Thomas og den vanskelige kunsten

Programleder Thomas Alkärr vet lite om kunst, men har alltid drømt om å forstå og elske den. Her er han sammen med den eksperimentelle kunstnerduoen Trollkrem.

Foto: Simon Skreddernes, Coup Agency

Kultur som inviterer inn

2016 opprettet kultur­avdelingen en redaksjon for digital og event. Den har som oppgave å sikre at mer av kultur­innholdet når ut til flere, og å tilrettelegge og tilgjengeliggjøre kulturinnhold på alle digitale plattformer.­

KULTUR: Kulturavdelingen jobber systematisk med å utvikle unike formater, kommunisere på flere platt­former og å nå nye målgrupper. Prosjektene «Dikt & forbannet løgn», «Thomas og den vanskelige kunsten» og «Oppfinneren» er noen eksempler på dette.

Et selvforsynt paradis

Oppfinner Erik Alfred Tesaker

OPPFINNER: Erik Alfred Tesaker liker å lage ting med egne hender.

Serien «Oppfinneren» handler om tusen­kunstneren Erik Alfred Tesaker og familien. De har kjøpt et gammelt småbruk på Sørlandet, for å realisere drømmen om et selvforsynt, mekanisk paradis.

Far i huset, Erik Alfred, har spesialisert seg på tradisjons­håndverk. Med en livsfilosof som program­leder er dette også en serie om eksistensielle spørsmål: Lever vi et liv i pakt med egne verdier? Og hva trenger vi egentlig for å skape oss et godt liv? Og framfor alt viser han oss gleden ved å lage noe med egne hender.

Oppfinneren OPPFINNEREN

MEKANISK PARADIS: Oppfinner Erik Alfred Tesakers store prosjekt er å bygge et drømmetårn på toppen av låvetaket.

Rundt TV-serien «Oppfinneren» har redaksjonen jobbet med eksklusivt video- og artikkel­innhold for NRK.no, og møtt publikum med alt fra oppskrift på å lage sin egen puttputt­båt til oppfinner Erik Alfreds Ytring om nyskaping.

Forstå kunst

NRK ønsker å gi flere tilgang til kultur­innholdet ved å behandle brede kultur­uttrykk med nysgjerrighet, og åpne smale kultur­uttrykk for flere. Vi vil at tilbudet skal bety noe for folk, at innholdet er verdt å dele, og at hoder og hjerter åpnes.

«Thomas og den vanskelige kunsten» er et program om et smalt felt, fortalt på en måte der alle blir invitert inn. For hva skjer når en som har drømt om å forstå og elske kunst, endelig får sjansen?

Norsk livsstilserie. Programleder Thomas Alkärr vet lite om kunst, men har alltid drømt om å forstå og elske den. Nå legger han ut på sitt livs reise og stuper inn i en for ham hemmelig verden. Får Thomas lov til å si at kunst en hel verden hyller, er stygg? Og lærer han å elske kunsten når han selv befinner som nakenmodell i et rom fylt til randen av kunstelskere? (2:6)

LIVETS REISE: I serien «Thomas og den vanskelige kunsten» legger programleder Thomas Alkärr ut på en månedlang reise hvor han utforsker ulike kunstformer.

I serien får seerne være med når program­lederen utforsker ulike former for kunst på en måte der hensikten er å gjøre kunst mer tilgjengelig for mange. «Thomas og den vanskelige kunsten» er en serie på seks programmer à 29 minutter.

Laster Twitter-innhold

Dugnad for dikt

Tanken bak det flermediale prosjektet «Dikt & forbannet løgn» var å løfte frem et smalt kultur­uttrykk til flere. Poesi kan være så mangt, fra rapping til korsang.

NRK lot en profesjonell jury velge ut en grunnbase med dikt. Poeter og kritikere engasjerte seg i hvem som manglet i en slik base, og det førte diskusjon om poesi i Dagsnytt 18 og oppslag på forsiden av Dagbladet.

Innholdet til det store eventet ble formet gjennom en artikkel­serie på NRK.no, samt i konkurranser og dialog via sosiale medier i forkant av selve sendingen. På vei mot TV-sendingen, gjennom hele sommeren, stemte så det norske folk frem dikt i ulike kategorier via NRK P2 og NRK.no. Seks finaledikt sto igjen til den fem timer lange TV-sendingen i september.

Programlederne Thorbjørn Harr og Hans Olav Brenner i Dikt og forbannet løgn

DIKT & FORBANNET LØGN: Programlederne Thorbjørn Harr og Hans Olav Brenner.

Foto: Anne Liv Ekroll, NRK

Redaksjonen for digital og event skriver langlesinger om kulturfeltet for å gi publikum gode og innsiktsfulle leseopplevelser.

Redaksjonen presenterer innhold fra avdelingen, men i andre former og innhold enn det som lages for TV og radio. I 2017 ønsker redaksjonen å kunne gi publikum enda flere gode leseropplevelser og samtidig presentere kultur­innhold via alt fra store eventer til gode videoer og digitale serier.

Dialog på radio

I 2016 rustet NRK P2 seg til det teknologiske radio­skiftet. NRK P2s oppdrag har blitt tydeligere, og kanalen skal bli mer direkte og åpen. NRK P2 skal være en mer moderne fordypnings­kanal som er mer i dialog med sine lyttere enn det kanalen har tradisjon for. I underkant av seks prosent av befolkningen lytter til kanalen daglig, mens ti prosent oppgir NRK P2 som favoritt­kanal, ifølge NRKs lytter­undersøkelser.

Samtidig er behovet for dybde og refleksjon økende i samfunnet. Utviklingen av NRK P2s program­tilbud vil både ha fokus på brede kultur­programmer i tråd med lytternes behov, men også programmer som går i dybden og som egner seg for fokusert lytting – både på radio og når du vil.

Salonghistorier tilbys som podkast

PODKAST: Salonghistorier fra NRK P2.

Gjennom historie­fortelling speiler NRK P2 aktuelle problem­stillinger i samfunnet. Radioteatret, «Jul i P2», «Sommer i P2» og «Salong­historier» forteller unike historier som treffer et bredt publikum.

Salonghistorier NRK P2

SALONGHISTORIER: Rundt bordet i Salongen er det plass til verden, kultur, politikk, mennesker, meninger, harselas, historier og opplevelser. Fra venstre: Christine Lossius Thorin, Jørgen Strickert og Ragnhild Laukholm Sandvik.

I anledning DAB-overgangen har NRK valgt å satse på to sjanger­baserte musikkanaler, NRK Klassisk og NRK Jazz. NRK Klassisk har gått fra å være en ren musikkanal, til å bli en aktuell radio­kanal med direkte­sendinger og profilerte program­ledere.

STATISTIKK:

Musikkprofil NRK P3 i 2016

Diverse lett musikk, pop, rock

Diverse musikk

Hiphop, dance, house, techno, trance

Norsk musikk

Totalt NRK P3