Stjernekamp sesong 5

10 artister kjempet om tittelen «Norges ultimate entertainer» i femte sesong av den populære sangkonkurransen «Stjernekamp».

Foto: Julia Maria Naglestad, NRK

Humor og glede

NRK vil by på glede og engasjement i underholdnings­tilbudet vårt. NRK skal samle familien med underholdning, spesielt i helgene.

UNDERHOLDNING: Vi ønsker å tilby godt selskap og opplevelser som folk ler av, koser seg med og deler med andre. Det er viktig for NRK å skape et fellesskap med et bredt innholdstilbud, men også smalere satsinger på alle medie­plattformer.

Her og nå-følelse

På NRK1 har vi underholdnings­programmer med høy grad av «her og nå»-følelse for hele familien. I femte sesong av den direkte­sendte underholdnings­serien «Stjernekamp» kjempet 10 norske artister om tittelen «Norges ultimate entertainer». Knut Anders Sørum gikk til slutt av med seieren.

«Anno» tok i 2016 seerne med seg til Isegran og 1700-tallets Fredrikstad med den moderne byen rett utenfor.

Anno-deltagere 2016

ANNO: Deltakerne i 2016-utgaven av «Anno» ble sendt nesten 300 år tilbake i tid, til Fredrikstad anno 1721. Foto: NRK

Foto: Christine Heim, NRK

Samler generasjoner

I «Det store spranget» lærte seks hestejenter i alderen 16–26 år fedrene sine å ri i en konkurransedrevet realityserie. Sammen dro jentene og fedrene til heste­legenden Don Alfonso Lopez de Carrizosas gård i Spania.

Vi satset videre på «Nytt på Nytt» og «Skavlan» på fredags­kveldene og «Lindmo» på lørdag kveld.

«Tidsbonanza», programleder Thomas Felberg

MUSIKKLEK: «Tidsbonanza»s programleder er Thomas Felberg.

Foto: Javad Montazeri, NRK

«Tidsbonanza» tok høsten 2016 over fredagskvelden etter «Nytt på nytt». Med den gamle rockeren Thomas Felberg som programleder etablerte «Tidsbonanza» seg som en frisk nykommer.

På hverdager ble «Monsen på villspor» en ubetinget suksess. Lars Monsen har en spesiell plass i norske hjerter, og samler generasjoner foran TV-skjermene.

BroShow

HUMOR: I «BroShow» utsatte Abiel, Aon og Mikkel hverandre for tester og utfordringer du ikke hadde sett på TV før.

En nykomling var «BroShow», et urbant talkshow bundet av brorskap.

Yngre publikum

Underholdnings­avdelingen har som mål at vi skal legge spesielt vekt på å nå en ung målgruppe. Et av virkemidlene er å dele godt innhold på Facebook, hvor NRK Underholdning økte sin følgerskare fra 30 000 til over 100 000 i 2016.

Over halvparten av følgerne er under 34 år. Det er viktig å presisere at alle poster på tredjeparts plattform skal ha én eller flere lenker som leder brukerne tilbake til NRKs innhold på radio, TV og nett.

Humor

NRK har lang tradisjon i å tilby et bredt humor­innhold på radio og TV. Høsten 2016 kom blant annet «Vikingane», en serie om livet til gjeng med vikinger i landsbyen Norheim. Alle episodene ble først publisert samlet på NRK TV, deretter vist på NRK3.

Vikingane: Henrik Mestad og Silje Torp

VIKINGANE: Humorserien «Vikingane» hadde premiere på nett, og ble deretter vist på TV. Her er Henrik Mestad som høvding Olav, og Silje Torp som kona til Olavs bror, spilt av Kåre Conradi.

Samtidig som vi tilbyr kjente humor­programmer fra etablerte humorister, satser vi på å fange opp og dyrke fram unge, uetablerte talenter, spesielt på nett og mobil.

«Satiriks» bidrar til samfunns­debatten med aktuell satire.

En fersk satsing fra fjoråret er «Humorlab», hvor unge og lovende talenter får eksperimentere.

I denne episoden snakker Jonis Josef om muslimske helligdager, og hvor forvirrende dette var for alle i hans yngre dager.

HUMORLAB: Figuren Jonis Josef sliter med å holde orden på muslimske høytider.

Stort og relevant

«Melodi Grand Prix» (MGP) har i over 60 år samlet det norske folk til musikalsk fest. MGP 2016 hadde 1,3 millioner seere og en markeds­andel på 71 prosent, som er de høyeste seertallene for MGP på seks år.

MGP er en viktig arena for ny, norsk musikk, og et sted hvor artister og låtskrivere får vise seg i et stort format for et stort publikum. Det er en del av «Eurovision Song Contest» (ESC) der 43 land møtes i det som omtales som verdens største underholdningsshow.

Sajandan Rutthira fra Furuset Idrettslag i Oslo ble kåret til «Årets ildsjel 2016» på «Idrettsgallae

ÅRETS ILDSJEL: Sajandan Rutthira fra Furuset Idrettslag i Oslo ble kåret til «Årets ildsjel» på «Idrettsgallaen» 2016.

«Idrettsgallaen» ble arrangert for 15. gang i 2016, og arrangementet ble flyttet til Lillehammer.

Alle som var nominert til prisen som «Årets Ildsjel», var under 26 år. Vinneren ble 20 år gamle Sajandan Rutthira fra Oslo. «Idrettsgallaen» er et samarbeid mellom NRK, Norsk Tipping og Norges idrettsforbund.

«Kvelden før kvelden» har i mange år vært NRKs mest sette program. I 2016 flyttet sendingen ut av studio og inn på Frognerseteren i Oslo. Kvelden ble avsluttet med en julekonsert med Odd Nordstoga. Rundt 1,4 millioner så programmet, og 1,8 mill så på innslaget med «Grevinnen og hovmesteren».

«Kvelden før kvelden» fra Frognerseteren hvor Nils Bech sang «O, helga natt»

LILLE JULAFTEN: NRK inviterte til «Kvelden før kvelden» fra Frognerseteren, hvor Nils Bech sang «O, helga natt».

Ribba som sakte-TV

Mat og TV betyr mye for nordmenn i julen. På julaften kombinerte vi disse to tingene i et nytt sakte-TV-påfunn kalt «Ribba – grad for grad». I syv timer ble en ribbe langtidsstekt med minutt-for-minutts detaljveiledning for usikre ribbekokker.

Fremdriften ble formidlet via kameraer plassert inne i en spesialkonstruert ovn, og matlagingen ble akkompagnert av julemusikk fra NRKs musikkarkiv. 600 000 nordmenn var innom sendingen.

Radioflaggskip

Etter at «Nitimen» i 51 sammen­hengende år var kringkastet fra studio på Marienlyst, ble sendingen i fjor gjort om til en daglig samsending mellom Bodø og Oslo. Knut Folkestad sitter i studio i Bodø og ser sine medprogramledere i Oslo, Marte Stokstad og Kristine Riis, på storskjerm – og de ser ham på sin storskjerm.

View this post on Instagram

Promo-time! #nitimen Vi dabbes📻 @knutfolkestad

A post shared by Marte Stokstad (@martestokstad) on

OnklP i Nitimen

GJEST: I bakgrunnen sikrer programleder Marte Stokstad seg et bilde til deling på sosiale medier.

Foto: Rune Lind, NRK

«Nitimen» økte høsten 2016 lytter­oppslutningen, og er et av Norges mest populære radioprogrammer med 615 000 daglige lyttere. Totalt hører 44 prosent av alle radiolyttere på «Nitimen».

Spesielt viktig har det vært å nå flere unge radiolyttere, og det har «Nitimen» klart. Nærmere 20 prosent av alle radio­lyttere mellom 20 og 29 år hører på NRK P1 når «Nitimen» sendes.

STATISTIKK

60 prosent av all strømming av «Vikingane» skjedde før serien hadde premiere på TV

Alle episodene av «Vikingane» ble publisert på nett en uke før premieredatoen på lineær TV. Mange benyttet seg av denne muligheten, og 60 prosent av all seing av «Vikingane» på nett skjedde før seriens lineære publisering.

Strømming av Vikingane 2016

Andel av strømming av «Vikingane» før og etter lineær publisering. Kilde: Kantar TNS Scores

MGP samlet over 1,3 millioner seere

Seertall underholdningseventer NRK1 2016