Nico & Vinz under P3 Gull 2015

«P3 GULL»: Artistduoen Nico & Vinz i aksjon på scenen under«P3 Gull»-showet som er en hyllest til norsk musikk.

Foto: Tom Øverlie / NRK

Speiler ung virkelighet

UNG: Radiokanalen NRK P3 er Norges største radiokanal i aldersgruppen 18–29 år. For å synliggjøre og forsterke NRK P3 ble «P3morgen» på TV lansert våren 2015.

Sendingene går tidlig ettermiddag og sen kveld på NRK1 og NRK3. «P3morgen» på TV viser høydepunkter fra morgensendingen og underholdning fra NRK P3-universet.

Takket være diskré tekniske løsninger, kan «P3morgen»s programledere nesten ubemerket lage TV mens de er på lufta og konsentrerer seg 100 prosent om å lage god radio.

P3morgen i alle kanaler 2015

RADIO PÅ TV: «P3morgen» ble lansert på TV våren 2015.

Eventer og opplevelser knytter sammen P3-musikken, kanalens radiostjerner og lytterne. «Christine Live» var et nytt stort musikkevent som ble etablert i 2015. Der spilte de største norske artistene i unike sammensetninger og fremførte nye låter.

I tillegg arrangerte vi i 2015 P3 Gull for tredje gang. P3 Gull er en hyllest til ny norsk musikk. Prisutdelingen sendes direkte på TV og har et ungt uttrykk med forrykende sceneopptredener.

P3 Gull 2015 - Nico & Vinz, "Thats how you know fucked up"

«P3 GULL»: Nico & Vinz spilte på direkten for P3-lytterne.

Radio for de yngste ungdommene

NRK mP3 feirer gode lyttertall - f v Amir Horori, Benedicte Jacobsen Hamnes og Abiel Tesfai

KAKEFEIRING: Slik ser det ut når NRK mP3 feirer gode lyttertall. Fra venstre: Amir Horori, Benedicte Jacobsen Hamnes og Abiel Tesfai.

Foto: Vegar Erstad / NRK

NRK mP3 er en radiokanal for lyttere mellom 12 og 19 år. Kanalen har gjennom 2015 vist at den er viktig for å nå de yngste i målgruppen.

Den urbane profilen er forsterket, og i programmet «Ettermiddagen» settes søkelys på tema som er viktig for unge. Oppslutningen om kanalen har økt betraktelig det siste året.

Når ut på nye måter

I 2015 publiserte vi flere serier på en ny måte, beregnet på et publikum som har mobilen som hovedmedium. «Line jorda rundt» er et eksempel på hvordan vi tok i bruk alle plattformer i publiseringen.

Radio og sosiale medier ble brukt i innspillingsfasen, der Snapchat, Facebook og Instagram var de viktigste kanalene for kontakt med publikum. Da TV-serien hadde premiere på NRK3, fortsatte vi å kommunisere med publikum og fortelle historien i sosiale medier.

Line Elvsåshagen

«LINE JORDA RUNDT»: P3-reporter Line Elvsåshagen (25) reiste jorda rundt uten penger. Her er hun i Malawi.

Høsten 2015 ble dramaserien «Skam» lansert på en egen nettside. I tillegg kan publikum se den i NRK TV på nett og på NRK3. Serien er enkel å se på mobil, klippene er korte og fortellergrepene er hentet fra nett. «Skam» er laget for 16-åringer og ble på kort tid en suksess i målgruppen.

Underholdningsserien «Tara og Vegard» er også laget med tanke på mobilbruk. Episodene er korte og har en kommunikasjonsform tilpasset mobil.

Humor

Unge er storforbrukere av humor og underholdning. Gjennom seriene «Norske fordommer», «Dama til» og «Tara og Vegard» nådde vi ut til flere unge med underholdende og morsomt NRK-innhold.

Laster Twitter-innhold

«Dama til» med programleder Live Nelvik var en av de mest sette seriene i NRK TV på nett høsten 2015.

Ungt samfunnsengasjement

Artikkel om Leo

VALG-LEO: I forbindelse med NRKs valgdebatt i Bergen tok Leo på seg oppdraget med å finne ut hvordan rusmisbrukerne i byen har det, ett år etter at byens samlingssted for narkomane stengte.

I 2015 forsterket vi satsingen på ungt samfunnsengasjement. I valgåret var NRK P3 med på flere valgsopplegg. Leo Ajkic laget reportasjer om viktige lokale saker til valgsendingene fredager på NRK1. Reportasjen fra Bergens narkotikamiljø var en av de mest leste, sette og delte sakene i sosiale medier under valgkampen.

Leo Ajkic sjekker situasjonen for rusmisbrukere i hjembyen etter at Nygårdsparken ble stengt.

REPORTASJE: I forbindelse med NRKs valgdebatt i Bergen tok Leo på seg oppdraget med å finne ut hvordan rusmisbrukerne i byen har det, et år etter at byens samlingssted for narkomane stengte.

Diktaturet

«DIKTATURET»: Bak f.v.: Kent Johansen, Mia Valentina Bergskaug Zapata, Hege Skarrud, August Tekrø, Jamila Luwagga og Maria Bringsjord. Foran f.v.: Arslan Ali Iqbal og Joachim Haraldsen.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

«Verdens Rikeste Land» var en fast del av NRKs valgsendinger, og bidro med et ungt blikk på valgkampen.

Niklas Baarli og Mathias Nylenna

SKOLEVALG: Niklas Baarli og Mathias Nylenna i radioprogrammet «Verdens Rikeste Land» på besøk i en skoletime på Kongsberg videregående skole

I realityserien «Diktaturet» på NRK1 ble åtte ungdommer sperret inne og utsatt for et fiktivt diktatur. Serien var en blanding av underholdning, informasjon og læring, og målet var å vise hvor godt det er å vokse opp i et fritt demokrati.

Laster Twitter-innhold

«P3 Dokumentar» laget flere dokumentarer om viktige valgtemaer. «Norges lengste kø» handlet om hvordan det er å være flyktning og vente på å bli bosatt.

Flyktningtilstrømmingen eksploderte i Europa høsten 2015, og NRK P3 arrangerte «fremmedkoselig» dag på kanalen, der en hel dag ble viet flyktningsituasjonen i Norge.

72 prosent av alle 12–29-åringer bruker NRK hver dag

Siggen og Ramona i P3s julekalender 2015

KALENDER: Siggen & Ramona var med i NRK.nos julekalender 2015.

Vi ser at de unge i mindre grad bruker de tradisjonelle mediene som TV og radio, og at flere bruker NRK på nett og mobil. Grafen under viser daglig dekning i prosent av de ulike plattformene.

72 prosent av alle 12–29-åringer bruker NRK hver dag (graf)

Kilde: TNS Gallup Forbruker & Media

P3aksjonen 2015

«P3-AKSJONEN»: Niklas Baarli, Silje Nordnes, Ronny Brede Aase og Tuva Fellman samlet inn 3,5 millioner kroner til regnskogen i 2015.

Foto: Rashid Akrim, NRK P3

12–29-åringere bruker stadig mindre tid på lineær TV

12–29-åringene bruker mindre tid på direkte TV-seing. Fra 2014 til 2015 gikk det daglige konsumet ned med 11 minutter. Bruken av tidsforskjøvet TV er stabil. Grafen viser gjennomsnittlig daglig bruk av tradisjonell TV i minutter i aldersgruppen.

12–29-åringere bruker stadig mindre tid på lineær TV (graf)

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

Erna Solberg i P3 #fremmedkoselig dag

CELEBERT: Statsminister Erna Solberg var gjest i P3s «Fremmedkoselig dag». Dette bildet ble delt på Instagram.

15–29-åringer bruker mange forskjellige sosiale medier

Grafen under viser daglig bruk i prosent av ulike sosiale medier i aldersgruppen.

15–29-åringer bruker mange forskjellige sosiale medier (graf)

Kilde: TNS Gallup Interbuss

Over halvparten av 12–29-åringene lytter til radio daglig

Like mange i aldersgruppen 12–19 lytter i 2015 som i 2014, mens noen færre 20–29-åringer lytter i 2015 sammenlignet med 2014. Tabellen viser daglig dekning i prosent.

«Siggen & Ramona»: Cecilie Kåss Furuseth (t.h.) og Sigrid Velle Dypbukt er to av de som ut

HUMORDUO: Cecilie Kåss Furuseth (t.h.) og Sigrid Velle Dypbukt er å høre på P3 som «Siggen & Ramona».

Foto: Kim Erlandsen/NRK

12-19 i 2014

12-19 i 2015

20-29 i 2014

20-29 i 2015

Total radio

NRK P1

NRK P2

NRK P3

NRK Alltid Nyheter

NRK mP3

NRK Sport

NRK Klassisk

NRK P13

NRK P1+

Daglig dekning i prosent. Kilde: TNS Gallup PPM

Fremmedkoselig dag på P3: Jeg bryr meg

«FREMMEDKOSELIG DAG» på P3: 'Jeg bryr meg om mennesker på flukt'. P3-fotograf Kim Erlandsen traff denne flyktningjenta på Kos etter at hun kom i land i en gummibåt i følge med sin far.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Tabellen under viser hvor mange som så ulike P3-begivenheter på TV. Alle tall i 1000.

Kanal

Dato

Tittel

Seere

28. nov.

«P3 Gull»

20. febr.

«Urørtfinalen 2015»

10. sept.

«Fremmedkoselig dag på P3»

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

NRK P3-eventer 2015

Unge ser mindre drama på lineær-TV

Live Nelvik, dama til, Eyvind Hellstrøm

«DAMA TIL»: Eyvind Hellstrøm var typen til Live Nelvik i en av de mest sette seriene i NRK TV på nett høsten 2015.

20–29-åringenes dramakonsum på lineær-TV har falt de siste årene. Seing på følgende kanaler er inkludert: NRK1, NRK2, NRK3/Super, TV 2, TV 2 Zebra, TVNorge, FEM, TV3, Viasat 4/ZTV.

Grafen under viser totale antall minutter sett i sjangeren blant 20–29-åringene per år på de største kanalene.

Unge ser mindre drama på lineær-TV (graf)

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen.

«Skam» lever lenge på nett

Skam Eva "Hvem hooka du med?"

«SKAM»: Dramaseriens innhold er skreddersydd for mobil og nett. Rollefiguren Eva er sentral.

Nye seere kom stadig til, noe som førte til at den akkumulerte webratingen ikke flatet ut i løpet av 2015. Grafen under viser samlet seeing av episodene. Alle tall i 1000. Første episode er sett over 200 000 ganger.

Akkumulert webrating episoder av Skam (graf)

Kilde: TNS Gallup CPCD

Dramaserien «Skam»

«SKAM»: Fem venninner utgjør kjernen i dramaserien.

Noen av «Skam»-seerne følger også rollefigurenes Instagram-profiler. Her fra hovedpersonen Evas profil.

Laster Instagram-innhold