Hopp til innhold
Kommentar

Signalbygg-slaget

Finland er delt i to i debatten om et nytt Guggenheim-museum. Kan man skape nye signalbygg i en verden stapp full av nettopp signalbygg?

Noen av forslagene til nytt Guggenheim-museum i Finland

Guggenheim Helsinki skal bli et landemerke. 1715 arkitektkontor, antageligvis 14 norske, har meldt sine visjoner til rådighet for Guggenheims jury. Her er noen av forslagene som nå kjemper om å bli valgt.

Foto: Faksimile fra designguggenheimhelsinki.org

Denne våren barker to ulike kultursyn sammen i Finland.

Takket være verdens sterkeste merkevare for moderne kunst og arkitektur, Solomon R Guggenheim. Guggenheim drømmer om å bygge et stort, prektig og moderne museum midt i hjertet av Finlands hovedstad.

En drøm som har delt Finland i to. Halve landet jubler og garanterer Bilbao-effekt. Resten betakker seg for det de kaller gammeldags kulturimperialisme.

Noe av det største en kan oppnå

Førstkommende tirsdag blir det kjent hvilke seks finalister som skal fighte for å vinne verdens til nå største arkitektkonkurranse. Hele 1715 arkitektkontor, antageligvis 14 norske, har meldt sine visjoner til rådighet for Guggenheims jury. Målet er absolutt noe av det største et arkitektkontor kan oppnå; å tegne et Guggenheim-museum.

Guggenheim-motstanderne er mange, og de er sterke.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

Guggenheim Helsinki skal bli et landemerke. Et nytt og moderne museum for nordisk kunst og design.

Men Guggenheim-motstanderne er mange, og de er sterke. De stiller skarpe og kritiske spørsmål, og nå har de satt i gang en arkitektonisk mot-konkurranse.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Ett nytt museum hver dag

Hva er det med museer?

Det finnes 55.000 museer i verden! Antallet har fordoblet seg i løpet av de siste 15 årene. The Economist anslår at det bare i Kina åpner ett nytt museum hver eneste dag.

I en raskt foranderlig verden dyrkes fortiden. Det er museene som teller. Historiene om deres tiltrekningskraft er mange. Og mange av historiene handler om nettopp Guggenheim. Guggenheim i New York i 1959 og Guggenheim i slitne baskiske Bilbao i 1997.

Er det sikkert at et tradisjonelt museum er det mest fremtidsrettede man kan tenke seg?

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

Sistnevnte var et arkitektonisk tiltreknings-sjokk – utført i titan. Bilbao fikk nytt liv. Ble gjenfødt. Nesten på samme måte som museene har gjenfødt seg selv – gjennom arkitektur som av og til er mer appellerende enn det som finnes bak museets vegger.

Og vi henger ikke etter her til lands heller. Et nytt Astrup Fearnley Museum sto ferdig for to år siden. Nasjonalmuseet og Munch-museet skal åpne dørene innen 2020, og om en måneds tid utlyses konkurransen om å tegne et utvidet Vikingskipsmuseum.

Har satt sinnene i kok

Men den debatten som nå pågår for fullt i Finland, reiser interessante spørsmål om museer, om nasjonal kulturpolitikk og om offentlig finansiering av private museer. Her er noen av de spørsmålene:

Spørsmål én: Når de finske skattebetalerne satser penger på et museum, skal da private amerikanske eiere bestemme uttrykk og innhold?

Dette spørsmålet er blitt mat for en stor politiske debatt i Finland, der politikerne har delt seg i ett rødt og ett blått lag. De konservative ønsker det private initiativet velkomment. Sosialdemokratene sier nei.

Det som har satt sinnene riktig i kok, er det faktum at Guggenheim-stiftelsen ber om at 1/3 av byggekostnadene på vel 1.1 milliarder kroner dekkes med offentlige penger. Som et slags honorar for bruk av Guggenheims ekstremt sterke merkevare.

Det originale er nå det vanlige

Spørsmål to: Selv om museer har fått økonomien til å blomstre i byer som New York og Bilbao, er det sikkert at dette vil skje i Helsinki?

I Helsinki argumenterer næringslivet for betydningen av å gi byen et kraftsignal som garantert vil lokke turister og kulturinteresserte i deres retning. De vet at verdens beste arkitekter nå legger seg i selen for å tegne fremtidens museum.

På en av de fineste sjøtomtene i byen.

Men, spør man seg om i Finland, – kan man skape nye signalbygg i en verden stapp full av nettopp signalbygg. Når det enestående og originale er blitt det vanlige, hva står igjen da?

FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter

Vil ha andre alternativer

Spørsmål tre: Ser vi en kolonisering av museums-merker, på linje med Hennes & Mauritz og McDonalds? Tate flytter til Liverpool. Pompidou til Malaga. Louvre og Guggenheim til Abu Dhabi.

Next Helsinki etterlyser kreative, nyskapende og bærekraftige løsninger for bruk av tomta Guggenheim vil bruke.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

I Finland lurer man på om finske budsjettkroner skal brukes til å gjøre Guggenheim mektigere.

Spørsmål fire: Er det sikkert at et tradisjonelt museum er det mest fremtidsrettede man kan tenke seg?

Nei, sier finske kunstnerorganisasjoner. Nå har de gått sammen i organisasjonen Next Helsinki. De har utlyst sin egen internasjonale arkitekturkonkurranse. Der etterlyser de kreative, nyskapende og bærekraftige løsninger for bruk av tomta Guggenheim vil bruke. Next Helsinki har fått med seg den amerikanske arkitekt-kritikeren og forfatteren Michael Sorkin som juryleder.
Deadline for konkurransen er 2. mars.

Det betyr at Guggenheims og Next Helsinkis arkitektkonkurranser er ferdige juryert omtrent samtidig.

Det er da slaget skal stå.