Hopp til innhold
Kronikk

Folket heier på elbilene

Debatten om elbil kan ikke handle om hvilke fordeler som skal fases ut, men om hva som skal til for å oppnå et varig marked.

elbil
Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Nordmenn har fått smaken på elbil, og snart ruller hele 50 000 elbiler på norske veier. 50 000 er et viktig tall. I henhold til Stortingets klimaforlik skal fordelene ligge fast inntil 50 000 solgte biler eller til ut 2017.

En ny stor undersøkelse fra NAF viser faktisk at så mange som 3 av 4 ønsker at elbilfordelene fortsetter også etter 2017.

Marius Holm og Stig Skjøstad

Gjennom utallige kritiske leserinnlegg om elbil i norske aviser, kan man få inntrykk av at elbil ikke er så populært blant folk flest, og at det er lurt av norske politikere å kutte i elbilfordelene nå. Dette kan vi nå avkrefte.

En ny, stor undersøkelse fra NAF viser faktisk at så mange som 3 av 4 ønsker at elbilfordelene fortsetter også etter 2017.

FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter

Halvparten av nordmenn med lademulighet på jobb og hjemme vurderer til og med å kjøpe elbil selv, og elbileiere blir mer og mer like andre bileiere. Elbil har rett og slett blitt en bil for folk flest.

Må kutte utslipp

Det er gode nyheter for norske politikere, for elbil er den enkleste måten å kutte utslipp i Norge. Norges totale klimautslipp har økt med fem prosent siden 1990.

Til sammenligning har utslippene fra transport økt med 27 prosent, og veitrafikken står i dag for ca 22 prosent av alle norske utslipp.

Nye og mer drivstoffgjerrige bensin- og dieselbiler har frem til nå redusert utslippene fra bilparken, men vil ikke kunne kutte utslipp fra norske veier tilstrekkelig fremover.

Det er gode nyheter for norske politikere, for elbil er den enkleste måten å kutte utslipp i Norge.

Marius Holm og Stig Skjøstad

Men elbilen utgjør knapt to prosent av den totale bilparken, og to prosent er ikke nok til virkelig å begrense utslippene fra transportsektoren. Det er for tidlig å kutte i virkemidlene nå. Vi trenger utslippsfrie biler for å nå våre klimamål.

LES OGSÅ: Meningsløse fordeler til elbil

Ren norsk strøm

Og da er det elbil som gjelder. Elbiler slipper ikke ut eksos, og de er ekstremt energieffektive. Men viktigst av alt er at de bruker ren, norsk strøm.

FØLG DEBATTEN: NRK Debatt på Facebook

Den norske strømmen er en del av et europeisk kraftsystem, men dette kraftsystemet er underlagt et utslippstak som blir mindre for hvert år. Når en norsk bil bruker strøm, øker etterspørselen etter strøm i markedet og prisen på utslippskvoter går opp.

Når prisen på kvoter går opp øker lønnsomheten i å investere i mer fornybar kraft. Økt bruk av strøm stimulerer til investeringer i utslippsfri teknologi. Derfor er norske elbiler også en del av en europeisk klimaløsning.

LES OGSÅ: Nå har elbilen blitt et problem

Ny rapport

Vi mener ikke at elbilfordelene skal vare evig, men hvis kontakten trekkes ut for tidlig risikerer vi å tape det som er vunnet.

I dag legger NAF og ZERO frem en rapport som viser at elbilmarkedet ikke er konkurransedyktig med 50 000 elbiler på norske veier.

Debatten kan ikke handle om hvilke fordeler som skal fases ut, men hva som skal til for å oppnå er varig marked.

Når prisen på kvoter går opp øker lønnsomheten i å investere i mer fornybar kraft.

Marius Holm og Stig Skjøstad

50 000 høres kanskje mye ut, men det er fremdeles knapt to prosent av den totale bilparken, og med en så liten total andel er et marked uten politisk støtte i ryggen ikke bærekraftig.

Derfor mener NAF og Miljøstiftelsen ZERO vi må se på dette som første skritt på veien mot full omstilling av transportsektoren, og videreføre elbilfordelene fram til vi har sikret et varig elbilmarked.

Nå vet vi også at dette er i tråd med ønsket til folk flest.