Celine Helgemo i Stjernekamp

Celine Helgemo var en av ti som deltok i «Stjernekamp» i 2015.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Et viktig samarbeid

EKSTERNE PRODUKSJONER: I 2009 opprettet NRK en egen redaksjon for å profesjonalisere samarbeidet med uavhengige produksjonsselskaper. I de påfølgende årene har andelen eksterne produksjoner i NRK økt betraktelig. Siden
2010 har NRK investert over en milliard kroner i eksterne produksjoner. Vi har også investert opp mot en halv milliard kroner i fremtidige leveranser av kvalitetsinnhold fra norske TV-medarbeidere utenfor NRK.

NRK publiserer innhold fra fire forskjellige kilder for å levere hele bredden i allmennkringkasteroppdraget:

• Intern produksjon bestilt fra NRKs interne produksjonsenheter
  • Norsk produksjon bestilt fra eksterne produsenter
  • Nordisk samarbeid og co-produksjoner gjennom Nordvisjonen
  • Internasjonalt innkjøp

I 2015 utgjorde eksterne produksjoner ca. en tredjedel av det frie TV-budsjettet.

NRKs årsrapport 2015

I 2015 utgjorde eksterne produksjoner ca. en tredjedel av det frie TV-budsjettet, når nyheter, sport, innkjøp, distrikt og NRK Sápmi holdes utenfor. Vi vil fortsette å øke denne andelen, basert på redaksjonelle vurderinger av hva som gir publikum det beste innholdet.

«Kampen om tungtvannet» - Espen Klouman-Høiner og Anna Friel

«KAMPEN OM TUNGTVANNET»: over én million så hver av episodene i dramaserien i gjennomsnitt. Her er to av hovedpersonene, Tronstad og Smith (Espen Klouman-Høiner og Anna Friel).

Foto: Filmkameratene AS/Jiri Hanzl

Beste idé

Adam og Tore i «Sofa»

«SOFA»: Adam og Tore kommenterer det som kommer i TV-ruta, uten filter.

Foto: Stix

Vårt samarbeid med eksterne produsenter vil alltid være innholds- og redaktørstyrt. De eksterne prosjektene inngår som en del av den helhetlige planleggingen av NRKs innhold, og vi tar alltid utgangspunkt i målet om å utvikle «beste idé».

Det norske produksjonsmiljøet har høy kvalitet og representerer et viktig tilfang av gode manus, ideer og produksjoner. Uten en betydelig andel eksterne produksjoner vil innholdstilbudet til publikum svekkes.

Når vi velger å samarbeide med eksterne produsenter er beste idé, behovene i sendeskjemaet, leveringsdyktighet, kvalitet og produsentens forståelse for NRKs oppdrag som allmennkringkaster noen av de viktigste kriteriene våre.

Enok Groven i Anno

«ANNO»: Enok Groven er en av deltakerne som huskes best fra første sesong av realityserien. Men i finalen ble han slått av Emilie Enger Mehl.

Foto: Stix

Uavhengige produsenter er blitt et likeverdig kraftsenter for norsk TV-produksjon, også for NRK. Dermed har publikum fått prosjekter fra NRK som «Folkeopplysningen», «Lilyhammer», «Mesternes Mester», «Halvbroren», «Skavlan», «Hvem tror du at du er», «Stjernekamp», «Barn ingen adgang», «Anno», «Barnas restaurant», «Dauinger», «Trio», «Oppdrag Nord-Norge», «Unge lovende», «Energikampen», «Ingen grenser», «Landeplage», «Datoen», «Koselig med peis», «Siffer», «Lille Norge og stormaktene», «Snøballkrigen», «Norsk innvandringshistorie», «Kampen om tungtvannet», «Sofa», «Alliert og alene» og mange, mange flere.

Disse eksterne prosjektene har mye til felles. De representerer alle vesentlig innhold for NRK, programmene er sett av mange, og de har vunnet norske og internasjonale priser for NRK. Men de har også det til felles at de, for NRKs seere, fremstår som NRK-innhold. Dette er mulig fordi våre redaktører samarbeider svært tett med de uavhengige produsentene gjennom hele produksjonsprosessen, og sørger for at innholdet vi får er skreddersydd for NRKs publikum.

Nora, Lars og Simen i «Trio – Odins gull».

«TRIO»: Nora, Lars og Simen i «Trio – Odins gull».

Foto: NordicStories/Fabelaktiv/NRK

En annerledes oppdragsgiver

Vår innholdsprofil er vesentlig forskjellig fra andre norske publisisters.

NRKs årsrapport 2015

NRK er en litt annerledes oppdragsgiver enn våre kommersielle konkurrenter. Innholdet vi investerer i skal passe sammen med innholdet vi lager selv, innholdet vi får fra Nordvisjonen og det vi kjøper på det internasjonale markedet.

Vår innholdsprofil er vesentlig forskjellig fra andre norske publisisters. NRKs interne bestillere, vår internasjonale innkjøpsavdeling og eksternredaksjonen samarbeider daglig om å skape den beste innholdspakken for NRKs publikum.

Leverandørene må ha en dyp kjennskap til vår form og vårt krav om relevant og viktig innhold. Vi leter ofte etter innhold som andre ikke etterspør. Dette krever mye av leverandørene, men det gir dem også mulighet til å skape innhold over en større sjangerskala, noe produksjonsselskapene vet å verdsette.

Jon Almaas

SLEKTSFORSKNING: Jon Almaas i «Hvem tror du at du er?»

Foto: Monster

NRKs innhold kan ikke inneholde noen form for produktplassering. Vår restriktive holdning til sponsorering utfordrer både NRK og våre eksterne leverandører til å tenke annerledes også når det gjelder finansieringen av innholdet. Hvis innholdet er finansiert av flere enn NRK, skal publikum få vite av hvem, og være sikre på at slike investorer og sponsorer ikke har påvirket det redaksjonelle innholdet i noen form.

Verdens beste skijenter

«VERDENS BESTE SKIJENTER»: Therese Johaug, Marit Bjørgen og de ni andre jentene på langrennslandslaget ble fulgt tett både sportslig og personlig i serien «Verdens beste skijenter».

Foto: Vegard Breie / Globus Media

Samspill med leverandører

Skavlan

«SKAVLAN»: Fra venstre: Jamie Oliver, prinsesse Madeleine av Sverige, Fredrik Skavlan og Adele. «Skavlan» produseres av Monkberry.

Foto: Monkberry

Fremdeles bruker NRK størstedelen av innholdsbudsjettet på produksjon i eget hus. Nyheter, sport og innhold fra distriktene produserer vi selv. NRK har mange redaksjoner spredt over store deler av landet med høy kompetanse og lang fartstid som leverandører til NRKs plattformer og kanaler.

Det er i samspillet med de ulike leverandørene vi kan opprettholde vår posisjon og beholde den tillit vi har fått av det norske folk.

NRK bestiller mer fra eksterne produksjonsselskaper

Forretningsmannen forteller om oppveksten i kveldens Skavlan.

GJEST HOS «SKAVLAN»: Stein Erik Hagen snakket åpent ut om å være homofil i stolen hos Fredrik Skavlan.

Grafen viser hvor mye NRK bruker på eksterne produksjoner, målt i antall millioner og som en prosentandel av det frie programbudsjettet for TV. Alle tall er et gjennomsnitt av de tre siste år.

NRK bestiller mer fra eksterne produksjonsselskaper (graf)

Kilde: NRKs årsregnskap 2015