Lundefugl med fisk i nebbet

Den fargerike lundefuglen, Nordens papegøye, hadde en av hovedrollene i realityserien «Fuglefjellet» i 2016.

Foto: Sindre Skrede, NRK

Tett på norsk natur

Fugle-reality, nærkontakt med rovdyr og folkets egne opplevelser – slik forteller NRK verdens beste historier om norsk natur.

NATUR: NRK Natur formidler glede og skaper respekt og forståelse for norsk natur gjennom underholdende og medrivende innhold.

Ved å være tett på ville dyr, får publikum en naturopplevelse hjemme i sofaen, på mobilen eller i en pause på kontoret. For å klare å formidle de store sammen­hengene i alle de små historiene, leter vi hele tiden etter nye fortellergrep.

Laster Twitter-innhold

Fuglefjellet

«Fuglefjellet» var en naturlig reality, en slags «Big Brother» med sjøfugler i hovedrollene. Fra fuglefjellet på Hornøya i Finnmark sendte NRK direkte 24/7 på nett, og fem dager i uka på TV, over seks uker. Den lille øya i havgapet er sommerens ferieparadis for 70 000 bråkete gjester. De kommer hit hvert eneste år med ett mål – å sjekke, hekke og klekke.

Se den lille lomviungen ta igjen mot stormåken på middagsjakt.
– Noe slikt har jeg aldri sett før, sier sjøfuglforsker Tone Reiertsen.

LOMVIUNGEN: Den vesle lomviungen forsvarte seg heroisk mot en stormåke, og ble helt på sosiale medier hvor videoklippet ble sett 65 000 ganger.

Aldri før har noen kommet så tett på dramaet som utspiller seg i noen hektiske sommer­uker i en sjøfugl­koloni. På nett kunne publikum følge livets gang i sju forskjellige reir.

Frakter utstyr på Hornøya

TUNG BØR: Nesten åtte tonn med utstyr ble fraktet inn og montert på Hornøya. I alt 19 kameraer ble styrt fra kontrollrommet som ble bygget opp inne i fyret på toppen av øya.

Foto: Ruth Følstad, NRK

På NRK2 fulgte vi fuglene inn i midnattssolen fem kvelder i uka, og fanget drama, liv og død i sanntid. På NRK1 ble det ukentlige oppsummerende sendinger og mer bakgrunns­stoff.

15 kameraer var montert i bratte fjellvegger. Det ga et unikt innsyn i helt spesielle hendelser som selv fugle­forskerne aldri hadde sett før. Et spesialbygd kamera kunne for første gang vise livet inne i en lundehule hvor en liten lundeunge vokste opp.

Montering av kamera, NRK Fuglefjellet Hornøya 2016

SKARVEREIRET: En av NRKs medarbeidere monterer kamera foran toppskarvens reir på Hornøya.

Foto: Jon Arnt Nøstdal, NRK

Gjennom å følge liv, død og kjærlighet i fuglefjellet, ble flere oppmerksom på sjøfuglenes situasjon og et økosystem i endring.

NRK Piip Fuglefjellet

BRUKERSTYRT: På nett kunne seerne velge selv hvilket reir de ville følge på Hornøya, de kunne delta i chat med fugleeksperter, og få tilleggsstoff på nettsidene.

Laster Twitter-innhold

Villmarkas voktere

Få mennesker kommer tettere på ville dyr enn de utegående ansatte i Statens naturoppsyn. I en serie på åtte episoder kalt «Villmarkas voktere», fikk publikum følge dem på store og små oppdrag i norsk villmark gjennom et år.

Statens naturoppsyn er felt­avdelingen til Miljø­direktoratet, med rundt 100 ansatte spredt over hele landet. Arbeids­oppgavene spenner vidt, fra skjøtsel og natur­veiledning til lakse­oppsyn og fellings­oppdrag.

VILLMARKAS VOKTER: Lars Gangås er fellingsleder i Statens naturoppsyn. Her står han med en felt jerv.

Foto: Odd Arne Olderbakk, NRK

«Villmarkas voktere» viste publikum hvordan norske myndigheter forvalter naturen og de artene Norge har et spesielt ansvar for å ta vare på. Rovvilt­politikken er kontroversiell og konfliktfylt. Når rovdyr befinner seg i et område der politikerne har bestemt at de ikke skal være, er det fellingsleder Lars Gangås og kollegene hans som får i oppdrag å skyte dem.

Gjennom «Villmarkas voktere» fikk seerne kunnskap og innsikt, men serien skapte også debatt i både NRKs radio- og TV-sendinger, på våre Facebook-sider og på NRK.no. Den vant Gullruten for «Beste dokusåpe» i mai 2016.

12 timer fra verdens sterkeste tidevannstrøm. Se den fantastiske naturen og livet i og ved fenomenet Saltstraumen. En hel tidevannssyklus - direkte!

Saltstraumen minutt for minutt

Saltstraumen utenfor Bodø er blant verdens kraftigste tidevanns­strømmer. Med en fart på opp mot 20 knop, eller 36 kilometer i timen, flyttes enorme vannmasser mellom Saltfjorden og Skjerstad­fjorden to ganger i døgnet. Dette lagde NRK en 12 timer direktesendt TV-sending av i 2016.

Saltstraumen minutt for minutt, kameraposisjon

KAMERAPOSISJON: Bak de spesialbygde kameraene og avanserte kameravinkler lå over et år med planlegging, testing og utvikling.

Foto: Sindre Skrede, NRK

For å kunne vise frem både de kjente og de ukjente sidene ved havstrømmen og området rundt, ble det utviklet nye tekniske løsninger for produksjonen av sendingen, blant annet en fjernstyrt undervanns­farkost med kamera. Mer om det i Teknologi-kapitlet.

Ut i naturen

Seernes egne naturvideoer fikk hedersplass i «Ut i naturen» i 2016. Amatør­fotografer fra hele landet har filmet både hjemme i hagen og ute i villmarka, over og under vann. De har fanget unike situasjoner der tiuren spiller om kapp med korpset på tur, der spekkhoggere leker seg og synger for fotografen. Elgen må jage årsungen unna, og reven stikker av med hele vaffeljernet.

Alle kan lage en seervideo og enkle tips kan gjøre neste opptak både bedre og morsommere. Ekornet har ofte hovedrollen i seervideoene, men likevel vet vi lite om hvordan de lever. Det skal det bli en forandring på.

Seervideoene er morsomme og gir samtidig et lite innblikk i et vilt dyrs hverdag. Dette er situasjoner som er umulige å planlegge, og som vi får takket være et oppmerksomt og natur­elskende publikum som er til stede og filmer det som skjer.

Hvem vinner når sinna tiur møter korps? Del gjerne din seervideo med oss: https://www.nrk.no/1.12610644

Publisert av NRK Natur Søndag 11. desember 2016

Eventyrjenter

I «Eventyrjenter» møter vi fem jenter som har til felles at de elsker naturen, og at de ikke lever et typisk A4-liv. Tonje, Else, Guro, Hilde og Marthe pakket kamera og dro ut i vill natur hver for seg.

Utenfor komfortsonen ventet eventyret. Jentene filmet selv og bød på medgang og motgang. De lot publikum få være med både når tårene rant, og når jubelskrik runget over åpne, vakre landskap.

Med hvert sitt kamera som følgesvenn drar Tonje, Else, Guro, Hilde og Marthe bak blånene for å måle krefter med naturen. De kaster loss for Finnmarksvidda, Spitsbergen og Alaska - med bjørnespray og isbjørnbluss i bagasjen. (1:6)

EVENTYRJENTE: Else Bull Jensen drar alene til Finnmarksvidda på jakt.

Naturligvis

Programleder Hanne Cecilia Aass ville leve et mer bærekraftig liv i pakt med naturen. I serien «Naturligvis» treffer hun entusiaster som lever litt mer på godfot med kloden enn nordmenn flest. De gjør det mye for å hjelpe vår skakkjørte klode, men aller mest gjør de det fordi de liker det.

Hun tar seerne med på høsting av delikatesser fra nærnaturen, dyrking i urbane, bugnende kjøkken­hager, husbygge­prosjekter for humler, bier, fugler og pinnsvin, og frisk ferietur på elsykkel.

Hos pinnsvinunger er det overraskende nok ikke piggene som gjør mest vondt...
Klipp fra serien Naturligvis, episode 3

NATURLIGVIS: Hos pinnsvinunger er det overraskende nok ikke piggene som gjør mest vondt. Klipp fra serien Naturligvis, episode 3.

STATISTIKK

Folk så tre år med «Fuglefjellet» på nett

I løpet av sommeren hadde strømmen av «Fuglefjellet» på nett til sammen 609 000 sidevisninger, og over 100 000 unike brukere var innom for å følge med.

Seertall på nett Fuglefjellet 2016

Visninger

609 000 sidevisninger

Unike brukere

102 499 unike brukere

Total tid brukt på strømming

88 816 443 sekunder

Kilde: Kantar TNS Scores

Tabellen viser antall sidevisninger, unike brukere og tid brukt på stream av «Fuglefjellet» på NRKs nettsider fra publisering i juni til midten av august.

Én million var innom «Saltstraumen minutt for minutt»

Langt flere enn vanlig var innom NRK2 for å følge med på minutt for minutt-sendingen fra Saltstraumen.

Seertall på nett for Saltstraumen 2016

Dekning i tusen per minutt under NRK2s minutt for minutt-sending fra Saltstraumen, sammenlignet med snittet for NRK2. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen