Her er dietten som trolig forlenger livet

Forsøk har vist at folk som holder seg til denne dietten kan bli langt mindre utsatt for sykdom i løpet av bare åtte uker.
Publisert 10.04.2008 15:52.
- Skriv ut
Da forskere ved Universitetet i Oslo skulle finne ut om et kosthold rikt på antioksidanter kan forbedre helsa, satte de en gruppe middelaldrende, røykende menn på diett.
Dietten inneholder matvarer som er stappfulle av antioksidanter, og forsøksgruppen gikk på dietten i åtte uker. Både før og etter studien tok forskerne genprøver av mennene for å se om gener som fremmer sjukdom, ble mindre aktive, mens gener som motvirker sjukdom, ble mer aktive.
Bedret helsa
Testresultatene viste klare forbedringer i løpet av forsøksperioden. Gener forbundet med sykdom ble mindre aktive, og genmarkørene som er forbundet med god helse, trådte bedre fram.
Rune Blomhoff tar likevel fortsatt et lite vitenskaplig forbehold når han nå presenterer dietten for resten av folket.
- Det er ikke dokumentert hinsides enhver tvil, at denne dietten gir et lengre, eller bedre liv. Men vi har gode grunner til å tro at dette er noe av det beste man kan spise, slår han fast.
I årene som kommer vil han følge opp denne studien med flere tester, og etterhvert håper forskerne å kunne fastslå om dietten kan sikre forsøkspersonene et langt og friskt liv.
Antioksidantinnhold oppgitt per mmol :
- Grønn te, 7 kopper 25,6
LES: antioksidanter i flere typer te
- Mana juice, Nype & Appelsin, 5 bokser a 330 ml 42,4
- Mana juice, Blåbær & Aronia , 5 bokser a 330 ml 33,0
- Mana juice, Tranebær, bringebær & drue, 5 bokser a 330 ml 11,1
LES: antioksidanter i flere typer juice
- Valnøtter, 200 g 41,9
- Solsikkefrø, 100 g 6,4
- Granatepler, 200 g 22,7
- Bjørnebær, 200 g 10,1
- Jordbær, 200 g 4,3
- Bringebær, 200 g 3,1
- Rosenkål, 200 g 2,3
- Brokkoli, 200 g 1,2
- Rødkål, 200 g 3,8
- Grønnkål, 200 g 5,3
- Blåbær syltetøy, usukret, 345 g 9,1
- Poteter, blå Congo, 150 g 1,2
- Peanøtter, 100 g 2,2
- Tomater, 700 g 2,2
LES: antioksidanter i flere typer frukt, grønnsaker, korn og nøtter
- Blåbærsaft, usukret, 660 ml ufortynnet 43,6
LES: antioksidanter i flere typer saft
- Oregano krydder 1,2
- Timian krydder 1,8
- Rosmarin krydder 1,8
- Rød chili, 10 g 0,3
LES: antioksidaner i flere typer krydder
- Nypesuppe, 200 ml 5,6
- Mørk sjokolade, 100 g 13,4
- Blå druer, 200 g 4,8
- Blåbær, 200 g 16,5
LES: antioksidanter i et utvalg andre norske matvarer
LES: antioksidanter i ulike typer vin
Lista som er oppgitt på denne sida er de matvarene forskerne mener det er spesielt gunstig for oss mennesker å spise. Under lenkene finnes lister over antioksidantinnholdet i andre produkter som er testet, slik at hver enkelt kan se hvor store forskjellene faktisk er mellom matvarer som gjerne oppfattes som likeverdige.

Hageblåbær og skogsblåbær er to matvarer som oppfattes som likeverdige. Men de store og lekre hageblåbærene har et langt lavere innhold av antioksidanter enn sine små slektninger fra skogen.
Foto: Hilde Jensen Grandaunet/NRKLyd og video
Les
Medisin og genforskning
- Tilbake fra de utdødde
- Årsaken til lav høyde og overvekt
- Sjelden lidelse lukker vagina
- Vil bekjempe kreft med lys
- Derfor blir tvillinger forskjellige
- Mindre trolig at mobil gir skader
- DNA-kartlegging avdekker mysterium
- Slik skal forskerne hindre pandemi
- Forskarar laga kunstig nyre
- Kortvarig hørselstap kan beskytte
- Avslører hjerneceller med lysbrytar
Biologi (i Vitenskap)
- Tilbake fra de utdødde
- Kan kanskje gro nye tenner
- Kamera oppfører seg som insektsøyne
- Kortvarig hørselstap kan beskytte
- - Kjære, det ble en kjønn IV!
- Sjøløve held rytmen
- Med øye for øyne
- Tidlige fugler hadde fire vinger
- Gjenoppliver munnfødende frosk
- Selger lykkepiller til husdyr
- Fossilfunn av arktisk gigantkamel

