Hopp til innhold

- Sosiale medier er ingen ny «internettboble»

Både Facebook og Google skal være interessert i å kjøpe mikrobloggtjenesten Twitter som denne uken ble verdisatt til skyhøye 57 milliarder kroner. Til tross for verdien tror ikke ekspertene på noen ny «dot com»-sprekk.

Twitter-gründerne Biz Stone og Evan Williams

Twitter-gründerne Biz Stone og Evan Williams har grunn til å smile etter at selskapets markedsverdi har steget markant det siste året.

Foto: Marcio Jose Sanchez / Ap

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Ifølge Wall Street Journal skal flere finanseksperter ha beregnet en markedsverdi på mellom åtte og ti milliarder dollar for selskapet.

Det kommer overraskende på mange, ettersom Twitter i fjor endte med estimerte 45 millioner dollar i inntekter. I 2011 er det antatt at selskapet ender med rundt 100 millioner dollar, eller 570 millioner norske kroner, på inntektssiden.

Samtidig har selskapet gått kraftig inn for å utvide tjenesten, og har mer enn doblet arbeidsstokken ved å ansette 250 nye utviklere i løpet av det siste året.

Les også: Kjendisene rømmer fra Twitter

Verdsatt av markedet

– Markedsverdien er ikke basert på finansielle verdier. Derimot har sosiale nettsteder som dette enormt mye data om sine brukere, og det verdsetter markedet ekstremt høyt akkurat nå, forklarer Ethan Kurzweil i finansselskapet Bessemer Venture Partners til Wall Street Journal.

Eirik Solheim

Eirik Solheim tror ikke at det kan komme en ny nettkollaps med sosiale medier.

Foto: unknown / NRK

Teknologiekspert Eirik Solheim i NRK synes verdien til Twitter høres veldig høy ut.

– Jeg er ingen økonom, men det er jo en enormt stor sum som nevnes. Samtidig må man se helhetlig på sosiale medier og da er det er tydelig at markedet mener at det er mulig med store verdiskapninger, sier Solheim. Han ser samtidig enkelte paralleller til dot-com-sprekken på slutten av nittitallet.

– Med disse summene kan man jo lure på om vi er på vei inn i en ny boble. Den store forskjellen er at klimaet er mye mer edruelig nå enn det var på den tiden. I dag investeres det ikke store summer i bedrifter som ikke har noe å vise til, så det er nok ingen umiddelbar fare for noen sprekk, tror Solheim.

Få aktive brukere

Les også: – Facebook verdt 320 milliarder

I et intervju med New York Times i oktober 2010, sa Twitter-gründer Evan Williams at nettstedet hadde passert 175 millioner brukere. Ifølge Digitalbuzz viste imidlertid en undersøkelse fra mai i fjor at 41 prosent av alle som har registrert seg på nettstedet ikke har tvitret siden innmeldingen.

I en undersøkelse Synovate utførte for NRK i februar 2010, opplyste syv prosent av den norske befolkningen at de var på Twitter. Kun tre prosent av disse igjen tvitret månedlig eller oftere.

Les også: Vi skjønner oss ikke på Twitter

Ingen nettboble

professor Richard Priestly

Økonomiprofessor Richard Priestley ved Handelshøyskolen BI.

Foto: BIs arkiv

Likevel ser investorer enorme muligheter i sosiale medier som Facebook og Twitter, og nøler ikke med å spytte inn millioner av dollar som de håper å få avkastning på i fremtiden.

– Investorer har tro på at et par av disse firmaene har potensial til å tjene mye penger i fremtiden, selv om det foreløpig ikke er klart hvor disse inntektene skal komme fra, sier Professor Richard Priestley ved Institutt for finansiell økonomi ved Handelshøyskolen BI til NRK.no.

Selv om investorer skyter inn milliarder av kroner basert på en antatt markedsverdi som er langt høyere enn firmaenes faktiske inntekter, ønsker heller ikke økonomiprofessoren å si at vi kan stå foran en ny «internettboble».

Les også: Twitter-sjefen kaster inn håndkle

– For det første kan vi ikke kalle det en boble før den faktisk sprekker. Og det at det skjer en prisoppgang før et bratt prisfall, betyr ikke automatisk at det var en boble. Om investorene tjener inn pengene sine, avhenger helt av tilstanden på økonomien, teknologien og konkurransen i fremtiden, forklarer Priestley.

Det er i hovedsak deg og meg investorene og annonsørene er interessert i, og jo flere brukere nettstedet har, desto mer verdt er brukerdataene. Men er det virkelig verdt 57 milliarder norske kroner?

– Hvis det ikke er verdt så mye, hvorfor ville de ellers betalt for det? Det er stor konkurranse om investorenes penger, sier økonomiprofessoren.

Les også: Kjempebot for Twitter-Babel