Hopp til innhold

Discovery kjøper «Ikke gjør dette hjemme»

Discovery Canada skal lage sin versjon av Ikke gjør dette hjemme. – Den desidert største avtalen vi har inngått for et eget format, sier NRKs Ole Hedemann.

Video Ikke gjør dette hjemme - sesong 2

Rune Nilson og Per Olav Alvestad har ødelagt seg fram til suksess - nå kommer Never Ever Do This At Home på Discovery Canada.

Foto: Nyhetsspiller

Gjennom to sesonger har vi kunnet følge Per Olav Alvestad og Rune Nilson ødelegge stort og smått i populærvitenskapens, og underholdningens, navn.

Nå er det kanadierne sin tur til å få greie på hva de absolutt ikke skal gjøre hjemme - Discovery Canada skal i høst lage 13 episoder av Never Ever Do This At Home som skal gå på lufta våren 2013.

– Har bana vei

Ikke gjør dette hjemme har gått på både tysk og dansk TV, og er i alt solgt til seks land - men dette er første gang det skal lages på engelsk.

– Discovery er svære, og det at det nå blir gjort på engelsk gjør at konseptet når ut til flere,og dermed kan selges til enda flere land, sier Alvestad til NRK.no.

Programlederen forteller at han før den første sesongen ikke hadde andre forventninger enn at det skulle bli gøy, men at suksessen har gitt blod på tann.

– Når vi nå jobber med nye prosjekter vet vi at det går an å tenke internasjonalt. Ikke gjør dette hjemme har bana vei.

Her ryker varmtvannstanken:

– Vi er bedre enn vi tror

Ole Hedemann er prosjektleder for format i NRK, og kaller det hele et eventyr.

– Avtalen med Discovery Canada er den desidert største vi har inngått for et av våre egne formater, forteller han til NRK.no.

Han poengterer den økonomiske gevinsten som ligger i det at programmet nå blir lagd på engelsk, men sier at det ikke er det viktigste.

– For NRK er den største verdien at vi får vår målt programutvikling mot de mest kreative miljøene internasjonalt. Vi er ofte bedre enn vi går rundt og tror selv.

– Skal blåse taket av huset

Det er produksjonsselskapet Insight - som blant annet har lagd Top Chef Canada og Canada's Got Talent - som skal lage programmet for Discovery.

– Vi er stolte over å hente flere av verdens beste formater til Canada. Never Ever Do This At Home er den nyeste perlen i samlinga, og vi ser virkelig fram til å lage det, sier Insight-sjef John Brunton.

– Vi skal blåse taket av dette huset - bokstavelig talt.

Edwina Follows, Discovery Canadas sjef for ferdigstilling og produksjon, er ikke mindre positiv.

– Vi vet suksessoppskrifta som kombinerer familiære omgivelser, vitenskap og humor kommer til å slå an hos det kanadiske publikummet.

Sånn lager du en peis ved hjelp av dynamitt: