- Dropp antioksidanter på boks!

Kosttilskudd med antioksidanter har ingen dokumentert positiv effekt. Tvert imot, i følge flere internasjonale helsestudier, er sjansen større for at tilskuddene virker negativt på helsa.
Publisert 09.04.2008 14:46.
- Skriv ut
- Styr unna kosttilskudd med høye doser vitamin E og beta-karoten! Det er det klare rådet fra professor i ernæring, Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo.
Han mener forbrukerne også bør være svært forsiktige når det gjelder andre typer kosttilskudd.
- Ikke stol på reklamen!
- De fleste kosttilskuddene er ikke studert godt nok til at vi kan slå fast om de gjør mer gagn enn skade, sier Blomhoff og legger til at en ikke bør stole på reklamen som lover fantastiske helsebringende effekter.
- De aller fleste tilskuddene har ingen dokumentert positiv effekt, slår han fast.
Ifølge Blomhoff finnes det bare noen få studier som konkluderer med at kosttilskudd med antioksidanter kan ha en gunstig effekt i spesielle situasjoner. Men professorens klare råd er likevel å styre unna. For antioksidanter på boks koster tildels mye penger, og i den store sammenhengen er risikoen ved å ta pillene større enn hvis en lar det være.
Antioksidanter – fortsatt en gåte
I matplanter finnes det tusenvis av forskjellige antioksidanter, og de har ulike funksjoner og effekter. Produsentene av kosttilskuddene velger ut et fåtall av disse antioksidantene og lager piller av dem.
- Men forskningen som er gjort til nå, viser at sammenhengen mellom kosthold og helse ikke er så enkel forskningen at en bare kan trekke ut de stoffene man tror fungerer best, og spise dem som tabletter, sier Blomhoff.
Sannsynligvis er det kombinasjonen av de mange ulike antioksidantene som finns naturlig i grønnsaker, planter, bær og frø, som gir den positive helseeffekten.
40 nye artikler hver dag
Ifølge Blomhoff blir det hver eneste dag publisert 40 vitenskaplige studier som handler om antioksidantenes betydning og virkning. Problemet er bare at mange av dem er såpass små og begrensede at en ikke kan trekke bastante konklusjoner.
Det er først når det foreligger mange og store nok studier, at han mener det er mulig å si noe sikkert.

Forskerne er skeptiske til antioksidanter på boks.
Foto: Scanpix/SCANPIXAkkurat nå jobber Blomhoffs team med en studie der en gruppe forsøkspersoner følger en spesialdiett med et utvalg av matvarer som alle er stappfulle av antioksidanter.
Målet med studien er å se om denne dietten kan påvirke aktiviteten til de sykdomsframkallende genene forsøkspersonene bærer på, og dermed faktisk øke eller minske sjansen den enkelte har for å bli alvorlig syk.
LES: Legg ti år til livet ditt
SE: Her er maten som gir deg antioksidanter
LES OGSÅ: Her er dietten!
Du vil også få vite mer om studien i Schrödingers katt torsdag 10.04
Lyd og video
Lenker
Biologi (i Vitenskap)
- Hardføre fisker inspirerer ingeniør
- Verdens største innsjø under is
- Havets flate kjempe kan være truet
- Suksess for selvkastrerende spinner
- Alger kan gi geniale solceller
- Supergigant funnet i dypet
- Verdas raskaste dyr i sakte film
- Pytonslanger lenka til forsvinning
- Vellykket bjørnefødsel på film
- Krypdyrene i havet dør ut
- Bjørnemor med live fødsel
Medisin og genforskning
- 3D-printet, kunstig kjeve i bruk
- Skal kartleggje kreftgenar
- Rusavhengigheit sit i hjernen
- Ett skritt mot tankelesing
- Aper av seks forskjellige fostre
- Legen kan avgjøre organdonasjon
- Laster kunnskap rett inn i hjernen
- Empatiske rotter
- Resistente bakterier kan brytes ned
- 3D-skriver skal lage nye bein
- Fisk mot barne-astma

