Oppdrag Nansen

Oppdrag Nansen

Foto: Håvard Gulldahl / NRK

Gir barna en stemme

NRK SUPER: NRK Super er barnas verden der deres stemmer, historier og meninger blir hørt. Hver dag kommer barn til orde i programmer som «Supernytt» og «Skolefri».

I 2015 tok NRK Super også initiativ til temauken «Skilt» som tok for seg barns opplevelser og behov ved samlivsbrudd. En hel uke ble viet til dokumentarer, humorserier, videoblogger, musikkvideo, intervjuer og reportasjer om temaet.

Inspirerer til å ta sosialt ansvar

«BlimE!»-dansen

INKLUDERENDE: 13. november 2015 danset 325 000 barn «BlimE!»-dansen samtidig. Her fra Førde barneskole der alle de 245 elevene deltok.

Foto: Elise Sundfør Erdal / NRK

Å bli sett, inkludert og føle seg verdifull er avgjørende for at barn skal ha det bra og utvikle seg. Den årlige vennskapskampanjen «BlimE!» hadde i 2015 rekordstor oppslutning med 325 000 barn som danset samtidig en fredag i november.

Laster Twitter-innhold

Tilbakemeldinger fra mange av de 1800 skolene og barnehagene som deltok, forteller oss at «BlimE!» har blitt en integrert del av undervisningen, og et kjærkomment og samlende event for elever på tvers av klasser og alderstrinn.


I år lastet skoler og barnehager opp filmer fra sin «BlimE!»-dag til et kart på NRKSuper.no som nå viser dansende barn over hele Norge.

Speiler barns virkelighet

Så langt har vi fått inn over 1000 klipp fra skoler og barnehager i hele landet. Her er et bitte lite utvalg.

BLIME-DANSEN: Barn over hele landet danset samtidig.

Litt av en jobb

UTPLASSERING: I dokumentarerien «Litt av en jobb» får barn prøve seg i ulike jobber. Her fra episoden der Elena og Didrik fikk være frisører. De fikk lov til å klippe, føne og farge hår.

Foto: NRK

Ting som kan virke små for voksne, kan være store og viktige for barn. Det kan være å overnatte borte for første gang, eller å lære seg å knyte skolissene. Gjennom programmer som «Klart eg kan» får disse fortellingene ansikter.

Temaer blir belyst og gir mulighet for identifikasjon og læring. En liten dokumentar om Nora som trakk to tenner hos tannlegen, ble for eksempel svært populær i NRK Super-spilleren i 2015.

Gir verktøy for mestring

Når barn ser noen som strever, lærer de å håndtere egne utfordringer. Når barn ser noen som gleder seg og mestrer, blir de inspirert til selv å tørre å gå ut i det ukjente.

Klart eg kan

TANNLEGEN: «Klart eg kan» er små historier om barn som gjør ting de har gruet og gledet seg til. Mange barn har sett episoden om da Nora måtte trekke to melketenner hos tannlegen.

Foto: NRK
Jenter

NETTSERIE: «Jenter» har vært en stor suksess i målgruppen. Sjette sesong ble vist i høst og sjuende sesong vises våren 2016. Her sitter hovedpersonene Veronica og Ylva i klasserommet.

Foto: NRK

I dramaserien «Jenter» har vi også i 2015 fulgt en jentegjeng i overgangen mellom barndom og ungdom så tett at det kunne vært virkelig. Serien er en ren nett-drama. I november 2015 hadde serien 160 000 unike brukere hver uke.

Gir kunnskap

NRK Super-app

MOBIL-BARN: Super-appen retter seg mot barn mellom 2 og 12 år.

NRK Super har et mål om å lage «brokkoli med sjokoladesaus». Med brokkoli mener vi næring og kunnskap. Sjokoladesausen er underholdningsverdien, det som gjør at barna sitter ytterst på stolen og ler.

Barn vil lære! Og læring trenger ikke være kjedelig. «Byen vår» (6-åringer tester ulike yrker) og «Newton»s pubertetsserie er eksempler på læringsprogrammer som har vært populære i 2015.

Gir familier gode fellesopplevelser

Etter nettbrettets inntog ser barn mer TV alene enn før, og barn snakker ikke nødvendigvis med noen om det de ser. Det er derfor viktigere enn noen gang for NRK Super å også skape brede programmer som barn og voksne synes er hyggelig å se sammen.

Julemorgen 2015

«JULEMORGEN»: Håvard Paulsen og Ingunn Thon var med barna hver morgen gjennom hele jula. De bakte pepperkaker, lagde julegaver og sang og spilte. Her også sammen med Eiolf Ødegård (t.h.).

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Det tradisjonsrike programmet «Julemorgen» er fremdeles et samlingspunkt for store og små foran den store TV-skjermen i stua.

Internasjonal konkurranse

Konkurransen om barnas oppmerksomhet er stor, og den er internasjonal. De tre største aktørene på nett for barn i Norge er Youtube, NRK Super og Netflix. NRK Super er alene om å speile norsk barndom og virkelighet, barnas kultur, språk og interesser.

40 prosent av barna hører på radio daglig

Supernytt

SUPERNYTT: Programlederne Dang Trinh og Benedicte Bendiksen serverer nyheter daglig til barn og unge.

Foto: Ole Kaland / NRK
9.1_barn_radiolytting.png

Daglig dekning i prosent blant barn 3–11 år. Kilde: TNS Gallup Radiobarn

Flere bruker NRK Supers nett-TV

Trafikkutviklingen på NRK Supers nett-TV har vært god siden lanseringen i 2013.

9.2_barn_superspiller.png

Daglige unike brukere. Kilde: TNS Scores

80 minutter TV hver dag

Barn så i 2015 i gjennomsnitt 80 minutter TV hver dag. Tiden barn bruker på tradisjonell TV-seing er redusert de siste årene, i takt med at stadig flere barn ser TV når de vil på mindre skjermer.

322 000 barn ser TV daglig

Gj.snitt daglig min. sett

Daglig dekning

Daglig dekning

2013

87 minutter

56 prosent

332 000

2014

85 minutter

56 prosent

330 000

2015

80 minutter

55 prosent

322 000

Barn 2–11 år. Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

322 000 barn ser TV daglig

NRK Super er den største kanalen blant barna

Litt av en jobb

«LITT AV EN JOBB»: Unge brannkonstabler.

Foto: NRK

Med 37 prosent markedsandel er NRK Super Norges største TV-kanal blant barn.

9.4_barn_markedsandeler.png

Markedsandeler i gruppen 2–11 år i NRK Supers sendetid (kl. 06.30-19.30). Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen.

Barna ser mye NRK Super via nett

Julemorgen 2015

«JULEMORGEN»: Håvard Paulsen og Ingunn Thon var med barna hver morgen gjennom hele jula. De bakte pepperkaker, lagde julegaver og sang og spilte. Her også sammen med Eiolf Ødegård (t.h.).

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK
9.5_barn_TV_strømming.png

Gjennomsnittlige daglige minutter sett Super-innhold fordelt på lineær-TV og nett-TV høst 2015, i prosent. Kilde: TNS Gallups TV-undersøkelsen og TNS Scores.

Voksne og barn bruker ulike skjermer

Tid brukt på nett på NRK TV høst 2015 fordelt på skjerm, i prosent.

Voksne og barn bruker ulike skjermer

Kilde: CPCD.

Tid brukt på nett på NRK Super høst 2015 fordelt på skjerm, i prosent.

Voksne og barn bruker ulike skjermer 2

Kilde: CPCD.