Snøfall Selma
Foto: Lena Saugen, NRK

Det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge

I en tid hvor barn og voksne sitter med hver sin skjerm, er det ekstra viktig å tilby innhold som familien vil se sammen.

Selma og Casper i Snøfall

FORELDRELØS: Selma innvier Casper i drømmen om en ny familie.

Foto: Lena Saugen, NRK

NRK SUPER: I desember var det klart for årets nye julekalender «Snøfall». Historien handler om foreldreløse Selma, og hennes ønske om å få en familie. Serien vakte stor gjenklang, og ble tidenes mest sette julekalender.

Serien er produsert av NRK Super, og selve prosessen fra utvikling, manus, innspilling og etterarbeid og frem til sending, tok rundt fire år.

Snøfall: Pil, Selma og Frida med Winter

TREKLØVER: Pil, Selma og Frida leter etter julenissen, med skurken Winter i bakgrunnen.

Foto: Lena Saugen, NRK

Et stort antall Twitter-meldinger som voksne har postet under emneknaggen #Snøfall, viser at serien har brakt familier sammen og gitt gode fellesopplevelser.

Snøfall

REKORD: «Snøfall» er den mest sette julekalenderen fra NRK noensinne.

Foto: Lena Saugen, NRK
Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

Sitat husets 18-åring: Mamma, vet du, det er litt sånn som SKAM, jeg er hekta. Jeg var på byen på lørdag men ville bare hjem for jeg hadde ikke sett dagens episode av Snøfall. Jeg så den på nett om natta."

Pia Pedersen, i Facebook-melding til NRK Super (gjengitt med tillatelse)

Markedet

NRK Supers visjon er å være «det sterkeste fellesskapet for alle barn i Norge». Barns mediebruk er i mindre grad enn før avhengig av hva foreldrene prioriterer. Barna finner – og velger – innholdet selv, og bruken splittes opp.

Det betyr at NRKs innhold må være av ypperste internasjonale kvalitet for at barna skal foretrekke det. Barna (2–11 år) ser nå omtrent like mye NRK Super-innhold på tradisjonell TV som på nett.

I 2016 ble NRK Super belønnet med de to største prisene i bransjen: Emmy for programmet «Best i mest» og Prix Jeunesse for serien «Litt av en jobb».

Skolen

Dang Trinh i NRK Supernytt om presidentvalg i USA

SUPERNYTT 9. NOVEMBER: Programleder Dang Trinh fortalte barn litt om hva valget av Donald Trump som ny amerikansk president, vil bety.

Foto: NRK

Svært mange barn ser NRK Supers programmer i skoletiden. Dialogen med lærere blir derfor stadig viktigere for å sikre en enkel og sømløs tilgang til programmene våre fra klasserommet.

Barn ser programmer i spisefri eller som et ledd i undervisningen. Mange starter dagen med «Supernytt» for å skape et utgangspunkt for samtale i en tid med store og utfordrende nyhetshendelser. «Supernytt»s sending dagen etter det amerikanske presidentvalget ble for eksempel mye sett.

Supernytt om valget av Trump

SUPERNYTT: Valget i USA var tema i mange av «Supernytt»s sendinger i 2016, både på TV og nett.

Foto: NRK

Laboratorium

NRK Supers målgruppe er «first movers», det vil si barn som lett tar ny teknologi i bruk. Målet er å være et «laboratorium», og alle prosjekter skal ha elementer av nyskaping i seg. Slik sikrer NRK Super at vi også i framtiden skal klare å holde følge med barna.

I mai inviterte NRK Super-produksjonen «FlippKlipp Studio» flere hundre barn til kreativ byggedugnad i spillet Minecraft, hvor oppgaven var å bygge arkitektoniske eller kulturelle symbolbygg i alle Norges fylker.

Flipp Klipp Studio har byggelag i hele Norge som i dag skal bygge landet - i Minecraft! Vil de rekke det? Bli med på 12 timers minutt for minutt-sending. Del 1. Programleder: Niklas Baarli, med Noobwork som sidekick.

POPULÆRT: Tusenvis av barn deltok i byggeprosjektet i «FlippKlipp Studio».

Begivenheten var den første i verden i sin sjanger, og resulterte i to 12-timers sendinger på lineær-TV og på nett. Prosjektet kunne ikke vært laget uten tekniske råd fra målgruppa eller uten et godt og tett samarbeid med institusjoner som er opptatt av barn, teknologi og koding.

Videoarkiv FlippKlipp Studio

FlippKlipp på nett: Hundrevis av humoristiske videoklipp ligger klare.

Foto: NRK

I desember måned hadde «FlippKlipp Studio» hele to millioner visninger på Youtube-kanalen sin.

FlippKlipp Studio musikkvideo med barn

REKORD: «FlippKlipp Studio» feirer at de har 50 000 abonnenter.

Foto: NRK

BlimE

«BlimE» er NRK Supers venne­kampanje. Mottoet for kampanjen er «Si hei, vær en venn, BlimE!». 2016 var det femte året NRK Super arrangerte «BlimE-dansen». Den 11. november var det «BlimE»-show og festkonsert i NRKs egen bakgård.

Tidligere på dagen danset barn på over 1100 skoler «BlimE»-dansen samtidig. Til sammen har nå over én million barn danset vennskaps­dansen. Med påmeldte barn fra Svalbard i nord til Nairobi i sør, har trolig NRK Super norges­rekorden i felles­dansing.

Madcon på BlimE-konsert i NRKs bakgård

BAKGÅRDSKONSERT: Madcon holder «BlimE»-konsert i NRKs bakgård.

Foto: Torgrim Grimstad, NRK

MGP jr

«MGPjr» gir barn og unge som har musikk som hobby nummer én, mulighet til å få oppfylt drømmen om å stå på en scene. Finalistene får god opplæring etter at de blir plukket ut, men «MGPjr » er fortsatt de glade amatørers aften. Det betyr ikke at nivået er lavt. Tvert imot, så er disse finalistene levende beviser på at det nytter å holde fokus og strekke seg langt.

MGP jr 2016 finalister

FINALISTER: 1300 barn og unge meldte seg på til MGPjr 2016. Etter en intens øvingsperiode var 10 finalenumre klare.

Foto: NRK

Deltakerne kommer fra hele landet og alle synger på sin dialekt – på bokmål, nynorsk eller samisk. Det er også et mål at «MGPjr» skal speile et mangfold av kultur fra hele landet. «MGPjr» 2016 ble preget av at vinnerne Vilde Hjelle og Anna Naustdal sang om sin egen landsdel Vestlandet.

«MGPjr» samler mange barn i Norge. Showet fikk nesten 1000 innsendte bidrag i 2016, og Oslo Spektrum ble solgt ut på få minutter. På TV og nett hadde showet høye seertall.

Blant over 1300 påmeldte bidrag til MGPjr 2016, er nå 10 spente finalister klare for å bidra til et forrykende direktesendt show fra Oslo Spektrum. Programlederne, Ingrid Gjessing Linhave og Nicolay Ramm, skal sammen med finalistene lede oss igjennom festen foran et ellevilt publikum og hjem til seerne.

VINNERE: MGPjr ble sendt direkte fra Oslo Spektrum 5. november 2016.

36 prosent av barna hører på radio daglig

I 2016 hørte 36 prosent av alle barn mellom 3 og 11 år på radio hver dag. P4 og Radio Norge er de to kanalene flest barn er innom daglig. NRK mP3 er den eneste radiokanalen som øker til tross for at radio totalt synker noe.

Barns bruk av radio i 2016

Daglig dekning i prosent blant barn 3–11 år. Kilde: Kantar TNS Radiobarn

Bruken av NRK Supers nett-TV øker

Trafikkutviklingen i NRK Supers nett-TV har vært god siden lanseringen i 2013.

Bruk av NRK Supers nettspiller 2016

Daglige unike brukere i NRK Supers nett-TV. Grafen mangler data for oktober og november på grunn av en kodefeil i dataene. Kilde: Kantar TNS Scores

Halvparten av alle barn ser på TV daglig

Barn (2–11 år) så i gjennomsnitt 71 minutter TV hver dag i 2016. Tiden barn bruker på tradisjonell TV-seing, er redusert de siste årene, i takt med at stadig flere barn ser TV når de vil, på mindre skjermer.

Tabellen viser hvor mange minutter barn ser på TV hver dag, hvor stor prosent­andel av barna som er innom TV-en hver dag, og antallet barn som daglig er innom TV-skjermen.

Barns TV-seeing i 2016

Gjennomsnitt sett pr dag

Daglig dekning

Daglig dekning

2014

85 min.

56 prosent

330.000

2015

80 min.

55 prosent

322.000

2016

71 min.

50 prosent

291.000

Kilde: Kantar TNS Tv-undersøkelsen

NRK Super er den største TV-kanalen blant barna

Markedsandeler TV-kanaler for barn i 2016

Markedsandeler i gruppen 2–11 år i NRK Supers sendetid (kl. 6.30–19.30). Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen

Barna ser omtrent like mye NRK Super-innhold på tradisjonell TV og nett-TV

Barns seing på nett og lineær-TV 2016

Andel av NRK Supers innhold som konsumeres på nett og på tradisjonell TV. Snitt uten oktober og november på grunn av kodefeil i data. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores

1 million så jule­kalenderen «Snøfall»

Seing på NRKs julekalendre 2014 - 2016

Gjennomsnittlig totale seertall i tusen for julekalenderne fra de tre siste årene. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores