Maria Grøntjernet

EVENTYRJENTER: Maria Grønjernet på tur i Lofoten.

Foto: Privat

Gir innsikt og nærkontakt

NATUR OG VITENSKAP: NRK vil formidle glede, skape respekt og forståelse for norsk natur gjennom underholdende og inkluderende innhold. Vi skal gå tett på ekte norsk natur og gi publikum sanselige opplevelser og nærkontakt med naturen. Vår ambisjon er kort og godt å fortelle verdens beste historier om norsk natur.

Eventyrjenter

Tonje Blomseth

«EVENTYRJENTER»: Tonje Helene Blomseth var en av fire jenter som utfordret seg selv i naturen.

Foto: Tonje Blomseth

I «Eventyrjenter» fulgte vi fire jenter som på hver sin måte trer ut av komfortsonen for å nå drømmen. Fulle av pågangsmot gir de seg i kast med sine ulike eventyr.

Maria (19) for å oppleve Norges vakre natur fra nord til sør, mens hun trosser den altoppslukende mørkeredselen sin. Tonje (20) for å finne roen på ski i mørketida gjennom måneder under blafrende nordlys over Nordkalotten.

Randi (54) trosser hele den barske nordnorgekysten i kajakken sin, og finner «kongefølelsen» når målet er nådd i Grense-Jakobselv. Elise Theoline (26) sier opp jobben og selger leiligheten for et liv ute i naturen – på heltid – sammen med kjæresten Andreas.

Tonje Helene Blomseth på Finnmarksvidda i januar 2014

«EVENTYRJENTER»: Her er Tonje Helene Blomseth på Finnmarksvidda.

Foto: Tonje Helene Blomseth/NRK

Alle har de en voldsom drivkraft. Samtidig tør de vise sårbarhet, redsel og nedturer. Med eget kamera dokumenterer de slit og lykkestunder, gledestårer og tårer av frykt. De lar seeren komme under huden på seg og være med på eventyret.

Kunne du sagt opp jobben din og flyttet ut i villmarken? I "Eventyrjenter" møter vi fire jenter som har til felles at...

Publisert av NRK  Tirsdag 8. september 2015

Vilt og vakkert

Kudos til @NRKno for programmet #Eventyrjenter. Vel verdt å få med seg for #villmarkinger av begge kjønn.

@kristero på Twitter

I den tre episoder lange naturserien «Norges villmarker» er skogen, fjellet og kysten tema. Her har naturfotografene Arne Nævra og Torgeir Beck Lande brukt mange av de samme opptaksteknikkene som BBC bruker på sine store serier.

«Norges villmarker» gir seerne oppsiktsvekkende bilder av norsk dyreliv – blant annet av elg som skal krysse flomstore elver.

Lofotsprell

ELG: En elg krysset på dramatisk vis en stri elv i Arne Nævra og Torgeir Beck Landes storserie om norsk natur og dyreliv.

Foto: Naturbilder.no

I denne TV-serien legger de svært eventyrlystne brødrene Inge, Markus og Håkon Wegge ut på spektakulære turer i Lofoten. De tar seerne med på surfing i bølger som bryter mot snødekte strender, skikjøring, klatring og paragliding. Storebror Inge er kameramannen bak serien og prøver blant annet å filme skikjøring med nordlys i bakgrunnen. Brødrene gjør også et vågalt stunt på den kjente fjelltoppen Svolværgeita.

Markus Wegge surfer i Vesterålen i serien «Lofotsprell med Wegge i Loften og Vesterålen».

«LOFOTSPRELL»: Markus Wegge surfer i Vesterålen i serien «Lofotsprell med Wegge i Lofoten og Vesterålen».

Foto: Turbinfilm/Weggefilm/NRK

Naturmenneske – reinsdyr og rovdyr

Børre Aasbø

«NATURMENNESKE»: Børre Aasbø har fulgt den sørsamiske reindriften.

Foto: Kjartan Trana/NRK

Børre Aasbø fra Bangsund kunne ikke noe om TV-produksjon da han for noen år siden begynte å bruke tid sammen med sørsamiske reindriftsutøvere. I filmen hans «Naturmenneske – reinsdyr og rovdyr» møter vi to reinkalver. De har kommet bort fra mødrene sine i Børgefjell nasjonalpark og har fått navnene «Krævies» og «Ruhtjeke».

Det skal vise seg at livet på fjellet blir en kamp på liv og død. Filmen tar opp norsk rovdyrpolitikk og utfordringene for reindriftsnæringen. Den inneholder også unike opptak av bjørn, jerv, gaupe og ørn.

Innsikt for alle

NRK har som mål å bidra til innsikt og kunnskap for alle målgrupper. Dette er et av kjerneoppdragene for en allmennkringkaster. NRK jobber kontinuerlig med å utvikle innhold og formater som kan skape nysgjerrighet og interesse for vitenskap. Derfor er humor og underholdning viktige ingredienser i mye av det vi tilbyr også innen denne innholdskategorien.

NRK lager vitenskapelig innhold for barn, ungdom og voksne gjennom programmene «Schrödingers katt», «Newton» og serier som «Ikke gjør dette hjemme».

I tillegg produserer vi innhold fra vitenskapens verden på NRK.no. Mye av stoffet blir også versjonert og publisert i ulike sosiale medier. NRK har opprettet en egen vitenskapskanal på Youtube.

Øyeblikket: Når du ser dette skjønner du hvorfor mageplask gjør vondt. For english subtitles: bit.ly/øyeblikket-bellyflop

Publisert av NRK Viten  Lørdag 6. juni 2015

Pubertet i «Newton»

Pubertet i Newton (8:35)

«PUBERTET»: Newton-programleder Line Jansrud lærte unge om pubertet gjennom åtte episoder vinteren og våren 2015.

Foto: NRK / NRK NRK

Det har gått 34 år siden Trond-Viggo Torgersen lagde NRK-serien «Kroppen». Den var omstridt da, og overskrifter ble det også i 2015 da «Newton» lagde pubertetsserie for målgruppen 8–12 år. «Newton» er et naturvitenskapelig program for store barn. Målet er å være i øyehøyde med målgruppen og ta ungene på alvor. I denne alderen trenger ungene kunnskap om puberteten for å forberede seg på endringene som skjer med kroppen.

Programlederne i «Newton» skifter annethvert år, og har ulik bakgrunn. Da legen Line Jansrud ble ansatt var tiden inne for en ny serie om kropp og pubertet. I tillegg til fagkunnskap, har hun et sterkt engasjement for den fantastiske menneskekroppen.

Line Jansrud i Newton-serieon om pubertet

RETT PÅ SAK: Legen Line Jansrud gikk rett på sak i programserien.

Vi ville behandle temaet akkurat så forståelig og fordomsfritt som vi mener målgruppen krever, med utgangspunkt i de fortellergrepene «Newton» har utviklet gjennom mange år: Gå tett på, fortelle med bilder, være konkrete, modige og uredde.

Pubertetsserien var på til sammen åtte episoder. Line Jansrud var gravid under innspillingen og serien ble avsluttet med at vi fulgte Lines fødsel. Den ble sendt som en «Newton» spesial i august 2015 med den nybakte mammaen som programleder.

NRK skal våge å være kontroversiell når det er nødvendig for å fortelle de riktige historiene.

NRKs årsrapport 2015

Serien skapte generelt stort engasjement. En god del reaksjoner kom fra bekymrede småbarnsforeldre som syntes serien var for grov både verbalt og billedmessig. Dette ble behandlet i Kringkastingsrådet i august 2015. I sin uttalelse konkluderte rådet med at NRK var modig som våget å ta opp temaet pubertet på en slik måte. NRK har provosert noen, men rådets oppfatning er at NRK i det store og hele lyktes godt med serien «Pubertet».

Newton lærer barn om vulva

SENSURERT: Innslaget der Line Jansrud lærer barn om vulva, ble for sterkt for Facebook.

Vitenskap og humor

Rune Nilson og Torfinn Borkhus i «Ikke gjør dette hjemme»

MAKKERE: Rune Nilson og Torfinn Borkhus er makkere både på TV og i radio.

«Ikke gjør dette hjemme» er programmet der ting skal prøves som du ikke bør gjøre hjemme i ditt eget hus. Programlederne utsetter både seg selv og huset de bor i, for store prøvelser. Eksperimentene er skalert til et nivå som krever nært samarbeid med profesjonelle aktører og nødetater.

Høsten 2015 sendte NRK1 åtte nye program i det som var den fjerde sesongen av «Ikke gjør dette hjemme». Programmet slår svært godt an, særlig blant gutter og menn i alderen 12–29 år, en målgruppe som det generelt er vanskelig å nå. Rundt 500 000 fulgte sendingene på NRK1 mandager klokken 19.45.

I tillegg er serien mye sett i NRK TV på nett. «Ikke gjør dette hjemme» er til stede på Facebook og har drøyt 47 000 følgere. «Ikke gjør dette hjemme» er utviklet av NRK og er så langt det NRK-konseptet som er kjøpt av flest TV-produsenter rundt om i verden.

Torfinn Borkhus og Rune Nilson i «Ikke gjør dette hjemme»

«IKKE GJØR DETTE HJEMME»: Programleder Rune Nilson (t.h.) har denne sesongen fått ny makker i Torfinn Borkhus, også kjent som medprogramleder i radioprogrammet «Lønsj» sammen med Rune. Nilson er fortsatt skeptisk til konseptet og blir fysisk dårlig når det smeller som verst. Borkhus er derimot en sindig kar fra Folldal som tåler smellene godt.

Foto: Erlend Lånke Solbu/NRK

NRK løftet klimajournalistikken

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H)

KLIMATOPPMØTE: NRK fulgte klima- og miljøminister Tine Sundtoft tett under toppmøtet.

Foto: Eivind Molde / NRK

Det hører til NRKs oppdrag å løfte fram vesentlige forhold av stor samfunnsmessig betydning. I begynnelsen av desember 2015 møttes representanter for 195 land i Paris for å diskutere hvordan verden kan løse utfordringene som klimaendringene påfører oss. Global oppvarming og CO2-utslipp var sentrale tema.

Det store klimatoppmøtet var bakgrunnen for at NRK viet hele den siste uka i november til å løfte fram klimaproblemstillinger. NRK belyste temaet fra mange ulike vinkler. Målet var å gi publikum mulighet til å tilegne seg mer bakgrunnskunnskap og få innsikt i de mange kompliserte spørsmålene som skulle diskuteres på toppmøtet.

Alle hovedkanaler og alle plattformer ble tatt i bruk; TV, radio, nett og sosiale medier. I tillegg deltok NRK Skole aktivt. Det ble lagt vekt på faktabasert og løsningsorientert journalistikk tilpasset ulike aldersgrupper.

Det ble også produsert et stort antall korte og informative videoer tilpasset nett og sosiale medier. Noen av disse har også fungert godt på TV. Der det var mulig, ble det lagt til rette for at publikum selv kunne sjekke grunnlagsdataene for det som ble presentert.

NRK-team under klimatoppmøtet i Paris

PARIS: NRKs team under klimatoppmøtet i Paris.

Temauken ble avsluttet ved inngangen til klimatoppmøtet. Da var det naturlig å gå over til et mer nyhetspreget fokus.

Bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK1

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK1

Antall timer informasjonsprogrammer på NRK1 fordelt på tema i prosent. Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

Bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK2

NRK klima logo

NRK Klima logo og emneknagg

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK2

Antall timer informasjonsprogrammer på NRK2 fordelt på tema i prosent. Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

Bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK3

Selda Ekiz og klimaårsaker

KLIMAUKEN: Selda Ekiz forklarer klimaårsakene.

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på NRK3

Antall timer informasjonsprogrammer på NRK3 fordelt på tema i prosent. Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

Neste uke starter klimakonferansen i Paris. Aktualitetsmagasin fra NRKs utenriksredaksjon. NRKs utenrikskorrespondenter bidrar med analyser og historier. Programledere er Hege Moe Eriksen og Gry Blekastad Almås.

«URIX SPESIAL» om klimautfordringene ble sendt 25. november

Et variert tilbud på TV under klimauken

Seertall

Markedsandel (prosent)

«Økolandsbyen» (snitt)

17,4

«Storbyer under vann» (snitt)

5,2

«Solar Impulse - det nye solcelleflyet»

5,3

«Naturens kapital»

4,5

«Klimaendringer - tallenes tale»

«Sanninga om kjøtt»

5,4

«Det er jorda vi lever av»

3,5

Fakta på lørdag: «Spis - ikke kast»

3,9

Urix Spesial

«I stormens øye»

3,9

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen

Rating i tusen og markedsandel for utvalgte programmer og dokumentarer fra klimauken.