Hopp til innhold

Nordmenns Instagram-bruk i rask økning

Bildetjenesten Instagram er i stadig vekst, og brukermassen i Norge er nesten doblet på et halvt år.

NRK/ Instagram

Ved årets 17.mai-dekning, sendte publikum inn 13.000 bilder til NRK via Instagram.

Foto: NRK/ Instagram

Bruken av Instagram har skutt i været i løpet av det siste halvåret, og i Norge har man virkelig fått øynene opp for bildetjenesten.

I en ny undersøkelse fra analysebyrået Ipsos MMI, kommer det frem at Instagram har økt brukerantallet i Norge med 83 prosent. I dag er det 668.000 registrerte brukere på Instagram, mot 365.000 i høst, og tjenesten har økt antall daglige brukere med 103 prosent, fra 155.000 til 314.000.

Foto som suksessfaktor

Medieviter Ida Aalen mener den sosiale omgangen på nettet har blitt uløselig knyttet til fotografier.

– En av suksessfaktorene bak Facebook var bildedelingen. Dette opplevde vi som veldig enkelt i 2008, og Instagram har gjort det enda enklere. De lar oss legge filtere på bildene, og dette gjør nok at folk i større grad føler at bildet gjenspeiler følelsen de vil fange, mener hun.

– Bilder er noe som berører alle, og dette har vært et suksesskriterium for fremmarsjen til mange sosiale medie-tjenester. Det er sentralt for oss brukere at vi får vist frem og kan spare på øyeblikkene i livene våre vi oppfatter som viktige, fine eller hyggelige.

Ida Aalen

Ida Aalen tror Instagram kan få problemer den dagen tjenesten knyttes tettere opp til eieren Facebook.

Foto: Øyvind Bjørkum

Ifølge Instagram har de nå over 100 millioner brukere som deler 40 millioner bilder hver dag. Bildene har samme «belønningssystem» som Facebook og får 8500 likes og 1000 kommentarer i sekundet.

I en undersøkelse utført av TNS Gallup, gjengitt i Kampanje, avdekkes det at 69 prosent av brukerne mellom 15 og 29 år legger ut bilder på Instagram for å få «likes» og andres tilbakemelding.

De tilsvarende tallene er 38 prosent for Facebook og 24 prosent på Twitter, så det er stadig flere i den yngre målgruppen som velger Instagram som sin primære plattform for sosial kontakt på nettet.

Muliggjør anonymitet

Instagram ble kjøpt av Facebook for en milliard dollar i fjor, og mediegiganten har store planer for bildetjenesten. Aalen mener et av Instagrams fortrinn i dag, er at bruken er av en størrelse som inviterer til en viss grad av anonymitet.

– På Instagram brukes kallenavn, slik at man kan føle at man er mer skjermet mot offentligheten. Da slipper man å ha familien, eks’en eller gamle jobbkollegaer så tett på. Dermed økes også bruken og aktiviteten på tjenesten, og dette kan også forklare at det er mange yngre brukere.

– Det er vanskelig for et menneske å opprettholde en god kommunikasjon når kretsen når et visst omfang. I dag er størrelsen en stor fordel for Instagram, så det vil bli spennende å se hva som skjer når den etter hvert integreres tettere med Facebook, mener Aalen.

(Saken fortsetter)

NRK 17.mai

Bilder fra hele verden kom inn til NRKs 17.mai-side.

Foto: NRK

Fikk inn 13.000 bilder

At interessen for bildetjenesten er stor, fikk NRK erfare under 17.mai dekningen i år. Publikum ble oppfordret til å sende inn bilder i forbindelse med 17.mai-feiringen, og 13.000 bilder ble registrert på nettsiden.

– Interessen var over all forventning og det kom inn over seks ganger så mange bilder i år som i fjor, da vi baserte oss på MMS, sier Egil Aslak Hagerup, som er rådgiver i sosiale medier i NRK.

Hagerup forteller at NRK vil bygge videre på erfaringen, og benytte bilder fra Instagram til årets sommersendinger på radio og TV.