Skam vist på storskjerm

Dramaserien «Skam» med Even og Isak som hovedpersoner høsten 2016 slo alle tidligere rekorder i NRK.

Foto: NRK

TV i verdensklasse

TV-bruken endret seg for alvor i 2016, og NRK TV fikk dobbelt så mange unike brukere på nett. Det handlet mye om «Skam», men ikke bare.

NRK TV: I 2016 ble strømming av TV-innhold en del av det norske publikums hverdag. De unge går foran. For nordmenn under 30 år er strømming av TV-innhold blitt en dagligdags aktivitet. Halvparten av aldersgruppas TV-konsum skjer over internett.

NRKs fiksjonsserier samler et stort publikum, og gjør at NRK som strømmetjeneste blir valgt i den globale konkurransen. Det øker også bruken av annet innhold i NRK TV.

Godt fiksjonsinnhold, tilgjengelig gjennom strømming, var avgjørende for dem som valgte NRK TV i 2016. Ved bevisst å presentere et bredt tilbud sammen med helt nytt fiksjonsinnhold, oppnådde NRK at innhold i vidt forskjellige sjangere ble oppdaget og tatt i bruk av flere.

Nobel - fred for enhver pris NOBEL

I serien «Nobel» følger vi en gruppe soldater som vender hjem fra oppdrag i Afghanistan

Foto: Eirik Evjen, Monster

I tiden framover vil sprednings­effekten fra populære fiksjonsserier bli mer målrettet utnyttet gjennom å henlede brukere videre til NRKs øvrige innhold gjennom anbefalings­algoritmer og redaksjonelle anbefalinger.

«Skam» og drama

Det er avgjørende å tilby norsk publikum et innhold som er tett på deres virkelighet og som oppleves som relevant. Dramaserien «Skam» er et godt eksempel på dette.

Skam sesong 3 følger Isak gjennom høsten i andreklasse på Nissen vgs i Oslo. Du kan følge serien hver dag på skam.p3.no. Hver fredag kan du se alle ukens filmer samlet i en episode her. Anbefalt målgruppe 15 år.

LIKSOM-SANNTID: Seerne og nettbrukerne kunne følge kjærlighetshistorien mellom Isak og Even i «Skam» dag for dag på nett. Dette klippet har fått ikon-status med over 60.000 likes og nær 1000 kommentarer.

«Skam» ble innlemmet i mange norske seeres strømme­vaner i 2016. I snitt har nærmere en million seere omfavnet kjærlighetshistorien mellom Even og Isak i sesong 3 av «Skam». Dette er rekord både for NRK TV og for strømming av en serie i Norge.

Valgmuligheter

Noe av suksessen ligger i publiserings­bredden. Publikum velger selv hvordan de ønsker å se serien: Daglige oppdateringer og videoklipp på nettsiden skam.p3.no, hele episoder på NRK3, eller når de selv vil i NRK TV.

Dramaserier som «Nobel», «Side om Side», «Mammon» sesong 2 og «Vikingane» er også populære i NRK TV. Mot slutten av året samlet NRKs nye julekalender «Snøfall» daglig over én million seere på tvers av generasjoner. 30 prosent av all seingen var strømming (fordelt på NRK TV og NRK Super på nett).

For NRK var det viktig å publisere dette på en måte som gir familiene valgmuligheter, slik at de selv kan starte dagens episode når det passer best for dem.

Flere ser dokumentarer

NRKs oppdrag er å ha unik innholdsbredde. Ser man på bruken av innholdet, fordelt på sjanger, ser man tydelig at også andre sjangere enn drama, er populære.

I 2016 ser vi at særlig dokumentarinnhold strømmes i mye større grad enn før. I dokumentarserien «Jeg mot meg», hvor vi møtte åtte ungdommer i gruppeterapi med psykolog Peder Kjøs, satt NRK mental helse på agendaen.

Jeg mot meg plakat

TERAPI: I dokumentarserien «Jeg mot meg» møtte seerne åtte ungdommer i gruppeterapi med psykolog Peder Kjøs.

Foto: NRK

Samme dag som første episode hadde premiere på NRK1, ble alle episodene gjort tilgjengelig i NRK TV. I tillegg til de åtte hoved­episodene ble også alle gruppeterapitimene publisert. Her kunne seerne følge utviklingen til ungdommene kronologisk. «Jeg mot meg» var den mest sette faktaserien i NRK TV i 2016.

I NRK TV er et stort antall dokumentarprogrammer tilgjengelig til enhver tid. De spenner fra internasjonale dokumentarserier som «OJ Simpson – Made in America», via norske dokumentarer som «Brennpunkt» og «Helene sjekker inn», til mer målgruppe­rettede dokumentarer som «Ung og rik på Instagram», «Reggie Yates» og «Modellfabrikken».

Dokusommer

«Dokusommer» er et godt eksempel på hvordan NRK TV, sammen med NRK2, tilrettelegger og gjør det enklere for publikum å finne fram til innholdet. Gjennom sommeren ble et rikt utvalg av dokumentarer publisert på NRK2 og NRK TV, noe som ga folk mulighet til selv å velge fra vår store innholdskatalog.

Kjente NRK-profiler bidro ved å anbefale sine favoritt­ dokumentarer. Dette gjorde viktige historier om samfunnet vi lever i, tilgjengelig for enda flere. Seingen var sommeren 2016 dobbelt så stor som året før.

Line i Dokusommer

DOKUSOMMER: Kjente NRK-ansikter valgte sine favoritt-dokumentarer som ble sendt igjen på TV og ligger tilgjengelig i nettspilleren NRK TV. Her er NRK P3s Line Elvsåshagens anbefaling.

Foto: NRK

NRK TV brukes også når man har gått glipp av noe på NRK1. Typisk innhold som gjerne brukes i NRK TV på denne måten, er «Anno», «Nytt på nytt» og «Stjernekamp». Høsten 2016 har vi også tilgjengelig­ gjort innhold som sendes senere på kvelden lineært, tidligere på kvelden i NRK TV.

Den store skjermen

En annen ting som har skjedd i 2016, er at strømmingen har beveget seg fra mindre skjermer (mobil, PC og nettbrett) til TV-skjermen i stua. Den store skjermen inviterer i større grad til å se TV sammen, og vi ser at on demand-bruken får noe av den samlende funksjonen som tradisjonell TV alltid har hatt.

Studio Lindmo rett før opptak

Talkshowet «Lindmo» spilles inn med publikum i studio. Bildet er tatt rett før sending, hvor innspillingsleder gir signal.

Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

For mange er NRK TV-appen inngangen også til direktesendt TV. Da er det særlig store arrangementer som sport og direktesendte underholdnings­programmer som strømmes, i tillegg til store nyhets­hendelser. Et nervepirrende Sjakk-VM ga stor og langvarig bruk av direktestrømming.

En forutsetning for at NRK skal kunne oppfylle samfunns­oppdraget, er at vi er allment tilgjengelige. Vi skal gi publikum tilgang til NRKs samlede innhold der de er. NRK legger derfor til rette for at publikum kan se vårt innhold gjennom egne NRK-apper på tredjeparts plattformer. NRKs nett-TV-apper, NRK TV og NRK Super, er tilgjengelig på mobil, nettbrett, Smart-TV-er, Chromecast, PlayStation og Apple TV. I tillegg er NRKs innhold tilgjengelig i de nyeste boksene til Riks-TV i det digitale bakkenettet.

Over halvparten av norske TV-apparater er koblet til internett. Dette betyr at publikum kan se NRK TV også på den store skjermen. Publikum får større fleksibilitet og flere valg­muligheter, som igjen gjør at de i større grad selv kan komponere sin egen TV-kveld.

Åpner arkivet

De siste par årene har NRK jobbet med å digitalisere det historiske fjernsyns­arkivet fra de første sendingene på begynnelsen av 60-tallet og fram til 1997. Så langt er over 30 000 programmer lagt inn i NRK TV som en egen kategori, «NRK-arkivet». I 2016 ble hele «Filmavisen» tilgjengelig for publikum i NRK TV.

NRK er nå i forhandlinger med rettighets­organisasjonen NORWACO for å få rettigheter til arkivet fra 1. januar 1997 og frem i tid.

Filmavisen 1947, fransk TV på besøk i NRK

FILMAVISEN 1947: Franske fjernsynsfolk besøkte NRK i 1947 og viste fram hvordan de jobbet.

Foto: NRK

NRK jobber stadig for å løfte frem gull gjennom «Ukas arkiv», ulike temasider og aktuelt innhold knyttet til nyhetshendelser eller historiske begivenheter. Arkivet brukes også i ny produksjon, og NRK utvikler også tjenester knyttet til arkivet som lever på NRK.no og i NRK TV. Et godt eksempel er «Mimre tilbake til din barndom».

NRK ønsker at NRK TV skal være en godt likt og mye brukt strømme­tjeneste i Norge. Tjenesten har hatt en god vekst i 2016. I snitt har NRK TV 303 000 unike brukere daglig mot 184 000 året før.

For å sikre videre vekst i et voksende marked er det avgjørende for NRK TV å ha flere prosjekter som fenger. Dette vil sikre at publikum oppsøker kanalen oftere, ser mer og snakker om innholdet. Med NRK TV skal NRK sikre at publikum får et solid og variert allmenn­kringkaster­innhold, også i det nye norske strømme­markedet.

Skibladner på Mjøsa med småbåtfølge 2016

SKIBLADNER PÅ MJØSA SOMMEREN 2016: NRK har utviklet minutt-for-minutt-konseptet i stadig mer raffinerte former. NRK Luftfoto er verdensledende på dronebilder, og avanserte TV-kameraer sørget for flotte nærbilder av folk og natur som ga TV-seerne en følelse av å være med.

Foto: Lars Erik Skrefsrud, NRK

450 000 bruker NRK TV daglig

Bruken av NRK TV økte i løpet av 2016, og i oktober–desember var det i snitt 450.000 unike brukere innom hver dag.

Utvikling i bruken av NRK TV 2016

Daglige unike brukere av NRK TV. Kilde: Kantar TNS Scores

Tradisjonell TV fremdeles sterk

I 2016 konsumerte hver enkelt nordmann i gjennomsnitt 65 minutter NRK-innhold på tradisjonell TV og fire minutter NRK-innhold på nett hver dag. Sammenlignet med fjoråret ser befolkningen litt mindre på NRKs TV-kanaler, og noe mer på NRK TV, men det er fremdeles tradisjonell TV befolkningen bruker mest tid på.

Seing på tradisjonell TV i 2016

Grafen viser hvor mange minutter den gjennomsnittlige nordmann ser NRK-innhold på tradisjonell TV og på nett hver dag. Kilde: Kantar TNS Scores og Kantar TNS TV-undersøkelsen

Publikum ser NRK TV på ulike enheter

PC-en er den enheten flest bruker for å se på NRK TV. Blant de øvrige enhetene er fordelingen av antall seere nokså jevn.

TV-seing fordelt på dingser 2016

Grafen viser ukentlige unike brukere på NRK TV fordelt på ulike enheter, i prosent. Kilde: Kantar TNS Scores

Drama og ungt innhold blir sett av mange på nett

«Skam» var den mest sette serien i NRK TV i 2016, og sesong 2 og 3 har hatt henholdsvis én million og 800 000 seere i snitt per episode.

Antall som ser ulike sesonger av Skam 2016

Gjennomsnittlig rating på nett, i tusen, for fem av de mest sette seriene i NRK TV. Kilde: Kantar TNS Scores

«Skam» er størst, men viktigst er bredden i NRK TV

Publikum ser mange forskjellige programmer i NRK TV, og tilsammen utgjør denne bredden 62 prosent av all tid brukt. Noen få titler har imidlertid så stor oppslutning at de alene står for mer enn to prosent av all seing. Den enkeltserien publikum tilsammen har brukt mest tid på er «Skam», noe som utgjør 14 prosent av all tid brukt i NRK TV.

Mest sette titler på NRK TV i 2016

Grafen viser de programmene publikum har brukt mest tid på i NRK TV i 2016, og hvor stor andel disse utgjør av det totale konsumet. Kilde: Kantar TNS Scores

TV-seing skjer på ulike måter avhengig av alder

Publikum konsumerer innhold på ulike plattformer, og brukermønsteret henger sammen med alder. Blant 20–29-åringer ser én av fire kun TV-innhold via strømming. Blant befolkningen over 60 år ser fire av fem kun på tradisjonell TV.

TV-seing fordelt etter alder 2016

Daglig bruk ulike tjenester. Kilde: Kantar TNS Forbruker & Media, tlf. 16/2/2016