, dvs. utenfor kanalens egentlige målgruppe, men vi ser at mye av lyttingen på kanalen er blant personer med barn yngre enn 12 år i husstanden.

Daglig dekning for NRKs radiokanaler i 2018.

Kilde: Kantar Media, PPM.

Programprofil NRK P1

P1 Radioprofil 2018

*Vitenskap 0,7 %, Drama 0,3 %, Annet 0,2 %, Portretter 0,1 %. Hele døgnet (8 760 sendetimer) fordelt på sjanger. Kilde: Kantar Media, PPM.

Programprofil NRK P2

P2 Radioprofil 2018

*Underholdning 0,8 %, Annet 0,8 %, Samiske sendinger – samisk kultur 0,2 %. Hele døgnet (8 760 sendetimer) fordelt på sjanger. Kilde: Kantar Media, PPM.

Programprofil NRK P3

P3 Radioprofil 2018

*Drama 0,1 %, Hjem/fritid 0,1 %. Hele døgnet (8 760 sendetimer) fordelt på sjanger. I kategorien «Musikk» finner vi musikkprogrammer som «Christine», «Ruben», «Urørt», «Lørdagsrådet», «VG-lista» og andre musikksendinger. Kilde: Kantar Media, PPM.

Daglig dekning på all radio i befolkningen

6.4 Demografi total, radiodekning i 1000

Daglig dekning i tusen. Kilde: Kantar Media, PPM.

Lyd fra NRK er mer enn bare radiokanaler

Lyttingen på NRKs lydinnhold foregår på flere plattformer. Kringkastet radio er fortsatt størst, med 37 prosent daglig dekning i befolkningen over 12 år. Samtidig hører de eldre mer på kringkastet radio, mens de under 50 år også benytter seg av NRK Radio og NRKs podkaster.

6.5 Lyd fra NRK er mer enn bare radio_vertkal

Daglig dekning i prosent. Kilde: Kantar Media, Gallup Media, juli 2018 – desember 2018.

NRK Radio når du vil

I NRK Radio kan du høre radio direkte eller lytte til ditt favorittprogram når du vil. Bruken av valgbar radio holder seg stabil, mens lyttingen på direkte radio øker.

_6.6 Radiospiller, utvikling, Radionårduvil_vertikal

Ukentlige unike brukere i NRK Radio. 2017 uten ukene 38-41 på grunn av målefeil. Kilde: Kantar Media, Scores.

NRKs podkaster

NRK har publisert en rekke podkaster i 2018, og listen viser totalt antall nedlastinger for alle episoder i podkastseriene. Podkaster som «Ekko» og «Radioresepsjonen» hadde flest nedlastinger i 2018. I likhet med blant annet «P3morgen», «Dagsnytt 18» og «Politisk kvarter» har disse podkastseriene et stort omfang podkastepisoder.

Podkast mest nedlastet i 2018

Tittel

Antall nedlastninger

«Ekko»

9.321.947

«Radioresepsjonen»

7.910.615

«Lørdagsrådet»

2.732.000

«P3morgen»

2.327.647

«Dagsnytt 18»

2.322.455

«Heia Fotball»

1.635.682

«Politisk kvarter»

1.460.768

«To hvite menn»

1.334.433

«Verdibørsen»

1.189.052

«Sånn er du»

1.027.548

«Hele historien»

798.220

«Urix på lørdag»

733.402

«Familiene på Orderud»

722.825

«Abels tårn»

695.640

«Radiodok»

675.015

«Hos Peder»

662.245

«Salongen»

634.287

«KRAFT»

594.467

«Krig og fred»

519.779

«NRK Bok»

515.368

Totalt antall nedlastninger i 2018 per podkastserie publisert i 2018.

Kilde: NRK Serverlogg.

Stadig større andel av seingen på NRK skjer via strømming

Bruken av NRKs lineære TV-kanaler går ned i tid brukt. Samtidig øker tiden folk bruker på NRKs strømmetjenester.

6.8 Bruk av NRK TV vs lineart

Grafen viser fordelingen av seerminutter på NRKs TV-kanaler, i opptak og via strømming. Befolkningen 2 år + (2017) og 2-79 år (2018). NRK via strømming inkluderer NRK TV, klipp og innhold fra NRK Super TV. Kilde: Kantar Media, TV-undersøkelsen (2017), TVOV-undersøkelsen (2018) og Scores.

376 000 bruker NRK TV daglig

Bruken av NRK TV varierer med sesongene og fikk et løft under fotball-VM for herrer i juni og juli. I 2018 var den daglige bruken høyest i november. I snitt var 376 000 unike brukere innom NRK TV hver dag i 2018.

_6.9 Utvikling bruk av NRKTV

Daglige unike brukere NRK TV. På grunn av målefeil i uke 6-10 er disse ukene utelatt fra grafen over. Kilde: Kantar Media, Scores.

Publikum ser på NRK TV på ulike enheter

TV-skjermen er den viktigste skjermen for konsum av NRK TV, og 2018 foregikk over halvparten av tiden brukt via en TV-skjerm. Selv om stadig flere beveger seg fra lineær TV til strømming, er det ingenting som tyder på at TV-skjermen kommer til å forsvinne fra de norske hjem.

6.10 Fordeling av seing på enheter

Grafen viser daglig tid brukt på strømmetjenesten NRK TV fordelt på ulike enheter. Kilde: Kantar Media, Scores.

Drama-, humorserier og «Gåten Orderud» er mest sett i NRK TV

«Parterapi» var den mest sette serien i NRK TV i 2018. I tillegg leverte dokumentarserien «Gåten Orderud» svært gode seertall høsten 2018.

6.11 Titler med hoy webrating_6.11

Gjennomsnittlig rating på nett for fem av de mest sette seriene i NRK TV, ekskludert NRK Supers TV-innhold. Snitt per episode. Kilde: Kantar Media, Scores.

Seere i NRK TV velger et bredt spekter
av programmer og serier

NRK TV har et bredt spekter av programmer, serier og NRKs arkiv. I 2018 brukte seere tid på en rekke ulike serier og programmer fra blant annet Norge og Europa. «Side om side» var serien det ble brukt mest tid på i 2018, og utgjorde 4 prosent av den totale tiden brukt i 2018.

6.12 Fordeling tid brukt per tittel i NRK TV_kake_stor_6.12

Figuren viser fordelingen av publikums tid brukt i 2018 fordelt på titler. Data for perioden 7. februar til 5. mars er utelatt pga målefeil. Kilde: Kantar Media, Scores.

NRK TV har en yngre seerprofil sammenlignet med NRKs lineære TV-kanaler

6.13 Demografi på NRK_6.13 Demografi på NRK

Aldersfordeling i prosent basert på tid brukt på NRK1, NRK2, NRK3/NRK Super og NRK TV. Kilde: Kantar Media, TVOV-undersøkelsen

TV-seing skjer på ulike måter avhengig av alder

Publikum konsumerer innhold på ulike plattformer og brukermønsteret henger sammen med alder. Blant 20-29-åringer ser over 40 prosent TV-innhold kun via strømming, noe som er en økning fra året før. Den største økningen i strømming skjer allikevel i aldersgruppen 40-49 år.

6.14 Daglig dekning på ulike former

Daglig bruk av ulike tjenester. Oppgitt i prosent. Kilde: Kantar Media, Gallup media 2018.