Verdens beste skijenter VM-spesial

Foto: NRK / NRK

Bredt og samlende

SPORT: Sport har mange seere, god synlighet og gir TV-kanalene godt omdømme blant publikum. Derfor er rettighetene til de store idrettsbegivenhetene attraktive. NRK skal samle folket gjennom store sports- begivenheter og et bredt sportsinnhold.

Når vi planlegger sportsproduksjonen vår, er det derfor avgjørende hvilke rettigheter vi har ervervet oss. De siste årene har vi prioritert å kjøpe rettigheter til vintersport og de store internasjonale mesterskapene.

Vintersport

Dette har vært et år for revansje. For å komme tilbake fra motgang. For noen å vise ny styrke lenge etter at man har blitt avskrevet.
For Petter Northug til å vise at han er den utrolige langrennsløperen vi visste han kunne være. For Rosenborg til å bli Norges beste lag igjen. For de norske hopperne til å bevise at de virkelig kunne. For Gunn-Rita Dahle Flesjå. For Usain Bolt. Selv det norske landslaget begynte plutselig å gi oss håpet tilbake. Og så er 2015 året hvor fantastisk idrett blir skjemmet av doping, korrupsjon og terror. Og må begynne på den lange veien tilbake.

SPORTSÅRET 2015: Høydepunktene.

I 2015 hadde NRK rettighetene til Ski-VM i Falun. Over halvannen million nordmenn satt klistret til skjermen da Petter Northug knuste konkurrentene på oppløpet i femmila og spurtet inn til sitt fjerde gull i mesterskapet. Programmet ble det nest mest sette på TV i hele 2015, etter finalen i Eurovision Song Contest.

Petter Northug med enorm avslutning i Femmila i VM i Falun. Kommentatorer: Jann Post og Torgeir Bjørn. Programleder Ida Nysæter Rasch med NRKs langrennsekspert Morten Aa Djupvik i målområdet.

MEST SETT: 1,5 millioner så Petter Northug ta gull på femmila under VM i Falun.

Laster Twitter-innhold
NRK-journalist Line Andersen i Beijing

NRK-PROFIL: Line Andersen på jobb under VM i friidrett i Beijing.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Også VM i skiskyting i Kontiolahti og VM i alpint i Vail fikk en omfattende dekning på NRK med høye seertall.

På sommeren hadde NRK sin største satsing noensinne på fotballjentene. Vi sendte alle 51 kampene fra fotball-VM i Canada. Selv om Norge ble slått ut tidlig, rakk kvinnene å samle flere seere på sine kamper enn på samtlige kamper i eliteserien i 2015.

NRK hadde også en bred dekning fra VM i friidrett i Beijing.

Tøff konkurranse om rettigheter

Lene Mykjåland og Isabell Herlovsen

FOTBALLSOMMER: NRK sendte alle de 52 kampene under Fotball-VM i Canada. Lene Mykjåland og Isabell Herlovsen kjempet for Norge, men laget lyktes ikke i å ta seg videre fra gruppespillet.

Foto: Yasmin Sunde Hoel / NRK

Konkurransen om sportsrettigheter er blitt merkbart tøffere. NRK konkurrerer om rettigheter med store internasjonale aktører som Discovery/Eurosport og MTG/Viasat, i tillegg til TV 2.

Rett før sommeren valgte IOC å selge de europeiske OL-rettighetene for 2018–2024 til den amerikanske medieaktøren Discovery. Selskapet kjøpte rettighetene for hele Europa. NRK og TV 2 la inn et felles bud for det norske markedet, men nådde ikke opp i konkurransen.

NRK har likevel sikret seg mange og viktige sportsrettigheter for årene som kommer. Viktigst av alle er avtalen som sikrer NRK alle VM- og verdenscuprenn i alpint og nordiske grener fram til og med 2021. Ved siden av å dele Fotball-VM med TV 2 frem til og med 2022, har NRK også sikret seg rettighetene til den norske cupen og Cupfinalen frem til 2021.

Damelandslaget i fotball og Toppserien for kvinner vil også være i NRKs programportefølje fram til 2021.

Magnus Carlsen

SJAKK: NRK har sikret seg rettighetene til å vise alle fremtidige VM-kamper i sjakk til og med 2020. Her blir verdens beste sjakkspiller, Magnus Carlsen, intervjuet av NRK.

Sjakk og Magnus Carlsens VM-kamper har vært en suksess på TV, og alle fremtidige VM-kamper vil vises på NRK fram til og med 2020.

Petter Solbergs deltakelse i VM-Rallycross vil i de neste tre årene kunne bivånes på NRK.

Therese Johaug tok VM-gull og uttalte etterpå at hun hadde hatt «is i buken». Det går ikke upåaktet hen i dagens program. Duoen har testet hvor fort de beste løperne går opp den avgjørende bakken i Falun-løypene. Og Dala-hesten i Falun har spådd utfallet av søndagens lagsprint.

SKRÅBLIKK: I nettserien «Helt Ramm – gi litt Falun» fikk man se ski-VM i Falun fra en helt annen side enn i TV-sendingene. De mest populære av Nicolay André Ramm og Robin Bryntessons innslag hadde over 1,7 mill. sidevisninger på Facebook.

Bredde

Som allmennkringkaster er det viktig for NRK å ha et bredt sportstilbud, og det siste året har NRK blant annet hatt egne overføringer fra kunstløp, telemark, hundekjøring, cricket, dressurridning, sprangridning, roing, trav, tennis, stup, svømming, orientering, skyting, klatring, terrengsykling, maraton og sjakk.

NRK Sport hadde også en egen satsing rundt Special Olympics, verdens største arrangement for utviklingshemmede. Gjennom den daglige nyhetsdekningen er mange saker om funksjonshemmede idrettsutøvere løftet fram; fra ryttersport, langrenn, bordtennis, roing, vannski og kjelkehockey.

NRK kjøpte også rettighetene til VM i friidrett for funksjonshemmede, som ble sendt på NRK TV på nett.

Trine Rønning

TOK GREP: Landslagsspiller i fotball, Trine Rønning, syntes ikke NRK gjorde en god nok jobb under opptak og tok saken i egne hender.

Foto: NRK Sport på Instagram

Sport på radio og i sosiale medier

DAB-radio

SYKKEL: I juli 2015 ble Tour de France for første gang løftet opp som en omfattende radiosatsing på DAB-kanalen NRK Sport.

Foto: Tore Guriby / NRK

Digitalkanalen NRK Sport er hovedarena for sport på radio, men de største sportsbegivenhetene blir også sendt i samsending med NRK P1.

I juli 2015 ble Tour de France for første gang løftet opp som en omfattende radiosatsing på DAB-kanalen. I tillegg til egne kommenterte begivenheter, vil også DAB-kanalen gi publikum TV-lyden fra sportssendinger når de ikke har anledning til å se på TV.

NRK Sports tilstedeværelse på sosiale medier blir stadig viktigere. Der når vi publikum med relevant sportsinnhold, gir et bedre innblikk i hva vi driver med – samtidig som publikum bidrar til å styrke vårt innhold både gjennom innspill og aktive bidrag.

En del av NRK Sports innhold når flere brukere via sosiale medier enn gjennom NRKs egne publiseringsplattformer. De mest populære humorinnslagene fra VM i Falun hadde for eksempel 1,7 millioner visninger på Facebook.

Laster Twitter-innhold

Tilgjengelighet

NRK Sport møtte det nyopprettede Brukerrådet i dets aller første møte med NRK våren 2015. Rådet består av ni representanter fra funksjonshemmedes og utviklingshemmedes organisasjoner, og en representant fra Pensjonistforbundet.

De skal bidra med innspill til forbedringer og utvikling av tilgjengeligheten til NRKs innhold på TV, radio og nett. Møtet med Brukerrådet resulterte blant annet i at Norges Blindeforbund på høsten ble invitert til å møte NRKs mest brukte kommentatorer, hvor tema var hvordan kommentatorene i enda større grad kan bidra til å gjøre sportsinnholdet tilgjengelig for blinde og svaksynte.

I tillegg møtte representanter fra Blindeforbundet og Hørselshemmedes Landsforbund produksjonsmedarbeiderne i NRK Sport, for å blant annet snakke om god hørbarhet i sportssendingene.

Bred dekning av sport på NRK1

NRK Sporten overfører fra arrangementer og konkurranser innenfor en rekke ulike idrettsgrener. I 2015 sendte NRK1 856 timer sport.

Bred dekning av sport på NRK1-graf

Timer fordelt på sportsgrener i prosent. Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen 2015.

Bred dekning av sport på NRK P1

Slik fordeler 246 timer sendt innhold seg på ulike sportsgrener, i prosent.

Bred dekning av sport på NRK P1-graf

Kilde: TNS Gallup PPM

Sport utgjør 5 prosent av sendetiden til NRKs TV-kanaler, men hele 17 prosent av tiden publikum ser på NRK

Sport utgjør 5 prosent av sendetiden-graf

1182 sendetimer på NRKs TV-kanaler fordelt på sjangere, i prosent. Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen 2015

Befolkningen så 413 timer på NRK i 2015. I grafen under er timene fordelt på sjanger, og vist i prosent.

Timer sport fordelt på sjanger

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

1,5 millioner så Petter Northug ta gull på 5-mila

Northug 5-mila Falun

HØY PULS: Da Petter Northug spurtet inn til VM-gull på 5-mila i Falun, satt over halvannen million nordmenn klistret til TV-skjermen.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Mest sette øvelser i Ski-VM i Falun, (dekning i 1000), i og utenfor egen husstand.

Mest sette øvelser i Ski-VM i Falun

Øvelse