Marcus og Martinus på Spellemannsprisen 2016

Mobilen er mange brukeres førstevalg, og det preger også prioriteringene i NRK. Bildet er fra «Spellemannprisen» 2016 da duoen Marcus og Martinus opptrådte.

Foto: Kim Erlandsen, NRK

Mediebildet

NRK har en sterk posisjon i samfunnet. 86 prosent av befolkningen bruker NRK hver dag.

STATUS: 71 prosent mener de får valuta for lisensen. I aldersgruppen 30–44 år mener 73 prosent nå at de får valuta for lisensen. Andelen som sier det har aldri vært høyere.

Omdømmetoppen

NRK ligger på omdømmetoppen blant norske virksomheter. Ifølge Ipsos Norges årlige omdømmeundersøkelse har 83 prosent av befolkningen et «meget godt» eller «ganske godt» inntrykk av NRK. Svarene er gjennomgående positive i alle lag av samfunnet.

Årets profilundersøkelse viser også en positiv trend når det gjelder andelen som sier de får valuta for lisensen, og flere svarer i «meget stor grad».

Tilliten til NRKs innhold på alle plattformer er høy. På nettet har 28 prosent størst tillit til NRK.no, noe som er den høyeste andelen av samtlige nettsteder.

NRK Nyheter lager stadig flere videoklipp med tekst til deling på sosiale medier. Klippet fra Syria der 5 år gamle Omran ble gravd ut av ruinene i Aleppo i august 2016 er sett av over 100 000. Foto: AMC/NRK

Et godt omdømme er en viktig forutsetning for NRKs legitimitet og evne til å løse samfunnsoppdraget. Like viktig er det at folk bruker innholdet NRK publiserer – først da har det en verdi.

Stabil markedsandel

Bruken av NRKs innhold totalt holder seg stabilt i en tilspisset konkurransesituasjon. NRK har en markedsandel på 39 prosent i TV-markedet og 68 prosent i det norske radiomarkedet.

Morgensending NRK Rogaland Lise Andreassen Hagir

Programleder Lise Andreassen Hagir selvkjører morgensendingen fra studio i NRK Rogaland. Distriktssendingene er fortsatt grunnfjellet i NRKs radiotilbud.

Foto: Mathias Oppedal, NRK

Radiolyttingen i befolkningen har falt med 5 minutter daglig fra 2015, men ingen av NRKs radiokanaler har tapt lytterandel. NRK P3 har et solid grep om aldersgruppen 18–29 år, mens NRK mP3 har løftet lyttingen på radio generelt blant tenåringer.

Gjennom hele 2016 har det vært en vekst i den digitale radiolyttingen, og i 4. kvartal 2016 lyttet 70 prosent av radiolytterne digitalt.

Nye seervaner

Norge er et av de mest avanserte landene i verden når det gjelder å ta i bruk ny teknologi. Ikke minst gjelder dette strømming av TV-innhold. 41 prosent av alle husstander i Norge abonnerer på minst én strømmetjeneste.

Endringene i seervaner skjer nå raskere enn tidligere. Andelen tid brukt på lineær TV-seing synker i alle aldersgrupper, med unntak av de eldste (65 år +). Det er også større svingninger gjennom uken i antall seere på TV-kanalene enn noen gang før.

NRK anslår at konverteringen fra lineær TV-seing til strømming ligger på rundt 35 prosent for alle aldersgrupper. NRK TV henter med andre ord inn en tredjedel av seerminuttene som NRK taper på lineære TV-kanaler. Dette er en høy konverteringsgrad sett i lys av at strømmemarkedet er globalt og brukssituasjonen annerledes enn for lineær TV.

Året som forandret alt

I det norske strømmemarkedet dominerer Netflix og NRK TV. Det har vært en kontinuerlig økning i bruken av NRKs videoinnhold via strømming gjennom hele året. I uke 49 hadde NRK TV for første gang over én million unike brukere.

Medieviter Aadne Feiring i kronikk på Yring om Skam

«Skam» forandret alt, og gjør det lettere å være ung, skrev medieviter Aadne Feiring i kronikk på NRK Ytring.

Foto: NRK

En viktig faktor er suksessen til dramaserien «Skam», som var den enkelttittelen med størst andel av den totale tiden brukt i NRK TV i 2016.

Men den store bredden i innholdet har også stor betydning for den store bruken av NRK TV. Blant barn i alderen 2 til 11 år er strømming av NRKs barneinnhold større enn lineær TV-bruk. Denne endringen ble ekstra tydelig i forbindelse med NRKs tradisjonelle julekalender.

«Snøfall» satte seerrekord sammenlignet med tidligere julekalendere fra NRK, med over én million seere. Bare halvparten av dem så på tradisjonell, lineær TV.

I en fragmentert medievirkelighet er det også slik at store begivenheter fortsatt samler minst like mange, eller flere, seere enn før. Det gjelder EM i fotball, vintersport, «Melodi
Grand Prix»/«Eurovision Song Contest», Gullrekka på NRK1, sjakk-VM og det amerikanske presidentvalget.

Silya Nymoen og Kåre Magnus Berg i MGP 2016

«Melodi Grand Prix» og «Eurovision Song Contest» har alltid høye seertall. Her er programlederne for den norske finalen i 2016, Kåre Magnus Berg og Silya Nymoen.

Foto: NRK
«Skam»-universet på nett

Bruken av «Skam»-universet på nett og mobil eksploderte i 2016, ikke bare i Norge. Serien har flere seere på nett enn på TV, men i 2016 fikk serien, som opprinnelig ble laget for jenter i 16-årsalderen, fotfeste i alle aldersgrupper.

Foto: NRK

Landskapet blir bare mer komplekst med tanke på hva som er stort og samlende, og hva som er samlende i sanntid eller samlende over tid. Fortsatt vokser for eksempel antall unike brukere for alle tre sesonger av «Skam».

Nett og mobil

NRK.no er det norske nettstedet som har vokst mest på nett i 2016, med en økning i daglig dekning på 10 prosent. Over halvparten av befolkningen sier at de har brukt NRKs tilbud på nett daglig.

67 prosent i befolkningen bruker nettinnhold via mobilen hver dag. Muligheten for å være konstant pålogget hvor som helst og når som helst via smarttelefonen, gir store muligheter for å nå folk med innhold i nye situasjoner.

Konkurransen om folks bruk av tid på den lille skjermen er tøffere enn på noen annen skjerm. På mobilen møter de tradisjonelle mediehusene konkurranse fra et uendelig antall norske og internasjonale aktører, sosiale medier, nettbank, spill, tjenester for kjøp og salg osv.

35 prosent av befolkningen sier de bruker NRKs tilbud inkludert yr.no på mobilen daglig. Uten yr.no er tallet 15 prosent. Avstanden til VG på mobil øker, selv om bruken av NRK på mobil har økt relativt sett mest gjennom 2016.

De største sosiale mediene i Norge (Facebook, Snapchat og Instagram) fortsetter å vokse i bruk, og de er ikke lenger forbeholdt de yngste. NRK har over 1,1 millioner unike følgere på Facebook, en tjeneste som nå brukes av tre av fire i internettbefolkningen.

Tilstedeværelse i sosiale medier gir NRK muligheten til å være i dialog med publikum, engasjere dem i digitale fellesskap og vise vei tilbake til NRKs egne tjenester og innhold.

STATISTIKK

9 av 10 bruker NRK hver dag

86 prosent av befolkningen over 12 år benytter seg av NRKs tilbud daglig. Bruken av TV og radio synker noe, samtidig som bruken av nett og mobil øker.

9 av 10 bruker NRK hver dag

Daglig dekning i prosent. Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media

39 prosent markedsandel for NRKs TV-kanaler

Det meste av TV-seingen i Norge skjer på kanalene eid av de fire store TV-selskapene NRK, TV 2, SBS Discovery og MTG. NRK synker noe fra fjoråret, men beholder fremdeles sin posisjon som det norske mediehuset med høyest markedsandel.

Markedsandel for NRKs kanaler i 2016

Markedsandeler fordelt på mediehus. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

NRK1 er Norges største TV-kanal

NRK1 er den største TV-kanalen i Norge med en markedsandel på 31 prosent blant befolkningen 12 år eller eldre. Deretter følger TV 2 og TVNorge med markedsandeler på henholdsvis 18 og 7 prosent.

Markedsandeler for norske TV-kanaler i 2016

Markedsandeler i prosent per kanal i befolkningen 12+. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Programprofil NRK1

NRK1 har med sin bredde, noe for alle. 7831 sendetimer i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK1 i 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Programprofil NRK2

NRK2 er kanalen for nyheter, aktualitet, kultur og kunnskap. 7388 sendetimer i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK2 i 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Programprofil NRK3

NRK3 deler kanalplassering med NRK Super og gir underholdning og opplevelser til unge voksne. 3135 sendetimer på NRK3 i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK3 i 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Programprofil NRK Super

NRK Super har som mål å være det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge. 4758 sendetimer i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK Super 2016

Kilde: NRK Statistikk

Markedsandeler for norske radiokanaler

NRK P1 er den største radiokanalen i Norge med 45 prosent markedsandel. Markedsandeler i prosent fordelt på kanaler.

Markedsandeler radio i 2016

Kilde: Kantar TNS PPM

2,1 millioner lytter daglig til NRK

Totalt 2,1 millioner, eller 48 prosent av befolkningen 12 år eller eldre, hører på NRK på radio daglig. NRK P1 er den største kanalen med omtrent en og en halv million daglige lyttere. Deretter følger P3 som har en halv million lyttere hver dag.

Radiolytting 2016: Daglig dekning for NRKs radiokanaler

Kanal

Daglig dekning

Daglig dekning i prosent

NRK P1

1.483.000

33

NRK P2

262.000

6

NRK P3

514.000

12

NRK mP3

232.000

5

NRK Alltid Nyheter

69.000

2

NRK Klassisk

22.000

0,5

NRK Sport

37.000

1,8

NRK P1+

174.000

4

NRK P13

58.000

1

NRK total

2.143.000

48

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P1

NRK P1 i 2016: Programprofil hele døgnet, fordelt på sjanger

Program

Sendetimer

Prosent

Annet

182

2

Barn

2

0

Drama

71

1

Kunst, kultur, medier

1

0

Musikk

1.766

20

Nyheter

708

8

Portretter

69

1

Regionale sendinger

1.251

14

Regiligion, livsfilosofi

238

3

Samfunnsspørsmål

863

10

Samiske sendinger, samisk kultur

12

0

Sport

371

4

Underholdning

3.123

36

Vitenskap

102

1

Total sendetid

8.760

1000

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P2

NRK P2 i 2016: Programprofil hele døgnet, fordelt på sjanger

Program

Sendetimer

Prosent

Annet

218

2

Drama

177

2

Hjem, fritid

11

0

Kunst, kultur, medier

2.001

23

Musikk

3.125

36

Nyheter

632

7

Portretter

62

1

Programinformasjon

2

0

Religion, livsfilosofi

94

1

Samfunnsspørsmål

2.136

24

Samisk kultur

20

0

Samiske nyheter

72

1

Underholdning

38

0

Vitenskap

172

2

Total sendetid

8.760

100

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P3

NRK P3 i 2016: Programprofil hele døgnet, fordelt på sjanger

Program

Sendetimer

Prosent

Annet

269

3

Drama

17

0

Kunst, kultur, medier

195

2

Musikk

5.636

64

Nyheter

135

2

Samfunnsspørsmål

316

4

Sport

37

0

Underholdning

2.155

25

Total sendetid

8.760

100

Kilde: Kantar TNS PPM

NRK Radio når du vil

I NRK Radio på nett kan du høre direkte. I tillegg har du mulighet til å «spole over» det du syns er kjedelig, eller «spole tilbake» om du vil høre noe på nytt. Radioguiden lar deg lytte til favorittprogrammene dine seks måneder tilbake i tid.

Lytting NRK nettradio 2016

Grafen viser ukentlige unike brukere av NRKs nettradio. Kilde: Kantar TNS Scores

32 prosent bruker NRK på nett daglig

Bruken av NRK på nett øker, og NRK er blant landets største innholds­nettsteder med 32 prosent daglig dekning i befolkningen over 12 år.

Trafikk norske innholdsnettsteder 2016

Daglig dekning i prosent for de største norske innholdsnettstedene. Apper ikke inkludert. Kilde: Norsk Internett panel (NIP)

Publiserte artikler på NRK.no i 2016

Antall artikler publisert fordelt på seksjoner, i prosent. Distrikts­divisjonen, med sine 15 distrikter og 53 kontorer spredt rundt i hele Norge, produserer artikler med stor tematisk spennvidde.

Publiserte artikler på NRK.no i 2016

Kilde: NRK Statistikk

NRKs nettsider har 5,3 millioner besøkende i uka

NRK.no 2016: Unike brukere per uke

Unike brukere NRK.no

Endring 2015 – 2016

– 4 prosent

Snitt 2016

5.362.520

Snitt 2015

5.570.827

Snitt 2014

5.627.252

Snitt 2013

5.295.650

Kilde: Kantar TNS Scores

67 prosent bruker mobile tjenester daglig

Stadig flere bruker mobile tjenester, og NRK er størst på mobil med 35 prosent daglig dekning.

Bruk av mobile tjenester 2016

Daglig dekning, unike brukere

Daglig dekning i prosent

2014

2015

2016

2014

2015

2016

Mobile tjenester totalt

2.464.323

2.77.995

3.006.444

56

63

67

NRK mobil *

1.172.384

1.408.760

1.556.457

27

32

35

VG mobil

1.219.725

1.287.591

1.339.880

28

29

30

Dagbladet mobil

651.588

695.017

680.681

15

16

15

Aftenposten mobil

379.843

438.957

424.905

9

10

10

TV 2 mobil

312.400

377.233

440.316

7

9

10

* NRK mobil inkluderer Yr mobil

Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media

NRK Mobil har 3,6 millioner besøkende i uka

NRKs mobilsider har hatt en økning på 22 prosent i antall ukentlige besøkende fra 2015 til 2016.

NRK mobiltrafikk 2016 – unike brukere per uke

NRK mobil totalt

Endring 2015 – 2016

+ 22 prosent

Snitt 2016

3.628.846

Snitt 2015

2.978.939

Snitt 2014

2.260.325

Snitt 2013

1.486.813

Kilde: Kantar TNS Scores

Over 1 million følger NRK på Facebook

NRKs følgere på Facebook 2016 – månedlige aktive unike brukere

Unike følgere

Desember 2016

1.100.000 *

Desember 2015

850.000

* Facebook runder av til nærmeste 100.000 når man beveger seg over 1 million følgere, så det eksakte antallet følgere vil befinne seg mellom 1 million og 1,1 millioner.

Kilde: Facebook

Yr er den mest brukte NRK-appen

Yr er den mest brukte NRK-appen med over én million daglige besøkende. Deretter følger NRK TV og NRK Super.

NRKs apper 2016 – Unike brukere i gjennomsnitt, daglig

Daglig unike brukere

Yr

1.044.343

NRK TV

123.117

NRK Super

71.032

Snøfall

34.860

NRK.no

31.489

NRK Radio

18.791

Fantorangen

15.723

NRK P3 radio

4307

Kilde: Kantar TNS Scores

Bruken av digitalradio øker stadig

Digital radiolytting vil si lytting via PC/Mac, mobil med radioapp, nettbrett, internett­radioapparat, DAB-radio (inkl. adapter), DAB-radio i bil (inkl. adapter), DAB lommeradio og digital TV-mottaker.

Andel som lytter på digitaradio i 2016

Andel av befolkningen 15+ som lytter daglig på radio digitalt, i prosent. Kilde: Kantar TNS digitalradioundersøkelsen

Tekst-TV har flere daglige brukere enn Twitter

Brukere av Twitter og NRK Tekst-TV i 2016

Daglig dekning i prosent, 12+ for Tekst-TV og 15+ for Twitter. Kilde: Interbuss Q1-3 2016 og Gallup Media 2016

71 prosent mener de får valuta for lisensen

71 prosent mener de får valuta for lisenspengene.Dette er ett prosent­poeng høyere enn 2015.

Valuta for lisensen i 2016

Andel av befolkningen 15 år eller eldre, i prosent. Spørsmålet som er stilt er følgende: «Tenk på hele tilbudet til NRK under ett, dvs alt som sendes på NRK radio og fjernsyn, NRK Tekst-TV samt alt som ligger på internettsidene til NRK. I hvilken grad mener du NRK gir deg valuta f

30–44-åringer er mer fornøyd

Andelen av befolkningen mellom 30 og 44 år som mener de får god valuta for lisensen, øker. Andelen er opp med sju prosentpoeng fra 2015 til 2016. I befolkningen generelt er det også en økning på ett prosent­poeng.

Andel som mener de får valuta for lisensen 2016

Grafen viser prosentandelen av aldersgruppene som mener at de i meget eller ganske stor grad får valuta for lisensen. Kilde: NRKs profilundersøkelse 2017