Hopp til innhold

Hver dag skal olje for 369 millioner kroner pumpes gjennom dette røret

Oljen fra Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen skal føres i land på Mongstad. Statoil oppgraderer anlegget for rundt 500 millioner kroner.

Rørledning fra Johan Sverdrup-feltet på Mongstad

MILLIARDHULLET: Her skal oljen fra Johan Sverdrup-feltet hentes opp på Mongstad.

Foto: Christian Lura / NRK

Olje fra Johan Sverdrup-feltet skal strømme til Mongstad de neste 50 årene.

Hvert eneste døgn vil verdier for mellom 300 og 400 millioner kroner blir ført i land.

Dersom produksjonen er på maks (660.000 fat) og olje- og dollarprisen er som i dag, betyr det bruttoinntekter på 369 millioner kroner i døgnet.

De første dråpene kommer etter planen i oktober neste år.

For å få oljen i land er det bygget en 780 meter lang rørtunnel på havbunnen med en omkrets på rundt tre meter.

Landets nye «pengemaskin»

– Dette har aldri vært gjort tidligere, sier prosjektleder for ilandføringen, Arne Ingvar Helland.

I dag viste han presse og media rundt på Mongstad-anlegget i Hordaland og det som skal bli landets nye «pengemaskin». Gjennomslaget for tunnelen kom i romjulen.

Rørtunnelen gjør at Statoil kan ilandføre oljen fra Johan Sverdrup-feltet uten å bruke skip eller rasere store landområder. Penger sparer de også.

– Det er vanskelig å anslå det i tall, men vi snakker om besparelser i hundremillionersklassen, svarer prosjektleder Helland.

Helland forklarer at kapasiteten ligger på 600.000 fat i døgnet på den nye ledningen når den etter planen blir tatt i bruk neste år.

Arne Ingvar Helland

HAR LEDET ARBEIDET: Arne Ingvar Helland i Statoil er prosjektleder for ilandføringen på Mongstad.

Foto: Christian Lura / NRK

– Klimavennlig utvinning

Miljøorganisasjoner og naturvernere mener det er galt å utvinne alt som er av olje og gass. De mener Norge har et hovedansvar for å la noe av de utvinnbare verdiene ligge.

– Selv mener vi fortsatt at Nordsjøen er et bra sted å ta ut olje fra på en klimavennlig måte, svarer prosjektleder Helland.

– Dessuten er alt her elektrifisert. Vi kjører ikke på diesel. Alt er gjort på den mest klimavennlige måte. Også selve feltet blir drevet med elektrisk strøm levert fra land.

Plattformdekket til Johan Sverdrup-plattformen ankommer verftet

PLATTFORMDEKKET: Johan Sverdrup-plattformen fotografert i september i fjor.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Positivt for lokalmiljøet

Johan Sverdrup-utbyggingen har bidratt positivt med arbeidsplasser til lokalmiljøet rundt Mongstad. Dette vil også fortsette de neste 50 årene.

For Statoil er den nye ilandføringen en milepæl.

– Alt henger jo i en kjede. Det minste ledd i en slik logistikk som her med slike rørledninger er viktig.

– Arbeidet her har tatt litt lengre tid enn det vi egentlig hadde håpet, men alt her på Mongstad er nå klart. Nå gjenstår det å legge rørledningen fra feltet og inn til land og få satt i gang produksjonen, avslutter Helland.

Johan Sverdrup

VEST AV STAVANGER: Johan Sverdrup-feltet ligger på den såkalte Utsira-høyden.

Foto: Statoil