Gjennom to sesonger har vi kunnet følge Per Olav Alvestad og Rune Nilson ødelegge stort og smått i populærvitenskapens, og underholdningens, navn.
Nå er det kanadierne sin tur til å få greie på hva de absolutt ikke skal gjøre hjemme - Discovery Canada skal i høst lage 13 episoder av Never Ever Do This At Home som skal gå på lufta våren 2013.
- Les:
- Les:
– Har bana vei
Ikke gjør dette hjemme har gått på både tysk og dansk TV, og er i alt solgt til seks land - men dette er første gang det skal lages på engelsk.
– Discovery er svære, og det at det nå blir gjort på engelsk gjør at konseptet når ut til flere,og dermed kan selges til enda flere land, sier Alvestad til NRK.no.
- Les:
Programlederen forteller at han før den første sesongen ikke hadde andre forventninger enn at det skulle bli gøy, men at suksessen har gitt blod på tann.
– Når vi nå jobber med nye prosjekter vet vi at det går an å tenke internasjonalt. Ikke gjør dette hjemme har bana vei.
Her ryker varmtvannstanken:
– Vi er bedre enn vi tror
Ole Hedemann er prosjektleder for format i NRK, og kaller det hele et eventyr.
– Avtalen med Discovery Canada er den desidert største vi har inngått for et av våre egne formater, forteller han til NRK.no.
- Les:
Han poengterer den økonomiske gevinsten som ligger i det at programmet nå blir lagd på engelsk, men sier at det ikke er det viktigste.
– For NRK er den største verdien at vi får vår målt programutvikling mot de mest kreative miljøene internasjonalt. Vi er ofte bedre enn vi går rundt og tror selv.
– Skal blåse taket av huset
Det er produksjonsselskapet Insight - som blant annet har lagd Top Chef Canada og Canada's Got Talent - som skal lage programmet for Discovery.
– Vi er stolte over å hente flere av verdens beste formater til Canada. Never Ever Do This At Home er den nyeste perlen i samlinga, og vi ser virkelig fram til å lage det, sier Insight-sjef John Brunton.
- Les:
- Les:
– Vi skal blåse taket av dette huset - bokstavelig talt.
Edwina Follows, Discovery Canadas sjef for ferdigstilling og produksjon, er ikke mindre positiv.
– Vi vet suksessoppskrifta som kombinerer familiære omgivelser, vitenskap og humor kommer til å slå an hos det kanadiske publikummet.
Sånn lager du en peis ved hjelp av dynamitt: