Kringkastingsorkestret

Foto: Anna Julia Granberg / Blunderbuss

Dele godene

KULTUR: NRK er en av Norges viktigste kulturinstitusjoner. Kulturoppdraget vårt er stort og mangfoldig. Vi er produsenter, formidlere, kuratorer, kritiske journalister og aktive samarbeidspartnere.

Som allmennkringkaster skal vi tilby kulturstoff for både brede og smale grupper, og produsere og formidle norsk musikk og drama. Forventningene til hva NRK skal levere på kulturfeltet er høye.

Flere skal oppleve og oppdage

I 2015 har NRK lagt en ny kulturstrategi. Kulturredaktør Hege Duckert inviterte NRKs avdelinger, publikum, samarbeidspartnere og kontakter i kulturlivet med i prosessen.

Utgangspunktet for strategien er at kultur er et gode i samfunnet, og at NRKs oppdrag er å gi flere tilgang til dette godet. NRK vil derfor jobbe aktivt med å formidle godt og variert kulturinnhold på måter som gjør at vi når ut til alle kulturinteresserte, også de som ikke tidligere har brukt tilbudet fra NRK.

Vi ønsker å få flere til å bli interessert i kulturinnholdet ved å behandle brede kulturuttrykk med nysgjerrighet og de smalere kulturuttrykkene med større åpenhet.

Fra magasin til serie

NRK er nærmest alene om å lage norske kulturprogrammer på TV. De siste årene har produksjonen av kulturprogrammer gått fra magasin til serier.

I Larsens leilighet

«I LARSENS LEILIGHET»: I hjemlige omgivelser får Vegard Larsen besøk av noen av våre mest kjente skuespillere. Her med Linn Skåber.

Foto: Kamilla Marie Johnsen / NRK

NRK laget flere serier om ulike kulturområder i 2015. TV-serier gir større muligheter til å gå i dybden, og innholdet får større verdi for publikum fordi mange også velger å se seriene i NRK TV på nett. Vi har sendt nye serier som arkitekturserien «Arkitektens hjem», skuespillerserien «I Larsens leilighet», bokprogrammet «Brenner og bøkene» og «IKON» der våre største bildekunstnere ser tilbake.

NRKs største talk shows, «Skavlan» og «Lindmo», er begge sentrale formidlere av kulturinnhold generelt, og ny musikk spesielt, til et bredt publikum.

Radiomangfoldet

NRK P2 er fordypningskanalen på radio. I underkant av seks prosent av befolkningen lytter til kanalen daglig, mens ti prosent oppgir NRK P2 som favorittkanal, ifølge NRKs lytterundersøkelser. Sendeskjemaet på NRK P2 er endret de to siste årene. Vi har gått fra å ha mange småredaksjoner til å bygge opp færre og sterkere redaksjonelle miljøer.

Espen Egil Hansen.

«SOMMER I P2: I serien får stemmer fra ulike deler av samfunnet anledning til å gå i dybden. Blant dem som delte musikk og tanker med lytterne sommeren 2015, var Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen.

Dette har ført til satsinger som «Spillerom», «Ekko» og «Kulturhuset» på dagtid, og «Salongen» på ettermiddagen. «Spillerom» dekker ulike musikksjangre, og henvender seg til musikkinteresserte P2-lyttere som vil ha et aktuelt og kritisk musikkprogram.

«Spillerom søndag» har solid dekning av samtidsmusikk. Tidligere sendte NRK P2 enda flere spesialprogrammer om ulike musikksjangre. Nå tilbyr NRK musikk og journalistikk om musikken i kanaler som NRK Klassisk, NRK Jazz, NRK Folkemusikk, NRK P1+, NRK mP3 og NRK P13. Publikum har dermed fått et bedre og mer mangfoldig musikktilbud totalt sett.

Hele landets orkester

Kringkastingsorkestret er landets desidert mest allsidige, sjangeroverskridende og lekne symfoniorkester. Det svinger av orkesteret, enten det er tolkninger av det klassiske repertoaret, urfremførelser av norsk samtidsmusikk, samspill med jazzgruppen Come Shine eller med svartmetallbandet Dimmu Borgir.

Kringkastingsorkestret er viktig for NRKs programvirksomhet. Med sitt omfattende samarbeid med andre musikere, konsertscener og festivaler over hele landet, er det også viktig for norsk musikk- og kulturliv.

Dirigent i verdensklasse

Miguel Harth-Bedoya

KORK-SJEFEN: Miguel Harth-Bedoya dirigerer Kringkastingsorkesteret.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Dirigent Miguel Harth-Bedoya har lang fartstid på den internasjonale musikkscenen og dirigerer jevnlig de store orkestrene og solistene. I 2015 gikk han inn i sin tredje sesong som Kringkastingsorkestrets sjefdirigent.

Med Harth-Bedoya har orkestret og publikum blitt kjent med nytt og spennende repertoar. Ikke minst gjennom prosjektet Caminos del Inka som leter frem ukjent musikk fra Sør-Amerika og får nye latinamerikanske komponister frem i lyset.

På samme tid har Harth-Bedoya dykket ned i den norske musikkskatten med stor entusiasme og har allerede urfremført flere norske verk.

Musikkprofil NRK P1

Diverse lett musikk/pop/rock