Frank Aarebrot Krig på 200 minutter 2015

I forbindelse med 75-årsdagen for krigsutbruddet i Norge foreleste professor Frank Aarebrot om 2. verdenskrig på 200 minutter på Det akademiske kvarter i Bergen.

NRK går i dybden

FORDYPNING: Dokumentar- og samfunnsavdelingen i NRK satser i økende grad på å publisere innhold tilrettelagt for mobilen. På den måten ønsker NRK å nå ut med viktig samfunnsstoff til et yngre publikum. Så lenge innholdet engasjerer, bruker de unge tid på fordypningsartikler på mobilen.

NRK lager selvstendige produksjoner for nett og mobil innenfor områdene undersøkende journalistikk, fortellende journalistikk, helse- og forbrukerjournalistikk. Og vi lager innholdstjenester rettet mot skoleverket.

De undersøkende, krevende journalistiske prosjektene er en viktig del av NRKs samfunnsoppdrag, og både publikum, nasjonale og internasjonale fagjuryer satte pris på dette innholdet i 2015.

Bygda som sa nei: Delebilde Velaug

NETTDOKUMENTAR: Velaug Eidem Løvaas var blant hyttenaboene som uttalte seg om asylmottaket.

Skjult under Gamle Aker kirke ligger noe få av Oslos innbyggere vet om.(3:6)

«HEMMELIGE ROM»: NRK besøkte seks norske anlegg som inntil da hadde vært hemmelige eller stengt for allmennheten. Disse ble presentert i nettdokumentar-serien «Hemmelige rom». Her fra del 3:6: «Hemmeligheten under kirkegården».

I romjulen 2015 publiserte vi nettdokumentaren «Bygda som sa nei» om asylmottaket på Rondeslottet hotell – en serie som i sin helhet ble filmet i høydeformat for å passe til mobiltelefoner, og som ved utgangen av året hadde nådd nær en halv million visninger.

Bygda som sa nei

MOBIL-TILPASSET: «Bygda som sa nei» var spesiallaget for høydeformatet.

Bygda som sa nei

HØYDEFORMAT: Nettdokumentaren «Bygda som sa nei» ble filmet i høydeformat for å vises best mulig på mobil.

Foto: Gry Kårstad / NRK

«Brennpunkt» når fortsatt fram til TV-publikummet med vesentlige og alvorlige problemstillinger. Redaksjonen vant Gullruten for «Den siste reisen» om legeassistert avslutning av livet, SKUP-diplom for «Kontrollørene kommer» om kvalitetssikring av offentlige milliardprosjekter, og Prix Europa med «Fredsprisens pris» om Nobel-tildelingen til Liu Xiaobo.

Ekko

FLAGGSKIP: Ekko-redaksjonen sender nå seks dager i uka på NRK P2.

Foto: Ole Kaland / NRK

NRK P2s kjerneprogram «Ekko» utvidet sendeflaten i løpet av fjoråret til seks dager i uken ved å gå sammen med «Radiodokumentar» om å lage et eget frokostprogram lørdag. «Radiodokumentar» vant pris for årets spesialprogram under Prix Radio med den betagende historien «Amerikafaren».

Featureserien om ungdommene i det norske «Yrkeslandslaget» ble publisert på nett i sin helhet før den gikk på TV. Serien om «Økolandsbyen i Hurdal» ble også gjenstand for en større digital satsing.

NRK1 er unik i sin evne til å nå bredt ut til store deler av befolkningen med både tyngre og litt lettere faktastoff med programmer som «FBI», «Puls», «Solgt» og ulike arkivprogrammer.

Laster Twitter-innhold

NRK2 tilbyr fordypning og bakgrunn for aktuelle begivenheter og samfunnsspørsmål. Det gjøres gjennom dokumentarer, temasatsinger og spesialsendinger som «Urix Spesial». Her er noen eksempler på dokumentarer som ble sendt i 2015:

• «Homofil frykt i Russland»
  • «Arbeiderne fra Øst-Europa»
  • «Egypt – drømmen om en revolusjon»
  • «Europas syke økonomi»
  • «Moteslavene i Bangladesh»
  • «Stakkars vesle Europa»
  • «Organer på svartebørs»
  • «Scientologi – troens fengsel?»
  • «Økonomens dystre spådom»
  • «Afghanistan: Vestens nederlag»
  • «Apples brutte løfter»
  • «Klimaendringer – tallenes tale»
  • «Dra tilbake dit du kom fra»
  • «Pervert Park: Sexforbrytarane»
  • «Belgia og Jihadistene»
Solgt! 2015 (3:6) SOLGT! 2015

«SOLGT!»: I 2015 var Frode Søreide og Solgt-meglerne i Spania

Vi har også i 2015, som tidligere år, samlet det beste vi har av norske og internasjonale dokumentarer i Dokusommer på NRK2 og NRK TV på nett. Gjennom temasendinger og temauker setter NRK2 søkelys på aktuelle samfunnsspørsmål, som:

• «Byen» – om byplanlegging og urbanisering. Temauke i februar.
  • Andre verdenskrig. Temasatsing i perioden 9. april til 8. mai.
  • Atombombene over Hiroshima og Nagasaki – flere dokumentarer i forbindelse med 70-årsmarkeringen.
  • Historie og vitenskap. August 2015.
  • Kapital – om internasjonal økonomi. Temauke i oktober.
  • Innhold knyttet til klimatoppmøtet i Paris. Temasatsing i november.

Krig på 200 minutter

Dokusommer: Scientologi - troens fengsel?

«DOKUSOMMER»: «Scientologi – troens fengsel?»

Studentersamfunnet i Bergen og NRK inviterte igjen til forrykende forelesning fra Kvarteret i Bergen. Den aldri hvilende og alltid frittalende professor, kommentator, demokratiforsker og statsviter Frank Aarebrot bød på en ny historiekveld. Denne gangen var temaet krig. Dette skjedde på 75-årsdagen for krigsutbruddet i Norge.

Urix spesial: «Mitt land». Utvidet spesialsending i anledning valget i Israel 17. mars. Urix spesial: «Hvem er Vladimir Putin?» Spesialsending viet Russlands president. Vi sendte også den amerikanske PBS-dokumentaren «Putin’s Way».

Laster Twitter-innhold

Dokusommer

Grafen under viser samlet seeing av ulike dokumentarer sendt sommeren 2015. Tallene er i 1000.

Dokusommer (graf)

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen og TNS Scores