Diktaturet

Programleder Leo Ajkic med deltakerne i realityserien «Diktaturet».

Foto: Kim Erlandsen/NRK

Valg for hele landet

VALG: Lokalt og ungt – det var de to føringene som ble lagt for NRKs innhold foran høstens valg. Nærhet i den redaksjonelle satsingen løftet det lokale perspektivet inn i de nasjonale sakene. For å nå de unge ble innholdet tilpasset denne viktige målgruppen.

Valg går direkte inn i NRKs kjerneoppdrag. I Valg 2015 bygde NRK videre på de beste erfaringene fra stortingsvalget i 2013. Med et kommune- og fylkestingsvalg ble det naturlig nok et prosjekt for hele Norge, og dermed et valg som involverte de fleste av NRKs avdelinger.

Valgtorg Trøndelag

VALGTORG: Fotograf Tariq Alisubh i aksjon på NRK Trøndelags valgtorg på kjøpesenteret Magneten i Levanger.

Turné landet rundt

På TV og nett ble det valgturné med distriktskontorene fra sør til nord, med engasjerende direktesendinger, fulle av temperatur. Seere og lesere ble kjent med nye stemmer som fikk bryne seg på etablerte profiler i politikken.

Kommunesammenslåings-tetris

VALGSPILL: NRK P3s kommunesammenslåings-spill fikk mye oppmerksomhet.

NRK P3-programmet «Verdens Rikeste Land» utfordret Jan Tore Sanner i kommuneslåings-Tetris, og Leo Ajkic blindtestet sitt politiske ståsted i flere lokale saker.

Nådde de unge

NRK nådde målet om å ha det beste tilbudet til unge, også på nett og i sosiale medier. Oppslutningen viser en markant økning. Ikke bare ble #nrkvalg valgkampens mest brukte emneknagg, men markedsandelene i den unge målgruppen økte med 50 prosent når det gjaldt TV-seing.

August, Joachim, Maria, Arslan og Mia Valentina plukker binders i realityserien «Diktaturet».

«DIKTATURET»: Fra venstre: August, Joachim, Maria, Arslan og Mia Valentina plukker binders.

Foto: Ksenia Novikova/NRK
Laster Instagram-innhold
Lørdagsrådet

KRISEHJELP: NRK P3 laget appen Lørdagsrådet Express for dem med beslutningsvegring.

I radio sendte NRK P3 sin egen variant av partilederutspørring, basert på spørsmål fra lytterne. Sosiale medier-redaksjonen oppdaterte løpende og svarte på alle spørsmål fra publikum. Realityserien «Diktaturet» ble svært godt mottatt og skapte stort engasjement i målgruppen.

Det er spesielt interessant å se på konsumet av valginnhold, hvor resultatet ble en dobling i aldersgruppen 20–29 år sammenlignet med kommunevalget i 2011. I befolkningen ellers var det en gjennomsnittlig økning på 40 prosent.

Rødt-konflikt

Partiet Rødt fikk ikke delta i NRKs store partilederdebatt i valgkampinnspurten, og partiet reagerte også på at det fikk en begrenset rolle i NRKs valgomat. Rødt-leder Bjørnar Moxnes mente at NRKs standpunkt ville skade partiet inn mot valget, og at NRK forsøkte å marginalisere partiet.

I etterkant fikk Kringkastingsrådet inn 750 klager på avgjørelsen om å ikke slippe Rødt til. I Kringkastingsrådet ble beslutningen begrunnet med at Rødt ikke er på Stortinget. Kringkastingsrådet fattet ingen konkret uttalelse etter møtet.

Laster Twitter-innhold

Valgomaten

Valgomat

428 UTGAVER: Valgomaten ble laget i 428 versjoner, en for hver kommune, med spesialtilpassede påstander og forklaringstekster.

NRKs 428 valgomater, en for hver av landets kommuner, ble en stor suksess. Valgomaten ble en realitet etter stor innsats fra ildsjeler i politisk redaksjon, Medieutvikling og NRKs distriktskontorer.

Over 850 000 søkte hjelp av NRKs valgomat for å få råd om hvilket politisk parti som lå nærmest eget standpunkt. Forklaringstekstene i årets valgomat hadde mer enn fire millioner visninger, noe som viser at NRK treffer godt på målsetting om å nå både de unge og de som søker mer kunnskap, før de gjør sitt valg.

Valgomaten er en tjeneste i skjæringspunktet mellom bevisstgjøring og underholdning. NRK mener at valgomaten fungerer som en lærerik veiviser i det nasjonale og lokale politiske landskapet.

Valgomat 2015

DELING: Valgomaten var laget slik at den fristet til deling i sosiale medier.

En valgomat er neppe avgjørende for et partivalg, og det er heller ikke meningen. Valgomaten er en god måte til å vise frem bredden i vårt valgsystem med en rikdom av partier og lister, og forklare deler av deres politikk i aktuelle saker. Som alt annet NRK utviklet og produserte i valgkampdekningen, var valgomaten et journalistisk prosjekt og produkt.

Valgstafetten

Nyvinningen «Valgstafetten» ble også en storstilt NRK-dugnad i beste minutt-for-minutt-stil, hvor alle distriktskontorer, nett, arkiv, valgredaksjonen, nyhetsmiljøene, sporten, underholdningsavdelingen og mange andre i NRK, deltok.

Hele det store NRK-apparatet fra landsende til landsende ble utnyttet i det 24 timers direktesendte debattprogrammet, ledet av programlederne Ida Nysæter Rasch og Fredrik Solvang fra Folketeaterpassasjen på Youngstorget i Oslo.

For NRK ble alle mål nådd i ett eneste program; nye stemmer, de unge ble nådd, hele landet ble tatt i bruk og publikum fikk sette agenda. Resultatet var et stunt av de sjeldne og med rørende engasjement fra publikum.

Se avsparket til NRK sin 24-timers sending med valgstafett.

24 TIMER MED VALG: «Valgstafetten» var en politisk maratonsending, ledet av programlederne Ida Nysæter Rasch og Fredrik Solvang fra Folketeaterpassasjen på Youngstorget i Oslo.

Valgnatt

NRK-reporter Ole Marius Rørstad intervjuer fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll (Ap) valgnatta

VALGNATT: NRK-reporter Ole Marius Rørstad intervjuer fylkesrådsleder i Nordland, Tomas Norvoll (Ap) etter at de første valgresultatene var klare.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde/NRK

I selve finalen, valgnatta, satt NRK rekord på nett. 120 000 flere fulgte opptellingen enn ved valget i 2013. På mobil var økningen femdoblet.

NRK dekket valgnatta på TV og nett med nærmere 60 liveteam spredt over hele landet. I tillegg hadde NRK P1 egen valgnattsending. Markedsandelene på TV valgnatta var på 50 prosent, og økningen i aldersgruppen 20–29 år var på hele 75 prosent fra valget i 2011.

Samarbeid landet rundt

Folkemøte i Rømskog

FOLKEMØTE: NRK Østfold arrangerte og sendte direkte fra folkemøte i Rømskog.

NRK tok initiativ til et helt nytt og omfattende samarbeid med konkurrentene. Mer enn 120 lokale debatter, skolearrangementer og folkemøter ble arrangert landet rundt i samarbeid med andre mediebedrifter. Både Amedia, Schibsted, Polaris og en rekke uavhengige aviser deltok i samarbeidet.

I noen regioner ble det satset på å gi et tilbud fra hver kommune i dekningsområdet, mens andre satset på færre og større arrangementer. Lokalavisenes unike kunnskap om lokalpolitiske forhold ble matchet med NRKs regionale ekspertise. Samarbeidet, og det at NRK var synlig på så mange steder, ble lagt merke til av både publikum og politikere. Erfaringen er at det er grunnlag for videre samarbeid med kommersielle mediehus.

NRKs fotograf ved valgfergen i Os

VALGFERJA: NRK-fotograf Ole-André Lagmandokk under NRKs valgsending i Hordaland 2015.

Foto: Eivind Pettersen / NRK
Marte Rommetveit i Hordaland i dag ved Valgferga

VALGFERJE: I Hordaland satte NRK opp en egen valgferje. Her er programleder Marte Rommetveit inne i «Hordaland i dag».

Valgdekningen vår i 2015 viser at NRK får igjen for å være modige, innovative og eksperimenterende. Ekstra god uttelling blir det når det satses på tvers og løftes sammen – både innenfor og utenfor NRKs vegger.

Alle aldersgrupper så mer valgstoff i 2015

Alle aldersgrupper så mer valgstoff i 2015. 20–29-åringene så over dobbelt så mye i 2015 sammenlignet med 2011 når vi regner med «Diktaturet».

Alle aldersgrupper så mer valgstoff i 2015

Alder

Dekning 2011 (minutter)

Dekning 2015 ekskl. Diktaturet (minutter)

Dekning 2015 inkl. Diktaturet (minutter)

Økning ekskl. Diktaturet (prosent)

Økning inkl. Diktaturet (prosent)

12+

12–19

20–29

30–39

40–49

50–64

65+

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

Tabellen viser totalt antall minutter sett valgstoff på NRK1, NRK2 og NRK3 blant befolkningen 12 år +. Økning i prosent.

Mange så «Diktaturet»

Diktaturet

REALITY: I «Diktaturet» var det lite deltakerne fikk bestemme selv.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Mange fulgte deltakerne i realityserien «Diktaturet», og over 500 000 så finalen.

Valg Diktaturet TSR (graf)

Grafen viser hvordan seing av Diktaturet fordelte seg på direkte-TV, nett-TV, repriser og opptak (TV). Tall i 1000. Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen og CPCD.

Mange mener NRK dekket valget best

Hvilket mediehus dekket valget best? (Tall i prosent)

Medium

18-29 år

30-39 år

40-49 år

50 år +

VG

Dagbladet

TV 2

NRK

Aftenposten

Lokal/regionavis

Annet

Vet ikke

Kilde: Norstat/NRKs valgundersøkelse 2015

Spørsmålet som er stilt: «Alt i alt, hvilket mediehus synes du dekket valget best?»

4 av 5 brukte NRKs valgdekning

Bruk av NRKs valgtilbud, i prosent, fordelt på plattform

Totalt 18år +

18-29 år

30-39 år

40-49 år

50+ år

Har brukt minst én del av NRKs valgdekning

NRKs TV-kanaler

NRKs radiokanaler

NRKs nettsider

NRKs valgomat

NRKs valgdekning i sosiale medier

Ingen

Vet ikke/ubesvart

Kilde: Norstat/NRKs valgundersøkelse 2015

Spørsmålet som er stilt: «Hvilke deler av NRKs valgdekning brukte du under valget 2015?»

Valgomaten ble mest brukt ved lansering og på valgdagen

Valgomat bruk (graf)

Daglig unike brukere. Kilde: CPCD