P3-programledere under P3aksjonen 2014
Foto: Tom Øverlie

Setter spor i unges liv

NRK P3 økte både dekningen og markedsandelen i målgruppen 18–29 år i 2014. Og aldri har det blitt spilt mer norsk musikk på ungdomskanalen.

Ung

Det var knyttet stor spenning til hvordan NRK P3 skulle klare seg uten signaturprogrammet «Radioresepsjonen». Nå viser det seg at fornyelse har gjort kanalen godt.

I målgruppen 18–29 år hadde NRK P3 en daglig dekning på 22 prosent og en markedsandel på 21 prosent i 2014. Til sammenligning var tallene 21 og 20 prosent i 2013.

Hele 39 prosent av musikken som ble spilt på NRK P3 i fjor var norsk. Det er ny rekord. Kravet er 35 prosent. I tillegg var de åtte mest spilte låtene på NRK P3 og søsterkanalen NRK mP3 laget av norske artister.

Populært morgenshow

NRK har som mål å være til stede i unge menneskers liv og fortelle gode historier fra et ungt perspektiv. Vi skal sikre et variert og relevant tilbud for en målgruppe som lever i en stadig mer fragmentert medievirkelighet, og være et reelt alternativ til internasjonal og kommersiell ungdomskultur.

NRK P3 jobber hele tiden med å treffe målgruppa. Det gjør vi gjennom musikk, kjente profiler og eventer. Radioprogrammet «P3morgen» har befestet sin posisjon som Norges mest populære morgenshow. De fikk tre priser på Prix radio, blant annet Årets programledere.

Laster Twitter-innhold

De morgenfriske programlederne Silje og Ronny møter målgruppa i hverdagen og gjennom større arrangementer som «VG-lista Topp 20», «P3 Gull», festivaler, «P3morgens» -turné og «P3morgens» -julefrokost.

Innsikt

«Verdens Rikeste land» er et annet populært radioprogram som gir unge en oppdatering på viktig samfunnsstoff. Gjennom «P3 Aksjonen» har programmet løftet samfunnsoppdraget og samfunnsengasjementet til NRK P3.

P3-dokumentar har tatt opp alvorlige temaer fra unges liv som abort, hvordan det er å miste noen i ung alder, bruken av hasj og hvordan det oppleves å få et barn med Downs syndrom. P3- dokumentaren lages for nett og radio og er en produksjon som treffer målgruppen på flere plattformer i ulik format.

P3 dokumentar - om å få barn med Downs syndrom

I en av de sterke P3-dokumentarene forteller Ellen og Ole-André om hvordan det oppleves å få et barn med Downs syndrom.

Foto: Jonas Jeremiassen Tomter / NRK

Suksess på Instagram

NRK P3 tilbyr nyheter skreddersydd for mobilbrukerne. Vi har gjort stor suksess med korte nyhetsmeldinger gjennom Instagram-kontoen «nrkp3nyheter». Ett bilde og 4–5 linjer med tekst gir brukerne en kort oppdatering på en nyhet innimellom vennebilder i Instagram-strømmen. NRK P3 var også en av de første nyhetsleverandørene som tok i bruk Snapchat i sin nyhetsformidling.

NRK P3 legger ut nyheter i kortversjon på Instagram og har fått masse skryt for det.

NRK P3 legger ut nyheter i kortversjon på Instagram og har fått masse skryt for det.

Foto: (Skjermdump: P3nyheter på Instagram)

P3-serier på TV og nett

NRK P3s TV-serier har som mål å speile og definere ung virkelighet og lage underholdning som setter spor. NRK P3 vil lage nyskapende TV som folk kan kjenne seg igjen i og som de ikke får på noen andre kanaler. I 2014 lyktes vi med det da «Prosjekt Perfekt» ble kåret til «Årets nyskapning» under TV-bransjens prisutdeling Gullruten.

Leos Reise (3:6)

Leo Ajkic er på konsert med Balkans svar på Madonna i Serbia.

Foto: Pål Rønnevik/NRK / Pål Rønnevik/NRK

Seriene vi skaper har ulikt utgangspunkt. Noe er konseptdrevet – som «Prosjekt perfekt» eller «Dama til» og «Typen til». Andre ganger lager vi programmer rundt profilene våre – for eksempel «Leos reise», som ble en stor suksess på NRK3.

I programmet er det Leo Ajkics personlighet, spørsmål og fordommer som står i sentrum når han oppsøker flere av verdens største folkefester. I løpet av serien drar han blant annet til fotball-VM i Rio de Janeiro, fullmånefest i Kambodsja, hindufeiring i India og Balkan-fest i Serbia.

Turen til Serbia blir spesiell for Leo, som opprinnelig er bosnier. Han var spent på om han kom til å føle seg velkommen i Serbia. I serien deler Leo både gode og skremmende minner fra barndommen.

Laster Twitter-innhold

Drama

NRK P3 lager TV-innhold for unge mennesker. Skal man nå målgruppene 12–19 år og 20–29 år, bør underholdningsaspektet aldri være langt unna. Men tematisk kan seriene handle om alvorlige ting. Sjangermessig beveger vi oss fra reality og dokumentar til talkshow og drama.

«Dumpa» er drama i kortformat, publisert rett på nett. Ti sanne historier om unge kjærlighetsbrudd, dramatisert i episoder på under tre minutter. Samtlige episoder ble publisert samtidig. «Dumpa»-tematikken var i fokus både på radio og nett hele uka og engasjementet på sosiale medier var stort.

"Dumpa" på P3

P3 filmatiserte ti av lytternes "Dumpa"-historier og la dem ut på nett.

I tråd med NRK P3s rolle som humor- og talentleverandør på radio, jobber vi også med nyskapende, visuell humor. «Berrum & Beyer» – en parodi på norske humortalkshow – ble hyllet av en rekke humorprofiler på sosiale medier. Serien fikk imidlertid dårlige kritikker og gikk ikke hjem hos publikum.

Men for å lykkes må man noen ganger feile. I 2015 kommer Lars Berrum og Martin Beyer-Olsen tilbake med «Norske fordommer», en serie i infotainment-sjangeren der de blander betraktninger om norsk virkelighet med humor.

Tilstedeværelse der det skjer

NRK skal være til stede der unge mennesker er og skape engasjement og entusiasme. En måte å gjøre det på er å være synlig til stede på festivaler som samler unge, samtidig som man jobber redaksjonelt for å dekke festivalstoff på nett, radio og TV. Et annet viktig bidrag for å vise tilstedeværelse er NRKs egne events som engasjerer de unge. I november gikk musikkprisutdelingen «P3 Gull» av stabelen. Der viser NRK fram noe av det flotteste Norge har å by på av musikk. Showet ble sendt på TV, radio og nett og fikk mye skryt på sosiale medier. OnklP & De Fjerne Slektningene vant to priser – både «Årets låt» og «Årets live». Kygo vant for «Årets nykommer», mens Susanne Sundfør fikk den gjeveste prisen av dem alle – selveste «P3- prisen».

Norges råeste musikkpris gir deg en storslått festkveld sammen med landets beste artister, deres fans og P3. Du får møte navn som Susanne Sundfør, Marit Larsen, Highasakite, Team Me, Gabrielle, Sondre Justad og Röyksopp. Showet ledes av Live Nelvik med hjelp fra Christine Dancke, Ronny Brede Aase, Niklas Baarli og Leo Ajkic.

For andre gang arrangerte NRK musikkprisutdelingen "P3 Gull" med Live Nelvik som programleder. På scenen kom også kollegaene Silje og Tore fra NRK P3. (Foto: Tom Øverlie/NRK)

Laster Twitter-innhold
Laster Twitter-innhold

I mange år har «VG-lista Topp 20» samlet titusenvis av unge rundt stjernespekkede konserter i noen av Norges største byer. «VG-lista Topp 20» besøkte i 2014 Trondheim, Bergen, Stavanger, Tromsø og Sortland i tillegg til Rådhusplassen i Oslo. Konsertene ble vist direkte på NRK både på TV og nett.

NRK mP3 mer populær enn noen gang

NRK P3s lillesøster, NRK mP3, hadde også et godt år i 2014. Den nye gjengen i «Ettermiddagen» har vært med på å øke oppslutningen om kanalen, som har landets tenåringer som fremste målgruppe. Kanalen når godt fram i flerkulturelle ungdomsmiljøer.

Benedicte, Abiel og Amir er programledere i «Ettermiddagen» på NRK mP3.

Benedicte, Abiel og Amir er programledere i «Ettermiddagen» på NRK mP3.

Foto: Erlend Laanke Solbu / NRK

Nå samler NRK mP3 170 000 daglige lyttere, og har mer oppmerksomhet enn noen gang. Kanalen har også hatt et godt samarbeid med UNICEF gjennom kampanjen «#Hør oss», hvor FNs barnekonvensjon om medbestemmelse var tema. I den sammenhengen overrakte NRKs programledere i NRK mP3 innspillene og meningene til barne- og likestillingsministeren. NRK mP3 har også tatt opp viktige tema for unge som reservasjonsrett og mobbing.

STATISTIKK

Lyttertall for NRKs radiokanaler i de yngste aldersgruppene i 2014

Lyttertall for NRKs radiokanaler i de yngste aldersgruppene 2014

12 - 19 år

20 - 29 år

Total radio

290.000

441.000

Total NRK

183.000

293.000

NRK P1

126.000

135.000

NRK P2

11.000

25.000

NRK P3

47.000

155.000

NRK P1+

4.000

7.000

NRK P13

1.000

13.000

NRK Klassisk

0

2.000

NRK Sport

2.000

2.000

NRK Nyheter

1.000

13.000

NRK mP3

25.000

48.000

Kilde: TNS Gallup PPM

12-29-åringer bruker stadig mindre tid på lineær TV

På ett år har den daglige TV-seingen gått ned med 8 minutter daglig.

Seertall unge lineær TV (graf)

Grafen viser gjennomsnittlig minutter seertid daglig i aldersgruppen 12–29 år. Grønn søyle er direktesendt TV, mens rød er tidsforskjøvet seing inntil 21 dager. Kilde: TNS Gallup TV-nyheter.

74 prosent av alle 12–29 åringer bruker NRK hver dag

Andel unge som bruker NRK (graf)

Grafen viser andel av de unge i aldersgruppen 12–29 år som brukers NRKs tilbud hver dag. Tallene er daglig dekning i prosent. Kilde: TNS Gallup Forbruker & Media.

Daglig dekning i prosent for 2014

Unges bruk av Nett-TV og VG TV (graf)

Grafen viser prosentvis andel av befolkningen over 12 år som bruker NRK Nett-TV og VGTV. Befolkningen under 40 år er ivrige brukere av nett-tv. VGTV er størst i aldersgruppene under 30 år, mens NRK er størst for de over 50 år. Kilde: TNS Gallup Forbruker & Media.

15-29-åringer bruker mange forskjellige sosiale medier

Unges bruk av sosiale medier i 2014 (graf)

Søylene viser hvilke sosiale medier unge mennesker i aldersgruppen 12–29 år brukte i 2014. Dekningen er oppgitt i prosent. Instagram og Snapchat vokser mest, mens Facebook-bruken er mer stabil. Kilde: TNS Gallup Interbuss.

Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+ Del på epost