Hopp til innhold

Seilte Atlanteren i Brude-egg

Sunnmøringen Ole Brude ble aldri rik på sitt geniale Brudeegg, men er du i havsnød er det kjekt å ha.

Brudeegg
Foto: Ivar Grydeland / NRK

Da Ole Brudes eggeformede og overbygde livbåten var ferdig i 1903, ble den presentert som ”columbi-egget som skulle redde sjømenns liv”.

Han hadde konstruert en synkefri, seilbar livbåt som var sterk nok til å seile over Atlanterhavet. Dette var en test konstruktøren og tre andre menn fra Ålesund gjennomførte for å vise hvor god båten var. Den 7. august 1904 seilte de vestover. Fire dager senere nådde de Shetland.

Langtur

Torstein Arisholm

Torstein Arisholm posserer på livbåten

Foto: Ivar Grydeland / NRK

Men den strekningen var ikke imponerende nok for Ole Brude. Han ville videre til USA i et forsøk på å gjøre farkosten internasjonalt kjent. Etter tre måneder fikk de landkjenning ved New Foundland og etter ytterligere to måneder rullet de i land i Glouchester.

Prøveturen gikk dermed over all forventning, men til tross for det, ble aldri Brude-egget noen økonomisk suksess for den oppfinnsomme skipskapteinen.

Pionerarbeid

Han må likevel kunne betegnes som en av pionerene i dette å tenke sikkerhet til sjøs, og livbåten han lagde er nå del av den nye utstillingen, "Forut for sin tid" ved Norsk Sjøfartsmuseum som viser redningsmateriell og livbåter fra de siste 150 årene.

Radioprogrammet "Verdt å vite" har besøkt utstillingen og de fikk der en grundig omvisning av Torstein Arisholm.

Torstein Arisholm

Brude-egget er ikke innredet for luksus, men dette 4,3 meter lange 'egget' er faktisk registrert og godkjent for 15 skipbrudne.

Foto: Ivar Grydeland / NRK

HØR VERDT Å VITE SPESIAL: Brudeegget og andre livbåter

Dønvigbøyen

Noen år før Ole M. Brudes arbeid tok til, hadde kaptein Jørgen M. Dønvig (1859 -1917) utviklet sin ”Life Saving Globe”, en redningsbøye i stål. Dønvig hadde mistet kone og barn da barken ”Dictator, som han førte, forliste i 1891. Dønvig dro aldri mer til sjøs og var siden fast bestemt på å utvikle et redningsmiddel som kunne berge sjøfarendes liv. Heller ikke denne konstruksjonen ble noen økonomisk suksess.

Foto: Ivar Grydeland / NRK