Slike applikasjoner er ikke laget av Facebook, men av eksterne aktører. Dermed blir dette tilleggstjenester til Facebook, men nettgiganten sitter uansett med det endelige ansvaret for applikasjonene.

Facebook har tidligere fått kritikk for hensynet til personvernet og dette gir kritikerne nye argumenter.

Selger informasjon

Wall Street Journal har funnet ut at populære applikasjoner som Farmville, Phrases, Frontierville, Café World og Mafia Wars er blant installasjonene som plukker opp informasjon om brukerne, og i noen tilfeller brukernes venner, for å selge dette videre til reklamebruk.

Informasjonen som trekkes ut er grunnleggende opplysninger om navn, yrke og interesser. Men en del av applikasjonene går grundigere til verks og lagrer også informasjon om poster du skriver og bilder som legges ut.

Vil ta affære

Praksisen strider mot Facebooks eget regelverk og selskapet har nylig gått ut med en skjerping av personvernet i forhold til tredje-parts aktører. Men status per i dag er at de ti største applikasjonene samler inn og selger brukerinformasjon til annonsører og nettsporingsselskaper som bruker dette for å kunne skreddersy reklame mot brukere.

Det hjelper ikke å sette personverninnstillingene på det strengeste nivået, og Wall Street Journal anslår at flere titalls millioner brukere er rammet.

En talsmann for Facebook har uttalt at de har gjort grep i forhold til applikasjonene som henter ut brukerinfo, uten å gå nærmere inn på hva som har blitt gjort.