Under andre verdenskrig ble det fløyet nesten halvannen million bombeflytokter av det allierte luftvåpenet, ifølge wikipedia. Flere titusen av disse ble fløyet fra England og dette har gitt forskere en uventet mulighet.
Siden luftfart var ganske sjeldent på 1940-tallet, har forskere kunnet undersøke hvordan kondensstriper fra den enorme økningen i flytrafikk forandret været, melder livescience.com.
Forskerne fokuserte hovedsakelig på årene mellom 1943 og 1945, etter det amerikanske luftforsvaret hadde blitt en del av flytoktene mot Hitler-Tyskland.
Fly kan lage skyer
Kondensstripene som former seg etter motorene på et fly, kan ha en umiddelbar effekt på lokalt vær.
Disse stripene er som skyer. Det er slik forskerne har sett for seg at fly kan påvirke været, men skyer har en dobbeltrolle når det gjelder klimaet.
Solstråler blir reflektert tilbake ut i rommet av skyene, og kan dermed ha en nedkjølende effekt.
Samtidig blir infrarød stråling fanget mellom skyene og bakken, noe som kan varme opp jordens overflate.
Forskere har funnet ut at skyer fra kondensstriper ville dekke 10 prosent av Europa, hvis det ikke fantes noen skyer fra før
– Det var åpenbart for oss at bombeflytoktene under andre verdenskrig representerte et eksperiment om hvordan kondensstriper påvirker været lokalt, sier Rob MacKenzie ved Lancaster Enviroment Center til nettstedet.
- Les: Menneskeskapte skyer
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mange tokt å velge mellom
Forskerne lette gjennom mange militær- og værrapporter for å undersøke om flyene faktisk hadde hatt en effekt på klimaet.
De lette etter oppdrag som inkluderte mer enn 1000 fly, og som ble etterfulgt av dager med lignende vær, uten flytokt.
Forskerne brukte et tokt som fløy fra England den 11. mai, 1944 som kasusstudie.
Nesten 1500 fly fløy fra England denne skyfrie morgenen i 1944.
Forskerne mener temperaturen sluttet å stige over hele området på grunn av flere tusen kondensstriper som dannet skyer.
– Dette er et mulig bevis på at bombetokt fra andre verdenskrig kan hjelpe oss til å forstå prosesser som påvirker nåtidens klima, avslutter Rob MacKenzie.