Vikingane sesong 2 - Jarl Varg, Jon Øigarden

HUMORDRAMA: «Vikingane» spilles inn på både norsk og engelsk. Jon Øigarden tolker rollen som den onde Jarl Varg.

Foto: Via Film

Drama i verdensklasse

Det er en stor utfordring for norske produksjonsmiljøer å henge med på utviklingen og kvalitetshevingen av medieproduksjoner internasjonalt. Emmy til «Mammon 2» viser at det er mulig for et lite miljø i et lite land å hevde seg i verdenstoppen.

DRAMA: Emmy til «Mammon 2» er ikke bare en pris til NRK, det er en seier for hele det norske TV-dramamiljøet. Vi kan ikke regne med å vinne Emmy hvert år, men det er på det nivået vi må være. Det er ingen som kommer til å velge norsk bare fordi det er norsk.

Selv om «Mammon» er den første norske serien som vinner Emmy i kategorien beste internasjonale drama, så er den ingen ensom svale. Norsk TV-drama har aldri hatt større popularitet og internasjonal oppmerksomhet.

Mammon - sesong 2

EMMY-VINNER: «Mammon 2» handlet om den karismatiske og ambisiøse statsministeren Michael Woll (Trond Espen Seim) som møter sterk motstand. Her med sine allierte, kunnskapsministeren (Bjarte Hjelmeland), statsministerens datter (Iben Akerlie) og rådgiverne Johs. Hansen (Anders Danielsen Lie) og Inger Marie (Anna Bache-Wiig).

Foto: Glenn Meling, NRK

Serier som «Vikingane», «Frikjent», «Nobel», «Snøfall», «Skam» og «Side om side» viser hvilken innovasjonskraft, kvalitet og bredde det er i det norske dramamiljøet om dagen. Suksessen skyldes ikke flaks, men systematisk arbeid og uttalte ambisjoner.

Tydelige ambisjoner

Ambisjonen om å være en publisist og produsent i verdensklasse gjelder i høyeste grad også innenfor drama. For drama og fiksjon er utvilsomt en viktig del av vårt oppdrag om å dekke sosiale, demokratiske og kulturelle behov.

Silje Torp i Vikingane

TOSPRÅKLIG: «Vikingane» spilles inn på både norsk og engelsk.

Foto: Via Film

I 2017 brukte NRK nærmere 200 millioner kroner på norsk TV-drama. For 2018 er tallet drøyt 300 millioner. Lite sammenliknet med den internasjonale strømmetjenesten Netflix, som bruker over en milliard kroner på én sesong av «The Crown». Det er likevel et betydelig beløp som kommer hele den norske bransjen til gode – både skuespillere, forfattere, produsenter og regissører.

Vi har satt noen tydelige mål for NRK Drama:

• Øke tilbudet til publikum
  • Bidra til et styrket norsk dramamiljø i samarbeid med bransjen
  • Alle dramaproduksjoner skal velges ut fra beste idé

NRK Drama ble i 2016 omorganisert fra en produksjonsavdeling til en produsentavdeling, i tråd med prinsippet om beste idé og beste kompetanse. Ambisjonen er å være en god partner for det eksterne miljøet og eksterne produksjoner.

Vi tror dette også er noe av forklaringen på at vi nå ser helt nye talenter vokse fram. «Vikingane» er Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersens første dramaprosjekt, og den unge serieskaperen Johan Fasting og Motlys står bak NRKs neste store serie «Heimebane», som sendes våren 2018. Nye talenter og nye ideer får utvikle seg.

Heimebane: Ane Dahl Torp og John Carew

FOTBALLDRAMA: Den unge serieskaperen Johan Fasting og Motlys står bak NRKs neste store serie med Ane Dahl Torp og John Carew i hovedrollene. «Heimebane» sendes våren 2018.

Pål Sverre Hagen i Valkyringen

SAMTIDSDRAMA: Pål Sverre Hagen vant Gullruten 2017 som beste mannlige skuespiller i samtidsdramaet «Valkyrien».

Foto: Johan Fredrik Bødtker, Tordenfilm

«In an age of political uncertainty and social unrest, this gripping Norwegian thriller’s arrival was pretty timely. It went well beyond the usual tropes of Nordic noir, with its high concept plot about a secret hospital hidden in a disused Oslo subway station.» BBC kåret Valkyrien til et av verdens 10 beste TV-serier i 2017.

I 2017 har NRK sendt følgende dramaserier:

Unge Lovende, sesong 3

UNGT DRAMA: Sesong 3 av «Unge lovende» kommer i 2018 med Gine Cornelia Pedersen (øverst), idéhaver Siri Seljeseth og Alexandra Gjerpen.

Foto: Birgit Solhaug, Monster Scripted
  • «Helium», drama for barn, produsert av Fabelaktig for NRK
  • «Jenter» 2017, to sesonger, nettdrama, NRK Super
  • «Min venn Marlon», småbarnsdrama 6–9 år, NRK Super
  • «Monster», krim, NRK Drama
  • «Presten», humordrama, NRK Underholdning
  • «Side om side», sesong fem, humordrama, NRK Underholdning
  • «Skam» 2017, sesong fire, nettdrama, NRK P3
  • «Unge lovende», sesong 2, drama for unge, produsert av Monster for NRK
  • «Valkyrien», samtidsdrama, produsert av Tordenfilm for NRK
  • «Vikingane», sesong 2, humordrama, produsert av Viafilm for NRK
  • «ZombieLars», drama for barn, produsert av Tordenfilm for NRK

Nordisk drama, kultur og samfunnsforhold

Fransk versjon av Skam har premiere, Josefine Pettersen møter fans

FRANSK SKAM: «Skam» er solgt til syv land – Frankrike, Belgia, Nederland, Spania, Italia, Tyskland og USA. Den franske versjonen har allerede hatt premiere, og Josefine Frida Pettersen (Noora) møtte franske fans utenfor en kino.

Foto: Valentin Ehkirch, Den norske ambassaden i Paris

Det nordiske samarbeidet blir stadig viktigere for å møte den internasjonale konkurransen, og de nordiske allmennkringkasterne er nå enige om å styrke samarbeidet om TV-drama. Partene forplikter seg til å lage totalt tolv store dramaserier av høyeste kvalitet hvert år, og seriene skal kunne ligge tilgjengelig for hele det nordiske publikum på TV-spillerne i ett år fra premieredato.

NRK er også medlem av Nordvision, som er et samarbeid mellom de nordiske allmennkringkasterne. Samarbeidet består både i samproduksjoner, utveksling av program, utvikling av formater og deling av kunnskap. For fjerde år på rad slår samarbeidet sin egen rekord med 5102 programepisoder i 2017.

NRK sendte 1246 timer nordisk innhold på NRK1, nærmere 758 timer på NRK2 og i underkant av 502 timer på NRK3/NRK Super. Tallene er inkludert repriser. Drama, dokumentar og samfunn, barneprogrammer, natur, underholdning og sport er de største kategoriene.

Vår tid er nå

NORDISK DRAMA: NRK viser flere store nordiske dramaserier i løpet av et år. I 2017 kunne seerne blant annet få med seg den svenske storsatsingen «Vår tid er nå», der vi følger eiere og ansatte på restaurant Djurgårdskällaren, fra fredsvåren 1945 og gjennom kjærlighet, konflikter og store endringer de påfølgende årene.

Foto: Carl-Henrik, SVT

STATISTIKK

Norske drama- og humorserier trekker seere på TV og nett

Totale seertall i tusen for «Presten», «Side om side», «Valkyrien» og «Vikingane» sesong 2. Diagrammet viser snitt per episode.

Dramaserier 2017, årsrapport

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores.