Jeg mot meg JEG MOT MEG

Gruppeterapitime fra serien «Jeg mot meg».

Foto: Andris Søndrol Visdal / ANTI

Unge, sterke stemmer

NRK legger mye krefter i å være relevant for unge mennesker. Vi lykkes når vi satser på sterke historier med mening og samfunnsverdi.

UNGT SAMFUNNSENGASJEMENT: Unge nordmenns fragmenterte medie­bruk gjør at de unge er en spesielt vanskelig målgruppe å nå. Det er utfordrende når vi ønsker å være relevant på egne plattformer, og samtidig balansere dette opp mot publisering i sosiale medier.

Bryter tabuer om psykisk helse

I TV-serien «Jeg mot meg» står åtte ungdommer frem med sine psykiske utfordringer gjennom videodagbøker og i samtale­terapi med psykolog Peder Kjøs. NRK ønsket å løfte fram temaet bredt, og at serien skulle bli «større enn seg selv». En rekke redaksjoner samarbeidet om å sette psykisk helse på dags­ordenen, med blant annet debatter, ytringer og nettartikler.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

NRK samarbeidet med Mental Helse, Kirkens Nødhjelp og Røde Kors som alle bemannet opp sine hjelpetelefoner. Å eksponere unge, sårbare mennesker gjennom en TV-serie, er et stort ansvar. Dette ble det tatt hensyn til både i castingen til serien, under opptak, under publisering og i oppfølging av deltakerne og deres familier i etterkant. Deltakerne hadde mulighet til å trekke seg underveis. Programmene vil bare ligge tilgjengelig på nett ut 2018, så deltakerne kan gå videre i livene sine.

Serien skapte stort engasjement på sosiale medier, i debattfora og på festivaler helt fra premieren. «Jeg mot meg» har blitt nevnt i Stortinget, blitt gjenstand for master­oppgaver og brukes i undervisning. Psykologi­studenter har fortalt at de lærte mer av serien enn de lærte på studiet.

Laster Twitter-innhold

Deltakerne i «Jeg mot meg» fikk sammen med psykolog Peder Kjøs «Tabuprisen 2016» av Rådet for psykisk helse. Juryen begrunnet tildelingen med at de gjennom serien viste hvordan det kan være å leve med angst, depresjon, ensomhet og skam.

Laster Instagram-innhold

Postkast Skam

«Skam»-serien brer seg ut over de fleste plattformer, inkludert podkast.

Foto: NRK

Fra ungdomsfenomen til internasjonal suksess

«Skam» sesong 2 og 3 preget store deler av 2016, ikke bare i NRK, men også nasjonalt og internasjonalt. Det ble et av de mest debatt­skapende NRK-programmene i fjor. Selv om rollefigurene i «Skam» er oppdiktet, er temaene som tas opp i serien høyst reelle.

Det sies at det har blitt vanskeligere å være ung de siste årene. «Skam» gjør det lettere å være ung."

Medieforsker Ådne Feiring, NRK Ytring 3.11.2016

I sesong 2 der Noora var hoved­personen, fikk «Skam» ros fra blant andre Kripos og Landsforeningen mot seksuelle overgrep for å ta opp viktige temaer som overgrep, voldtekt og seksuelt press på en god måte.

Når Isak overtar som hoved­person i sesong 3, dreier serien til å handle om Isaks forhold til egen legning og forholdet hans til Even som er bipolar. På sosiale medier diskuteres både homofil kjærlighet og psykisk helse. Mange takker NRK for å normalisere og ufarlig­gjøre temaene. Når Isak slår opp «mani» på Wikipedia, gjør 60 000 nordmenn det samme.

Global Times om Skam

«Skam»-bølgen sprer seg verden rundt, skriver den kinesiske partiavisen Global Times.

Foto: NRK

Serien lyktes i å berøre og engasjere langt ut over den planlagte målgruppa. I tredje sesong tok «Skam» av også internasjonalt. Serien har satt nettrekorder i våre naboland, og noen utenlandske fans er så begeistret at de lærer seg norsk for å følge med. Klippene ble oversatt til engelsk, spansk, russisk, polsk, italiensk, portugisisk og kinesisk, kort tid etter at de var publisert på NRK.no.

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

Ung, norsk virkelighet på radio, TV og nett

NRK P3 dokumentar har vært en fast bidragsyter til ungt samfunns­engasjerende innhold på NRK P3s egen nettside og forsiden til NRK.no i fem år. Hvert halvår lager NRK P3 16 dokumentarer for radio og nett. I 2016 lagde de i tillegg fire dokumentarer for TV.

Av TV-dokumentarene var det «Ekkokammer» av Ludvig Løkholm Lewin som fikk mest oppmerksomhet. I dokumentaren viser Ludvig hva som skjer når en ung mann endrer seg fra å være politisk korrekt til å bli mer og mer islamfiendtlig, samtidig som han tilsynelatende går gjennom en radikaliserings­prosess.

«Ekkokammer» skapte stor debatt både i andre nyhets­medier og blant unge som engasjerte seg i sosiale medier.

Ekkokammer - Ludwig Løkholm - P3 Dokumentar

P3 DOKUMENTAR: «Ekkokammer» av Ludvig Løkholm Lewin vakte stor debatt i 2016. Serien i fem deler gikk på TV, radio og nett.

Foto: Tor Edvin Eliassen, NRK

De tre mest leste dokumentarene på NRK P3 i 2016 var «17 år og snart milliardær», «Bingoraneren» og «En ulykkelig kjærlighets­historie».

NRK P3 sender også ukentlig fire timer ungt samfunns­engasjerende innhold på radio. Mandag til torsdag sendes «Verdens Rikeste Land», «Hallo P3» og «Juntafil».

Netthat fram i lyset

29. september 2016 satte NRK P3 og NRK mP3 fokus på nett­mobbing med satsingen «Hata på nett». Målet var å skape oppmerksomhet om temaet på alle NRKs plattformer en hel dag.

Nettmobbing er et stort problem i vår digitale tidsalder. Én av fire ungdommer har opplevd det. NRK ønsket å skape en større åpenhet rundt temaet, og gi unge noen verktøy som gjør det lettere å gjøre noe når man blir hata på nett.

NRK mP3 hadde en tema­sending på sju timer om nettmobbing direkte fra Fyrstikkalleen skole i Oslo med gjester, konserter og kjendiser. Leo Ajkic lagde dokumentaren «Netthat». Temaet ble tatt opp i alle radio­programmene på NRK P3 denne dagen.

Dokumentar. Leo Ajkic møter personer som har vært utsatt for ulike typer hat på nett. Han prøver å finne ut hvorfor noen blir hata på nett, og hvordan det er å stå midt oppi det.

HATA PÅ NETT: Leo Ajkic møter personer som har vært utsatt for ulike typer hat på nett. Han prøver å finne ut hvorfor noen blir hata på nett, og hvordan det er å stå midt oppi det.

En rekke redaksjoner i resten av NRK var med på å løfte temaet. Gjennom et samarbeid på tvers av NRKs divisjoner ble det publisert en stor mengde radioinnslag, TV-innslag, nettsaker og videoklipp, pluss en direkte­sending på sosiale medier denne dagen.

Responsen på sosiale medier indikerte at innholdet traff godt i målgruppa. I ettertid hadde hjelpetelefonen til Røde Kors, Kors på Halsen, veldig stor pågang av unge som ville snakke om problemer knyttet til nettmobbing.

Laster Twitter-innhold

Brennpunkts eksperimenterende lillesøster

I NRKs nye dokumentarsatsing «Innafor» undersøker Emma Clare Gabrielsen (25) aktuelle fenomener som opptar hennes egen generasjon i målgruppen 20–29 år. «Innafor» har sitt utspring i det samme undersøkende miljøet som står bak «Brennpunkt», og startet sin publisering på nett høsten 2016.

«Innafor» har fått i oppdrag å eksperimentere, prøve og feile seg frem. I stedet for å vente til programmet skulle gå på TV, publiserte de flere nyhetssaker på nett underveis i research og opptaksfasen. De har også publisert på sosiale medier som Instagram, Facebook og Snapchat underveis i produksjonen.

Innafor med Emma Claire Gabrielsen

UTFORSKENDE: Emma Clare Gabrielsen undersøker en rekke fenomener hun er nysgjerrig på, i serien «Innafor».

Foto: NRK

Over 1 million har sett sesong 1 og 2 av «Skam»

De aller fleste ser «Skam» på nett. Stadig flere oppdager serien, noe som fører til en kontinuerlig økning i seertallene for alle de tre sesongene.

Seertall for Skam i Norge og utlandet, gjennomsnitt per sesong.

Totale seertall for «Skam», både i Norge og utlandet. Gjennomsnitt per sesong. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

En halv million fulgte med på «Jeg mot meg»

Totale seertall per episode og snitt for Jeg mot meg. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-un

Totale seertall per episode og snitt for hele sesongen. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-undersøkelsen

1,2 millioner var innom skam.p3.no i uke 49

På det meste har 1,2 millioner vært innom skam.p3.no i løpet av en uke. I uke 21 og 49 ble det publisert klipp som fungerte som store vendepunkt i henholdsvis sesong 2 og sesong 3, og nettsiden har hatt flest ukentlige unike besøk disse to ukene.

Unike brukere på skam.p3.no

Ukentlige unike brukere innom Skam.p3.no. Kilde: Kantar TNS Scores