Nobel Aksel Hennie

Suksess-serien «Nobel» handler om den norske innsatsen i Afghanistan. Over 1,3 millioner så første episode av serien med Aksel Hennie i hovedrollen.

Foto: Eirik Evjen, Monster

Internasjonal suksess

Norsk og nordisk drama står i særstilling hos publikum. Det har bred appell og vekker engasjement og gjenkjennelighet.

DRAMA: Fiksjonsserier bidrar til NRKs strategiske mål om å samle folket, speile samfunnet og styrke vår kultur og identitet. Det gjelder hele spekteret av dramaproduksjoner, fra humor til krim, fra barn til voksne, fra smal til bred målgruppe.

De siste årene har vi sett en svært positiv utvikling når det gjelder kvalitet og nyskapning. Norge er en liten aktør i verden, men vi har en dramaproduksjon som blir lagt merke til utenfor landets grenser.

Nobel

Dramaserien «Nobel» tok utgangspunkt i den norske militære deltakelsen i Afghanistan, og ga et realistisk innblikk i norske soldaters hverdag i internasjonal tjeneste.

Over 1,3 millioner så første episode, og snitt for serien med alle former for seing ble 1,2 millioner seere. Bare halvparten av publikum så serien i ordinær (lineær) sending. En fjerdedel så den når de selv ville i NRK TV.

Prix Europa «Nobel» Aksel Hennie plakat

For første gang har en norsk dramaserie vunnet den prestisjefulle prisen Prix Europa i kategorien «Beste dramaserie». Foto: NRK/Monster

Foto: Monster/NRK

Serien ble kåret til «Beste europeiske dramaserie» under Prix Europa-festivalen i Berlin i oktober 2016.

This outstanding series is based on an exceptional male character, supported by a fantastic cast, set in a stunning landscape, also fighting the forces of nature.»

Prix Europa-juryen om «Nobel»

Ungt drama

2016 er uten tvil det store «Skam»-året. Serien, skrevet og regissert av Julie Andem og produsert internt av NRK P3 Ung, er blitt en av NRKs største dramasuksesser gjennom tidene. Ikke bare fordi den nådde ut til et stort og engasjert publikum, men også fordi den fikk så stort internasjonalt oppmerksomhet som innovativ og nyskapende.

Laster Instagram-innhold
Messenger-dialog fra Skam

Publikum kunne følge utviklingen i kjærlighetshistorien mellom Even og Isak i tilsynelatende sanntid.

Både nasjonale og internasjonale medieaktører har vist stor interesse for hvordan historiefortellingen er utviklet og publisert. Selve prosjektet bygger på de erfaringene som er gjort i NRK Super med nettproduksjonene «Sara», «Mia» og «Jenter».

Publiseringsbredde

Som forberedelse til «Skam» ble det gjort omfattende research og analyse av den spesifikke målgruppens behov og problemstillinger, og funnene fikk direkte konsekvens for utformingen av både historien og publiseringen.

Serien vises i «tilsynelatende sanntid» på nett, det vil si at scenen publiseres den dagen og på det klokkeslettet den angivelig skjer. Alle de ulike scenene fra uka settes deretter sammen til en episode, som legges ut i sin helhet på NRK TV.

Rollefigurene i serien «lever» også på nettet med nye meldinger til hverandre mellom hver publisering. Første sesong av «Skam» ble aldri markedsført i NRKs tradisjonelle kanaler, men det ble lagt opp til en strategi hvor intensjonen var at målgruppa skulle oppdage den selv på nett og anbefale den videre til andre. Strategien lyktes.

Laster Twitter-innhold

I løpet av sommeren og høsten ble det klart at «Skam» også nådde langt utenfor Norges grenser. I uke 49, under avslutningen av sesong 3, ble det registrert seere fra 20 land. Over 40 prosent av de unike brukerne som var innom skam.p3.no i uke 49 befant seg i et annet land enn Norge.

Og i Danmark begynte ungdommen å lære seg norsk. Den danske storavisa Politiken erklærte at «Verdens beste ungdomsserie er norsk».

Skam i kinesisk dubbing

Slik ser «Skam» eller «Xiuchi» ut på kinesisk. NRK er blokkert i landet, men fans har tekstet episodene og lagt dem ut på tilgjengelige strømmetjenester.

Mammon

NRK har også sendt flere andre og mer tradisjonelle dramaserier i 2016. I januar var det premiere for «Mammon II». Engasjementet rundt handling og historie var stort. Maktkamp og spinndoktorer i politikken ble debattert. Likeså vekket kritikernes ulike vurderinger av TV-dramaet oppmerksomhet.

«Mammon er nemlig ypperlig TV-spenning», skrev VG, og trillet en femmer på terningen.

«En håndbok i karikerte miljøskildringer fra så vel store avishus og regjeringskvartalet», skrev Dagbladet.

«Dagbladets forhåndsanmeldelse av NRK-serien «Mammon ll» er et strålende eksempel på ukyndig flåseri», skrev forfatteren Anne Holt i et debattinnlegg i Dagsavisen.

I 2016 var det også premiere for både den polske og den tsjekkiske versjonen av «Mammon». «Mammon II» er produsert av NRK.

Mammon 2: Hovedrollene i «Mammon II» innehas av Jon Øigarden og Laura Christensen

Hovedrollene i «Mammon II» innehas av Jon Øigarden og Laura Christensen. Foreløpig har serien polsk og tsjekkisk avlegger.

Vikingane

Høsten 2016 publiserte NRK også den episke og humoristiske dramaserien «Vikingane». Serien gjenskapte et vikingmiljø fra år 790, men innholdet var forankret i humorsjangeren.

Vikingene har vært på tokt og røvet med seg Rufus, en selvhøytidelig skuespiller fra Roma, hjem til «Norheim». Dette får uante konsekvenser for den vesle vikinglandsbyen. Trivielle problemer som vi kjenner fra vår egen hverdag, får nye løsninger i vikingversjonen.

Alle episodene ble lagt ut på NRK TV samtidig, og så vist på NRK1 med én episode per uke. Serien ble spilt inn parallelt både på norsk og på engelsk, i en innspillingstakt som lå langt over hva man normalt skulle forvente seg av et kostymedrama fra vikingtiden.

Vikingane

I «Vikingane» følger vi hverdagslivet til vikingene i landsbyen Norheim, med maktkamp, tokt og slag. Samtidig blir innbyggerne utfordret av nye moderne trender med myke verdier og kunst, krangling og samlivsproblemer som vi kjenner fra moderne tid.

Internasjonal spredning

Dramaserien «Øyevitne» ble den første norske dramaserien som er gjenskapt for det amerikanske markedet. Serien ble produsert av Universal Studios for kanal USA Network, og hadde premiere i oktober.

«Øyevitne» ble også nyprodusert i Romania for HBO Europe.

Like før jul ble det også klart at Samuel Fuller («American Idol») hadde kjøpt opsjon på en nyinnspilling av «Skam» for det amerikanske markedet.

Laster Instagram-innhold

STATISTIKK:

Norske drama- og humorserier trekker seere på TV og nett

Mest sette dramaserier på NRK i 2016

Totale seertall i tusen. Kilde: Kantar TNS TV-undersøkelsen og Kantar TNS Scores