Hopp til innhold

Fremtidens reklame er her nå

Små grønne menn og raske biler som kjører over pulten din er noe du må venne deg til framover. Augmented Reality har kommet til Norge for å bli, skal man tro ekspertene og bransjen.

David Garcia i Vender Group

David Garcia eier markedsføringsbyrået Vender Group. Han er brennsikker på at AR er fremtiden innen reklame.

Foto: Erik Five Gunnerud / Vender
Dag Inge Fjeld

Kommunikasjonsrådgiver og Høyskolelektor ved Markedshøyskolen Dag Inge Fjeld tror AR blir en veldig stort i fremtiden.

Foto: Privat / Privat

Du går nedover gata og ser en reklameplakat for en bilprodusent med et lite symbol nede i høyre hjørne der det står AR (Augmented Reality).

Du tar opp din smarttelefon eller ditt nettbrett og holder det mot plakaten. Plutselig knuser en splitter ny sportsbil murveggen bak plakaten og kommer mot deg. Sportsbilen skrenser rett foran føttene dine og stopper.

Ved å bruke din smarttelefon kan du åpne panseret og se motorspesifikasjonene eller bytte farge på lakken.

Dette kan kanskje høres ut som et utdrag fra en Hollywood-film, men virkeligheten er at det er fremtidens reklame – og den er her i dag.

Saken fortsetter under videoen.

– Fremtidens reklame

Denne teknologien heter Augmented Reality, eller utvidet virkelighet som det blir på norsk. Kort fortalt gir AR-teknologien et ekstra lag med informasjon til virkeligheten.

NRK Beta omtalte teknologien helt tilbake i 2009. Nå mener bransjen at det norske markedet er modent for å utvide sin rekamlevirkelighet.

Reklamebransjen i England har allerede rukket å gjøre flere store kampanjer med teknologien. Her til lands er AR fortsatt veldig nytt, men det finnes markedsføringsbyråer som tilbyr tjenesten.

– Dette er fremtidens reklame. Jeg er helt sikker på at det kommer til å ta av. Det er bare et spørsmål om tid, sier David Garcia som eier markedsføringsselskapet Vender Group.

– Når vi lanserer kampanjer med AR har tilbakemeldingen utelukkende vært: Wow.

Garcias markedsføringsbyrå har blant annet gjort en stor AR-kampanje for Gilde allerede.

– Flere vil følge, det kan jeg love. Bare gi det noen måneder, sier Garcia.

Ekspert: – Mange nye muligheter med AR

Kommunikasjonsrådgiver og Høyskolelektor ved Markedshøyskolen Dag Inge Fjeld støtter Garcia.

– Det er en veldig viktig del av den nye reklamen og de nye mulighetene innen reklame. Særlig de som er veldig interesserte i et produkt, sier Fjeld.

– Jeg tror også dette er en optimalisering av reklamen og hvordan den driver kunderelasjoner. Hvis man allerede er fortrolig med et merke er AR veldig godt egnet til å holde relasjonen sterk.

Fjeld tror det blir vanskelig å rekruttere nye kunder kun ved hjelp av denne teknologien, men han tror det er en «mersalgsvinner». Det vil si at lojale kunder kan komme til å kjøpe mer gjennom denne teknologien.

– AR lar deg gå helt i dybden på merkevarefascinasjon. Det er det som er den hellige gralen når det kommer til merkevarebygging. Å sørge for at lojale kunder får nye ting å kose seg med hele tiden, sier Fjeld.

Få som bruker AR i Norge

Chester Lawrence Laquian

Chester Lawrence Laquian jobber som AR-designer.

Foto: Erik Five Gunnerud / Vender

Chester Lawrence Laquian jobber som AR-designer. Han tror muligheten med AR er enorme, spesielt innenfor det han kaller statisk reklame.

– Der vi ser statisk reklame i dag har AR store muligheter. For eksempel på plakater eller i magasiner. Det blir noe helt annet når disse kommer i 3D og blir interaktive, sier Lawrence.

AR-designeren jobber under Garcia i Vender. Han kan fortelle at det ikke er mange i Norge som driver med dette – foreløpig.

– Vi har ikke gjort så mange caser med AR ennå, fordi det er såpass nytt. Det er mye større i England. Foreløpig er det oss og noen andre som bruker det, men det er altså veldig få, sier Lawrence.

–Utfordring for annonsører

NRK Betas Eirik Solheim har visst om teknologien en stund, men sier reklamebruken er helt ny. Kappløpet mellom Apple og konkurrentene har mye av æren for det.

– Det er bare i løpet av det siste året at dette har skutt virkelig fart på mobile enheter. Og det er der bransjen ser de største mulighetene. Da kan de utvide den klassiske opplevelsen av en stor reklameplakat med mer informasjon, sier Solheim.

Svakheten er foreløpig at det ikke finnes noen skanner for alle mulige AR-kampanjer, som det finnes med QR-koding.

– Annonsøren er avhengig av at den potensielle kunden har riktig dings og laster ned og installerer riktig applikasjon. I tillegg er man avhengig av at folk har tid til å stoppe opp og starte showet, sier Solheim.

Selv om AR fortsatt er i en startfase understreker Solheim at teknologien kommer til å forbløffe.

– Til å begynne med vil forbauselsen og "wow-effekten" alene drive mange til å teste dette. Mest for å se hvordan det virker. Så er det opp til bransjen å være kreativ og sørge for at folk fortsetter å bli overrasket, forteller Solheim.