Anders Jacobsen vant Mesternes mester 2017.

MESTERNES MESTER: Anders Jacobsen vant Mesternes mester 2017.

Foto: Rubicon TV

Samler og engasjerer

UNDERHOLDNING: NRKs underholdningstilbud skal samle familien, spre glede og gi felles referanser. Samtidig er humor og satire viktige virkemidler for å utfordre, provosere og gi nye perspektiver på tiden vi lever i.

En valgbar verden

I en tid der folks medievaner endrer seg raskere enn vi knapt klarer å følge med på, er det fortsatt underholdningssatsinger som evner å samle folk foran TV-skjermen når det sendes lineært. «Mesternes mester», «Stjernekamp», «Melodi Grand Prix», «Eurovision Song Contest», «Nytt på nytt» og det tradisjonsrike «Kvelden før kvelden» er gode eksempler.

Kvelden før kvelden

FØRJULSKOS: Haddy N'jie, Jørn Hoel og Ingrid Gjessing Linhave klarte å samle nærmere 1,5 millioner TV-seere med «Kvelden før kvelden».

Foto: Ole Kaland, NRK

Den viktige samfunnssatiren

Det er et uttalt mål for NRK at vi skal drive satire om og med alle. At vi skal pleie, utvikle og utfordre den norske offentligheten og forhindre at den krymper og blir for trang.

Satire er en viktig del av samfunnsdebatten. Den får deg til å tenke nytt og annerledes, og setter nyhetssakene på spissen. At du i tillegg ler av det, er et fint pluss.

Satiriks

POPULÆR SATIRE: «Satiriks» engasjerer unge målgrupper i viktige samfunnsspørsmål, der verdensbildet kan få en korrigering gjennom en dæsj satire.

Trender fra USA viser at det er mange som får nyhetene sine servert hovedsakelig gjennom satireprogrammer. Satire er en underholdende måte å få med seg nyhetene på. Det gir deg en belønning for å følge med på nyhetene. Og det stiller krav til satiren: Den må være god.

Nytt på nytt 2017 Pernille Sørensen, Bård Tufte Johansen og Johan Golden.

NYHETSBLIKK: Nytt på nytt 2017 Pernille Sørensen, Bård Tufte Johansen og Johan Golden.

Foto: Anne Liv Ekroll, NRK

NRKs satireflaggskip «Nytt på nytt» treffer svært bredt i befolkningen. I 2017 benket 1.531.000 nordmenn seg foran TV, nettbrett og mobil for å få med seg Bård Tufte Johansens første sending som programleder.

Gjennom året så i gjennomsnitt over 1,2 millioner mennesker Bård, Pernille og Johan «oppsummere ukas nyheter» på en frekk, treffende og munter måte. Grunnlovsfedrene var åpenbart inne på noe da de ga satiren marsjordre med sin §100: «Frimodige Yttringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte.»

Og ungdommen er enig med grunnlovsfedrene: 42,5 prosent av NRK «Satiriks»' drøyt 160.000 følgere er 18–24 år, og «Satiriks» får unge til å bli mer interessert i å følge med på samfunnsdebatten.

Vi ser også gode diskusjoner i kommentarfeltet, der redaksjonen har jobbet over lang tid for at «Satiriks» skal oppleves som «djevelens advokat», noe som får andre, helt vanlige folk til å komme med fornuftige motsvar. I en tid hvor det å føle seg krenket er på moten, har ungdom innført sitt eget begrep om dem som har fått meningene sine utfordret. De er «butthurt», sier de. Oversatt for voksne: Verdensbildet ditt har møtt en dæsj satire og er litt sår der bak.

JOWST i MGP 2017

MGP: Jowst (Joachim With Steen) vant den norske finalen i MGP og representerte Norge i Eurovision Song Contest i 2017. 1.354.000 så finalen, og andelen blant 12–19 var hele 90 prosent.

Foto: Julia Naglestad, NRK

For å nå den delen av publikummet vårt som ikke ser lineær TV i særlig grad, publiserer NRK en del av underholdningstilbudet gjennom sosiale medier, med en tydelig peker til NRK TV. Med det ønsker vi å vise dem at NRK TV er et fantastisk alternativ og at de der kan se det de vil når de vil.

Hytteliv påskespesial, Herman Flesvig og Robert Stoltenberg

PÅSKESPESIAL: Robert Stoltenbergs «Hytteliv» samler og engasjerer mange gjennom publiseringene på Facebook og NRK TV.

Stjernekamp 2017

STJERNEKAMP: Den ultimate entertainer blant ti stjernedeltakere ble Adam Douglas (t.v.). «Stjernekamp» hadde sin sterkeste sesong noensinne seermessig. Og tenåringene med deres foreldregenerasjon økte mest. I målgruppene 12–19 og 40–49 var markedsandelen 59 prosent.

Foto: Jan Otto Wiig/Runar Blekken, NRK

STATISTIKK

Den internasjonale finalen i «Melodi Grand Prix» samlet over 1,3 millioner

Eventer fortsetter å samle TV-publikummet og sees gjerne på lineæres TV-kanaler. Blant de mest sette eventene på NRK i 2017 finner vi den internasjonale og norske finalen i «Melodi Grand Prix» og «Kvelden før kvelden», som alle ble sett av over én million seere. Diagrammet viser største underholdnings-eventer på NRK, seertall i tusen.

Seertall TV-underholdning, årsrapport 2017

Kilde: Kantar TNS TV-Undersøkelsen

Nesten 670.000 så finalen i «MGPjr»

Diagrammet viser total rating i tusen for «MGPjr»-finalen 2017.

Seertall MGP, årsrapport 2017

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

Rekordtall for «Stjernekamp»

«Stjernekamp» hadde sin beste sesong noensinne høsten 2017, og hadde i snitt en markedsandel på over 50 prosent. «Stjernekamp» hadde i 2017 en vekst på over 15 prosent fra sesongen før. Programmet treffer spesielt godt hos familiene, med både voksne og barn som trofaste seere. 20–29-åringene ser minst på «Stjernekamp», men så betydelig mer da tema var hiphop. Diagrammet viser seertall, oppgitt i tusen.

Rekordtall for «Stjernekamp» 2017

Kilde: Kantar TNS TV-Undersøkelsen