Hopp til innhold

Never ever verden over

”Ikke gjør dette hjemme” eller ”Never ever do this at home” erobrer verden. Discovery er blant de som vurderer å kjøpe NRK-konseptet.

”Ikke gjør dette hjemme” eller ”Never ever do this at home”

”Ikke gjør dette hjemme” eller ”Never ever do this at home” vekker internasjonal oppsikt.

Foto: NRK

Rundt en million nordmenn har fått seg hele eller deler av serien hvor Per Olav Alvestad og Rune Nilson utforsker hvorfor det står så mange advarsler på ting og tang i heimen.

Men også i utlandet oppdager flere og flere serien. Flere internasjonale priser er tildelt programskaperne og NRK har nå lagt ut selve konseptet for salg.

- Vi trodde jo at vi skulle få en del seere i Norge, men at dette skulle bli en internasjonal suksess hadde vi jo ikke drømt om. Det var ikke i våre tanker en gang, sier prosjektleder Njord Røv på Tyholt.

Representanter for Mediehuset NRK Trøndelag har allerede vært i utlandet flere ganger og fått anerkjennelse for programmet. Fredag er de nominert til Gullruten, flere selskaper vil sende NRK-programmene slik de er og og enda flere verden over snuser på å kjøpe selve konseptet.

- Så langt har vi hørt at det er 12 tv-selskaper som har meldt interesse for å kjøpe formatet eller ”oppskrifta”. Blant de er den amerikanske vitenskapskanalen Discovery. Hadde jo vært gjevt å havne på Discovery da, humrer Røv.

Pirrer nysgjerrigheten

Hvorfor ”Ikke gjør dette hjemme” har truffet så voldsomt vet han ikke helt, men programserien har helt klart truffet noe hos seerne.

- Nøkkelen til suksessen ligger nok i at alle skjønner opplegget og kjenner seg igjen fra sine egne hjem. Så pirrer det nysgjerrigheten, er morsomt og det ligger litt alvor i bunnen, fortsetter han.

Se den engelskspråklige smakebiten - "Never ever do this at home":

Video Never ever do this at home

Se den engelskspråklige apetittvekkeren for ”Ikke gjør dette hjemme” eller ”Never ever do this at home”. Rune Nilson t v og Per Olav Alvestad er programlederne i serien hvor de eksperimenterer stort med ting en ikke bør gjøre i hjemmet.

Unnfanget i Trondheim

Programserien er både unnfanget og født i vitenskapsredaksjonen til NRK på Tyholt i Trondheim. Der har Schrödingers katt som var det første Tyholt-baserte vitenskapsprogrammet fått flere brødre og søstre. Newton, Kosinus, Tekno og altså ”Ikke gjør dette hjemme”. Og flere skal det bli, avslører Røv.

Mottakelsen av "Ikke gjør dette hjemme" har vært voldsom god. Redaksjonen hadde sett for seg unge, etablerte voksne på 30 år som målgruppe. De har også sett programmene, men de som elsker programmene er barn og unge fra 12 til 29 år.

En million seere

- Her har vi hatt en utrolig respons. Sammen med ”Trekant” er ”Ikke gjør dette hjemme” NRK-programmet unge i Norge har sett det siste året. I nett-teven er fortsatt programmene og innslagene fortsatt klikkvinnere. Med tv og nett regnet sammen har rundt millionen fått med seg ablegøyene til Per Olav og Rune, fortsetter Røv.

Advarslene og all kritikken i forkant om at særlig yngre ville kopiere eksperimentene i serien har forstummet.

– Når folk og etater fikk summet seg forstod de vel at så dumme er verken unge eller voksne. Det blir litt samme tankegangen som da NRK sensurerte Emil da han heiste søstra opp i flaggstanga i frykt for at unger landet rundt skulle bli heist opp. Det skjedde jo ikke, smiler han.

Reddet et hus

Derimot forteller han stolt om jenta som skrev til redaksjonen og fortalte om branntilløp i en gryte med olje i heimen.

– Først tenkte hun å ta vann og slukke brannen med det, men så kom hun på at hun haddde sett ”Ikke gjør dette hjemme” og hva som skjedde da de hadde vann på smultgryta. Derfor tok hun heller et teppe og fikk slukket brannen med det. Så minst et hus har vi reddet og ikke fått høre at noen hus har gått tapt på grunn av oss, sier Røv.

Stolt er han også over at flere skoler har meldt at de bruker programmene i kjemiundervisningen.

– Vi sier jo gjerne at ”Ikke gjør dette hjemme” er 95 prosent underholdning, men i bunnen ligger også fem prosent vitenskap, sier han.

Nå søker de hus for runde nummer to. I august og september skal det gjøres til seks nye programmer. Per Olav Alvestad og Rune Nilson fortsetter som programledere. Utfordringen er å innfri forventningene som er skyhøye etter første runde.

- Seerne bombarderer oss med forslag til ting vi kan gjøre, men det skal ikke bare smelle og bråke. Vi ønsker å være tro mot konseptet og det skal være eksperimenter som er knyttet til en reel advarsel om at dette skal du ikke gjøre i hjemmet, sier Røv.

Dugnads- og spleiselag

Det er vitenskapsredaksjonen ved Mediehuset NRK Trøndelag som står bak programmene, men medarbeidere fra de fleste Tyholt-avdelinger har bidratt i produksjonen.

– Vi har en utrolig hjelpe- og delekultur på Tyholt og den har vi utnyttet til fulle når vi har laget og skal lage neste runde av ”Ikke gjør dette hjemme”, sier prosjektleder Njord Røv.

Og blir det slik at både Discovery og mange andre kopierer NRK-programmet vil mange Tyholtere bli opptatt verden rundt som konsulenter for å fortelle hvordan vitenskapsprogrammer med smell i skal lages i årene framover.

Se mer fra "Ikke gjør dette hjemme"

Video Fyrverkeri inne

Fyrverkeri inne

Video Lager Satans mor på badet

Lager Satans mor på badet

Video Zalo-forsøk Ikke gjør dette hjemme

Zalo-forsøk Ikke gjør dette hjemme

---

Om "Ikke gjør dette hjemme"

"Ikke gjør dette hjemme" er en dokumentarserie fra NRK hvor det testes ut hvorfor du skal ta advarsler som står på ting og tang i heimen på alvor.

Serien ble sendt i NRK på nyåret i 2011, men kan fortsatt sees på NRKs nett-tv.