Den 22. juli i fjor ledet Klevengen spesialtrente menn fra Deltatroppen under aksjonene i Oslo og på Utøya.
Flere timer etter pågripelsen av Breivik var politimennene fortsatt ikke sikre på at kun én gjerningsmann sto bak drapene på Utøya.
– Jeg forlot Utøya klokken 01.30 natt til lørdag. Da var jeg fortsatt ikke sikker på at det ikke kunne være flere gjerningsmenn. Det var muligheter for at de kunne ha stukket av med båt eller gjemte seg, sier Klevengen.
– Det var vanskelig å forstå at en mann kunne forvolde så mye skade og fordervelse som det vi så rundt oss, sier den erfarne Deltasjefen under sin forklaring i Oslo tingrett.
Valgte bil
Klevengen var det tredje politivitnet i sal 250 fredag. 22. juli 2011 ledet han først aksjonen i Regjeringskvartalet.
Da de første meldingene om Utøya kom, hadde mannskapene akkurat avsluttet søk gjennom de utbombede bygningene i Oslo sentrum.
– Cirka klokken 17.30 fikk jeg ubekreftede meldinger om at det var skyting på Utøya. Jeg ba mannskapene mine om å trekke seg tilbake, og om å være klare, forteller Klevengen.
Deltasjefen sier at det ikke var et alternativ å reise til Utøya i helikopter.
– Jeg visste lite om Utøya på forhånd. I mitt hode var det kun én måte å forflytte seg på, og det var i bil. Jeg vet at det tar tid å få tak i mannskap til å fly et av forsvarets helikoptre.
Selv om han trodde hendelsene i Oslo og på Utøya var knyttet sammen, tenkte ikke Klevengen at samme gjerningsmann sto bak.
Beklaget gummibåten
I Oslo tinghus forteller han om den mislykkede overfarten til Utøya fra Storøya.
– Det er min intensjon å pågripe gjerningsmannen fortest mulig, utføre livreddende førstehjelp og evakuere. Når båten forlater Storøya merker vi at den er tungt lastet og mangler fremdrift. Så stopper motoren. Det er beklagelig, det skal ikke skje, men det skjer og vi må forholde oss til det, sier han.
Klevengen hevder motorstoppen ikke medførte et stort tidstap, men bekrefter på spørsmål fra aktor Svein Holden at det ville gått fortere dersom de hadde hatt tilgang til raskere båter.
– Det er helt klart, sier han.
Da den røde gummibåten sviktet, fikk beredskapstroppen og mannskapet fra Nordre Buskerud hjelp fra sivile fritidsbåter.
– Disse gikk vesentlig raskere, forteller Klevengen.
Hjemmelagde bomber
Da Deltatroppen endelig gikk i land på Utøya cirka klokken 18.26, var det usikkert om det kun var en gjerningsperson på øya.
Klevengen forteller at ungdommer som møtte politimennene ved brygga hevdet flere gjerningsmenn sto bak.
– Vi fikk opplysninger om at det var hengt opp hjemmelagde bomber og at gjerningsmannen hadde forskanset seg i et bygg på øya. Samtidig får jeg opplysning på øret om at en mann er pågrepet. Det endret ikke trusselbildet for meg, forteller Klevengen.
Pågripelsen av Breivik skjedde i et skogsområde, ikke langt fra Skolestua på sydspissen av Utøya, mellom klokken 18.32 og 18.34 22 juli.
Takket fergekapteinen
I likhet med innsatsleder fra Nordre Buskerud, Håvard Gåsbakk, ønsket Terje Klevengen å takke de frivillige som bisto politiet.
Delta-sjefen retter en spesiell takk til kapteinen på MS Thorbjørn.
Til tross for at kapteinen var vitne til at kona Monica Bøsei ble drept av Breiviks kuler, bisto han politiet under redningsaksjonen gjennom hele natten.
– Jeg vil rette en spesiell takk til kapteinen på MS Thorbjørn som fortsatte å hjelpe oss på en meget tung dag, sa Klevengen i rettssal 250.
Gåsbakk: – Tenkte at nå var terroren kommet til Norge