Hopp til innhold
Kronikk

Jeg er redd når jeg jobber

Som trailersjåfør har jeg ikke lenger en trygg arbeidsplass. Det er ikke akseptabelt, og det vi trenger er handlekraft – ikke myndigheter som logrer for EU.

trailer vinter

Mer dataassistert kjøring og flere utenlandske sjåfører som mangler erfaring med norske vinterforhold, har gjort norske vinterveier mer utrygge og sjåfører redde, skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsbilde.

Foto: Schrøder, Tor Erik / NTB scanpix

Jeg er trailersjåfør. La meg fortelle deg litt om hvordan det er å være meg nå vinterstid.

En trailersjåførs jobb er å frakte varer landet rundt, uansett vær- og føreforhold. Slik har det vært lenge, og det har aldri vært noe problem å klare å ta seg fram til Snufsefjord og Baksmetthaugen selv om det snør og blåser småjævler. Det tar selvfølgelig litt ekstra tid, men skikkelig vinterføre, kjettinger, kunnskap om riktig lasting, ansvarsfull og forsiktig kjørestil og respekt for andre sjåfører og kollegaer har vært gjeldende for alle norske kusker.

Slik er det ikke lenger.

LES OGSÅ: Veikaos flere steder i landet

Frykt

Jeg er redd. Det var jeg aldri før. Redd for å møte et vogntog over midtlinja, med saks på hengeren og en sjåfør som kanskje for første gang plutselig skjønner hvilke krefter som er latent i et vogntog på 50 tonn i 90 kilometer i timen.

Jeg er redd. Det var jeg aldri før. Redd for å møte et vogntog over midtlinja, med saks på hengeren.

Håvard Gohli

Et moderne vogntog er en rullende datamaskin med assistanseprogrammer av alle slag, og med luftfjæring som gjør at du i minimal grad føler kontakten med veien. Det denne datamaskinen derimot ikke kan, er å oppheve naturlovene. Hvis sentrifugalkraften i en sving overstiger kraften som friksjonen gir, så går det faktisk rett til skogs, over autovernet og i sjøen, eller front i front med et annet vogntog eller i fronten på stasjonsvogna til familien Hvermansen.

LES OGSÅ: «Alle må straffes likt» av Geir A. Moe i Norges Lastebileier-Forbund

Vi som har kjørt i mange år vet hva som er grensene for et kjøretøy, men vi har alle vært nye i gamet. De som er nye på veien i dag mangler mye erfaring fordi bilene som sagt er så avanserte at vi er blitt redusert til rattholdere. Og da kommer virkeligheten plutselig, tungt og katastrofalt.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Kabotasjekjøring

En ting jeg er enda mer redd for, er den invasjonen vi har fått av østeuropeiske biler de siste åra. Dette er et resultat av EØS-avtalen, som åpner for såkalt kabotasjekjøring, det vil si at en transportør fra ett land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.

Hvorfor er det blitt slik?

Dette er et resultat av EØS-avtalen, som åpner for såkalt kabotasjekjøring.

Håvard Gohli

Hvorfor er det slik at når jeg kjører fra Raufoss til Stavanger hver uke, så er 9 av 10 semitrailere jeg møter utenlandske? Og det er de samme bilene jeg ser igjen hver uke. Kort fortalt: De kjører etter kilometerpriser som ligger mye lavere enn norske biler. Og det kan de gjøre fordi sjåførene er underbetalte og materiellet er dårlig vedlikeholdt.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Twitter

Kan ikke godta lenger

Skal vi være villige til å godta dette lenger? Skal vi sitte rolig å se på at norsk transportnæring dør ut? Skal vi godta at dårlig skodde og uegna vogntog skaper trafikkaos hele vinteren? Skal vi godta at myndighetene «skal se på» problemene?

Norge har spesielle vinterforhold. Da må bilene være utstyrt for slike forhold.

Håvard Gohli

Skal vi i det hele tatt godta at det er blitt risikosport å bevege seg på norske vinterveier?

Norge har spesielle vinterforhold. Da må bilene være utstyrt for slike forhold. Vi må ikke slippe til vogntog på sommerdekk, uten kjettinger, med sjåfører som ikke behersker forholdene, og som har en kjørekultur som passer særdeles dårlig for norske forhold.

SJEKK TRAFIKKFORHOLDENE NÆR DEG: NRKs trafikksider

Vi har dårlig tid

Det vi trenger nå, er handlekraft – ikke myndigheter som logrer for EU. Vi må luke ut potensielle dødsmaskiner ved grenseovergangene. Vi må ilegge kjøreforbud og fysisk sperre dem fra å kjøre. Firmaer som bestiller transport må stille krav til speditører og samlastere om at de bare vil ha varer eller sende egne varer med biler som er trygge på norske vinterveier.

Flere og flere firmaer forlanger det nå. Og det er bra. Men dette må skje fort, ellers er jeg redd for at vi i vinter kommer til å oppleve ganske alvorlige ulykker. Og hvem sitter da med ansvaret?

Jeg ønsker meg en trygg arbeidsplass. Det har jeg ikke nå.