Statistikk årsrapporten 2016

Her finner du alle grafer og tabeller, ordnet kapittelvis.

Innhold:

Marcus og Martinus på Spellemannsprisen 2016
Foto: Kim Erlandsen, NRK

STATUS:

9 av 10 bruker NRK hver dag

86 prosent av befolkningen over 12 år benytter seg av NRKs tilbud daglig. Bruken av TV og radio synker noe, samtidig som bruken av nett og mobil øker.

9 av 10 bruker NRK hver dag

Daglig dekning i prosent. Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media.

39 prosent markedsandel for NRKs TV-kanaler

Det meste av TV-seingen i Norge skjer på kanalene eid av de fire store TV-selskapene NRK, TV 2, SBS Discovery og MTG. NRK synker noe fra fjoråret, men beholder fremdeles sin posisjon som det norske mediehuset med høyest markedsandel.

Markedsandel for NRKs kanaler i 2016

Markedsandeler fordelt på mediehus. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

NRK1 er Norges største TV-kanal

NRK1 er den største TV-kanalen i Norge med en markedsandel på 31 prosent blant befolkningen 12 år eller eldre. Deretter følger TV 2 og TVNorge med markedsandeler på henholdsvis 18 og 7 prosent.

Markedsandeler for norske TV-kanaler i 2016

Markedsandeler i prosent per kanal i befolkningen 12+. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Programprofil NRK1

NRK1 har med sin bredde, noe for alle. 7831 sendetimer i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK1 i 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Programprofil NRK2

NRK2 er kanalen for nyheter, aktualitet, kultur og kunnskap. 7388 sendetimer i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK2 i 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Programprofil NRK3

NRK3 deler kanalplassering med NRK Super og gir underholdning og opplevelser til unge voksne. 3135 sendetimer på NRK3 i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK3 i 2016

Kilde: Kantar TNS V-undersøkelsen

Programprofil NRK Super

NRK Super har som mål å være det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge. 4758 sendetimer i 2016 fordelt på sjanger, i prosent.

Programprofil NRK Super 2016

Kilde: NRK Statistikk

Markedsandeler for norske radiokanaler

NRK P1 er den største radiokanalen i Norge med 45 prosent markedsandel. Markedsandeler i prosent fordelt på kanaler.

Markedsandeler radio i 2016

Kilde: Kantar TNS PPM

2,1 millioner lytter daglig til NRK

Totalt 2,1 millioner, eller 48 prosent av befolkningen 12 år eller eldre, hører på NRK på radio daglig. NRK P1 er den største kanalen med omtrent en og en halv million daglige lyttere. Deretter følger P3 som har en halv million lyttere hver dag.

Radiolytting 2016: Daglig dekning for NRKs radiokanaler

Kanal

Daglig dekning

Daglig dekning i prosent

NRK P1

1.483.000

33

NRK P2

262.000

6

NRK P3

514.000

12

NRK mP3

232.000

5

NRK Alltid Nyheter

69.000

2

NRK Klassisk

22.000

0,5

NRK Sport

37.000

1,8

NRK P1+

174.000

4

NRK P13

58.000

1

NRK total

2.143.000

48

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P1

NRK P1 i 2016: Programprofil hele døgnet, fordelt på sjanger

Program

Sendetimer

Prosent

Annet

182

2

Barn

2

0

Drama

71

1

Kunst, kultur, medier

1

0

Musikk

1.766

20

Nyheter

708

8

Portretter

69

1

Regionale sendinger

1.251

14

Regiligion, livsfilosofi

238

3

Samfunnsspørsmål

863

10

Samiske sendinger, samisk kultur

12

0

Sport

371

4

Underholdning

3.123

36

Vitenskap

102

1

Total sendetid

8.760

1000

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P2

NRK P2 i 2016: Programprofil hele døgnet, fordelt på sjanger

Program

Sendetimer

Prosent

Annet

218

2

Drama

177

2

Hjem, fritid

11

0

Kunst, kultur, medier

2.001

23

Musikk

3.125

36

Nyheter

632

7

Portretter

62

1

Programinformasjon

2

0

Religion, livsfilosofi

94

1

Samfunnsspørsmål

2.136

24

Samisk kultur

20

0

Samiske nyheter

72

1

Underholdning

38

0

Vitenskap

172

2

Total sendetid

8.760

100

Kilde: Kantar TNS PPM

Programprofil NRK P3

NRK P3 i 2016: Programprofil hele døgnet, fordelt på sjanger

Program

Sendetimer

Prosent

Annet

269

3

Drama

17

0

Kunst, kultur, medier

195

2

Musikk

5.636

64

Nyheter

135

2

Samfunnsspørsmål

316

4

Sport

37

0

Underholdning

2.155

25

Total sendetid

8.760

100

Kilde: Kantar TNS PPM

NRK Radio når du vil

I NRK Radio på nett kan du høre direkte. I tillegg har du mulighet til å «spole over» det du syns er kjedelig, eller «spole tilbake» om du vil høre noe på nytt. Radioguiden lar deg lytte til favorittprogrammene dine seks måneder tilbake i tid.

Lytting NRK nettradio 2016

Grafen viser ukentlige unike brukere av NRKs nettradio. Kilde: Kantar TNS Scores

32 prosent bruker NRK på nett daglig

Bruken av NRK på nett øker, og NRK er blant landets største innholdsnettsteder med 32 prosent daglig dekning i befolkningen over 12 år.

Trafikk norske innholdsnettsteder 2016

Kilde: Norsk Internett panel (NIP)

Publiserte artikler på NRK.no i 2016

Antall artikler publisert fordelt på seksjoner, i prosent. Distriktsdivisjonen, med sine 15 distrikter og 53 kontorer spredt rundt i hele Norge, produserer artikler med stor tematisk spennvidde.

Publiserte artikler på NRK.no i 2016

Kilde: NRK Statistikk

67 prosent bruker mobile tjenester daglig

Stadig flere bruker mobile tjenester, og NRK er størst på mobil med 35 prosent daglig dekning.

Bruk av mobile tjenester 2016

Daglig dekning, unike brukere

Daglig dekning i prosent

2014

2015

2016

2014

2015

2016

Mobile tjenester totalt

2.464.323

2.77.995

3.006.444

56

63

67

NRK mobil *

1.172.384

1.408.760

1.556.457

27

32

35

VG mobil

1.219.725

1.287.591

1.339.880

28

29

30

Dagbladet mobil

651.588

695.017

680.681

15

16

15

Aftenposten mobil

379.843

438.957

424.905

9

10

10

TV 2 mobil

312.400

377.233

440.316

7

9

10

* NRK mobil inkluderer Yr mobil

Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media

Mobilsidene til NRK har 3,6 millioner besøkende ukentlig

NRKs mobilsider har hatt en økning på 22 prosent i antall ukentlige besøkende fra 2015 til 2016.

NRK mobiltrafikk 2016 – unike brukere per uke

NRK mobil totalt

Endring 2015 – 2016

+ 22 prosent

Snitt 2016

3.628.846

Snitt 2015

2.978.939

Snitt 2014

2.260.325

Snitt 2013

1.486.813

Kilde: Kantar TNS Scores

NRKs nettsider har 5,3 millioner besøkende i uka

NRK.no 2016: Unike brukere per uke

Unike brukere NRK.no

Endring 2015 – 2016

– 4 prosent

Snitt 2016

5.362.520

Snitt 2015

5.570.827

Snitt 2014

5.627.252

Snitt 2013

5.295.650

Kilde: Kantar TNS Scores

Over 1 million følger NRK på Facebook

NRK mobiltrafikk 2016 – unike brukere per uke

NRK mobil totalt

Endring 2015 – 2016

+ 22 prosent

Snitt 2016

3.628.846

Snitt 2015

2.978.939

Snitt 2014

2.260.325

Snitt 2013

1.486.813

Kilde: Kantar TNS Scores

Yr er den mest brukte NRK-appen

Yr er den mest brukte NRK-appen med over 1 million daglige besøkende. Deretter følger NRK TV og NRK Super.

NRK mobiltrafikk 2016 – unike brukere per uke

NRK mobil totalt

Endring 2015 – 2016

+ 22 prosent

Snitt 2016

3.628.846

Snitt 2015

2.978.939

Snitt 2014

2.260.325

Snitt 2013

1.486.813

Kilde: Kantar TNS Scores

Bruken av digitalradio øker stadig

Digital radiolytting vil si lytting via PC/Mac, mobil med radioapp, nettbrett, internett­radioapparat, DAB-radio (inkl. adapter), DAB-radio i bil (inkl. adapter), DAB lommeradio og digital TV-mottaker.

Andel som lytter på digitaradio i 2016

Andel av befolkningen 15+ som lytter daglig på radio digitalt, i prosent. Kilde: Kantar TNS Digitalradioundersøkelsen

Tekst-TV har flere daglige brukere enn Twitter

Brukere av Twitter og NRK Tekst-TV i 2016

Daglig dekning i prosent, 12+ for Tekst-TV og 15+ for Twitter. Kilde: Interbuss Q1-3 2016 og Gallup Media 2016

71 prosent mener de får valuta for lisensen

71 prosent mener de får valuta for lisenspengene. Dette er ett prosentpoeng høyere enn fjoråret.

Valuta for lisensen i 2016

Andel av befolkningen 15 år eller eldre, i prosent. Spørsmålet som er stilt er følgende: «Tenk på hele tilbudet til NRK under ett, dvs. alt som sendes på NRK radio og fjernsyn, NRK Tekst-TV samt alt som ligger på internettsidene til NRK. I hvilken grad mener du NRK gir deg valuta f

30–44-åringer er mer fornøyd

Andelen av befolkningen mellom 30 og 44 år som mener de får god valuta for lisensen, øker. Andelen er opp med sju prosentpoeng fra 2015 til 2016. I befolkningen generelt er det også en økning på ett prosent­poeng.

Andel som mener de får valuta for lisensen 2016

Grafen viser prosentandelen av aldersgruppene som mener at de i meget eller ganske stor grad får valuta for lisensen. Kilde: NRKs profilundersøkelse 2017

MEDIEMANGFOLD:

Birgit Skarstein
Foto: Kristin Svorte

NRK har noe for alle

På tre TV-kanaler tilbyr NRK et bredt spekter av programmer i ulike sjangere. 23 015 sendetimer på NRKs TV-kanaler fordelt på sjanger, i prosent.

Profil på NRKs tre TV-kanaler i 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

NRK TV:

Skam vist på storskjerm
Foto: NRK

450 000 bruker NRK TV daglig

Bruken av NRK TV økte i løpet av 2016, og i oktober – desember var det i snitt 450.000 unike brukere innom hver dag.

Utvikling i bruken av NRK TV 2016

Daglige unike brukere NRK TV. Kilde: Kantar TNS Scores

Tradisjonell TV fremdeles sterk

I 2016 konsumerte hver enkelt nordmann i gjennomsnitt 65 minutter NRK-innhold på tradisjonell TV og fire minutter NRK-innhold på nett hver dag. Sammenlignet med fjoråret ser befolkningen litt mindre på NRKs TV-kanaler, og noe mer på NRK TV, men det er fremdeles tradisjonell TV befolkningen bruker mest tid på.

Seing på tradisjonell TV i 2016

Grafen viser hvor mange minutter den gjennomsnittlige nordmann ser NRK-innhold på tradisjonell TV og på nett hver dag. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-undersøkelsen

Grafen viser hvor mange minutter den gjennomsnittlige nordmann ser NRK-innhold på tradisjonell TV og på nett hver dag. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-undersøkelsen

Publikum ser NRK TV på ulike enheter

PC-en er den enheten flest bruker for å se på NRK TV. Blant de øvrige enhetene er fordelingen av antall seere nokså jevn.

TV-seing fordelt på dingser 2016

Grafen viser ukentlige unike brukere på NRK TV fordelt på ulike enheter, i prosent. Kilde: Kantar TNS Scores

Drama og ungt innhold blir sett av mange på nett

«Skam» var den mest sette serien i NRK TV i 2016, og sesong 2 og 3 har hatt henholdsvis én million og 800 000 seere i snitt per episode.

Antall som ser ulike sesonger av Skam 2016

Gjennomsnittlig rating på nett, i tusen, for fem av de mest sette seriene i NRK TV. Kilde: Kantar TNS Scores

«Skam» er størst, men viktigst er bredden i NRK TV

Publikum ser mange forskjellige programmer i NRK TV, og til sammen utgjør denne bredden 62 prosent av all tid brukt. Noen få titler har imidlertid så stor oppslutning at de alene står for mer enn to prosent av all seing. Den enkeltserien publikum til sammen har brukt mest tid på er «Skam», noe som utgjør 14 prosent av all tid brukt i NRK TV.

Mest sette titler på NRK TV i 2016

Grafen viser de programmene publikum har brukt mest tid på i NRK TV i 2016, og hvor stor andel disse utgjør av det totale konsumet. Kilde: Kantar TNS Scores

TV-seing skjer på ulike måter avhengig av alder

Publikum konsumerer innhold på ulike plattformer, og brukermønsteret henger sammen med alder. Blant 20–29-åringer ser én av fire kun TV-innhold via strømming. Blant befolkningen over 60 år ser fire av fem kun på tradisjonell TV.

TV-seing fordelt etter alder 2016

Daglig bruk ulike tjenester. Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media, tlf. 16/2/2016

UNGT SAMFUNNSENGASJEMENT:

Jeg mot meg JEG MOT MEG
Foto: Andris Søndrol Visdal / ANTI

Over 1 million har sett sesong 1 og 2 av «Skam»

De aller fleste ser «Skam» på nett. Stadig flere oppdager serien, noe som fører til en kontinuerlig økning i seertallene for alle de tre sesongene.

Seertall for Skam i Norge og utlandet, gjennomsnitt per sesong.

Totale seertall for «Skam», både i Norge og utlandet. Gjennomsnitt per sesong. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

1,2 millioner var innom skam.p3.no i uke 49

På det meste har 1,2 millioner vært innom skam.p3.no i løpet av en uke. I uke 21 og 49 ble det publisert klipp som fungerte som store vendepunkt i henholdsvis sesong 2 og sesong 3, og nettsiden har hatt flest ukentlige unike besøk disse to ukene.

Unike brukere på skam.p3.no

Ukentlige unike brukere innom skam.p3.no. Kilde: Kantar TNS Scores

En halv million fulgte med på «Jeg mot meg»

Totale seertall per episode og snitt for Jeg mot meg. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-un

Totale seertall per episode og snitt for hele sesongen. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-undersøkelsen

UTENRIKS:

NRKs utenriks
Foto: Anne Liv Ekroll, NRK

Over 600 000 fulgte valgnatten i USA gjennom NRK.no

Fra midnatt og fram til kl. 11 var til sammen over 600 000 unike brukere innom og fulgte med på presidentvalget i USA gjennom NRK.no.

Unike brukere NRK.no valgnatt i USA 2016

Unike brukere i timen på NRK.no under valgnatten i USA 8.–9. november. Kilde: Kantar TNS Scores

Mange fulgte presidentvalget i USA på NRK1

Sammenlignet med snittet for 2016 var flere enn vanlig innom NRK1 i løpet av natten for å følge med på presidentvalget.

TV-seing NRK valgnatt i USA 2016

Dekning i tusen på NRK1 gjennom valgnatten i USA, natt til 9. november. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

NRK SUPER:

Snøfall plakat
Foto: Lena Saugen, NRK

36 prosent av barna hører på radio daglig

I 2016 hørte 36 prosent av alle barn mellom 3 og 11 år på radio hver dag. P4 og Radio Norge er de to kanalene flest barn er innom daglig. NRK mP3 er den eneste radiokanalen som øker til tross for at radio totalt synker noe.

Barns bruk av radio i 2016

Daglig dekning i prosent blant barn 3–11 år. Kilde: Kantar TNS Radiobarn

Bruken av NRK Supers nett-TV øker

Trafikkutviklingen i NRK Supers nett-TV har vært god siden lanseringen i 2013.

Bruk av NRK Supers nettspiller 2016

Daglige unike brukere i NRK Supers nett-TV. Grafen mangler data for oktober og november på grunn av en kodefeil i dataene. Kilde: Kantar TNS Scores

Halvparten av alle barn ser på TV daglig

Barn (2–11 år) så i 2016 i gjennomsnitt 71 minutter TV hver dag i 2016. Tiden barn bruker på tradisjonell TV-seing, er redusert de siste årene, i takt med at stadig flere barn ser TV når de vil, på mindre skjermer.

Barns TV-seeing i 2016

Gjennomsnitt sett pr dag

Daglig dekning

Daglig dekning

2014

85 min.

56 prosent

330.000

2015

80 min.

55 prosent

322.000

2016

71 min.

50 prosent

291.000

Kilde: Kantar TNS Tv-undersøkelsen

Tabellen viser hvor mange minutter barn ser på TV hver dag, hvor stor prosentandel av barna som er innom TV-en hver dag, og antallet barn som daglig er innom TV-skjermen.

NRK Super er den største TV-kanalen blant barna

Markedsandeler TV-kanaler for barn i 2016

Markedsandeler i gruppen 2–11 år i NRK Supers sendetid (kl. 06. 0–19.30). Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Barna ser omtrent like mye NRK Super-innhold på tradisjonell TV og nett-TV

Barns seing på nett og lineær-TV 2016

Andel av NRK Supers innhold som konsumeres på nett og på tradisjonell TV. Snitt uten oktober og november på grunn av kodefeil i data. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

1 million så julekalenderen «Snøfall»

Seing på NRKs julekalendre 2014 - 2016

Gjennomsnittlig totale seertall i tusen for julekalenderne fra de tre siste årene. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

SPORT:

Magnus Carlsen med trofeet etter sin tredje VM-seier.
Foto: Mads Nyborg Støstad, NRK

Bred dekning av sport på NRK1

NRK Sporten overfører fra arrangementer og konkurranser innenfor en rekke ulike idrettsgrener. 905 timer sport på NRK1 fordelt på sportsgrener i prosent.

Sportslig bredde 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Bred dekning av sport på NRK P1

371 timer sport på NRK P1 fordelt på ulike sportsgrener i prosent.

Sportslig bredde på NRK P1 2016

Kilde: Kantar TNS PPM

1,4 millioner så EM-finalen mellom Portugal og Frankrike

Den mest sette kampen under fotball-EM for herrer i 2016 var finalen mellom Portugal og Frankrike. Kampen hadde 1,4 millioner seere i snitt gjennom hele sendingen, og 31 prosent av seerne så kampen et annet sted enn i sitt eget hjem.

Tabellen viser mest sette kamper under fotball-EM for herrer 2016, og prosentandel av seing utenfor hjemmet.

Seertall EM-kamper 2016

Kanal

EM-kamp

Rating

Andel seing utenfor hjemmet (prosent)

NRK1

Portugal - Frankrike (1/1)

1 414 000

31

NRK1

Frankrike - Island (1/4)

1 273 000

19

NRK1

England - Island (1/8)

1 262 000

18

TV 2

Tyskland - Italia (1/4)

1 046 000

38

NRK1

Wales - Belgia (1/4)

996 000

30

TV 2

Tyskland - Frankrike (1/2)

966 000

25

TV 2

Portugal - Wales (1/2)

869 000

24

TV 2

Polen - Portugal (1/4)

831 000

20

TV 2

England - Russland

812 000

34

NRK1

Slovakia - England

804 000

18

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Sport utgjør 5 prosent av sendetiden til NRKs TV-kanaler, men hele 19 prosent av tiden publikum ser på NRK

Sendetimer på NRKs TV-kanaler, fordelt på sjangere, i prosent.

Sportens andel av total TV-seeing i 2016, i prosent

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Sportens avdel av all TV-seing i 2016. Tv-seing fordelt på sjangere, i prosent.

Sportens andel av sendetiden 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

I november konsumerte hver nordmann i snitt over 4 timer sjakk på NRK

Under Sjakk-VM i november var til sammen nesten tre millioner innom en eller flere av sendingene, og til sammen konsumerte hver nordmann i snitt over 4 timer sjakk på NRK. Det mest sette partiet var omspillet mellom Carlsen og Karjakin på NRK1 hvor det i snitt var 766 000 seere gjennom hele den 5 timer lange sendingen.

Seertall for Sjakk-VM-partiene 2016

Sjakk-VM, partier

Rating

Markedsandel (prosent)

Parti 1: Carlsen – Karjakin

136 000

9

Parti 2: Carlsen – Karjakin

144 000

9

Parti 3: Carlsen – Karjakin

198 000

21

Parti 4: Carlsen – Karjakin

213 000

24

Parti 5: Carlsen – Karjakin

242 000

23

Parti 6: Carlsen – Karjakin

167 000

11

Parti 7: Carlsen – Karjakin

200 000

11

Parti 8: Carlsen – Karjakin

265 000

21

Parti 9: Carlsen – Karjakin

284 000

27

Parti 10: Carlsen – Karjakin

278 000

29

Parti 11: Carlsen – Karjakin

300 000

20

Parti 12: Carlsen – Karjakin

314 000

20

Omspill (NRK1)

766 000

54

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Dekning og konsum gjennom hele Sjakk-VM

Totaldekning alle sendinger

2 951 000 seere

Total minutter konsumert per person i befolkningen – alle partier

258 minutter

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

2,6 millioner var innom en eller flere Paralympics-sendinger

Den mest sette øvelsen under Paralympics 2016 var finalen i 50 meter butterfly for kvinner, som hadde 453 000 seere i snitt gjennom hele sendingen. Til sammen var 2,6 millioner innom én eller flere av Paralympics-sendingene.

Grafen viser de syv øvelsene med høyest rating, og markedsandeler for disse øvelsene.

Seertall for øvelser i Paralympics 2016

Ukedag, dato

Tidspunkt

Øvelse

Rating

Markedsandel (prosent)

Lørdag 10. sept.

22.59

Svømming, 50 m butterfly, finale, kvinner

453 000

37

Onsdag 14. sept.

22.16

Svømming, finaler

314 000

28

Torsdag 8. drpy.

22.31

Friidrett, 100 m, forsøk

313 000

30

Torsdag 15. sept.

22.31

Svømming, finaler

286 000

29

Tirsdag 13. sept.

22.30

Svømming, 200 m medley, finale, menn

264 000

26

Mandag 12. sept.

22.30

Friidrett, finaler

189 000

16

Torsdag 15. sept.

23.16

Friidrett-finaler + svømme-finaler

112 000

32

Totalt seertall

2 642 000

Kilde: Kantar TNS TV-Undersøkelsen

NYHETER:

Producer Benedicte Styren har kontrollen når «Dagsrevyen» går på lufta.
Foto: Jan Kristian Schriwer, NRK

«Min viktigste nyhetskilde»

NRK arbeider kontinuerlig med å tilpasse nyhets­presentasjonen til publikums medie­vaner. Det er viktig å lykkes på alle platt­former for å gi befolkningen et best mulig nyhets­tilbud.

Internett er folks viktigste nyhetskilde i 2016

Spørsmålet som ble stilt: « ... er min viktigste nyhetskilde». Fra og med 2015 er mobil en del av internett. Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media

Seertall for debatt- og aktualitets­programmer på NRK

Seertall for debatt- og aktualitets‡programmer på NRK

Rating i tusen. Snitt for førstegangs‡utsendelser i 2016. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Rating i tusen. Snitt for førstegangs­utsendelser i 2016.
Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Seertall for nyhets­sendinger på NRK1

Seertall (rating) for nyhetssendinger på NRK1, snitt hele året

2014

2015

2016

«Dagsrevyen» alle dager

693 000

703 000

659 000

«Dagsrevyen» 21 man-torsdag

523 000

517 000

481 000

«Kveldsnytt» alle dager

428 000

433 000

407 000

Kilde: Kantar TNS TV undersøkelsen

FORDYPNING:

Fra serien «Helene sjekker inn»
Foto: NRK

Seertall for «Hva feiler det deg» og «Helene sjekker inn»

Seertall for «Hva feiler det deg» og «Helene sjekker inn» 2016

Totale seertall i tusen. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-undersøkelsen

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK1

NRK1 2016 Informasjonsprogrammer

Sendetimer med informasjonsprogrammer på NRK1 fordelt på tema i prosent. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK2

NRK2 2016 årsrapport informasjonsprogrammer

Sendetimer med informasjonsprogrammer på NRK2 fordelt på tema i prosent. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK3

NRK3 2016 årsrapport Informajsonsprogrammer

Sendetimer med informasjonsprogrammer på NRK3 fordelt på tema i prosent. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

SÁPMI:

Samisk flagg på Oslo Pride 2016
Foto: Mette Ballovara, NRK

Samlet program­profil for TV-tilbudet til NRK Sápmi

Sendetimer på TV fra NRK Sápmi 2016

2014

2015

2016

Barn

87

76

75

Fakta

7,5

1

2

Kultur

12

40

28

Urfolksmagasin

0

0

0

Nyheter

158

164

147

Underholdning

13,5

1

0

Valg

0

0

0

Totalt

278

282

252

Kilde: NRK Statistikk

Program­profil for radio­tilbudet til NRK Sápmi

Sendetimer radio NRK Sápmi 2016

2014

2015

2016

Nyheter på samisk

279

143

161

Nyheter på norsk

21

19

0

Aktualiteter

78

105

77

Barn og ungdom

7,5

6

8

Sport

4

0

0

Religion

51

50

50

Kultur underholdning

1255

1367

1393

Kultur underholdning på norsk

41,5

39

12

Musikk

0

0

0

Totalt

1737

1729

1701

Kilde: NRK Statistikk

Programprofil for DAB-tilbudet til NRK Sápmi

Sendetimer DAB NRK Sápmi 2016

2014

2015

2016

Nyheter samisk

454,5

218

238

Nyheter norsk

21

19

0

Aktualiteter norsk

0

0

0

Aktualiteter

156

215

154

Barn og ungdom

15

12

16

Sport

14

0

0

Religion

136

133

130

Kultur underholdning

3 325

3 553

3 644

Kultur underholdning norsk

84,5

86

64

Musikk

2 276

2 257

2 322

Sametinget

92

116

0

Totalt

6 574

6 609

6 569

KIlde: NRK Statistikk

Flere bruker NRK Sápmis nettsider

Flere bruker NRK Sápmis nettsider - årsrapport 2016

Daglige unike brukere på NRK Sápmis nettsider på nett og mobil. De høye bruker‡tallene i uke 18 2015 og uke 31 2016 skyldes enkelt‡saker som ble publisert på NRK.no og som ble lest av mange. Kilde: Kantar TNS Scores

Lundefugl med fisk i nebbet
Foto: Sindre Skrede, NRK

NATUR

Befolkningen så tre år med «Fuglefjellet»

I løpet av sommeren hadde strømmen av «Fuglefjellet» på nett tilsammen 609 000 sidevisninger, og over 100 000 unike brukere var innom for å følge med.

Seertall på nett Fuglefjellet 2016

Visninger

609 000 sidevisninger

Unike brukere

102 499 unike brukere

Total tid brukt på strømming

88 816 443 sekunder

Kilde: Kantar TNS Scores

Tabellen viser antall sidevisninger, unike brukere og tid brukt på stream av «Fuglefjellet» på NRKs nettsider fra publisering i juni til midten av august.

Én million var innom «Saltstraumen minutt for minutt»

Langt flere enn vanlig var innom NRK2 for å følge med på minutt for minutt-sendingen fra Saltstraumen.

Seertall på nett for Saltstraumen 2016

Dekning i tusen per minutt under NRK2s minutt for minutt-sending fra Saltstraumen, sammenlignet med snittet for NRK2. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkselsen

VITEN:

Med livet som innsats Ballongmann over Oscarsborg festning
Foto: Bulldozer Film/NRK

Seertall for «Med livet som innsats» og «Når kjemien stemmer»

Seertall for «Med livet som innsats» og «Når kjemien stemmer»

Totale seertall i tusen. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

DRAMA:

Aksel Hennie i Nobel
Foto: Eirik Evjen, Monster

Norske drama- og humorserier trekker seere på TV og nett

Mest sette dramaserier på NRK i 2016

Totale seertall i tusen. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

Thomas og den vanskelige kunsten
Foto: Simon Skreddernes, Coup Agency

KULTUR:

Musikkprofil NRK P1

Sendetimer musikk NRK P1 i 2016

Musikkprofil NRK P1 2016

Antall timer

Diverse lett musikk, pop, rock

155

Diverse musikk

198

Musikk

23

Pop, rock

1367

Klassisk musikk

23

Totalt NRK P1

1766

Kilde: Kantar TNS PPM

Musikkprofil NRK P2

Sendetimer musikk NRK P2 i 2016

Musikkprofil NRK P2 2016

Antall timer

Blues

56

Diverse musikk

91

Etnomusikk, verdensmusikk

127

Folkemusikk

92

Jazz

157

Lett musikk

0,5

Musikk

14

Opera

93

Pop, rock

10

Seriøs musikk

2485

Totalt NRK P2

3125

Kilde: Kantar TNS PPM

Musikkprofil NRK P3

Sendetimer musikk NRK P1 i 2016

Musikkprofil NRK P1 2016

Antall timer

Diverse lett musikk, pop, rock

155

Diverse musikk

198

Musikk

23

Pop, rock

1367

Klassisk musikk

23

Totalt NRK P1

1766

Kilde: Kantar TNS PPM

Stjernekamp sesong 5
Foto: Julia Maria Naglestad, NRK

UNDERHOLDNING:
60 prosent av all strømming av «Vikingane» skjedde før serien hadde premiere på TV

Alle episodene av «Vikingane» ble publisert på nett en uke før premieredatoen på lineær TV. Mange benyttet seg av denne muligheten, og 60 prosent av all seing av «Vikingane» på nett skjedde før seriens lineære publisering.

Strømming av Vikingane 2016

Andel av strømming av «Vikingane» før og etter lineær publisering. Kilde: Kantar TNS Scores

MGP samlet over 1,3 millioner seere

Seertall underholdningseventer NRK1 2016

Tittel

12+

2–11 år

«Eurovision Song Contest 2016»: Finale

892 000

36 000

«Melodi Grand Prix 2016»: Finale

1 338 000

53 000

«Idrettsgalla 2016»

1 047 000

34 000

«Eurovision Song Contest 2016»: semifinale

491 000

5000

«Spellemannprisen 2015»

890 000

44 000

«Eurovision Song Contest 2016»: semifinale

925 000

19 000

«Komiprisen 2016»

788 000

33 000

«VG-lista Topp 20»: Fra Rådhusplassen

626 000

62 000

«MGPjr»:Finale 2016

476 000

156 000

Kilde: Kantar TNS TV-Undersøkelsen

Nesten 800 000 så finalen i «MGPjr»

Nesten 800 000 så finalen i «MGPjr» 2016

Totale seertall for «MGPjr» finale 2016. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-undersøkelsen

Heidi Røneid styrte satsingen på sosiale medier under sjakk VM 2016
Foto: NRK

SOSIALE MEDIER:

Ukentlig dekning sosiale medier

86 prosent av internettbefolkningen over 15 år bruker Facebook ukentlig. Det gjør Facebook til det mest brukte sosiale mediet, etterfulgt av Youtube og Snapchat med henholdsvis 57 og 50 prosent ukentlig dekning.

Ukentlig dekning sosiale medier 2016

Internettbefolkningen 15+. Oppgitt i prosent. Kilde: Interbuss. 2016 inneholder Q1-Q3

Aldersfordeling av følgere på NRKs fire største Facebook-kontoer

Aldersfordeling av følgere på NRKs fire største Facebook-kontoer 2016

Oppgitt i prosent. Kilde: Mingler

Deling av artikler fra ulike mediehus i sosiale medier

Deling av artikler fra ulike mediehus i sosiale medier 2016

Gjennomsnittlig antall delinger per måned i 2016. Grafen viser antall ganger mediehusenes artikler deles i sosiale medier (Facebook, Twitter, G+, Linkedin og Pintrest). Flest delinger skjer på Facebook. På Facebook vil en deling si enten en like, kommentar eller deling av en post med lenke til artikkel. Kilde: Storyboard

NRKs team på Skibladner 2016
Foto: Karianne Stordal, nrk

DISTRIKT:

15 distriktskontor med egne radiosendinger

Daglig dekning i gjennomsnitt for distriktssendinger radio, i prosent, for 2016

Daglig dekning

Snitt 2016

27

NRK Sogn og Fjordane

46

NRK Nordland

35

NRK Finnmark

34

NRK Møre og Romsdal

34

NRK Troms

34

NRK Trøndelag

33

NRK Hedmark og Oppland

32

NRK Hordaland

31

NRK Rogaland

27

NRK Østafjells

26

NRK Sørlandet

26

NRK Østfold

22

NRK Østandssendingen

19

NRK Telemark

NRK Vestfold

Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media

Radiodekningen er inkludert korte nyhetsbulletiner.

879 000 lytter til distriktssendingene på P1 hver morgen

Lyttere distriktssendingene alle hverdager 2016

2014

2015

2016

Distriktsmorgon kl. 06-09

936 000

890 000

879 000

Distriktssending kl. 14-17

901 000

845 000

820 000

KIlde: Kantar TNS PPM

Alan Walker - P3 Gull 2016
Foto: Kim Erlandsen, NRK

NORSK MUSIKK:

NRK spiller over 40 prosent norsk musikk på NRK P1 og NRK P3

NRKs tre største radiokanaler har en høyere andel norsk musikk i 2016 sammenlignet med 2015. Norsk musikk vil si musikk av norsk artist/utøver, komponist, tekstforfatter eller med norsk språk. Andel norsk språk på P2 er lav sammenlignet de andre kanalene fordi kanalen spiller mye instrumentalmusikk.

Andel norsk musikk av totalt avspilt musikk, i prosent, 2016

År

NRK P1

NRK P2

NRK P3

Andelen norsk musikk av totalt avspilt musikk

2015

45

36

39

Andelen norsk musikk av totalt avspilt musikk

2016

46

36

41

Andelen av norsk musikk med norsk språk

2015

66

19

29

Andelen av norsk musikk med norsk språk

2016

66

19

31

Andelen av norsk musikk med norsk komponist, tekstforfatter

2015

93

56

94

Andelen av norsk musikk med norsk komponist, tekstforfatter

2016

97

58

96

Kilde: NRK Statistikk

NRK- flagg ved radiohuset
Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

ETIKK:

9 av 10 mener NRK sender troverdige nyhets-, informasjons- og dokumentarprogrammer

NRK-kanalen/siden og den kommersielle aktøren som har høyest tillit blant befolkningen

Andel i befolkningen 15 år eller eldre, i prosent. Spørsmålsformuleringen er: «Hvilken TV-/Radiokanal eller nettside/nettavis har du størst tillit til». Merk at det var en endring i spørsmålsstilling for nett i 2017, hvor intervjuerens hjelpetekst «Her skal det svares for nettaviser» ble fjernet. Kilde: NRKs Profilundersøkelse 2017.

3 av 4 mener NRK oppfyller sin målsetting om å være upartisk og upåvirket

3 av 4 mener NRK oppfyller sin målsetning om å være upartisk og upåvirket

Andel av befolkningen 15 år eller eldre, i prosent. Spørsmålsformuleringen er: «Hvor godt mener du NRK oppfyller sin målsetting om å være upartisk og upåvirket?» Kilde: NRKs Profilundersøkelse 2017

NRK har høy tillit i befolkningen

NRK-kanalen/siden og den kommersielle aktøren som har høyest tillit blant befolkningen på nett, TV og radio.

9 av 10 mener NRK sender troverdige nyhets-, informasjons- og dokumentarprogrammer

Andel av befolkningen 15 år eller eldre, i prosent. Spørsmålsformuleringen er: «Hvor godt mener du NRK oppfyller sin målsetting om å sende troverdige nyhets-, informasjons- og dokumentarprogrammer?» Kilde: NRKs Profilundersøkelse 2017

Gry Blekastad

TILGJENGELIGHET:

Teksting

NRK tekster de fleste forhåndsproduserte programmer, enten de er norske eller fremmedspråklige.

Teksting

År

Fremmedspråk

Norsk

Sum

Gj.snitt timer per dag

2009

5 816

5 030

10 845

30

2010

5 926

6 023

11 948

33

2011

5 726

7 079

12 806

35

2012

7 369

8 267

15 655

43

2013

8 683

9 175

17 858

49

2014

9 272

10 110

19 383

53

2015

8 691

11 171

19 861

54

2016

8 013

11 401

19 413

53

Antall timer tekstet på NRKs
TV-kanaler. Kilde: NRK

Synstolking 2016

NRK synstolker enkelte programmer for å tilgjengeliggjøre dem for synshemmede.

Synstolking 2016

Antall episoder

Ant. min. per episode

Min. totalt

Timer totalt

NRK-produsert synstolking

«Mammon» sesong 2

8

55

440

«Nobel»

7

45

315

«Snøfall»

24

24

576

«Sol snart seks»

8

5

40

Totalt

1 371

23

Norskprodusert synstolking

«Victoria»

1

102

102

«Til ungdommen»

1

110

110

«Babycall»

1

92

92

Totalt

304

5

Nordisk produsert synstolking

«Bedrag» sesong 1

10

57

570

«Bedrag» sesong 2 (DR)

10

57

570

«Den annen verden» (DR)

24

25

600

«Jeg ser deg» (SVT)

1

52

52

«Frøken Fridmanns krig» (SVT)

3

58

174

Totalt

1 966

33

Total synstolking

3 641

61

Kilde: NRK Statistikk

«Broshow» – Et urbant talkshow om brorskap
Foto: Hans Petter Skolsegg , NRK

MANGFOLD:

7 av 10 i innvandrerbefolkningen bruker NRKs tilbud daglig

Innvandrerbefolkningen i Norge kjennetegnes av en yngre alderssammensetning enn befolkningen totalt. Medievanene blant innvandrere samsvarer derfor ofte med mediebruken til befolkningen 12–29 år generelt.

7 av 10 i innvandrerbefolkningen bruker NRKs tilbud daglig 2016

Daglig dekning i prosent. Innvandrerbefolkningen er første- eller annengenerasjons innvandrere. Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media

Lofotkatedralen
Foto: Kristine Sandmæl

LIVSSYN:

Livssynsprogram og gudstjenester på NRK

Totalt sendte NRK 97 timer med livssynsprogrammer på NRK1, NRK2 og NRK3 i 2016.

Livssynsprogram og gudstjenester på NRK 2016

Totalt

NRK1

NRK2

NRK3

Timer sendt av religion/livssynsprogram

97

45

38

15

«Fra Sverige til himmelen»

23

23

«Guds lærlinger»

18

3

15

«Overleverne»

10

3

8

«Bibelen»

10

10

«Når livet vender»

7

7

«Gud og vitskapen»

5

5

«Fyrtårn»

3

0

3

«På tro og Are»

3

3

«Katolsk messe i Malmø»

3

3

«Påskenattsmesse fra Roma»

2

2

«Midnattsmesse fra Roma»

2

2

«Økumenisk gudstjeneste i Lund domkirke»

2

2

«Tenn lys»

1

1

«Jubileumsgudstjeneste i Nidarosdomen»

1

1

«Allehelgensgudstjeneste fra Erdal kirke»

1

1

«I heisen med»

1

1

«Påskegudstjeneste i Nordstrand kirke»

1

1

«Pasjonsgudstjeneste i Nordstrand kirke»

1

1

«Palmesøndag i Nordstrand kirke i Oslo»

1

1

«Kongepar i 25 år – gudstjeneste fra Slottskapellet»

1

1

«2. juledagsgudstjeneste fra Trondheim»

1

1

«Eid – muslimsk høytid»

0

0

«Pinsedagsord»

0

0

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Livssynsprogrammer på NRK P1 og NRK P2

Livssynsprogrammer på radio 2016

Timer sendt i 2014–2016 inkl.repriser. Kilde: Kantar TNS PPM

Marte Iren Noreng Trøen t v og Kathrine Nygård holder hus ved NRK Sogn og Fjordane som praktikanter.
Foto: NRK

SPRÅK:

Nynorskandelen i NRK 2014-2016

Nynorskabdel NRK 2014-2016

Andelen nynorsk på TV og radio inkluderer all normert nynorsk, samt halvparten av dialektandelen. På NRK.no representerer andelen kun publiserte artikler på normert nynorsk. NRK1 og P1 inneholder distriktssendingene. Kilde: Opoint og NRK Statistikk