Til Dovre faller

NRK Supers bidrag til Grunnlovsjubileet var en video der barn kunne lære om 1814 på 1-2-3.

Foto: NRK

Moderne folkeopplysning

Folkeopplysningstanken er like levende i NRK i dag som da vi ble etablert på 1930-tallet, men vi bruker andre virkemidler for å nå publikum. I et stadig større tilbud av underholdning, fra nasjonale og internasjonale aktører, er det krevende å fange folks oppmerksomhet. NRKs utfordring er derfor å gjøre temaer innenfor folkeopplysningstanken interessante og relevante for større deler av folket. Ikke bare for de få som allerede er spesielt interessert i emnet, men for de større gruppene av publikum som NRK kan nå med god folkeopplysning.

Grunnlovsjubileum

I 2014 var det 200 år siden Norge fikk sin egen grunnlov. NRK markerte jubileet med flere utradisjonelle konsepter innenfor tanken om folkeopplysning. Professor Frank Aarebrots gjennomgang av 200 års norgeshistorie på 200 minutter 28.februar var en av dem. Direktesendingen fra Bergen ga en tredobling av seertallene på NRK2 fredag kveld. Twitter kokte med hele 5 000 tweets rundt foredraget.

Hei @NRKbeta, jeg er ikke lisenspliktig, men har sett på Frank Aarebrot på NRK2. Hvordan kan jeg betale lisensen uten plikt?

@OlaMarvin / Twitter
NRK Supers bidrag til Grunnlovsjubilèet.

NRK Supers bidrag til grunnlovsjubileet var en video der barn kunne lære om 1814 på 1 -2 -3.

Musikkvideoen «Til Dovre faller» fra NRK Super er et annet eksempel på nye fortellermåter. Målet med videoen var å få barn til å lære Norges historie på en fengende og underholdende måte. Den ble en umiddelbar suksess med over 1,2 millioner avspillinger i «NRK TV».

Vil bare si at jeg som mor til en 11-åring er superførnøyde med videoen "1814 på en to tre". Min datter har lært teksten utenat og fått øynene opp for jubileet på en ny måte.

Sendt til Publikumsservice
Erna Solberg og NRKs Pål Plassen i broderkjeden

NRK P1 og programleder Pål Plassen gjenskapte eidsvollmennenes broderkjede 200 år etterpå. 20. mai 2014 deltok 54 000 mennesker i en broderkjede landet rundt med statsminister Erna Solberg i spissen

Foto: Erlend Laanke Solbu / NRK

«Norgesglasset» i NRK P1 valgte å knyttet landet sammen i broderkjeder, akkurat som eidsvollsmennene gjorde den siste dagen de var samlet. 54 000 mennesker i hele Norge med statsminister Erna Solberg i spissen ble med på broderkjeden. Den markerte finalen i «Norgesglasset» sin satsning på å fortelle om store og små hendelser rundt det som skjedde på Eidsvoll. NRKs forberedelser til grunnlovsjubileet startet allerede i 2011, og resulterte i flere hundre programmer og innslag på TV og radio. NRK publiserte også mer enn 100 nettartikler i forbindelse med 200-årsmarkeringen.

Maratonsending med salmesang

NRK arbeider kontinuerlig med utvikling av formspråk og fortellermåter for å nå fram med viktig innhold for innsikt og læring. I 2014 løftet vi fram salmeboka til et stort publikum gjennom maratonsendingen «Salmeboka fra perm til perm». Salmer er hele Norges kulturarv og har vært sunget i generasjoner. Første helgen i advent inviterte NRK kor og sangere fra mange forskjellige steder i landet til å delta i salmesang minutt for minutt.

Salmeboka minutt for minutt

«Salmeboka fra perm til perm» var et samarbeid mellom NRK, korbevegelsen i Norge og Kirkerådet. Vår Frue kirke i Trondheim ble stilt til rådighet for korsangere fra hele landet. Prosjektet involverte også flere andre kirker fra nord til sør i maratonsendingen. Her synges nest siste salme, nr. 898, «Hjemme i himmelen skal ingen mer gråte» av Øvre Nidelven Kammerkor, KorX og Chorus.

Foto: Tormod Kjensjord / NRK

NRK ville vise fram bredden i kultur-Norge, hvor ikke minst korsang er sterkt rotfestet i byer og grender. Over 3000 korister fra hele landet sang seg gjennom de 899 salmene i salmeboka på 60 timer med direktesendt TV og NRK.no. I «NRK TV» kan publikum finne sine favorittsalmer i etterkant. Her ligger hele sendingen indeksert og delt opp i 33 deler.

Livssynsredaksjon i Trondheim sørger for at NRK oppfyller oppdraget om å speile Norges religiøse arv og mangfold av livssyn. Redaksjonen har ansvar for morgenandakten i NRK P1, overføring av gudstjenester på TV og radio og livssynsprogrammet «Mellom himmel og jord» på NRK P1 og NRK P1+ og «Underveis» på NRK1. I 2014 sendte vi også to enkeltstående serier - «I heisen med» og «Døden- en serie om livet» - som på hvert sitt vis belyste eksistensielle temaer.

Laster Twitter-innhold

Sjangerbredde og temauker

NRK satser på norsk innehold innenfor vitenskap, natur, helse og livsstil, forbruk, undersøkende, dokumentar, livssyn, bakgrunn, historie og kunnskap. Flere av disse sjangrene er vi nærmest alene om å tilby publikum på norske TV- og radiokanaler. NRK P2 er kanskje den fremste kanalen for moderne folkeopplysning. Ved hjelp av kreative grep lykkes kanalen med formidling av kunnskap og innsikt til lytterne.

§ 15 a d. NRKs tilbud skal ha tematisk og sjangermessig bredde.

Et eksempel er «Ekko», som med sin vitenskapsformidling har etablert seg som et viktig program på kanalen. I det faste innslaget «Abels tårn» rigger journalist Torkild Jemterud seg til på Blindern hver fredag for #vaflerogvitenskap, et etablert konsept der et kompetent panel med forskere svarer på lytternes spørsmål.

Ekko

«Ekko» på NRK P2 sendes mandag til fredag mellom klokken 09-11, og er et godt eksempel på moderne folkeopplysning. Programmet tar for seg samfunnsstoff, forskning, vitenskap og møte med mennesker.

Foto: Ole Kaland / NRK

§ 15 a. NRK skal tilby tjenester som kan være kilde til innsikt, refleksjon, opplevelse og kunnskap gjennom programmer av høy kvalitet.

Både i NRK P2 og på NRK2 har vi de siste årene etablert ulike temadager eller temauker. NRK P2 viet for eksempel en hel dag i juni til Brasils økonomi, politikk, mat og kultur i forbindelse med at Brasil var vertsland for Fotball-VM. I løpet av året har NRK2 også hatt en rekke temauker – blant annet om Russland i forkant av OL i Sotsji, «Big Data- Din digitale framtid», «Europa mot 1814», «Første verdenskrig» og «Den kalde krigen». Noen enklere sammensatte temakvelder har handlet om personer som Richard Nixon, Bob Marley, David Bowie og Leonard Cohen, og ulike steder som Moskva, Svalbard og Rio.

Unge målgrupper

Folkeopplysningen 2

«Folkeopplysningen», sesong 2, tar for seg alle helserådene vi bombarderes med hver dag. Her med Henriette Bruusgaard (t.v) og programleder Andreas Wahl (t.h).

Foto: Teddy TV

En utfordring innenfor moderne folkeopplysning er å engasjere et yngre publikum om livsstil, helse, forbrukerstoff, dokumentar, vitenskap og lignende. En annen utfordring er å gi innholdet større verdi etter at vi har publisert innholdet første gang. Programserier lever bedre enn magasinflater i nett-TV, og de kan også lettere programsettes i sin helhet på nytt. Slik skaper NRK større verdi for publikum. I årene fremover vil derfor NRK legge om flere magasiner og flater til serier. «Folkeopplysningen», «Fylla», «På bortebane» og «Leos reise» er eksempler på serier i 2014 som behandler ulike temaer på en populærvitenskapelig måte.

På bortebane

I serien «På bortebane» møter vi stortingsrepresentant og leder av justiskomiteen på Stortinget, Hadia Tajik, som reiser ut i verden for å bli utfordret på det norske standpunktet om dødsstraff, barneoppdragelse og aktiv dødshjelp.

Foto: Monkberry

STATISTIKK

Livssynsprogrammer og gudstjenester på NRK

Antall timer sendt i 2014 per program

Totalt

NRK1

NRK2

Underveis

18

5

13

Gud og vitskapen

14

4

10

Fra Sverige til himmelen

11

-

11

På tro og Are

3

3

-

Påskenattsmesse fra Roma

2

-

2

Midnattsmesse fra Roma

2

-

2

Nordisk gudstjeneste

1

1

-

Høytidsgudstjeneste i Lommedalen kirke

1

1

-

Påskedag i Ilen kirke, Trondheim

1

1

-

Allehelgensgudstjeneste

1

1

-

Pinsegudsteneste frå Seim kyrkje

1

1

-

Palmesøndag i Ilen kirke, Trondheim

1

1

-

Jul i Nidarosdomen

1

1

-

Julaftengudstjeneste i Lommedalen kirke

1

1

-

Jezidi

1

-

1

Bibelen

1

-

1

Langfredag i Ilen kirke, Trondheim

1

1

-

Julegudstjeneste Oslo Døvekirke

1

1

-

Sum antall timer sendt

62

22

40

Kilde: TNS Gallup TV-meter

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på alle tre TV-kanaler

NRK gir deg et bredt tilbud av informasjonsprogrammer på alle tre TV-kanaler (graf)

Samtidsprogrammer er den største programkategorien innenfor informasjonsprogrammer på alle NRKs TV-kanaler. På NRK1 er Livsstil/mat/bolig nest størst. Kilde: TNS Gallup TV-meter.

Salmeboka minutt for minutt

Salmeboka minutt for minutt (graf)

Over to millioner var innom 'Salmeboka minutt for minutt' første helgen i advent. Grafen viser daglig dekning i 1000. Kilde: TNS Metrix TV-meter 2014.

Livssynsprogrammer på NRK P1 og NRK P2

Livssynsprogrammer på NRK P1 og NRK P2 (graf)

Grafen viser livssynsprogrammer på NRK P1 og NRK P2. Høyest lyttertall har God helg på P1 og verdibørsen på P2. Tallene omfatter sendte timer, inkludert repriser, 2012-2014. Kilde: TNS Gallup PPM.