Hopp til innhold

Apple betaler for å ende Ipad-tvist

Nå har Apple avsluttet en tre år lang strid om rettighetene til Ipad-navnet i Kina. Det har de gjort ved å betale nesten 360 millioner kroner til det kinesiske selskapet Shenzhen Proview Technology.

Apple

Nå kan endelig Apple selge Ipad i Kina. På bildet kikker en mann ned på Ipaden sin foran Apples logo utenfor en slik butikk i Shanghai.

Foto: ALY SONG / Reuters

Dette annonserte nyhetsbyrået AP på søndag. Når Apple nå betaler denne summen, 60 millioner dollar, fjerner de en potensiell hindring for salget av nettbrettet på det kinesiske markedet.

Domstolen High People's Court i Guangdong-provinsen bestemte i desember i fjor at det var Shenzhen Proview Technology som eide retten til Ipad-navnet i Kina, og ikke Apple. Det skriver Physorg.

– Tvisten om Ipad-navnet er over. Apple har overført 60 millioner dollar til kontoen Guangdong High Court ba om i meglingsbrevet, sa denne domstolen i en pressemelding i dag.

Selskapet Proview produserer skjermer, og er konkurstruet.

Håpet å få mye mer

Advokaten Xie Xianghui fra Proview sier at selskapet egentlig hadde håpet å få mer enn 60 millioner dollar for navnet.

– Proview følte seg imidlertid presset til å slå seg til ro med denne summen, fordi selskapet trenger å betale gjeld.

Ifølge Xianghui ønsket Proview seg så mye som 400 millioner dollar av Apple, noe som tilsvarer drøyt 2, 3 milliarder norske kroner.

– Begge parter bør være tilfreds med resultatet av tvisten, sier Xie Xianghui.

På tross av at Proview nå har vunnet Ipad-striden over Apple, risikerer selskapet fortsatt å bli slått konkurs.

Registrerte "IPAD" i 2000

Proview registrerte allerede i år 2000 navnet "IPAD" som varemerke.

Tvisten har sin kjerne i en avtale Apples datterselskap på Taiwan inngikk med Proview's filial i øystaten i 2009.

Da kjøpte Apple rettighetene til å markedsføre og selge sine nettbrett i Kina som Ipad.

Etter denne avtalen hevdet imidlertid Proview at filialen deres på Taiwan ikke hadde rett til å overføre disse rettighetene til fastlands-Kina.

Kina utgjør et svært viktig marked for Apple. Ifølge Physorg er Kina Apples andre største marked etter USA.