Magnus Carlsen med trofeet etter sin tredje VM-seier.

Magnus Carlsen forsvarte VM-tittelen i Sjakk-VM i 2016.

Foto: Mads Nyborg Støstad, NRK

Året da sjakk ble folkesport

VM i sjakk samlet det norske folk. På NRK fulgte svært mange seere VM-thrilleren fra trekk til trekk.

SJAKK: Den som hadde spådd at sjakk ville samle én million nordmenn foran fjernsyns­skjermen, hadde neppe blitt sett på som særlig troverdig for noen få år siden. I 2016 snudde det hele, og det usannsynlige ble sannhet.

Ole Rolfsrud foran sjakkbrett

«Lidenskapelig til stede» er motto for Ole Rolfsrud og sportsredaksjonen. Dette bildet delte NRK Sport i sosiale medier.

Magnus Carlsen mot Sergej Karjakin fra Russland: Opptil åtte timer med sjakk der det kan gå flere titalls minutter mellom hvert trekk. Og når trekket kommer, skjønner de færreste hva det betyr. Likevel klarer ikke folk å skru av.

VM i sjakk i New York 11. til 30. november ble sendt i sin helhet på NRK2. Publikum fant veien dit – og ble der. Enkelte dager under mesterskapet var NRK2 landets største TV-kanal.

Laster Twitter-innhold

For å forstå fenomenet og treffe publikum, har NRKs sports­redaksjon arbeidet målrettet med dette:

• Følge hvert trekk, forklare hva det betyr, og vise historien i hvert trekk
  • Være tett på hovedpersonene og deres nærmeste
  • Stemningen og tonen i sendingen skal være inkluderende
  • Holde tett dialog med publikum

Et tett samarbeid med VG bidro også til økt kvalitet på produktet, fordi vi kunne dele på utgifter, spesielt rundt teknikk.

Laster Twitter-innhold

FORKLARING: NRK la stor vekt på å forklare reglene og svare på spørsmål fra seerne underveis i Sjakk-VM.

View this post on Instagram

Hurra!!

A post shared by Heidi Røneid (@heidironeid) on

FEIRING:Da seieren var et faktum, feiret NRKs kommentatorgjeng med selfie i studio, tatt av Heidi Røneid som var ansvarlig for kontakten med publikum via sosiale medier.

Andre hurtigparti, sjakk-VM. Pila går fra 100 til 0.

REVANSJ: Her gjør Magnus Carlsen en tabbe i andre parti i VM i hurtigsjakk i Dubai, som fulgte tett etter VM i New York. Han hadde Sergej Karjakin i kne, men grep ikke muligheten. NRK dekket begge arrangementene bredt.

Lidenskapelig til stede

NRK Sport skal levere innhold fra store begivenheter, vinterhelger, bredde og sportsnyheter. I strategien står det at NRK Sport skal være «lidenskapelig til stede». Det var vi under VM i sjakk, og vi var det under VM i skiskyting.

Fem år etter suksessen og folkefesten VM på ski i Oslo, var NRK igjen Host Broadcaster for VM på hjemmebane. Denne gangen var det skiskytterne som inntok tradisjonsrike Holmenkollen. Som rettighets­haver var det NRKs ansvar å produsere TV-bildene fra konkurransene og medalje­seremoniene ut til alle rettighetshavere.

NRK Sport reportere i Kollen i mars 2016

Noen av NRK Sportens reportere, kommentatorer og programledere samlet i Holmenkollen under VM skiskyting: Karen-Marie Ellefsen, Anne Rimmen, Ole Rolfsrud, Dag Erik Pedersen, Line Andersen og Ida Nysæter Rasch.

Foto: Jørn Veberg, NRK

Få turde å tro at 2016-VM ville bli den samme suksessen som i 2011. De norske utøverne var ikke lenger like suverene i skiskyting, og det var vanskelig å se for seg at Oslos gater igjen skulle fylles opp av jublende nordmenn med flagg malt i ansiktet.

I tett samarbeid med VM-arrangøren la NRK likevel til rette for en ny folkefest. Og da de norske skiskytterne leverte fantastiske prestasjoner, ble det en 11 dager lang VM-fest på hjemmebane. Arrangementet samlet folk, både foran skjermen og i Oslo sentrum. Titusener strømmet til arenaen og Universitets­plassen på kveldstid for å ta del i feiringen.

VM i Skiskyting 2016 vignett LED-drakter

VM-VIGNETT: NRK laget en spektakulær vignett til VM med spesiallagde LED-drakter, dronefoto og en spesialbygget kamera-snøskuter. Alt ble filmet nattetid i 20 kuldegrader. Mer om dette i Nyskapnings-kapitlet.

Snøskuter med Cineflex-kamera

Snøskuter med Cineflex-kamera ble brukt til å filme den nyskapende VM-vignetten.

Foto: Jan Benkholt, NRK

Målet for NRK var at også dem som ikke hadde anledning til å være på skistadion, skulle kjenne seg «lidenskapelig til stede». For å klare det, var det helt vesentlig å være tett på hoved­personene – utøverne.

Vi etablerte derfor TV-posisjoner flere steder ute på arenaen, og viste skytingen nærmest skudd for skudd. Vi laget også program­innhold som gjorde publikum bedre kjent med utøverne, også utenfor konkurranse­rammen.

En liten dose galskap

Store idretts­konkurranser samler folk i alle målgrupper, men NRK valgte likevel å satse på eget innhold til en yngre målgruppe. NRK Sport er alltid opptatt av å ta idretten på alvor, men vi skal også leke!

Og med «Helt Ramm» i møte med utøverne, leverte vi humor og en liten dose galskap til publikum på TV, nett og sosiale medier.

Helt Ramm Pling i Kollen Nicolay Ramm, Marit Bjørgen, Robin Bryntesson

Nicolay Ramm og Robin Bryntesson lurte Marit Bjørgen trill rundt i «Helt Ramm – Pling i Kollen» i mars 2016.

Eksternt samarbeid

NRK og TV 2 delte rettighetene til å vise kampene i Fotball-EM på TV likt i dette mesterskapet. Vi gjentok oppskriften fra to år tidligere med et tett samarbeid rundt teknikk og innhold med TV 2. Samarbeidet den gang ble svært godt mottatt av publikum, og brøt ned en del barrierer rundt hvordan vi tidligere har tenkt.

I stedet for å konkurrere om seerne, var intensjonen nå å la publikum slippe å velge kanal. Ved å se kamp på én kanal fikk man alltid vite hvor neste kamp skulle vises. Sendingene gikk fra det samme studioet, noe som også innebar en vesentlig økonomisk besparelse for begge kanaler. Vi ser på muligheten for å samarbeide enda tettere inn mot Fotball-VM i Russland i 2018.

Kortstokk Fotball-EM Kroatia

I samarbeid med Danmarks Radio laget NRK en nyskapende EM-guide med en frisk miks av fakta og historiefortelling om alle de nasjonale lagene som deltok.

I forkant av Fotball-EM hadde NRK også et tett samarbeid med Danmarks Radio. Det ligger mye læring i å samarbeide på tvers av lande­grensene, og vi oppdaget at vi hadde mange av de samme utfordringene.

Terrorangrepet i Nice var en krevende inngang til mester­skapet. Fotball skaper kontakt på tvers av grenser, kulturer og religioner. Verdier som åpenhet og mellom­menneskelig toleranse ble ekstra viktig å formidle.

NRKs OL-satsing på radio og nett

For første gang skulle et Sommer-OL ikke bli sendt direkte på NRK. Som Norges største sports­redaksjon var det likevel viktig for oss å formidle historier og nyheter fra verdens største idrettsstevne. Vi leverte rundt 70 timer direktesendt radio og magasin­sendinger på TV hver dag.

I dagens digitale hverdag blir resultatene fort gammelt nytt. Det handler derfor i magasinform i større grad om å formidle prestasjonene bak resultatene. Historie­fortelling står sentralt i alt NRK Sport leverer.

NRK hadde rettigheter til de paralympiske sommer­lekene i Rio de Janeiro i september, og satset bredt. Åtte medarbeidere var på plass i Rio og sendte flere timer direkte hver dag.

Rung tar gull på 100m bryst

Sarah Louise Rung (26) tok sitt første gull i Paralympics 2016 på 100-meter bryst. Hun var totalt overlegen og vant på 1.44,94.

Et viktig mål i dekningen var å ta idretten på alvor. I tillegg ønsket vi å bli kjent med menneskene bak resultatene. Det ligger mange sterke historier i et OL for funksjons­hemmede utøvere. Historiene setter også prestasjonene i et perspektiv som gjør resultatene mer interessante.

Svømmeren Andreas Bjørnstad (19) jublet for medalje i Paralympics i Rio 2016

Svømmeren Andreas Bjørnstad (19) jublet for medalje i Paralympics-debuten i Rio da NRKs reporter møtte ham rett etter løpet.

Folkeidrett

NRK har et ansvar for å speile bredden i Idretts-Norge. «Sportsrevyen» gir plass til bredde­idretter som en del av sendingen, og nyhetsbildet for øvrig speiler også bredden
innen idretten på nett, radio og TV.

Vi har dekket bandy, orientering og svømming i større flatesendinger, og fulgt den ideelle idrettsorganisasjonen for utøvere med utviklings­hemming, Special Olympics, hvor vi leverte både nyheter og oppsummer­ende program.

STATISTIKK

Bred dekning av sport på NRK1

NRK Sporten overfører fra arrangementer og konkurranser innenfor en rekke ulike idrettsgrener. 905 timer sport på NRK1 fordelt på sportsgrener i prosent.

Sportslig bredde 2016

Bred dekning av sport på NRK P1

371 timer sport på NRK P1 fordelt på ulike sportsgrener i prosent.

Sportslig bredde på NRK P1 2016

Kilde: Kantar TNS PPM

1,4 millioner så EM-finalen mellom Portugal og Frankrike

Den mest sette kampen under fotball-EM for herrer i 2016 var finalen mellom Portugal og Frankrike. Kampen hadde 1,4 millioner seere i snitt gjennom hele sendingen, og 31 prosent av seerne så kampen et annet sted enn i sitt eget hjem.

Tabellen viser mest sette kamper under fotball-EM for herrer 2016, og prosent­andel av seing utenfor hjemmet.

Seertall EM-kamper 2016

Kanal

EM-kamp

Rating

Andel seing utenfor hjemmet (prosent)

NRK1

Portugal - Frankrike (1/1)

Frankrike - Island (1/4)

England - Island (1/8)

Tyskland - Italia (1/4)

Wales - Belgia (1/4)

TV 2

Tyskland - Frankrike (1/2)

Portugal - Wales (1/2)

Polen - Portugal (1/4)

England - Russland

Slovakia - England

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Sport utgjør 5 prosent av sendetiden til NRKs TV-kanaler, men hele 19 prosent av tiden publikum ser på NRK

Sendetimer på NRKs TV-kanaler fordelt på sjangere, i prosent.

Sportens andel av sendetiden 2016

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Sportens andel av total TV-seeing i 2016, i prosent.

2016 Sportens andel av total TV-seeing i 2016, i prosent

I november konsumerte hver nordmann i snitt over 4 timer sjakk på NRK

Under Sjakk-VM i november var til sammen nesten tre millioner innom en eller flere av sendingene, og til sammen konsumerte hver nordmann i snitt over fire timer sjakk på NRK. Det mest sette partiet var omspillet mellom Carlsen og Karjakin på NRK1, hvor det i snitt var 766 000 seere gjennom hele den fem timer lange sendingen.

Seertall for Sjakk-VM-partiene 2016

Sjakk-VM, partier

Markedsandel (prosent)

Parti 1: Carlsen – Karjakin

Parti 2: Carlsen – Karjakin

Parti 3: Carlsen – Karjakin

Parti 4: Carlsen – Karjakin

Parti 5: Carlsen – Karjakin

Parti 6: Carlsen – Karjakin

Parti 7: Carlsen – Karjakin

Parti 8: Carlsen – Karjakin

Parti 9: Carlsen – Karjakin

Parti 10: Carlsen – Karjakin

Parti 11: Carlsen – Karjakin

Parti 12: Carlsen – Karjakin

Omspill (NRK1)

Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Dekning og konsum gjennom hele Sjakk-VM

Totaldekning alle sendinger

2 951 000 seere

Total minutter konsumert per person i befolkningen – alle partier

258 minutter

2,6 millioner var innom en eller flere Paralympics-sendinger

Den mest sette øvelsen under Paralympics 2016 var finalen i 50 meter butterfly for kvinner, som hadde 453 000 seere i snitt gjennom hele sendingen. Til sammen var 2,6 millioner innom én eller flere av Paralympics-sendingene.

Tabellen viser de syv øvelsene med høyest seertall, og markeds­andeler for disse øvelsene.

Seertall for øvelser i Paralympics 2016

Ukedag, dato