Prisutdeling skam Gullruten 2016 i Grieghallen.

«Skam» fikk pris for beste TV-drama under Gullrute-prisutdelingen i Grieghallen i mai 2016.

Foto: Lise Åserud, NTB scanpix

Priser og utmerkelser til NRK i 2016

Ungdomsserien «Skam» er ikke den eneste NRK-produksjonen som sanket priser i løpet av året.

NORSKE PRISER:

Gullruten 2016

NRK fikk hele 13 priser under Gullrute-utdelingen som avsluttet Nordiske Mediedager i Bergen i mai. Tre av prisene gikk til suksess-serien «Skam».

• Beste underholdningsprogram: «Skavlan» (Monkberry for NRK)
  • Beste konkurransedrevne reality: «Mesternes Mester» (Rubicon for NRK)
  • Beste reality: «Dama til» (NRK egenproduksjon)
  • Beste dokusåpe: «Villmarkas voktere» (NRK egenproduksjon)
  • Beste TV-drama: «Skam» (NRK egenproduksjon)
  • Beste barne- eller ungdomsprogram: «Labyrint» (NRK egenproduksjon)
  • Beste livsstilsprogram: «Med livet som innsats» (Bulldozer for NRK)
  • Beste kvinnelige programleder: Line Jansrud for «Newton fødsel» (NRK egenproduksjon)
  • Årets deltaker: Tone Knudsen for «Datoen» (Monster for NRK)
  • Beste event eller sportssending: «Special Olympics Mats og Erling i LA» (Empo for NRK)
  • Beste nye programserie: «Skam» (NRK egenproduksjon)
  • Årets nyskapning: «Skam» (NRK egenproduksjon)

Tidligere NRK-programleder Anne Grosvold (65) fikk Hedersprisen.

«Gjennom sin programledelse i debatt-, kultur- og underholdningsprogrammer har Anne Grosvold satt sitt avtrykk – å alltid være på parti med publikum. Det krever stort mot å
fortelle hele nasjonen at «dette forstår jeg ikke – du må forklare ». Med en blanding av humor, sjarm og kritiske spørsmål har hun avvæpnet maktmennesker i nesten 40 år og gitt oss unike TV-opplevelser»
, het det i juryens begrunnelse.

Laster Twitter-innhold

Gullrutens fagpriser 2016

NRK gjorde rent bord under fagpris-utdelingen på Chateau Neuf to uker før Gullrute-showet: Alle vinnerproduksjonene var laget for eller av NRK.

• Beste regi TV-drama: Thomas Seeberg Torjussen for «Kampen for tilværelsen» (NRK)
  • Beste manus TV-drama: Siri Seljeseth, Mads Løken og Birgitte Wegener for «Unge Lovende» (Monster Scripted AS for NRK)
  • Beste foto TV-drama: Odd Reinhardt Nicolaysen for «Kampen for tilværelsen» (NRK)
  • Beste klipp TV-drama: Ida Vennerød Kolstø for «Skam» (NRK)
  • Beste foto flerkamera: Mats Lian for «P3 Gull» (NRK)
  • Beste regi flerkamera: Nicolai Sørensen for «P3 Gull» (NRK)
  • Beste foto enkamera: Runar Blekken for «Datoen» (Monster Entertainment for NRK)
  • Beste regi enkamera: Rune Kjær Valberg for «Newton Pubertet» (NRK)
  • Beste klipp/redigering enkamera: Erik Andersson for «Idas dagbok» (Indie film for NRK)
  • Beste lydproduksjon: Richard Sveen for «Mammon» (NRK)
  • Beste lysdesign/scenografi: Joakim Faxvaag for «P3 Gull» (NRK)
  • Beste grafisk design/VFX: NRK Nyheter 2015. Designkonsept: Johan Sæther, Åsmund Matzow, Hilde Jørgenvåg. Designteam: Jørn Veberg, Christian Sletten Eide, Ingvild Kihle, Renate Rognan (NRK)
  • Beste kostyme/sminke: Marit Sætren og Anna-Lena Langsrud for «Mammon 2» (NRK)
  • Beste originalmusikk: Topscore/Stein-Johan Grieg Halvorsen og Eyvind Andreas Skeie for «Idas Dagbok» (Indie Film for NRK)
  • Årets innovasjon: Julie Andem og Mari Magnus for «Skam» (NRK)
  • Årets æresfagpris: Jarl Emsell Larsen, norsk manusforfatter, regissør og serieskaper. Han er mest berømt for NRK-seriene «Øyevitne», «Kodenavn Hunter», «Svarte penger – hvite løgner», «De hvite bussene», «Fedrelandet» og «Offshore».

Komiprisen 2016

Christian Mikkelsen

KOMIKER-PRIS: Årets gjennombrudd: Christian Mikkelsen

Foto: Ole Kaland / NRK

Christian Mikkelsen ble hedret som Årets gjennombrudd for sin innsats i «Latter Live» og «Underholdningsavdelingen» – begge NRK-programmer – under Komipris-showet. 26-åringen fra Oslo har siden 2015 vært en fast del av humorgjengen «Underholdningsavdelingen» på NRK1.

Pernille Sørensen fikk publikumsprisen Årets morsomste. Sørensen har hatt stor suksess som Lisbeth Berg i komiserien «Side om side» på NRK1. I tillegg er hun fast paneldeltaker i «Nytt på Nytt» på fredagskveldene.

Kongens fortjenstmedalje

Kongens fortjenestmedalje til Johs. Kalvemo

MEDALJE: Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen overrekker Kongens fortjenstmedalje til Johs. Kalvemo.

Foto: Samuel Frode Grønmo / NRK

NRK-journalist Johs. Kalvemo fikk overrakt Kongens fortjenstmedalje av kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen i en høytidelig seremoni i NRK Sápmis lokaler 14. januar 2016.

– Johs. Kalvemo er gjennom sitt arbeid et forbilde for samiske journalister og mediefolk, sa tidligere NRK Sápmi-direktør Nils Johan Heatta under utdelingen.

Natt & Dags rikspris

Gratisavisen Natt & Dag delte ut fem store priser under sin prisutdeling på Rockefeller i Oslo i februar. Årets TV-pris gikk til NRK-serien «Skam».

«Serien bruker sosiale medier, musikk (Young Thug! The Weeknd! Lana Del Rey!) og ungdommelig sjargong på en relevant måte, og med daglige videoklipp, meldingsutvekslinger og Instagram-oppdateringer er serien tilpasset dagens medievirkelighet på en smart, gjennomført og avhengighetsskapende måte.»

Laster Twitter-innhold
Skam, sesong 2

SKAM-PRIS: I begrunnelsen heter det blant annet: «Sentralt i serien er jentene som utgjør kanskje den kuleste vennegjengen i en norsk TV-serie noensinne.»

Riksmålsforbundets lytterpris

NRKs kulturjournalist Lisbeth David-Andersen ble i mai tildelt Riksmålsforbundets lytterpris.

I begrunnelsen heter det blant annet at «hun praktiserer en djerv form for dannet frekkhet som gjør det komplett umulig for intervjuobjektene å ikke svare når hun stiller et av sine velformulerte spørsmål».

Årets kvinnelige medieleder

Grethe Gynnild-Johnsen

LEDERPRIS: Årets kvinnelige medieleder, NRK-direktør Grethe Gynnild-Johnsen.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Direktør for Distriktsdivisjonen i NRK, Grethe Gynnild-Johnsen, ble utnevnt til årets kvinnelige medieleder under Medienettverkets høstkonferanse i Oslo i oktober.

Utdrag fra juryens begrunnelse:

«Grethe Gynnild-Johnsen er en modig leder som ofte må forsvare bedriftens beslutninger og satsingsområder både internt og overfor lokalbefolkning og politikere, og hun står støtt i disse situasjonene. Hun oppleves som en synlig og tilstedeværende leder. Som personalleder beskrives hun som omtenksom og omsorgsfull, en som husker folk, historier og navn. Hun er engasjert i menneskene hun møter.»

– Dette er mulig fordi NRK har en tydelig og uttalt strategi på å aktivt løfte kvinner til lederstillinger. Jeg deler denne prisen med alle kvinnelige ledere i NRK, sier Grethe Gynnild-Johnsen.

Årets kvinnelige medieleder er en pris som deles ut til en kvinnelig medieleder som har markert seg særlig som leder, og som kan vise til oppnådde resultater, journalistisk, markedsmessig, økonomisk eller organisatorisk. Gjennom sitt virke skal hun fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere.

Teksterprisen

Marianne Hagen

TEKSTERPRIS: Marianne Hagen fikk teksterprisen.

NRKs Marianne Hagen ble i oktober tildelt pris for fremragende teksting.

Teksterprisen er Norsk audiovisuell oversetterforenings (NAViO) pris for fremragende norsk oversettelse for fjernsyn, kino, nett eller video.

Prisen får Hagen hovedsakelig for tre programmer: Dramaserien «Krig og fred», dokumentaren «Drømmen om udødelighet» og serien «Joanna Lumleys transsibirske eventyr».

I juryens begrunnelse heter det blant annet at «hun evner meget godt å formidle stoff som er vanskelig på flere plan. Hun er flink til å fri seg fra kildespråket og til å finne tonen i programmet. Marianne Hagens tekster er preget av gode oversettelser, gode norske setninger, god tidskoding, og slik tjener de innholdet i programmene uten selv å tiltrekke seg oppmerksomhet.»

Æresalumn ved Universitetet i Bergen

Selda Ekiz

ÆRESPRIS: Selda Ekiz ble æresalumn ved Universitetet i Bergen.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

NRKs Selda Ekiz ble utnevnt til æresalumn ved Universitetet i Bergen. For fem år siden forlot hun UiB med en mastergrad i fysikk. Siden har hun brukt tiden til å formidle vitenskap til resten av verden – særlig gjennom sin rolle som programleder i NRK.

– Selda Ekiz har gjort en ekstraordinær innsats som vitenskapsformidler og er en svært god ambassadør for universitetet, sa rektor ved UiB, Dag Rune Olsen da han offentliggjorde utnevnelsen.

Målet med å utnevne æresalumner er å rette oppmerksomhet mot tidligere studenter som har gjort en ekstraordinær innsats innenfor sitt fagområde eller arbeidsfelt.

Social Media Days

line jorda rundt

SOME-PRIS: Årets sosiale medier-overraskelse: NRK P3s Line Elvsåshagen.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

NRK P3s Line Elvsåshagen fikk to priser for sin innsats på sosiale medier da hun reiste jorda rundt i programmet «Line jorda rundt». Hun fikk pris både som Årets sosiale medier-overraskelse og for Årets kampanje.

Utdrag fra begrunnelsen: «Historien om den lille jenta i den store verden ble fortalt i sin helhet på nett – både via Instagram, Snapchat og videoer på Facebook. Innholdet sto på egne ben og var blitt et eget univers der TV-serien nesten ble overflødig. Et fantastisk prosjekt, der så å si alle sosiale muligheter ble tatt i bruk.»

Også NRK P3s Gisle August Gjevestad Agledal, som var SoMe-redaktør på «Line jorda rundt», ble hedret. Han fikk to diplomer for sin innsats – en utmerkelse som Årets sosiale medier-rådgiver og en som Årets sosiale medier-ildsjel. Prisene ble delt ut under Social Media Days i Oslo i februar 2016.

Visuelt 2016

Bygda som sa nei

DESIGN-PRIS: «Bygda som sa nei» fikk pris under Visuelt 2016. Dokumentaren satset på videoer, bilder og tekst tilpasset høydeformatet på mobiltelefonen.

Foto: Gry Kårstad / NRK

Nettdokumentaren «Bygda som sa nei» fikk gull i klassen Redaksjonell design og datavisualisering under prisutdelingen Visuelt 2016.

Visuelt er en årlig prisutdeling for den kreative bransjen, der det konkurreres i kategorier som grafisk design, illustrasjon, digital design og moving image.

Disse NRK-prosjektene fikk diplomer under samme utdeling:

• Kampanje for NRK TV-aksjonen og Regnskogfondet «Bli regnskogvokter». Oppdragsgiver: NRK TV-aksjonen og Regnskogfondet. Firma: Apt/Pol
  • Programdesign for NRK Nyheter «Torp». Oppdragsgiver: NRK. Firma: NRK
  • Identitet for NRK Nyheter. Oppdragsgiver: NRK. Firma: NRK

Framsenterets formidlingspris

TV- og nettprosjektet «Fuglefjellet» ble tildelt Framsenterets formidlingspris for 2016 under Framdagen i Tromsø i november.

I løpet av fem uker sommeren 2016 sendte NRK 777 timer direkte på nett fra fuglefjellet på Hornøya utenfor Vardø. Det ble også sendt 49 timer med reportasjer på NRK1 og minutt-for-minutt på NRK2. I tillegg ble det laget reportasjer til «Naturens Verden» på NRK P1 og til NRKs distriktssendinger og nasjonale nyhetssendinger. NRK-prosjektet var et samarbeid med forskere fra Norsk institutt for naturforskning, Framsenteret, Universitetet i Tromsø og Seapop.

Montering av kamera, NRKpiip

FORMIDLERPRIS: En av NRKs medarbeidere monterer kamera foran toppskarvens reir på Hornøya i forbindelse med Fuglefjellet minutt for minutt. Prosjektet ble tildelt Framsenterets formidlingspris.

Foto: John Arnt Nøstdal / NRK

Merket for god design

NRK Nyheters nye visuelle profil og NRK Super-appen ble begge hedret med Merket for god design i april. Utdelingen av den prestisjefylte utmerkelsen fant sted på Transform 2016 – DOGAs arkitektur- og designdag.

«På linje med de beste i verden», uttalte juryen om NRK Nyheters nye visuelle profil.

«Det visuelle uttrykket i profilen kjennetegnes av gjennomtenkt bruk av animasjoner, tidslinjer, geometriske figurer og elegant fargesetting. Arbeidet begynte der bruken av nyhetstjenester øker mest».

Tabuprisen

Jeg mot meg
Foto: Andris Søndrol Visdal / ANTI

Deltakerne i NRK-serien «Jeg mot meg» ble sammen med psykolog Peder Kjøs tildelt Rådet for psykisk helse sin hederspris Tabuprisen 2016.

SKUP-diplom

SKUP-PRIS: «Brennpunkt»-trioen avslørte blant annet feil dødsårsak og manipulering av dokumenter i en dokumentarfilm om nordsjødykkere.

Foto: Sølve Rydland

NRKs Synnøve Bakke, Kjersti Knudssøn og Alexander Vollevik Larsen ble tildelt SKUP-diplom for «Brennpunkt»- dokumentaren «Det dypeste dykket».

Bondevettprisen

BONDEVETTPRIS: Trond Ellingsbø (t.v.), leder i Oppland Bondelag, delte ut Bondevettprisen til (f.v.) Reidar Kjæstad, Hans Ulberg og Roar Berntsen for «#NRKfjos».

Foto: Astrid Simengård

Norges Bondelag deler ut Bondevettprisen til personer i eller utenfor norsk landbruk, som har profilert landbruket på en positiv og overraskende måte, og som samtidig er med på å bygge opp under betydningen av norsk mat, matkultur, historie og opprinnelse. I 2016 var det NRKs tur.

«Pris for sunt bondevett er tildelt NRK Hedmark og Oppland ved Reidar Kjæstad og Roar Berntsen for å bidra til å auke kunnskapen om norsk landbruk og bygdeliv, og gje eit uredigert bilde av norsk matproduksjon gjennom satsinga #nrkfjos».

«Pris for sunt bondevett er tildelt Kristin Vold Lexander og Hans Mathias Ulberg for å opne garden, dele kunnskap og gje ei uredigert innsikt i moderne norsk landbruk og matproduksjon gjennom #nrkfjos».

Gullbranson

Promoen NRK TV Dokumentar fikk Gullbransonprisen for beste promo på norsk reklamefilmbransjes egen fagprisutdeling i oktober. Promoen, laget av Bjørn Aksel Storaker og Marius Hansen, er satt sammen av mange korte klipp fra forskjellige dokumentarfilmer. Ordene i klippene danner til sammen en rapp.

Det er andre år på rad at NRK vinner denne prisen. Blant de fire nominerte bidragene i denne klassen var tre fra NRK.

NRK-promoen som fikk Gullbranson.

Prix Radio 2016:

Den årlige prisutdelingen Prix Radio samler journalister og programledere fra hele landet. Det ble delt ut priser i 19 kategorier med NRK som vinnere i ni av dem.

• Årets lokale sendeflate: Svalbard etter skredet (NRK Troms)
  • Årets direktesending: Flom i Buskerud (NRK Buskerud)
  • Årets intervju: Kronprins Haakon (P3morgen)
  • Årets reportasje: «Hva skjer når kjærligheten tar slutt?» (Salongen, NRK P2)
  • Årets radioøyeblikk: Øyenvitne i Brussel (NRK Alltid Nyheter)
  • Årets musikkradio: «Jørn» (NRK P3)
  • Årets promo: P13 på stranda (NRK P13)
  • Årets radionavn: «P3morgen» (NRK P3)
  • Årets hederspris: NRKs Rolf Brandrud

Kåret til årets radiointervju under Prix Radio 2016.

Hell-konferansen

Beste featurejournalistikk: «Fødsel» – NRK Newton-redaksjonen ved Mari Langva (producer), Morten Waagå (foto), Jane Rasmussen (foto), Lars Kristian Skjetne (foto) og Line Jansrud (programleder).

«Mesteparten av journalistikken lages for voksne, men årets prisvinner utmerker seg ved å lage kvalitetsjournalistikk for barn. Ved hjelp av enkle, men sterke virkemidler, oppleves en stor nærhet til den dramatiske og fantastiske opplevelsen en fødsel er. Prisvinnerne har latt seerne følge prosessen fra den første graviditetstesten til barnet kommer til verden. Programlederen utmerker seg med høy fagkompetanse og stor fortellerglede i sitt virke

Hedersprisen: Kari Sørbø, NRK

«Årets hederspris går til en person som startet sin karriere på Finnmarkskysten i 1979. I fem tiår har reporteren og programlederen satt sitt preg på NRK, regionalt og nasjonalt. Hun har alltid lytteren eller TV-seeren i fokus når hun lager reportasjer, og lar ingen slippe unna vanskelige spørsmål. I intervjuteknikk er det få som kan måle seg med henne. Hun er raus med kolleger, og er en klar og tydelig stemme i alle redaksjoner.»

Menneskerettighetspris

Kulturdepartementets Menneskerettspris 2016 gikk til journalistene bak Brennpunkt-dokumentaren «Fortell og forsvinn».

Inger Marie Norstrøm, Mari Allgot Lie og Geir Pettersen

MENNESKERETTIGHETSPRIS: NRK-journalistene (f.v.) Inger Marie Norstrøm, Mari Allgot Lie og Geir Pettersen fikk Kulturdepartementets Menneskerettighetspris.

Foto: Mads Nygård / NRK

INTERNASJONALE PRISER:

International Emmy Kids Awards

NRK-programmet «Best i mest» vant en Emmy-pris i kategorien for Beste underholdning uten manus.

– Det fineste er at dette er en serie som tar utgangspunkt i barnas egne behov. Den tar tak i dem som er treningslei og i ferd med å droppe ut av idretten. De lærer at det aldri er for sent å gripe tak i noe nytt, sa programredaktør i NRK Super, Hildri Gulliksen, etter utdelingen i april 2016.

Best i mest, sesong 2 BEST I MEST 2014

EMMY: NRK Super-serien «Best i mest» fikk en Emmy i International Emmy Kids Awards. Bak (f.v.) Truls Pedersen, Simen Kvarstad, Christina Paus, Yousef Hjelde Elmofty, Hanna Lene Sandven, Anna Juan Evensen og Bård Nesteng. Foran (f.v.) Victor Dammann, Katrine Hillestad og Fred-Levi Andersen.

Eurovision Connect

Den europeiske kringkastingsunion (EBU) arrangerer hvert år konferansen Eurovision Connect der temaet er kommunikasjon, design og markedsføring i tradisjonelle og nye medier.

Under konferansen i mai vant NRKs markedsavdeling gull i tre kategorier i konkurranse med totalt 250 innsendte bidrag fra hele Europa.

• Beste musikk/lyd i en promofilm: VM Sjakk-promo. NRK-team: Bjørn Aksel Storaker, Marius Hansen, Christopher Homan og Asbjørn Aga.
  • Beste redigering på eksisterende materiale: Valgrap. NRK-team: Bjørn Aksel Storaker, Marius Hansen, Reuben Sletten, Pål Gustav Widerberg, Christopher Homan og Asbjørn Aga.
  • Beste promo for radioprogram: «Radioresepsjonen»-promo. NRK-team: Per Harald Kårstad, Christopher Homan, Marius Hansen og Karoline Berg.

Denne valgvideoen fikk pris under Eurovision Connect.

Gold World Medal

Programserien «Datoen», laget av Monster for NRK, fikk TV-prisen Gold World Medal og ble kåret til beste dokumentar- og informasjonsprogram under New York Festival i april 2016.

– Datoen er et prosjekt NRK har hatt stor tro på helt siden vi fikk presentert ideen fra Monster for tre og et halvt år siden. Det er gjort et ufattelig stort og godt stykke TV-arbeid i å utvikle dette formatet, sa prosjektredaktør i NRK, Marie Sjo, etter utdelingen.

Prix de Jeunesse–VM i Barne-TV

NRK fikk prisen for beste non-fiction-program for målgruppen under seks år for en av episodene i dokumentarserien «Litt av en jobb!».

Den gjeve prisen ble delt ut i München i mai.

Prix Circom

«Brennpunkt»-programmet «Det dypeste dykket» vant i klassen for undersøkende journalistikk under Prix Circom-utdelingen i Plovdiv i Bulgaria i mai. Dette er en konkurranse med regionale kringkastere fra hele Europa.

Sesongpremiere! I en norsk fjord skulle amerikanerne gjøre det dypeste arbeidsdykket noensinne. Et dykk som skulle sikre Norges fremtid som oljenasjon. Noe gikk fryktelig galt, men myndighetene konkluderte med at det var en suksess. Hvordan var det mulig? Og hva har det gjort med de som levde videre?

PRIX CIRCOM: Denne Brennpunkt-dokumentaren fikk pris i konkurranse med regionale kringkastere fra hele Europa under Prix Circom.

Klimapris

NRK-serien «Oppdrag Nansen» (NRK Troms) ble tildelt en klimapris i Asia i mai. TV-serien med de fire unge polfarerne fikk prisen «Best human story on climate change» under Krabi 2016 Media Summit i Thailand.

Prix Italia

Guri Skeie Gundersen med diplom.

PRIX ITALIA: Guri Skeie Gundersen med Prix Italia-diplomet.

NRK vant prisen i klassen for beste musikkprogram under den prestisjetunge internasjonale radio- og TV-konferansen Prix Italia i oktober. Prisene herfra blir ofte referert til som «VM i radio og TV».

Programmet «Naturens sang som jeg kan synge, på ville veier i Tuva, Sibir» ble sendt i «Jungeltelegrafen» på NRK P2 i september.

Guri Skeie gjorde opptakene i Sibir et år tidligere, og brukte et par måneder på radioprogrammet innimellom andre oppdrag.

Prix Europa

Nobel - fred for enhver pris (1:7) NOBEL - FRED FOR ENHVER PRIS

BEST I EUROPA: Krigsdramaet «Nobel», med Aksel Hennie i hovedrollen, ble kåret til Europas beste dramaserie.

Foto: Eirik Evjen / Eirik Evjen/Monster Scripted

Krigsdramaet «Nobel», som ble sendt på NRK i september og oktober, ble kåret til Europas beste dramaserie under Prix Europa-utdelingen i Berlin i oktober.

– Å vinne for «Nobel», i konkurranse med de beste seriene fra andre europeiske land, er en stor ære for Monster Scripted som produksjonsselskap. Å produsere TV-drama er et teamarbeid. Denne prisen deles derfor med alle involverte, både foran og bak kamera, sa Håkon Briseid i produksjonsselskapet Monster.

Prix Europa er en årlig festival og konkurranse for europeiske radio-, fjernsyns- og nettproduksjoner.

Northern Character

NRK-produksjonene «Oppdrag Nansen» og «Et eventyr gjennom linsa» gikk helt til topps under den internasjonale film- og TV-festivalen Northern Character i Murmansk i november.

• «Oppdrag Nansen» ble kåret til Årets beste ungdomsprogram.
  • «Et eventyr gjennom linsa» ble kåret til Årets beste TV-program.

Digital Online Awards i London

Ungdomsserien «Skam» fikk prisen «Digital Online Award»–en pris for drama, som er produsert først og fremst for nett, og ikke for lineær-TV. Prisen blir hvert år delt ut av bransje- tidsskriftet C21. 480 bidrag fra hele verden konkurrerte i 13 forskjellige kategorier.

Nordens språkpris

TV-serien «Skam» mottok i desember Nordens språkpris 2016 for sin evne til å engasjere et ungt, nordisk publikum, styrke forståelsen av skandinaviske språkvariasjoner og bygge opp positive holdninger til nabospråkene i Norden.

I sin begrunnelse sa juryen blant annet at «Skam» er et godt eksempel på at dubbing av skandinaviske filmer og serier ikke er nødvendig:

«Originalspråket er med andre ord en viktig del av seeropplevelsen, en identitetsmarkør som er annerledes, men likevel så kjent og lik ens egen, at den enkelt kan tas opp i eget repertoar. Få har klart å gjøre nabospråk så morsomt og relevant blant unge nordboere som årets prisvinner».

–Vi er veldig stolte og glade for å få Nordens språkpris. Jeg mener også at det er veldig fortjent, all den tid «Skam» har fått skandinavisk ungdom til å interessere seg for norsk, og innse at vi tilhører samme språkfamilie. «Skam» bygger språkbruk til resten av Norden. Det er utrolig gøy, sa Håkon Moslet, redaksjonssjef i NRK P3.

Tre kvinner sitter ved vindu

PRISDRYSS: Vilde, Eva og Noora i suksess-serien «Skam».