«Angry Birds» til Iphone har siden lanseringen i desember 2009 solgt over 6,5 millioner eksemplarer på Iphone og Ipod touch.

Finsk suksess

Det er det finske selskapet Rovio som står bak mobilsuksessen hvor en flokk kamplystne fugler prøver å ta knekken på noen onde griser.

Ifølge teknologistedet Techcrunch vil finnene videreføre konseptet til å bli en stor merkevare med forgreininger ut i andre bransjer enn bare mobil.

Sjekker Hollywood

Rovio skal nå gå med planer om å lage en større merkevare hvor leketøy, en tv-serie og en film om spillfuglene er planlagt.

Techcrunch mener å vite at planene alt er i gang og at finnene er i Hollywood for å sondere terrenget etter samarbeidspartnere til en videreføring av «Angry Birds».

Toppen av isfjellet

Hvis Rovios strategi slår til, er dette første gang et spill har gått fra Iphone til å gjøre seg salgbar i en helt annen bransje. Marte Ottemo i Teknofil, tror dette bare er starten på en ny trend.

– Det som nå skjer med «Angry Birds» er symptomatisk på hva som skjer i applikasjons- og innholdsbransjen generelt, forklarer hun til NRK.no.

– Analytikere forventer en ekstrem vekst i inntektspotensialet på applikasjoner og både medie-, spill- og underholdningsbransjen vil ha sin del av kaka. Enkelte estimerer en vekst fra 12,2 milliarder kroner i 2009 til hele 98 milliarder kroner i 2013.

Ikke voldsfilmer

Teknofils redaktør tror det bare er et spørsmål om tid før mobilsuksesser som «Angry Birds» gir seg store utslag i hele den øvrige underholdningsindustrien.

– Jeg tror vi vil se stor vekst av denne type applikasjoner fremover. Og med økt popularitet vil det også gi seg utslag i merchandise som kosedyr, lunsjbokser og kanskje også filmdealer. Ottemo peker også på at det familievennlige foreløpig vil stå i fokus.

– Men de enkle handlingene i "leisure gaming-appene" gjør at det neppe blir «Max Payne», «Resident Evil», «Tomb Raider»-type spillefilmer, men gjerne animerte og kanskje mer familievennlige filmer ala «Flukten fra Hønsehuset», avslutter hun.