Med livet som innsats Ballongmann over Oscarsborg festning

Fysiker Andreas Wahl tar sjansen på at en bukett ballonger kan fungere som luftfartøy. Her svever han over Oscarsborg festning.

Foto: Bulldozer Film/NRK

Når kjemien stemmer

Vitenskapsformidling kan ha ulike fasonger. I 2015 testet vi naturens lover og utviklet et dating­program basert på forsknings­resultater og biologiske fakta.

VITEN: Programserien «Når kjemien stemmer» var et sosialt eksperiment om attraksjon mellom kjønnene som ga rom for både alvor og humor. Biologiske mekanismer styrer våre partnervalg uten at vi er klar over det. Kroppens immunforsvar gjenspeiles for eksempel i hvordan vi lukter, og når en annens kroppsduft oppleves som behagelig, er det fordi immunforsvaret matcher ens eget.

I serien møter vi 31 år gamle Maren Ringnes Rogstad som vil finne sin perfekte match ved hjelp av vitenskapen. Gjennom seks programmer lukter, lytter, snakker, danser hun med sju unge menn, som gjør sitt ytterste for at hun skal velge dem.

Maren lukter seg fram til den perfekte match i serien «Når kjemien stemmer»

Maren lukter seg fram til den perfekte match i serien «Når kjemien stemmer».

Foto: Leif Arild Eriksen, NRK

Serien tar utgangspunkt i at mennesker er avanserte dyr, og at vi styres av urgamle biologiske mekanismer. Evolusjonen er blind, den går etter friske avkom som selv kan få barn. Vår biologiske suksess måles i antall barnebarn. Gjennom millioner av år med utvelgelse har vi utviklet finurlige tiltrekkingsmekanismer som tjener akkurat denne hensikten.

På tradisjonelt realityvis ryker de mannlige kandidatene ut en etter en. Historien ender med at Maren finner «den rette». Serien hadde over en halv million seere per episode, og skapte til dels stort engasjement på sosiale medier.

Frank Lyngtun og Maren Ringnes Rogstad i Når kjemien stemmer

NÅR KJEMIEN STEMMER: Frank Lyngtun og Maren Ringnes Rogstad i «Når kjemien stemmer».

Foto: Martin Johan Eggan, NRK

Viten på nett

Vitenskap er et av flere viktige sjangerområder for NRK som allmennkringkaster. Fordypningssaker med vitenskapsinnhold slår godt an blant leserne på NRK.no. For å nå flere med vitenskapsinnholdet vårt, lager vi dybdesaker på nett som tar utgangspunkt i samme tematikk som vi lager TV-programmer fra. I arbeidet med TV-programmene dukker det ofte opp spennende innhold som ikke alltid egner seg på TV-skjermen.

Mye vitenskapsstoff skrives eksklusivt for nett, ofte i form av langlesningssaker. Disse «nerdesakene» blir svært godt mottatt av leserne. Artikkelen «En ny epoke» som handler om at jorda er på vei inn i en ny geologisk epoke, hadde eksempelvis 250 000 lesere. Flere andre artikler har rundet 100 000 lesere.

Skjermdump En ny epoke - artikkel nrk.no

Artikkelen om menneskenes inngripen på jorda ble godt mottatt av leserne. Foto: NRK

Folkeopplysningen

I serien «Folkeopplysningen» blir ulike naturlover og temaer satt under lupen i et vitenskapelig lys. Påstander blir systematisk gjennomgått, basert på den best tilgjengelige forskningen. Dette er seriens tydelige premiss.

Programleder er fysiker Andreas Wahl. I første og andre sesong av «Folkeopplysningen» som ble sendt i 2012 og 2014, satte han søkelyset på helse. Begge sesongene ble svært godt mottatt av publikum og skapte mye debatt.

Laster Twitter-innhold

I sesong 3 som gikk på TV høsten 2016, beveget serien seg videre til temaer som er relatert til valg vi gjør i hverdagen. Blant temaene var økologisk landbruk, genmodifisert mat, slanking, coaching, cannabis og personlig økonomi.

Andreas Wahl - Folkeopplysningen ØKOLOGISK LANDBRUK

I sesong 3 av «Folkeopplysningen» undersøkte Andreas Wahl målbare effekter av økologisk landbruk.

Foto: Nina Fjeldsaa, Teddy TV/NRK

Temaene i «Folkeopplysningen» ga også gjenklang i flere redaksjoner i NRK som fulgte opp temaene med debatter, intervjuer og reportasjer. Serien er produsert for NRK av produksjonsselskapet Teddy TV.

Norsk underholdningsserie. Det er tyngre å bevege seg i vann enn det er i luft, fordi vannmolekyler ligger tettere sammen enn luftmolekyler. For å vise forskjellen i motstanden vil fysiker Andreas Wahl stille seg foran et våpen nedsenket i vann og avfyre det - mot seg selv. (3:8)

MED LIVET SOM INNSATS: Andreas Wahl utløste selv rifleskuddet mot seg selv og overlevde. Motstanden i vannet stanset prosjektilet.

Med livet som innsats

Våren 2016 møtte seerne Andreas Wahl også i serien «Med livet som innsats» som ble produsert av Bulldozer Film AS for NRK. I åtte programmer testet Wahl fysikkens lover gjennom dristige eksperimenter – med livet som innsats. Hensikten var å gi seerne økt kunnskap om og forståelse for naturlovene.

De spektakulære eksperimentene gikk viralt verden over. Videoklippet «Skutt under vann» er sett av 18 millioner på NRK Vitens Youtube-konto.

Laster Instagram-innhold

Som med «Folkeopplysningen» nådde serien målet med å engasjere yngre målgrupper. Begge seriene lå langt over gjennomsnittet for seing i aldersgruppen 12–39 år.

Norsk underholdningsserie. Programleder og fysiker Andreas Wahl stoler 100 % på naturlovene. De er absolutte. Udiskutable. Han er så sikker at han er villig til å sette sitt eget liv på spill for å overbevise den norske befolkning. Vi følger Andreas på reisen fra idé til det store eksperimentet når han tester naturlovene med livet som innsats. I denne episoden skal Andreas bevise teorien om varmeoverføring (2:8)

MED LIVET SOM INNSATS: I episode 2 testet Andreas Wahl flammenes kraft.

Newton

«Newton» fortsetter praksisen med å utsette programlederen for vitenskapelig vinklede utfordringer. I fjor prøvde Stian Sandø blant annet å bli hekta på dataspill, han måtte klare seg en uke i villmarka, og han var blindet i tre døgn. Videre har «Newton» jobbet mye med sosiale medier.

Newton - Stian Sandø som blind fotballspiller

«Newton»-programleder Stian Sandø forsøkte seg som blind fotballspiller.

Foto: Erlend Laanke Solbu, NRK

NrkNewtonstian er på Snapschat og når ut til målgruppa på en annen måte enn før. «Newton» jobber med planer med å legge om produksjonen via sosiale medier til ferdig program. Det vil si at mye av innholdet skal formidles på sosiale medier før det settes sammen til ferdig program.

Ikke gjør dette hjemme

Femte sesong av serien «Ikke gjør dette hjemme» ble spilt inn i et hus i Orkanger, hvor oppskriften stadig var ulike påfunn og eksperimenter, etterfulgt av kontrollert nedbrenning. Torfinn Borkhus fikk ny makker i Marte Hedenstad fra NRK P3, ei tøff jente som liker fart og sprenging.

STATISTIKK

Seertall for «Med livet som innsats» og «Når kjemien stemmer»

Totale seertall i tusen. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores