Gine Cornelia Pedersen (t.v.), Siri Seljeseth (midten) og Alexandra Gjerpen spiller hovedrollene i "

Gine Cornelia Pedersen (t.v.), Siri Seljeseth (midten) og Alexandra Gjerpen spiller hovedrollene i «Unge lovende».

Foto: Eirik Evjen/Monster

TV-drama går nye veier

DRAMA: Godt TV-drama tar oss med til nye verdener, lar oss oppleve, gjenkjenne og identifisere oss med andre mennesker, og kjenne tilhørighet til vår egen kultur. Vi har behov for opplevelser og underholdning, og vi har behov for å reflektere rundt følelser som glede og sorg, forhåpninger og bekymringer. Målet for norsk drama på NRK er å svare på disse behovene.

Internasjonalt prisdryss

Norske dramaserier har utvilsomt skapt både engasjement, underholdning og gjenkjennelse i 2015, og ikke minst bidratt til NRKs strategiske mål om å samle folket, ha en unik innholdsbredde og styrke vår kultur og identitet.

Anneke von der Lippe

«ØYEVITNE»: Anneke von der Lippe ble hedret med Emmy.

Foto: Theo Wargo / Afp

2015 har også vært et år hvor norsk drama har markert seg sterkt internasjonalt. To av de fem høyest rangerte dramaseriene i Prix Europa var norske – henholdsvis «Kampen om tungtvannet» og «Kampen for tilværelsen».

Den historiske serien fra Rjukan vant hovedprisen for drama i Prix Italia, og Anneke von der Lippe fikk International Emmy Award for sin rolle som Helen Sikkeland i «Øyevitne».

Påkostet drama

NRK har som ambisjon å øke produksjonen av norsk drama. Vi skal lage påkostet, bredt og briljant drama som gir store opplevelser for mange, men vi skal også leke med nye måter å produsere og publisere drama på for å nå forskjellige målgrupper.

Kampen om tungtvannet KAMPEN OM TUNGTVANNET

KRIGSDRAMA: «Kampen om tungtvannet» ble sett av 1,7 millioner i gjennomsnitt per episode.

Foto: Filmkameratene AS
Skjermdump fra The Guardian med omtale av Kampen om tungtvannet

SKRYT: Den britiske avisen The Guardian roste «Kampen om tungtvannet» («The Saboteurs»).

«Kampen om tungtvannet» er et eksempel på en påkostet dramaserie, som førte til et stort engasjement i 2015. Nærmere 1,2 millioner nordmenn fulgte serien hver uke på TV, og ytterligere en halv million så serien i opptak eller på nett.

I flere medier gikk debatten om historiske detaljer, men fremfor alt ble det oppmerksomhet omkring norsk krigshistorie og tysk atomforskning.

#kampenomtungtvannet Den beste og mest spennende serien jeg har sett på mange år, uansett produsent og land! Takk og kudos @NRKno #nrk

Niels Berthelsen ‎@nieberth på Twitter

Serien ble også sendt på Channel 4 i England. Avisen The Guardian skrev: «How wartime adventure should be done». Foruten internasjonal oppmerksomhet fikk serien også flere Gullruter. «Kampen om tungtvannet» er produsert av Filmkameratene for NRK.

Fra episode fire av "Kampen om tungtvannet".

SABOTØRENE: I «Kampen om tungvannet» var oppdraget å sprenge fabrikken på Rjukan.

Ungt og innovativt

Høsten 2015 lanserte NRK to serier ment for et ungt publikum, publisert på en ny og utradisjonell måte. Seriene traff målgruppene klokkerent.

Skam nettside

LITT HEMMELIG: Dramaserien «Skam» ble lansert på en egen nettside uten forhåndsannonsering, men ble likevel funnet og spredt videre av målgruppen.

«Skam» var rettet mot 16–19-åringer – en seergruppe som det vanligvis er vanskelig å treffe med norsk innhold. Serien ble publisert på nettet, uten noen form for forhåndsomtale. NRK ønsket at de unge skulle oppdage serien selv, og den ble uten tvil omfavnet av målgruppen.

Historien ble fortalt og publisert mens den var under produksjon for å skape en opplevelse av sanntid. Opptakene ble gjort bare noen få uker i forkant av publisering. Små scener ble lagt ut på p3.no gjennom uka, og så vist samlet som en episode på nett og på NRK3 i slutten av uka.

Gjennom postinger på p3.no/skam og Instagram kunne publikum følge med på oppdateringer og kommunikasjon mellom rollefigurene i dramaserien. Brukerne/seerne fikk også anledning til å gi direkte tilbakemeldinger til serieskaperne.

Laster Twitter-innhold
Eva Mohns post på Instagram fra Halloween

INSTA-JENTER: Rollefiguren 'evamohn2' postet denne selfien av seg og venninnene til Halloween.

Serien har hatt over 100 000 unike brukere på nettet daglig, og serien får fortsatt nye seere. I januar 2016 var hver episode sett av over 193 000 seere. «Skam» havnet på femteplass på lista over hva NRK.no-brukerne søkte oftest etter i 2015. Serien er produsert i samarbeid mellom NRK Super og NRK P3, og fortsetter med nye sesonger i 2016.

Ny nettdramaserie på p3.no/skam

VIRAL HIT: Dramaserien «Skam» slo alle rekorder i 2015.

Endelig fått sett Unge Lovende – og jøss! Så steike bra! Så mange ukjente, unge skuespillere kan levere så sterkt og med et så godt manus?!

@uglevett på Twitter

«Unge lovende» ble også en snakkis i 2015. Silje Seljeseth var opphavskvinnen, og ble raskt utnevnt til en stemme for sin generasjon. Livet til de tre venninnene i 20-årene skapte gjenkjennelse langt utover seriens dreiningspunkt rundt kreative yrker og Grünerløkka.

Også distribusjonsmåten vakte begeistring. Alle seks episodene ble lagt ut på NRK TV på nett samtidig – én uke før første episoden ble vist lineært. I snitt hadde serien over 187 000 seere per episode på nett – noe som faktisk var mer enn «Kampen om tungtvannet».

Unge lovende

«UNGE LOVENDE»: Serien hadde premiere på nett.

Foto: Eirik Evjen

Det gjorde «Unge lovende» til den mest sette norske dramaserien på NRK TV på nett i 2015. «Unge lovende» er produsert av Monster.

Sommerdrama

På sommeren kunne NRK tilby verdens lengste dramaserie – i geografisk utstrekning. «Mysteriet på Sommerbåten» var en selvstendig dramaserie i 41 episoder som ble sendt i «Sommeråpent».

Så hele #UngeLovende forrige lørdag og det traff meg rett i hjarterota! Strålende er ikke på langt nær dekkende. Heia @siriseljeseth & co!

@fjell30 på Twitter
Mysteriet på sommerbåten

REKORD: «Mysteriet på Sommerbåten» er verdens lengste dramaserie i geografisk utstrekning med sine 2600 kilometer.

Foto: Glenn Meling
Opptak Mysteriet på Sommerbåten: Lydmann Adrian Strumse og fotograf Morten Forsberg i arbeid

MYSTERIUM: Lydmann Adrian Strumse og fotograf Morten Forsberg i arbeid under innspillingen av «Mysteriet på Sommerbåten».

Foto: Terje Reite / NRK

Serien ble spilt inn på båten, og hvert sted båten besøkte ble med i handlingen. I løpet av åtte uker ble det spilt inn, klippet, lydlagt, fargekorrigert – og sendt – over ti timer manusbasert drama. Hver episode på 15 minutter ble spilt inn og gjort ferdig i løpet av to dager.

Så mye drama på så kort tid vakte oppsikt, og serien ble spesielt invitert til å bli presentert på EBUs inspirasjonsdager i Berlin. Rundt en halv million seere fulgte serien hver dag. «Mysteriet på Sommerbåten» er produsert av NRK.

Kultserie

Sesong to av «Kampen for tilværelsen» ble møtte med høye terningkast hos anmelderne, og fikk en trofast seerskare hos et engasjert TV-publikum.

Da det ble klart at serien ville forsvinne på NRK TV på nett på grunn av begrensede rettigheter, ble det kommentert i VG: «Om den ikke allerede er en kultserie, kommer den i hvert fall til å bli det nå».

Kampen for tilværelsen (sesong 2)

«KAMPEN FOR TILVÆRELSEN»: Anneli (Kjersti Botn Sandal) og Thomasz (Bartek Kaminski).

Kampen for tilværelsen er noe av det mest absurd fantastiske noensinne vist på norsk tv! #nrk #kampenfortilvaerelsen

@VildeCoward på Twitter

Det ble Gullrute for beste manus og nominasjon til Prix Europa. «Kampen for tilværelsen» er produsert av NRK.

Nordisk drama

Høsten var også preget av Saga Norén og hennes nye makker Henrik i «Broen 3». Serien er svensk/dansk, men NRK har vært aktivt med som co-produsent fra første sesong. Episodene ble sendt så å si parallelt i de nordiske landene.

Første episode i sesong 3 samlet over 3,3 millioner seere i Norden. I tillegg var det mange som så den i reprise, i opptak og på nett.

Kampen

KOPIERT: «Kampen» handlet om Stian som må klare hverdagen akkompagnert av to ivrige kommentatorer. Nå er NRK-serien nyinnspilt i en sørkoreansk og en kanadisk versjon.

Serien ble kåret til «beste tilbakevendende drama» av det britiske fagbladet C21s internasjonale jury, og Sofia Helin fikk pris som beste skuespillerinne. «Broen» er produsert av svenske Filmlance og danske Nimbus.

Thure Lindhardt og Sofia Helin i Broen 3

«BROEN 3»: Thure Lindhardt som Henrik og Sofia Helin som Saga Norén fenget norske TV-seere også i sesong 3. NRK har vært aktivt med som co-produsent på den svensk-danske dramaserien.

Foto: Carolina Romare

Sitter og ser en tsjekkisk og en polsk versjon av Mammon 1 fra HBO Europe. Stor stas. #selvopptatttweet.

@Gjermundse på Twitter

En ny erfaring i 2015 har vært at andre dramaprodusenter har kjøpt NRKs serier som format, det vil si at norske dramaserier spilles inn på nytt i andre land. Barneserien «Kampen» – hvor et normalt gutteliv blir kommentert av to entusiastiske sportskommentatorer – finnes nå både i en kanadisk og en sørkoreansk versjon. Serien er opprinnelig produsert av Ape & Bjørn.

Mammon - sesong 2 MAMMON

«MAMMON»: Første runde i serien er nå innspilt på ny i både polsk og tsjekkisk versjon. Dette bildet er fra sesong 2.

Foto: Glenn Meling / NRK

«Mammon 1» (NRK) er produsert på nytt av HBO Europa både i Polen og i Tsjekkia. I tillegg er også «Øyevitne» og «Side om Side» serier som er kommet langt i prosessen for nyinnspilling, men avklaring skjer ikke før årsskiftet.

Ulik publisering og målgruppe gir seing på ulike måter

«Kampen om tungtvannet» fulgte en klassisk publisering med én episode i uka, og serien ble av mange sett direkte. «Unge Lovende», en dramaserie rettet mot de unge voksne, ble sluppet i sin helhet på nett og nesten 1/3 av seingen skjedde på nett.

#ungelovende må vera noge av det besta @nrk he laga. Fantastisk bra skuespill, og veldig bra manus, stjerna i bogå. He sitt alt på nett

@OddArneTjaaland på Twitter

«Skam» har en enda yngre målgruppe og her har flest sett serien på nett. «Side om Side» samler mange lørdag kveld, men ses også av mange i reprise, eller tidsforskjøvet gjennom opptak eller nett.

Statistikk

Grafen under viser gjennomsnittlig total seing i 1000 for ulike dramaserier som ble sendt høsten 2015.

Side om Side, sesong 3

«SIDE OM SIDE»: Alle rollefigurene samlet i sesong 3 av den populære familieserien.

Foto: Pål O. Nissen, NRK
Ulik publisering og målgruppe gir seing på ulike måter (graf)

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen og TNS Scores

1,7 millioner så «Kampen om tungtvannet»

Kampen om tungtvannet

GULLRUTER: Dramaserien «Kampen om tungtvannet» vant flere gullruter og fikk mye skryt.

Foto: Filmkameratene AS/Robert Holand

Alle episodene av «Kampen om tungtvannet» ble sett av over en million da episodene ble sendt for første gang. Inkluderer vi seing av repriser, opptak og seing på nett har episodene i snitt blitt sett av 1,7 millioner. Grafen viser total seing, målt i 1000.

1,7 millioner så «Kampen om tungtvannet» (graf)

Kilde: TNS Gallup TV-undersøkelsen og CPCD