DAB-radio, Slukking av FM-nettet, Tromsø

OVER PÅ DAB: FM-nettet ble slukket i Troms 13. desember 2017.

Foto: Digitalradio Norge

NRK Radio

I 2017 sluttet riksdekkende radio å sende på FM. Digitaliseringen av radioen gir publikum et rikere tilbud og økt konkurranse blant aktørene.

NRK RADIO: NRKs radiokanaler samlet har tapt fem prosentpoeng i daglig dekning fra 2016 til 2017 og to prosentpoeng i andelen av radiomarkedet. Nedgangen kan antakelig tilskrives både at NRK valgte å gå foran og slukke FM-sendingene før de kommersielle kanalene, og at radiolytterne har fått flere nasjonale kanaler å velge imellom.

Forholdet mellom aktørene i radiomarkedet i Norge er likevel bemerkelsesverdig stabilt. Helt siden P4s oppstart og NRKs trekanalinndeling i 1993 har NRK hatt om lag to tredeler av markedet, mens de kommersielle har hatt om lag én tredel.

Direkte kringkastet radio i DAB+ står for hoveddelen av radiotilbudet fra NRK. Radiokanalene kan også strømmes direkte på radio.nrk.no og i NRKs mobilapper. Det kringkastede innholdet har klart størst publikumsoppslutning.

Men akkurat som for TV-seingen øker bruken av strømming blant særlig yngre radiolyttere. NRK jobber ut fra den antakelse at bruken av «valgbar radio» eller «radio du hører fra starten» vil øke over tid.

Johan Mihle Laugaland og Øystein Ellingsen fra NRK Rogaland sendte direkte i 24 timer

DAB-OVERGANG: Johan Mihle Laugaland og Øystein Ellingsen fra NRK Rogaland sendte direkte i 24 timer i forbindelse med slukking av FM i fylket.

Foto: Erik Waage, NRK

NRK Radio

I NRK Radio kan lytterne velge programmer fra kanalenes sendeskjemaer og lytte til dette i ettertid. Det er spesielt programkategorier som krever ekstra oppmerksomhet fra lytteren, som egner seg godt som «radio når du vil». Det kan f.eks. være radiodrama, dokumentarer eller samtaleprogrammer.

NRK lager tre tilbud som er eksklusive for NRK Radio. «Urørt» (NRK P3) er en musikkstrøm som er satt sammen av sanger som er lastet opp til NRK P3s «Urørt»-tjeneste av norske band uten platekontrakt. «National Rap Show» (NRK P3) er en løpende reprisering av P3-programmet om hiphop og rap som har gått i kanalen i om lag 20 år.

Lyttere med spesiell interesse for denne sjangeren har få andre tilbud på nasjonal radio. «Radioresepsjonen» er en tilsvarende løpende reprisering av underholdningsprogrammet som i dag går i NRK P13, men tidligere ble sendt på NRK P3. Her sendes høydepunkter av samtalene i programmet, ikke musikken som er spilt da det ble kringkastet.

Sigrid Raabe på Øyafestivalen 2017

Artisten Sigrid Raabe på scenen under Øyafestivalen 2017

Foto: Tom Øverlie, NRK

Urørt er kanskje det viktigste som har skjedd meg".

Sigrid til NRK P3 i januar 2018

Podkast Heia Fotball

Podkast

NRK ønsker å være Norges ledende produsent av kvalitetspodkaster som folk blir hektet på, både gjennom de faste de følger i hverdagen og gjennom serier som står ut.

I 2017 har NRK jobbet aktivt med flere serier med tanke på podkastpublisering først. Mange krever lang produksjonstid, og det er først i 2018 publikum får høre resultatet. Som for eksempel «Hos Peder», «Hele historien» og en ny serie fra teamet bak «Purk eller skurk?».

En annen nyhet er «Andregenerasjonen», hvor du får følge «ballonggutta» fra «Skam».

Purk eller skurk podkast

Mye av det NRK har laget til nå, er dokumentar og historiefortelling. Framover ønsker NRK også å satse mer på humor, som er den mest populære sjangeren på podkast. De fleste seriene som lages for podkast, sendes også på radio.

Om lag to til tre prosent av befolkningen over 12 år bruker minst én podkast fra NRK i løpet av en dag. For yngre målgrupper, spesielt lyttere i alderen 20–29 år, er denne bruken om lag dobbelt så stor (Kantar Media), og i NRKs Ung-undersøkelse (høst 2017) oppgir 11 prosent i målgruppen 15–29 år at de hører podkast daglig. 31 prosent oppgir at de foretrekker å høre lydinnhold på podkast.

Radioresepsjonen Podkast

Toppliste 2017 for NRK podkast (antall nedlastinger).

  • «Ekko – et aktuelt samfunnsprogram» (8.457.615)
  • «Radioresepsjonen» (6.530.309)
  • «Heia Fotball» (4.562.390)
  • «Radioresepsjonens arkivpodkast» (3.696.519)
  • «Filmpolitiet» (2.416.965)
  • «Lørdagsrådet» (2.410.307)
  • «Dagsnytt 18» (1.652.879)
  • «P3morgen» (1.262.710)
  • «Politisk kvarter» (972.963)
  • «Verdibørsen» (835.913)
  • «Purk eller skurk?» (710.488) (kun 9 episoder)

Her finner du oversikt over alle NRKs podkaster

Podkast Lørdagsrådet

NRKs kanaltilbud

  • NRK P1 er Norges største radiokanal. Målet er å gi selskap, oppdatering og opplevelser. Den er en viktig arena for å samle det norske folk på samme måte som NRK1 på TV.
  • NRK P2 lages for aktive lyttere med interesse for nyheter, kultur og samfunnsdebatt.
  • NRK P3 tilbyr musikk, underholdning og samfunnsengasjement for unge nordmenn. Kanalen legger vekt på å være en felles arena for målgruppen under 30 år.
  • NRK P1+ er en tradisjonell radiokanal, med vekt på hørbarhet, taletydelighet og musikk av både nyere og eldre dato. Den jevnlige lytter er gjerne over 60 år og interessert i et bredt spekter av emner.
P1+ Rune Alstedt, Madeleine Cederström, Bård Ose og Erik Forfod

PÅ GODFOT MED LYTTERNE: NRK P1+ har vokst jevnt de tre siste årene og har åtte prosent markedsandel. Rune Alstedt, Madeleine Cederström, Bård Ose og Erik Forfod er noen av programlederne på kanalen.

Foto: Ole Kaland, NRK

NRK Sápmi Radio er NRKs radiokanal på samisk som tilbyr aktuelle og underholdende programmer med både samisk, øvrig norsk og internasjonal musikk.

NRK mP3 er NRKs kanal for tenåringer. Kanalen har en høy andel musikk for å være relevant for en krevende målgruppe, men har også sendeflater med aktuelle innslag og fellesskap for ungdom over hele Norge. «P3nyheter» sendes også på denne kanalen. Måling av bruken viser at NRK mP3 treffer relativt godt i flerkulturelle målgrupper.

NRK P13 er en radiokanal med et rock-uttrykk som appellerer til en målgruppe som har vokst fra NRK P3, men som synes NRK P1 og NRK P2 er for kjedelige. Kanalen legger vekt på aktuelt kultur- og samfunnsstoff, men med underholdende og gjerne satirisk vri. I tillegg har NRK P13 sendeflater med rock-historisk innhold og legger vekt på ny musikk, både utenlandsk og norsk. Også NRK P13 sender nyheter fra «Dagsnytt».

NRK Alltid Nyheter er NRKs løpende nyhetstilbud på radio. Her er det nyhetssendinger fra NRK P1 og NRK P2 samt lyden av enkeltsendinger fra NRK1 og NRK2, i tillegg til egenproduserte nyhetssendinger gjennom dagen. På kveldstid har NRK en avtale med BBC World Service om å videresende internasjonale nyheter.

Kanalen utnytter også en avtale med Sveriges Radio om utveksling av nyhetsinnslag og nyhetssendinger. NRK Alltid Nyheter har en svært lav terskel for å legge om sendeskjemaet ved store nyhetshendelser og -begivenheter. Disse ekstrasendingene kan erstatte sendinger også på NRK P1 og andre kanaler dersom hendelsene er viktige nok for publikum. Måling av bruken viser at NRK Alltid Nyheter treffer relativt godt i flerkulturelle målgrupper.

NRK Radio Super er Norges eneste radiokanal for barn og den eneste kanalen som sender musikk for barn, både i form av ny og gammel norsk musikk og internasjonal musikk med appell til barn. Hver ettermiddag sender kanalen direkte, spesielt rettet til eldre barn som gjør lekser eller slapper av etter skoletid. Øvrige deler av dagen sendes også hørespill og opplesninger, gjerne fra NRKs radioarkiv. NRK Radio Super sender på DAB+ fram til kl. 21.00 hver kveld, men finnes på nettradio hele døgnet.

NRK Klassisk er en musikkanal, men med både aktuelle og musikkjournalistiske sendeflater. De siste årene har vi utviklet kanalen til å bli godt og relevant selskap for generelt interesserte lyttere, men med klassisk musikk i stedet for popmusikken som er vanlig i de fleste andre kanaler. En viktig del av dette er at også NRK Klassisk sender nyheter fra «Dagsnytt» hver time.

NRK Jazz er en tilsvarende musikkanal, men med svært høy musikkandel og færre sendeflater med programledelse. Kanalen sender også «Dagsnytt» hver time. I 2018 ser vi for oss å utvikle kanalen i samme retning som NRK Klassisk, med økt bemanning og enda tydeligere programprofil.

NRK Folkemusikk er en musikkanal uten programledelse, men der vi gjør tilgjengelig norsk folkemusikk, enten utgitt på plate eller fra egne arkivopptak. Kanalen sender døgnet rundt på NRK Radio, men på DAB+ deler den plass med NRK Radio Super og sender etter kl. 2100. Redaksjonell behandling av folkemusikk ligger stadig til NRK P2.

NRK Sport har vært en radiokanal der NRK sender lyden av sportssendinger fra andre radio- og TV-kanaler. De siste årene har kanalen også hatt flere og flere egne eksklusive produksjoner, altså sportsoverføringer som ikke er sendt samtidig i NRK P1. Blant disse satsingene har vært overføring av samtlige kamper i Eliteserien i fotball for menn samt egne radiosendinger fra Tour de France (sykkel) og en rekke verdenscuprenn i nordiske og alpine grener.

Tjenester på DAB+

NRK tilbyr to tjenester på DAB+ som velges på samme måte som en kanal, men som ikke har det program- eller musikktilbudet som en tradisjonell radiokanal har.

NRK Vær består av værmeldinger lest av meteorologer fra Meteorologisk institutt i Oslo, Værvarslinga på Vestlandet og Værvarslinga i Nord-Norge. Disse sendes om igjen fram til en ny oppdatering er lest inn. Værvarsler er følgelig alltid tilgjengelig på radio.

NRK Trafikk består på samme måte av trafikkmeldinger lest av NRK Trafikks redaksjon i Trondheim. Kanalen er delt i syv regioner, og som i NRK Vær går meldingene i hver region om igjen fram til hendelsen er avsluttet eller en ny oppdatering er lest inn.

STATISTIKK

Markedsandeler for norske radiokanaler

NRK har totalt 66 prosent markedsandel på radio i 2017, og går ned to prosentpoeng fra 2016, men er fortsatt størst blant konkurrentene.

Radio 2017 markedsandeler, årsrapport

Kilde: Kantar TNS PPM

NRK P1 er den største radiokanalen i Norge med 41 prosent markedsandel. Det har i forbindelse med digitaliseringen blitt lansert en rekke nye kanaler. Noen er nyetablerte, som f.eks. NRK P1+, og andre har fått bedre kringkastet distribusjon. I løpet av 2017 så vi at særlig de store allmennkanalene NRK P1, P4 og Radio Norge tapte markedsandeler. Også NRK P3, som i praksis har vært alene som riksdekkende kanal for unge mennesker, har merket den økte konkurransen.

Markedsandeler for norske radiokanaler 2017

Kanaler

2015

2016

2017

NRK P1

44,6

45

40,7

NRK P2

4,2

4,7

4,8

NRK P3

7,1

7,5

5,5

NRK Nyheter

0,9

0,9

1

NRK mP3

2,8

2,9

2,7

NRK Sport

0,3

0,6

0,9

NRK Klassisk

0,3

0,3

0,4

NRK P13

0,9

0,9

1,2

NRK P1+

4,3

5

8

NRK Radio Super

0,3

P4

18,5

17,5

15,6

P5

1,2

1,6

2,4

P6

0,4

0,9

P7

1

1,5

P8

0,2

0,4

P9 Retro

0,1

P10 Country

0,3

NRJ

1,3

1,4

1,2

Radio Norge

9,5

7,8

6,7

Kiss

1,2

0,8

0,7

Radio Rock

0,8

0,6

1,2

Radio Soft

0,2

0,5

0,3

Norsk Pop

0,4

Radio Topp 40

0,7

Radio Vinyl

0,7

Kilde: Kantar TNS PPM

NRK P1+ vokser

Totalt 1,9 millioner, eller 43 prosent av befolkningen 12 år eller eldre, hører NRK på radio daglig. Lyttingen går noe ned, fra 48 prosent daglig dekning i 2016. NRK P1 er den største kanalen med omtrent 1,3 millioner daglige lyttere. Deretter følger NRK P3 som har 545 000 lyttere hver dag. NRK P1+ er den eneste av NRKs kanaler som øker fra i fjor til i år, og er den tredje største radiokanalen til NRK i 2017.

Daglig dekning for NRKs radiokanaler i 2017

Lyttertall

Andel lyttertall, i prosent

NRK P1

1.281.000

28,6

NRK P2

238.000

5,3

NRK P3

345.000

7,7

NRK Nyheter

79.000

1,8

NRK mP3

209.000

4,7

NRK Sport

53.000

1,2

NRK Klassisk

33.000

0,7

NRK P13

78.000

1,7

NRK P1+

257.000

5,7

NRK Radio Super*

31.000

0,7

NRK Total

1.918.000

42,8

Kilde: Kantar TNS PPM

*NRK Radio Supers daglige dekning er i befolkningen 12 år+, dvs. utenfor kanalens egentlige målgruppe, men vi ser at mye av lyttingen på kanalen er blant personer med barn yngre enn 12 år i husstanden.

Programprofil NRK P1

Programprofil NRK P1, hele døgnet, fordelt på sjanger, 2017

Antall timer

Prosentandel

Annet

14

0,2

Barneprogram

2

0,0

Drama

96

1,1

Musikk

2.082

23,8

Nyheter

727

8,3

Portretter

52

0,6

Regionale sendinger

1.271

14,5

Religion/livsfilosofi

246

2,8

Samfunnsspørsmål

412

4,7

Sport

271

3,1

Underholdning

3.492

39,9

Vitenskap

95

1,1

Total sendetid

8.760

100

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P2

Programprofil NRK P2, hele døgnet, fordelt på sjanger, 2017

Antall timer

Prosentandel

Annet

52

0,6

Drama

234

2,7

Kunst/kultur/medier

1.704

19,5

Musikk

3.055

34,9

Nyheter

749

8,6

Portretter

173

2,0

Programinformasjon

1

0,0

Religion/livsfilosofi

309

3,5

Samfunnsspørsmål

2.181

24,9

Samiske sendinger – samisk kultur

22

0,3

Underholdning

57

0,7

Vitenskap

223

2,5

Total sendetid

8.760

100

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P3

Programprofil NRK P3, hele føgnet, fordelt på sjanger, 2017

Antall timer

Prosentandel

Annet

102

1,2

Hjem/fritid

28

0,3

Kunst/kultur/medier

179

2,0

Musikk

6.116

69,8

Nyheter

134

1,5

Samfunnsspørsmål

504

5,8

Underholdning

1.697

19,4

Total sendetid

8760

100

Kilde: Kantar TNS PPM

NRK Radio når du vil

I NRK Radio på nett kan du høre radio direkte eller sette på ditt favorittprogram når du vil. Radiolyttingen på NRKs kanaler på nett øker i 2017, noe som er i tråd med digitaliseringen av radionettet. I tillegg bidrar bedre måling av mobilappene til veksten i 2017. Radio på internett foregår i størst grad direkte. Diagrammet viser ukentlige unike brukere. Ukene 38–41 er tatt ut fra snittet på grunn av målefeil i disse ukene i 2017.

Bruk av nrks radiospiller, årsrapport 2017

Kilde: Kantar TNS Scores

Over fire av fem lytter daglig til digitalradio

Bruken av digitalradio øker stadig, og i 2017 er det 86 prosent som hører digitalradio daglig. Digital radiolytting vil si lytting via PC/Mac, mobil med radioapp, nettbrett, internettradioapparat, DAB-radio (inkl. adapter), DAB-radio i bil (inkl. adapter), DAB lommeradio og digital TV-mottaker. Diagrammet viser andel av befolkningen 15+ som lytter daglig på radio digitalt, i prosent.

Digital radiolytting, årsrapport 2017

Kilde: Kantar TNS Digitalradioundersøkelsen