Hopp til innhold
Replikk

Tett byutvikling er grønn politikk

Støy og luftforurensing er umulig å unngå i en tett by. Så når Miljøpartiet de Grønne klager over Bjørvika er det lite grønn politikk å spore i det.

Bygninger i Bjørvika
Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Miljøpartiet De Grønne (MDG) går ut og sikrer seg litt omtale i forkant av Bystyrets møte om planer for resten av Bjørvika som behandles i dag. De lener seg på utredninger som viser at deler av områdene, og spesielt motorveien som er planlagt gjennom området og fortsetter i dagens Dronning Eufemias gate, vil ha boliger som ligger i «rød sone» i henhold til Miljøverndepartementets retningslinjer for støy og luftforurensning. Selvfølgelig vil noen områder gjøre det! Slik er det i tett by, og spesielt i et slikt konsentrert trafikk- og kollektivknutepunkt som Bjørvika er.

Når det oppstår en slik utfordring vil det følge bestemmelser som sikrer at man bygger boliger og andre bygninger slik at de opprettholder krav og regler i bygningstekniske forskrifter. Man setter krav til mer støyavdempende bygningsmaterialer, luftventilasjon og rensing etc. Bystyret i Oslo vedtar ikke reguleringsplaner som tillater å bryte lovens krav til bygningstekniske løsninger, noe som MDG rasler med ved å påstå at «folk ikke bør bosette seg der».

Den beste drivkraften

Et annet tiltak, som er planlagt i deler av Bjørvika, er at annen type bebyggelse enn boliger ligger nærmest motorveien og fungerer som støybeskyttende mot boarealer og offentlige uterom på den andre siden. Når det gjelder «røde støysoner» langs veien, så finner du også slike i Sørkedalen, fordi bussen kjører forbi. Og som lederen av Bjørvika-arbeidet i Byutviklingskomiteen Andreas Behring påpeker, så er støy og luftforurensing umulig å unngå i en tett by.

Man bør ikke arbeide for å stagnere byutviklingen ved å flagge grønt.

Andreas Vaa Bermann, arkitekt og byplanlegger

MDG ønsker å gjøre dette til en prinsippsak og adressere problemet med privatbilismen, ved nå å ta en pause i byutviklingen og vente til dette problemet er løst. Nå har det seg slik at veiplanleggingen for Bjørvika er lagt for lenge siden. Den kan man jo i teorien endre, men ikke ved å stoppe den videre byutviklingen.

Og til syvende og sist er det kanskje at det vil være denne byutviklingen og de tusenvis av menneskene som vil bo, jobbe og oppholde seg i området som vil være den beste drivkraften til eventuelt å endre biltrafikken i området engang i fremtiden.

FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter.

Grønn stagnasjon

Tett byutvikling ved å konsentrere bolig, næring og kontorer i et så sentralt kollektivknutepunkt som Bjørvika er grønn politikk fordi tett by i sitt vesen er bærekraftig. Og dermed også eneste måten å redusere privatbilismen. Da bør man ikke arbeide for å stagnere en slik byutvikling ved å flagge grønt.

Andreas Vaa Bermann er arkitekt og byplanlegger. Tidligere direktør i Norsk Form og medlem av Rådet for Byarkitektur i Oslo kommune før han på nyåret tiltrer som direktør i Avdeling for Områdeutvikling i Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune.