Karsten Warholm VM London

VANTRO: Karsten Warholm ble verdensmester 9. august under VM i friidrett i London.

Foto: Lucy Nicholson / Reuters

Store og små øyeblikk

NRK Sport skal speile både bredden og de store hendelsene i norsk idrett.

SPORT: Konkurransen om oppmerksomhet blir stadig sterkere, og i en fragmentert medievirkelighet er det viktigere enn noen gang å ha idrettsbegivenheter som samler og engasjerer folk. Samtidig skal NRK, gjennom journalistisk undersøkende prosjekter, også ha et kritisk søkelys på hvordan idretten forvaltes og utvikler seg.

De store eventene

I løpet av februar og mars 2017 sendte NRK Sport fra tre VM: Alpint, skiskyting og nordiske grener. Seingen på den store skjermen er lavere enn tidligere år, men vi ser at stadig flere følger sendingene fra andre skjermer. Under herrestafetten i VM i Lahti fulgte 300.000 unike brukere sendingen via NRK TV. NRK Sport hadde som eneste kringkaster et kveldsprogram 10 kvelder under VM i Lahti.

Sjakk var også i 2017 en folkefest der du ikke trenger å kunne noe om sjakk for å bli engasjert. TV-sendingene er blitt et viktig samlingspunkt for svært mange i jula, og interaksjonen med publikum engasjerer nye grupper.

Publikum inviteres til å bli med på moroa, og de deltok også dette året med bilder, forslag til trekk og med spørsmål til våre eksperter og programledere om spillets gang. Dette skapte en nærhet mellom seerne og de som var i studio.

Verdens mest ekstreme hoppkonkurranse ble utviklet i samarbeid mellom Skiforbundet og NRK og fant sted i Norge i mars. Turneringen strekker seg over elleve dager og fire ulike hoppbakker i ulike deler av landet.

Målet var å lage det mest spektakulære hoppeventet i verden, og publikum satte pris på det. Like mange så på «Raw Air» som på det tradisjonsrike nyttårshopprennet. NRK utviklet også grafisk analyseverktøy, ny visuell innpakning og en 360-graders «Hopplevelse» (VR) for å løfte produktet.

Idrett handler om stjerner som Johannes Høsflot Klæbo, Marit Bjørgen og Karsten Warholm. Men idrett handler også om inkludering og fellesskap. NRK Sport er stolt over igjen å ha fortalt historier fra verdens største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemming, Special Olympics World Winter Games i Østerrike.

Gjennom vår programlederduo Mats Sollid og Erling Due Bergseth, som begge er utviklingshemmede, fikk vi møte mennesker som daglig kjemper kamper – og som viser at alt er mulig.

Mats Sollid og Erling Due Bergseth

SPECIAL OLYMPICS: Programlederduoen Mats Sollid og Erling Due Bergseth ledet oss gjennom 11 uforglemmelige dager i Østerrike.

Blant dem er langrennsløperen Bjørn Eide Pedersen som ble født med hjerneblødning. Med ekstremt humør og viljestyrke har han kjempet seg fram i livet.

Bjørn Eide Pedersen

JUBEL: Bjørn Eide Pedersen har helt siden han var liten slitt med balansen, men det har ikke stoppet 32-åringen i langrennssporet. Her fra årets Special Olympics.

Mer enn kommentarer og referater

– Ulsteinvik løper fra resten av verden! ropte Jann Post da Karsten Warholm løp inn til gull under VM i friidrett i august.

Karsten Warholm og pressefotografer i VM 2017

FORTUMLET: Karsten Warholm måtte få hjelp fra en fotograf for å våkne opp etter gullmedaljen. Slik så det ut da han ba en fotograf om hjelp. Foto: Kai Pfaffenbach, Reuters

Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters

Måten vi velger ut noen hovedhistorier på som publikum skal følge tett gjennom hele kvelden, er helt vesentlig i formidlingen. Da velger vi bort andre øvelser for å bygge en hovedhistorie omkring vårt norske håp. Bare sånn kan publikum virkelig være med å kjenne etter hva som står på spill når startskuddet går.

Historiefortelling er i bunn og grunn kjernen i alt NRKs sportsavdeling gjør, og vi ønsker å komme tett på utøverne. Vi vet at publikum ønsker gode historier som går i dybden og kan gi bedre forståelse av prestasjoner til idrettspersonlighetene. Foran VM i Lahti jobbet vi fram flere store, godt gjennomarbeidede langlesninger på nrk.no, som går bak resultatene til noen av Norges mest kjente idrettsutøvere.

Mannen som kikket inn i Svindals hjerne

LANGLESING: Mannen som kikket inn i Aksel Lund Svindals hjerne ...

Foto: Illustrasjon: Mario Vaglieri, NRK

Et eksempel er artikkelen om Aksel Lund Svindal, som med gode bilder, sterke videoklipp og egne illustrasjoner fikk mer enn 200.000 unike lesere.

Vi gikk også i dybden på Karsten Warholm i august, bare dager før han ble verdensmester, og fortalte historien om hans 13 steg.

Undersøkende journalistikk

Høsten 2017 etablerte NRK Sport, SVT Sport og YLE Sport et nordisk samarbeid for undersøkende sportsjournalistikk. Vi så for oss at vi sammen kunne sette dagsorden på tvers av landegrensene.

Kjønnsforskjeller i idrettsnorge

NRK-rapporten «Kjønnsforskjeller i Idretts-Norge» dokumenterte enorme inntektsforskjeller.

Første tema vi har tatt tak i, var likestilling i toppidretten. Er det inntektsforskjeller mellom mannlige og kvinnelige toppidrettsutøvere? Forskjellsbehandler særforbund og sponsorer på bakgrunn av kjønn, og får jenter og gutter like muligheter til å utvikle seg og leve av idrett på sikt?

Innsamling av inntektsinformasjon til 110 av Norges beste kvinner og menn viste at herrene tjente over 100 millioner mer enn kvinnene, og saken fikk brede nyhetsoppslag på flere plattformer.

NRKs undersøkelse viser kort fortalt at jenter og gutter ikke har samme muligheter til å kunne leve av idretten sin. Illustrasjon: NRK

Bruk av sosiale medier

NRK skal treffe publikum der de er, og to store begivenheter sist sommer var EM i fotball og VM i friidrett. På sosiale medier la vi hovedvekt på å gi det norske folk de gode øyeblikkene, informere og overraske.

Med tre sendinger på Facebook Live kunne det norske folk kommunisere direkte med våre eksperter og kommentatorer. Engasjement og gode øyeblikk både ga og fikk vi via Instastory og Snapchat.

På sistnevnte lot vi utøvere og spillere filme seg selv for å fortelle hva som skulle skje, hvordan de hadde det før konkurransen og ikke minst reaksjoner etter løp/kamp. Vi fikk inn mange spørsmål, hilsener og bilder til heltene fra fansen, der flesteparten var under 18 år. Dette er et publikum NRK ikke når like godt på de tradisjonelle plattformene.

«Jeg har alltid likt å dele min reise fra innsiden og vise at bak idrettsutøvere er det også et menneske. De fleste som ga meg respons tilbake via Sportens Snap-konto, var sportsglade mennesker – særlig barn og unge.» Isabelle Pedersen, hekkeløper.

E-sport

I desember sendte NRK Sport finalen i Counter-Strike fra Odense i Danmark. Hele sendingen kunne sees på nrk.no. Hensikten var å ta de unge gamerne på alvor og løfte fram det de er opptatt av.

Unge gutter og jenter som driver med spill, opplever ikke at NRK er relevante for dem. Den voksne generasjonen forstår heller ikke at gaming er en idrett i eksplosiv utvikling i hele verden. Håpet var å bidra til en større felles forståelse mellom generasjonene.

Counter-Strike er et skytespill, men det er også et strategisk og taktisk spill. Det ser voldelig ut, men det er et spill som samler millioner av unge over hele verden. Vi mener det både er riktig og viktig å vise fram fenomenet, og ønsket var å bidra til å skape en større forståelse for den prestasjonen det faktisk er å være i verdenstoppen i Counter-Strike.

Laster Twitter-innhold

Prosjektet var et samarbeid mellom fagmiljøer i NRK Super, NRK P3 og NRK Sport. Tilbakemeldingene fra både ungdom og foreldre var overveldende positive, og gir inspirasjon til å følge opp med nye sendinger. Medier 24 skrev at det er en gåte at E-sport ikke er attraktivt for flere medier.

STATISTIKK

Bred dekning av sport på NRK1

NRK Sport overfører fra arrangementer og konkurranser innenfor en rekke ulike idrettsgrener. Diagrammet viser 876 timer sport fordelt på sportsgrener, i prosent.

Bred dekning av sport på NRK1, årsrapport 2017

* hestesport 1 5, snowboard/freestyle 1 %, svømming 1 %, sykkel 0,5 %, tennis 0,2 % og kunstløp 0,1 %, i tillegg til sjakk. Finnmarksløpet, skiskytterstevnet og featureprogrammer. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen. programmer)

Bred dekning av sport på NRK P1

NRK sendte i 2017 sport fra en rekke grener på radio. NRK P1 sendte 271 timer sport fra en rekke ulike sportsgrener.

Sport på NRK P1, årsrapport 2017

* Diverse sport: Ulike sportsoverføringer. Kilde: Kantar TNS PPM

Bred dekning av sport på kanalen NRK Sport

NRK Sport sendte i 2017 1549 timer sport fordelt på ulike sportsgrener.

Fordeling sportsgrener på NRK Sport, årsrapport 2017

* Diverse sport: Vinterstudio, Mesterportrett, VM-kveld og sportsnyheter. Kilde: Kantar TNS PPM

VM på ski dominerer, VM i friidrett overrasker

Som normalt er vintersport mest populært på NRK1, og i 2017 var det VM på ski som ble sett av flest. 5-mila er øverst på lista over mest sette sportsoverføringer med over en million seere gjennom hele den lange sendingen. Den store overraskelsen var Karsten Warholms gull på 400 meter hekk under VM i friidrett. Nesten 900.000 fulgte hele friidrettssendingen, selv om det var sensommer og lavsesong for TV-seing.

Mest sette sportsoverføringer på NRK1 i 2017

Sportssending

Seertall

Andel av seing i sendetid (%)

VM ski: 50 km, menn

1.171.000

Tour de Ski: 9 km fri teknikk jaktstart

VM ski: 30 km, kvinner

VM ski: Langrenn 30 km skiathlon, menn

VM ski: Lagsprint finaler, kvinner og menn

VM friidrett

VM ski: Stafett, menn

VM ski: Sprint fri teknikk, finaler

VM Skiskyting: Stafett, menn

VM ski: Stafett, kvinner

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Sport utgjør 5 prosent av sendetiden til NRKs TV-kanaler, men utgjør hele 18 prosent av tiden publikum ser på NRK

Diagrammet viser sendetimer på NRKs TV-kanaler, i prosent, fordelt på sjangere.

Sportens andel av sendetid og seertid, årsrapport 2017

* Musikk 1,2 %, vitenskap 1,1 %, religion/livsfilosofi 0,3 %, undervisning 0,2 %, pauseprogram 0,2 %. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Befolkningen så i snitt 358 timer på NRK i 2017. I snitt ble 65 av disse timene brukt på sport. Diagrammet viser konsumerte timer, i prosent, fordelt på sjanger.

Konsumert sport, årsrapport 2017

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Direkteoverført e-sport for første gang

Direkteoverføringen av ESL Pro League-finalen i desember i dataspiller Counter-Strike ble sendt på nrk.no for første gang i 2017. Dette er første gangen NRK Sport dekker og direkteoverfører e-sport. Til sammen var over 27.000 unike brukere innom direkteoverføringen på nrk.no. Counter-Strike-finalen var i 2017 blant de fem mest sette direkteoverføringene på nett i desember. Diagrammet viser unike brukere minutt for minutt fra sendingens start til slutt.

E-sport, årsrapport 2017

Kilde: Kantar TNS Scores.