Didrik Søderlind ble tidligere denne uken sperret fra å kommentere på Facebook, etter at to av hans innlegg ble rapportert inn som støtende. Begge kommentarene omhandlet samme person, som Søderlind i lang tid har hatt en konflikt med.
En av kommentarene som ble meldt inn, var en kommentar der Søderlind hadde lenket til en samtale som handlet om ham selv, der to av hans argeste kritikere omtalte hans kroppsfunksjoner svært detaljert.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Ekstrem språkbruk
Språkbruken er til tider svært ekstrem, så ekstrem at det vil være etisk betenkelig å gjengi deler av den her. Denne retorikken er blitt brukt i lang tid av samme personer, mot medlemmer av skepsisbevegelsen og miljøet rundt Human-Etisk forbund, ifølge dokumentasjon som er gjort tilgjengelig for NRK.no.
Søderlind arbeider for Human-Etisk forbund, og han deltar på Facebooksiden «Ingen liker å bli lurt», som ifølge egen beskrivelse er «en kampanje mot klarsynte, alternativmedisinere, krystallhealere og andre som utnytter folks tvil, sorg og håp med grunnløse påstander.»
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Frykter å bli utestengt
Til tider har temperaturen vært svært høy, men det er første gang Søderlind er blitt utestengt. Han ser svært alvorlig på avgjørelsen hos Facebook, ettersom han er avhengig av Facebook i jobben sin, og ettersom han driver kampanjen ”Ingen liker å bli lurt” i regi av Human-Etisk forbund på samme tjeneste.
– Jeg er avhengig av Facebook i jobben min, derfor er det meget betenkelig at rapportering kan føre til utestengelse. Jeg driver aktivt som samfunnsdebattant, med temaer som til tider har høy temperatur, og det er lav terskel for å rapportere inn. Jeg frykter det går automatikk i sånne rapporteringer, og at nye klager kan føre til at jeg blir utestengt permanent, sier Søderlind.
– Hva bør Facebook gjøre?
– Det hadde kanskje vært en idé å la mennesker som er særlig utsatt for rapportering, som profilerte samfunnsdebattanter eller mennesker som jobber opp mot ekstremisme, få eventuelle rapporteringer vurdert av en moderator, ikke en datamaskin, sier han.
Googler man «masserapportering», får man en rekke treff på mennesker som beveger seg i deler av samfunnnsdebatten der temperaturen gjerne er høy. Et annet eksempel er Youssef Assidiq, som ble slettet permanent fra Facebook etter en lang konflikt med brukere fra SIAN og Norwegian Defense League.
Han skrev en kronikk om utestengelsen i Dagsavisen, der han kritiserte Facebooks avgjørelse.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– Saksbehandlere jobber med hver enkelt sak
Men alle innlegg modereres av saksbehandlere, ifølge Jan Fredriksson, talsmann for Facebook i Norden.
– Alle rapporteringer fra Norden håndteres i første hånd av Facebooks saksbehandlere som arbeider i Dublin i Irland. Disse saksbehandlerne bruker Facebooks brukervilkår når de modererer. Det finnes enkelte rapporteringer som prioriteres, men da gjelder det heller typer hendelser enn hvem som rapporterer. Men Facebook vokser stadig, og da vokser teamet som modererer også, skriver Fredriksson i en epost til NRK.no.
– Dette er en samfunnsdebatt med sterke stemmer, både for og mot Hvordan ser Facebook på denne typen debatter?
– Facebook blander seg ikke inn i ulike typer meninger. Facebook vil være en plattform der meninger fritt kan utveksles. Ytringsfrihet er viktig, men det følger med et ansvar for å holde seg til de regler som Facebook har laget, sier Fredriksson.
Reglene er ifølge Fredriksson skapt med tanke på at det finnes medlemmer ned mot 13 år, og på at medlemmer fra hele verden skal kunne bruke Facebook som plattform.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– Eksempelvis er det ikke ok å true eller bakvaske andre, eller å bruke hatord. Men det finnes også innhold som kan være kontroversielt for visse mennesker, uten at det er forbudt på Facebook, sier Fredriksson.
– Hvordan kan personer som Søderlind dekke seg, om de deltar i samfunnsdebatt og ofte blir rapportert inn?
– Vi uttaler oss ikke om enkelttilfeller, ettersom det ville krevd en mye dypere bakgrunnsinformasjon enn den vi har. Derimot oppfordrer vi generelt til en ansvarsfull og konstruktiv dialog mellom mennesker. Derfor finnes ”community rules”, som saksbehandlerne går ut fra når de håndterer rapporteringer. Det gjelder alle brukere og alle grupper, sier Fredriksson.